Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke helt etter planen


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

20140220-0708.jpg

 

Jeg hadde tenkt å ta en turfri dag i dag. Det gikk ikke helt etter planen. I stedet ble det et nytt kapittel i serien «Ting du ikke trodde du kunne glemme», og litt ekstra læring.

 

Da jeg våknet skinte sola over hvite fjell. Sol og hvite fjell er sannsynligvis den kombinasjonen som får frem turlysten raskest hos meg. En kombinasjon som får stølheten etter tre dager på ski til å forsvinne langt bak i hodet.Men jeg holdt meg kald. Jeg skulle ha en turfri dag. Jeg hadde andre ting å gjøre. Ting som burde vært gjort for lengst. Men så kikket jeg på nordlysvarslet. Nordlys til langt sør i landet. Nå snakket vi stjerneklar himmel, snø, nordlys.

 

Sekken ble pakket på 10 minutter, og jeg fikk på meg skiene. En time senere var jeg kommet vekk fra alt som heter lys og lyd. Jeg var klar til å sette opp teltet.En fin plass ble funnet, og jeg tok frem teltet fra sekken. Da jeg kjente på teltposen var det noe som ikke stemte. Det var da det gikk opp for meg. Det var noe som manglet.

 

For å lettere kunne pakke teltet ned i sekken hadde jeg tatt ut stangposen på sist tur. Dette er egentlig normal rutine, og teltstengene er et eget punkt på pakkelisten. All min erfaring tilsier at den eneste riktige løsningen for meg er å følge pakkelisten, og krysse av etter hvert som ting legges i sekken. I dag fikk jeg enda en bekreftelse på dette.

 

10 minutter pakking og forberedelser slår tilbake. Jeg stod der på fjellet med en slapp teltduk og ingen teltstenger.

 

Se mulighetene når Murphy slår til

 

Uten teltet ble det raskt kaldt i vinden der oppe på fjellet. Men siden Nordlyset danset over Mårtinden satte jeg opp stativet og tok noen bilder. Deretter kjørte jeg ned fra fjellet og lastet bildene over på laptoppen for å se hvordan de ble.

 

20140220-0700.jpg

Nordlys over Mårtinden og Blåtind. En skuffelse.

 

Fokus var feil og bildene lignet ikke på det jeg opplevde på fjellet.

 

Da var det bare en ting å gjøre. Notere ned innstillingene som var brukt, drikke opp kaffen på termosen mens tærne fikk tilbake varmen, finne frem teltstengene og pakke sekken på nytt.

 

Og stikke ut for å prøve igjen.

 

Resultatet får vi komme tilbake til.

 

Har du også egen «Ting du ikke trodde du kunne glemme» liste?


Vis artikkelen på bloggen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.