Gå til innhold
  • Bli medlem

Lær meg om fjellsko!


utetid

Anbefalte innlegg

Eg har fått pengar øyremerka til fjellsko til 30-årsdagen min, men eg anar ikkje kva eg skal sjå etter. Kva er skilnaden på sko i Gore tex og skinn/lær? Eg går ikkje så lange turar foreløpig, men håpar at det blir lengre turar etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en faghandel når de har ressurser og tid til å betjene deg. Da burde du sitte igjen med noe som passer deg.

Takk for tips! Eg skal sjølvsagt be om skikkeleg hjelp i butikk. Men kva for ein butikk? Xxl? Den lokale sportsbutikken?

Eg vil gjerne vite noko om typar og merker på førehand og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mellom faghandlene. Du kan ha en sjanse i den lokale sportsbutikken. Kjedene kan du glemme med mindre noen her gir deg konkrete persontips.

 

Gore-Tex er et stoff som er vanntett, dvs det slipper ikke vann inn utenfra. Under visse forhold er det også "pustende", dvs det slipper ut vann (fotsvette i form av vanndamp), som kommer innenfra. Dette er fantastisk når det virker og du får en sterk følelse av å være et sted i fremtiden. Men skinnfellen er en god del kortere enn hva reklamen ynder å gi inntrykk av.

 

Personlig vil jeg si at Gore-Tex kan ha en misjon i yttertøy som kan vaskes og vedlikeholdes. Når det ligger som en sokk mellom for og ytterlær er det bare ett spørsmål om tid før de snedige enveishullene blir fulle av salt, olje og/eller skosmurning. Da har du en vanntett sko inntil det går hull på membranen og så har du bare en dyr sokk uten andre funksjoner enn å holde skoen våt.

 

Mange er heldige med Gore-Tex i fottøyet og produktene er blitt bedre med årene. Svakhetene er der fortsatt, men i det minste får du til en viss grad hva du betaler for. Selv jeg har Gore-Tex støvler (til salgs), som jeg kan si at virker - de er blytunge og har innlagt blodbad, men de holder deg tørr på beina uansett forhold.

Apropos blodbad: membranen og forsterkningene som trengs for å beskytte den kan gjøre støvelen for stiv til at du får "gått den inn" (dvs støvelen former seg etter foten din og du unngår gnagsår). Det er helt greit så lenge du har fot som passer lesten til produsenten. Mindre trivelig hvis du er en avviker - da blir du straffet, må vite.

 

Det skjer en utvikling med membraner. Hvis du bare må ha det, ville jeg sett i retning av sko med ytterstoff mer eller mindre i kunststoff som lar membranen få kontakt med luft. Lær over det hele er, etter min mening, misbruk av både Gore-Tex og lær.

 

Rent lær trenger vedlikehold for å holde seg noenlunde vanntett - jevnlig smøring og mange tynne lag er saken her. Noen hater å pusse sko, andre lærer seg å like det. Gode lærstøvler former seg i stor grad etter foten og de blir etterhvert gode venner. De "puster" ikke i særlig grad, derfor er det lurt å ta av seg støvlene under pauser (hvis mulig), slik at undersåttene får sjanse til å tørke underveis. Rene lærstøvler er blitt vanskelige å finne i butikkene - "alle" skal ha membran.

 

 

For begge typer, styr unna masse sømmer, malplassert plast, 'revolusjon' og annet bling. Sømmer ryker fortere enn helt stoff. Mye fiksfaks er der for å selge årets modell, ikke nødvendigvis fordi det gjør noen forskjell ute på tur.

Med mindre du skal gå langt og/eller i ulent terreng med tung sekk eller har legeerklæring på føttene dine, så er ikke diverse støtteordninger noe du trenger å legge vekt på. De har sine bruksområder, men du kommer langt med en god yttersåle som ikke er for stiv, en oppbygning som former seg etter føttene dine og ellers et enkelt, strømlinjeformet design.

 

 

 

 

 

 

Kveldens sending er sponset av Skattost - verdens beste kryptografer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ett raust svar fra Grimner :-)!!!
Ang. Gore Tex vs ikke gore tex, så er det mange tråder om det.

 

På XXL har de f.eks Crispi Besseggen som er en veldig anerkjent og velbrukt allround sko. Jeg har ett par av disse jeg ikke har klart å slite ut enda som jeg er veldig fornøyd med.

 

Men passform på sko er veldig individuelt, spesielt fjellsko som er litt stive. Man må prøve litt forskjellig, gjerne med belastning og over litt tid. En god sportsbutikk bør kunne hjelpe deg med det. Erfaringen min med XXL er variabel, noen ganger kan man være heldig og treffe på en som er flink. I en lokal sportsbutikk med fokus på tur, så har de ofte bedre kompetanse, men ikke alltid. Nøkkelen blir uansett at betjeningen har god tid til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er meir kva du skal bruke skoa til, det finnes heller ikkje i skoverdenen noko som høver for alt. Skal du gå mest på høgfjell eller i skogen? sti eller steinur? er du opptatt av vekt eller solide sko? tung eller lett oppakning?

 

Reine skinnsko (som det ikkje er så mange att på markedet av) er solide og kan impregnerast godt slik at dei held vatnet ute. Eks er Scarpa SL som er fullærssko og ein knakande god sko, men desverre litt for smal over vrista for meg. Desse er oftelitt tyngre og stivare, som kan vera ein fordel dersom du vasser rundt i steinur og slikt. Dei fleste skoa har i dag goretexmembran men min erfaring er som over at dette er vasstett ei stund og ikkje meir enn det. Finn du ein sko som sit godt så gå for den uavhengig av om det er goretex eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med josteink. I stedet for å se seg blind på Goretex eller ikke, så kartlegg bruken. Vær realistisk. Blir det turer i marka, med en og annen hytte-til-hytte-tur, eller blir det toppturer i steinete terreng? Blir det litt vassing kan det tenkes at du vil ha den litt høyere, for ikke å få skoen fylt av vann. Blir det mest hyggelig gange i rolig tempo på sti, bør man kanskje tenke på en så lett sko som mulig. Da er heller ikke stivheten i sålen like viktig. Har du svake ankler, så trenger du kanskje litt høyde for å støtte dem?

 

En sko med mye tekstil også i ytterstoffet er helt avhengig av at membranen er tett. En lærsko derimot, tåler litt mer, også om membranen ryker etter en tids bruk..

 

Og som flere har sagt, det viktigste er at du kjenner du har funnet en sko som passer foten din. Bruk tid i butikken. Gå frem og tilbake. Kjenn på stabiliteten. Vær kritisk, kjenner du noen bretter eller punkter som vil komme til å gi problemer når du skal gå i noen timer?

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også evt.skoene med innleggssåler, som enten legges inn ekstra i forhold til de som er der, eller de byttes ut. Disse fås i mange varianter, selv bruker jeg noen som jeg varmer i stekeovnen først (90 grader), for deretter stappe de ned i støvlene og stå på de i noen minutter. Da former de seg etter foten din. Jeg hadde et par støvler som jeg fikk vondt under føttene når jeg gikk mye i bratte nedoverbakker, såler fikset dette. Bruk av såler kan påvirke valg av størrelse, så prøv med dette i butikken også.

Det kan også være en fordel med gummiert rand rundt støvlene, dette høyner "vannstanden" som du kan gå i før vann kommer opp på læret/stoffet. Er det ekstra gummiert forsterkning på tuppene, så høyner det også slitestyrken om du går mye på steinete underlag.

Det kan også være forskjell på hvor glatte støvlene blir på f.eks vått steinete underlag, det er litt vanskelig å vite på forhånd.. Mange støvler har "Vibram" såler som regnes som "bra", men det finnes nok individuelle forskjeller på de også, eller andre såler som har godt grep.

Til slutt er det også viktig hva du putter oppi skoa (bortsett fra føttene). Jeg bruker alltid doble par sokker. Innersokkene er tynne "linere" som tørker fort. Da holdes føttene tørrere og faren for eventuelle gnagsår minker fordi i teorien så skal eventuell friksjon da oppstå mellom de to sokkeparene. Jeg varierer typen "linere" ut fra temperatur. På sommeren har jeg god erfaring med Bridgedale Coolmax linere, på vinteren Bridgedale thermal linere. Så varierer jeg type yttersokker også i forhold til temperatur. Er det varmt har jeg god erfaring med litt gode sykkelsokker på utsiden av linerene.

Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd allerede. Folk har veldig forskjellige oppfatninger om hvordan en sko skal være. Personlig foretrekker jeg stort sett høye lærstøvler med gtx (Alfa Bever er min favoritt), på varme dager sverger jeg til lærstøvler uten gtx (Lundhags Mira high). Gtx varmer og man blir lett klam når det er varmt i været. Pusteegenskapene er langt fra optimale. Fuktige og klamme føtter tåler lite og kan fort bli veldig såre. Jeg trenger støtten, derfor jeg går for høye modeller. Har også Alfa Walkqueen og kan ikke si meg enig i at lær/gtx støvler ikke former seg etter foten. Fikk gnagsår til å begynne med, nå sitter de som støpt. Min erfaring med gtx/stoff er at de holder tett en stund, men så blir de gjennomvåte. Gtx-støvler bruker lenger tid på å tørke enn rene lærstøvler. Skal du gå mye i kratt og steinur så sliter det veldig på læret og du bør, uansett gtx eller ikke, være flink til å behandle dem. En kvist kan være nok for en stoff-sko til at det går hull i membranen, lær tåler dette mye bedre. Gummi rundt nederst på støvelen er en fordel for å beskytte læret/stoffet der det er mest utsatt. Både støvlene mine i kun lær og lærstøvlene med gtx tårer fint vading uten å bli våte. Men som de andre nevner her, det viktigste er at støvelen passer foten din og at du syns den er god å gå med. Pass på at du ikke klarer skyve foten så langt fram at du butter i tuppen, da blir det etterhvert et helvete å gå i nedoverbakker. Pass på at du har mulighet til å bevege på tærne, trange sko blir kalde. Jeg har en følelse av at de fleste som skal ha helt greie fjellsko går for Alfa walk eller Crispi Besseggen. Jeg sto mellom de to da jeg skulle ha mitt første par. Valgte Alfa fordi Crispi var for smale for meg. På min første lange fjelltur hadde jeg Alfa M77, det er en veldig enkel og grei støvel. Sitter ikke så godt på min fot og gir ikke nok støtte, men jeg vet det er mange som sverger til dem. Lykke til i valg av sko :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.