Gå til innhold
  • Bli medlem

Meny for tre ukerstur i Pasvikdalen?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva fjellforum-folket mener om menyen vi legger opp til for vårens tur i Pasvikdalen. Turen skal vare i tre uker og siden vi starter i midten av mai kan vi ikke basere oss på fisk denne turen. Trolig is på de fleste av vanna. Vi har vel lagt opp til å gå ca 8 km i snitt hver dag, men det kan gjerne bli lengre eller kortere, alt etter hva vi føler for når turen først er startet. Vi har ikke noe mål om å gå lengst mulig.

Menyen så langt ser slik ut:

Pr dag for en person.

Frokost:

150 gram havregryn

50 gram melkepulver og sukker.

Totalt 200 gram

1stk vitamitablett

Lunch

1stk snickers.

Litt nøtter

Middag

1 stk real turmat, med en liten sprut flytende melange.

Kvelds.

1 rett i koppen.

Annet

Litt nøtter, snop, mye kaffe:), kakao.

Vurderer å ta med noen poser potetmos og ris for å kunne spe på middagen litt ekstra de dagene det blir nødvendig, gjerne på siste halldel av turen.

Hva mener folket om denne menyen? Hva ville du tatt med? Blir dette for lite?

Skjønner dette kanskje er veldig individuelt, men er uansett veldig nyskjerig på hva andre turfolk mener.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på 3 uker skitur og hadde:

200 gr sjokolade, 130g gr tørket frukt/ nøtter 4 knekkebrød, 50 gr potetgull, 50gr smågodt og 1 pose rett i koppen. 1 real turmat og 160gr havregrynblanding( gryn, sukker, olje,rosin og tørrmelk)

Alikevell var jeg sulten hver dag! Ser ut som det du har er forlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på 3 uker skitur og hadde:

200 gr sjokolade, 130g gr tørket frukt/ nøtter 4 knekkebrød, 50 gr potetgull, 50gr smågodt og 1 pose rett i koppen. 1 real turmat og 160gr havregrynblanding( gryn, sukker, olje,rosin og tørrmelk)

Alikevell var jeg sulten hver dag! Ser ut som det du har er forlite.

  

....... og 40 gr spekepølse!

Takk for svar. På vinteren trenger man ofte mer energi enn på sommeren, så kanskje vi ikke trenger like mye. Hadde dere lange slitsome dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Det er nok som du sier, forskjeller fra person til person. I tillegg vet jeg ikke hvor tungt du bærer?

 

Jeg husker på en 14 dagers tur for et par år tilbake at jeg gikk ned nesten en 1/2 kilo til dagen. Jeg vet ikke hvor mange gram det var av det forskjellige, men menyen så ganske lik ut den du har der faktisk. Jeg heller vel til at jeg kanskje også spiste litt mer enn hva du/dere baserer dere på. Litt fisk ble det også;)

 

Jeg har det vel i noen notater, men om jeg skulle tippe var dagsmarsjene i snitt rett over mila. Jeg hadde dog unormalt mange hviledager! (husker ikek hvor mange).

 

Det jeg vet var at jeg hadde tung bør.

 

Dette ble egentlig kanskje mer skravling en matnyttig (i dobbel forstand), men personlig ville jeg nok hatt noen gram/kilo mindre på kroppen etter denne turen med tilsvarenede meny. 

 

Mvh

SRM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser veldig ensformig ut, og ville personlig gått på veggen etter en uke med slik kost.

Jeg er stor fan av å lage måltider med ting som potetmos, spekepølser/spekeskinke/bacon, løk, hvitløk, chili og andre ting som holder seg greit over tid. Nudler er også en grei frokost/kvelds eller til middagen. Kommer ikke på mer sånn i farta, men poenget mitt er vel i bunn og grunn variasjon. Mulighetene er der, man må bare finne de :)

Skal dere gå med pulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser veldig ensformig ut, og ville personlig gått på veggen etter en uke med slik kost.Jeg er stor fan av å lage måltider med ting som potetmos, spekepølser/spekeskinke/bacon, løk, hvitløk, chili og andre ting som holder seg greit over tid. Nudler er også en grei frokost/kvelds eller til middagen. Kommer ikke på mer sånn i farta, men poenget mitt er vel i bunn og grunn variasjon. Mulighetene er der, man må bare finne de :)Skal dere gå med pulk?

Ikke med pulk eller ski. Satser på vi kan gå til fot. Det gikk fint når vi gjorde en to ukerstur i Pasvik nasjonalpark de to siste ukene i mai i 2012. Om det fortsatt er mye snø når turen skal starte venter vi heller noen dager. Vi har fri i fem måneder så tid har vi nok av:)

Vi kan sikker gjøre menyen litt mer spennende og vi kommer sikkert til å satse på å ikke kun spise Real til middag. Men så var det det med vekt på sekken da:) Ønsker ikke tyngre sekker enn maks 30 kg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare havregrøt til frokost sliter jeg alvorlig med, selv etter 2-3-4 dager. Jeg hadde byttet ut en del frokoster med hjemmelaget musli og tørrmelk og lagt til litt nøtter/frø/rosiner osv i havregrøten.

Takk for tips. Er veldig glad i havregryn. Spiser den kald. Lager ferdig porsjoner med havregryn, melkepulver og sukker. Rører det inn med kaldt vann og forokosten er ferdig. Brensel sparer man også. Skal absolutt vurdere å blande litt nøtter og rosiner i havregrøten for å freshe den opp:)

Vi kommer nok til å ha risengrynsgrøt til frokost noen dager også for å variere litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en vanlig müsliblanding ispedd tørrmelk istedet for havregryn? Der har man gjerne litt frø og andre tørkede frukter i tillegg. Også er det like billig som havregryn om man kjøper de billigste alternativene :) Men da kan det være lurt å blande inn litt sukker for å få mer sødme og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Det er nok som du sier, forskjeller fra person til person. I tillegg vet jeg ikke hvor tungt du bærer?

 

Jeg husker på en 14 dagers tur for et par år tilbake at jeg gikk ned nesten en 1/2 kilo til dagen. Jeg vet ikke hvor mange gram det var av det forskjellige, men menyen så ganske lik ut den du har der faktisk. Jeg heller vel til at jeg kanskje også spiste litt mer enn hva du/dere baserer dere på. Litt fisk ble det også ;)

 

Jeg har det vel i noen notater, men om jeg skulle tippe var dagsmarsjene i snitt rett over mila. Jeg hadde dog unormalt mange hviledager! (husker ikek hvor mange).

 

Det jeg vet var at jeg hadde tung bør.

 

Dette ble egentlig kanskje mer skravling en matnyttig (i dobbel forstand), men personlig ville jeg nok hatt noen gram/kilo mindre på kroppen etter denne turen med tilsvarenede meny. 

 

Mvh

SRM

Hvis du gikk ned 1/2kg dagen, så gikk du 3500kcal i minus pr dag, forutsatt at du hadde kroppsfett å brenne. Alternativt så brant du muskler, og var kanskje 1500kcal i minus pr dag...

 

For meg ser det da ut som trådstarter går på samme blemme? Jeg tipper jeg spiser mer enn dette sittende bom stille på kontoret. 8km er ikke spesielt langt å gå - men det er nå veldig avhengig av terrenget.

 

Hvis man ønsker mer kcal uten å sprenge vektbudsjettet, så er vel fett med 9kcal pr gram veien å gå... 3kg matolje = 27000 ekstra kalorier, eller 1300kcal ekstra om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med de posene med potetmos (eventuelt og/eller coscous) du; så kan du spe på Drytechen din. Tar du med litt peppersauspulver, så har du faktisk et litt kjedelig måltid ut av bare potetmos/couscos som ikke veier spesielt mye. Om jeg var dere ville jeg nok også lagt opp til en litt større lunsj. 

 

Som nevnt ovenfor, så er ikke 8 km spesielt langt (på ungdomskolen var skoleveien min 6-7 km t/r  ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha så lite til lunsj, ville jeg heller gått for noe med mer fett. Raske kalorier brenner fort og gir kjapp enegiboost, men man går fort tom igjen.

 

For øvrig bør det vel ikke være helt umulig å få noe fisk. Det bør være noen åpne oser på den tiden, og det er gode fiskeplasser i vårløsningen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gikk ned 1/2kg dagen, så gikk du 3500kcal i minus pr dag, forutsatt at du hadde kroppsfett å brenne. Alternativt så brant du muskler, og var kanskje 1500kcal i minus pr dag...

 

For meg ser det da ut som trådstarter går på samme blemme? Jeg tipper jeg spiser mer enn dette sittende bom stille på kontoret. 8km er ikke spesielt langt å gå - men det er nå veldig avhengig av terrenget.

 

Hvis man ønsker mer kcal uten å sprenge vektbudsjettet, så er vel fett med 9kcal pr gram veien å gå... 3kg matolje = 27000 ekstra kalorier, eller 1300kcal ekstra om dagen.

 

 

Litt individuelt dette. For meg ville nok dette fungert greit, hvis man ser på mengden kalorier, men helst vil jeg ha litt mer lunsj. Jeg spiser nok mindre til frokost.

Men da har også kroppen en del å tære på. Er dere radmagre er det lurt å legge på seg litt før turen.

 

 

Ta med de posene med potetmos (eventuelt og/eller coscous) du; så kan du spe på Drytechen din. Tar du med litt peppersauspulver, så har du faktisk et litt kjedelig måltid ut av bare potetmos/couscos som ikke veier spesielt mye. Om jeg var dere ville jeg nok også lagt opp til en litt større lunsj. 

 

Som nevnt ovenfor, så er ikke 8 km spesielt langt (på ungdomskolen var skoleveien min 6-7 km t/r   ;)).

 

 

Hvis du skal ha så lite til lunsj, ville jeg heller gått for noe med mer fett. Raske kalorier brenner fort og gir kjapp enegiboost, men man går fort tom igjen.

 

For øvrig bør det vel ikke være helt umulig å få noe fisk. Det bør være noen åpne oser på den tiden, og det er gode fiskeplasser i vårløsningen..

 

Takk for alle innspillene gutter, setter stor pris på det. Ser ut som jeg må oppjustere menyen en smule. Tenker å legge inn et mellommåltid før eller etter lunch. Det blir en enkel pastarett, makaroni med tomatsaus, potetmos med peppersaus, takk til @Fjellgeita , og lignende retter. Alle varmretter vil også bli tilsatt en bit meieri smør.

 

Da vil menyen se noe slik ut:

 

Pr dag for en person.

Frokost: 

150 gram havregryn

50 gram melkepulver og sukker. Litt nøtter og rosiner

Totalt 200 gram

1stk vitamitablett

Lunch

1stk snickers.

1 nøve nøtter.

 

Mellommåltid:

Makaroni med toamatsaus, salt, gastromat og 1 bit meierismør.

Kan variere med andre tilsvarende retter som nevnt tidligere. 

 

Middag

1 stk real turmat, salt, gastromat og en bit meiereismør.

Vil jo variere en del her med torogryter og lignende produkter.

 

Annet

Litt nøtter, snop, mye kaffe:), kakao.

 

Så kan jo det være vi får litt fisk på slutten av turen som vi kan spise i tillegg, men som sagt ikke noe vi tør å basere oss på.

 

Ser dette bedre ut?

 

Kan jo nevne at vi er av den skrale typen begge to og ikke av de som trenger mest energi. Skal prøve å legge på oss en del før turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nå synes jeg det ble vel mye mat for min smak, med tanke på at dere ikke skal gå kjempelangt hver dag. Husk også at varme mellommåltider krever mer brennstoff, men dere tenker kanskje å basere dere på å fyre bål? 

 

Blir en del bålfyring ja så satser på å ikke brke for mye drivstoff.

 

Ser jeg glemte å fjerne kveldsmat fra menyen. Så den skal strykes. 

 

Blir kanskje litt mye uansett, men hovedpoenget er vel at det første meny-forslaget var litt skralt og det siste litt voldsomt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nå synes jeg det ble vel mye mat for min smak, med tanke på at dere ikke skal gå kjempelangt hver dag. Husk også at varme mellommåltider krever mer brennstoff, men dere tenker kanskje å basere dere på å fyre bål? 

 

Oppdaterete menyen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selv satset på noe sånt som dette: 

Real turmat frokost: 139 gram (ifølge produsent)
100 gram sjokolade+50 gram nøtter
En pakke real

En rett i koppen

 

Så ville jeg selvsagt ha prøvd å variere kosten litt. Kanskje spist bixit e.l. til frokost noen dager og byttet ut noe av real-maten med toro, evt. potetmos+spekepølse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selv satset på noe sånt som dette: 

Real turmat frokost: 139 gram (ifølge produsent)

100 gram sjokolade+50 gram nøtter

En pakke real

En rett i koppen

 

Så ville jeg selvsagt ha prøvd å variere kosten litt. Kanskje spist bixit e.l. til frokost noen dager og byttet ut noe av real-maten med toro, evt. potetmos+spekepølse. 

 

Ser jo ut som vi var ganske enig i utgangspunktet:) Tusen takk for hjelpen, tror jeg begynner å få et bilde av hvilken meny jeg skal gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha så lite til lunsj, ville jeg heller gått for noe med mer fett. Raske kalorier brenner fort og gir kjapp enegiboost, men man går fort tom igjen.

 

For øvrig bør det vel ikke være helt umulig å få noe fisk. Det bør være noen åpne oser på den tiden, og det er gode fiskeplasser i vårløsningen..

 

Håper jo på at det blir mulighet for fisk etter hvert, men tørr ikke basere menyen på det. Da vi var der i 2012 gikk isen ca 1 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ta med 0,8 til 1,0 kg tørket mat per persoon per dag. For kombinasjon mann på 90 kg og kvinne på 65 kg. Men med 800 gram har vi vært sultne. Så jeg skulle ha satset på en kilo.

Det er utrolig godt å ta med 1 overraskelse for hver kveld. Det kan være en sjokoladeplate, en pose med godteri eller med chilinøtter. Dette deler du på 2 personer. Saltsnacks eller salt lakris av diverse slag virker også.

Husk at du ofte får behov for ekstra salt. Ta med ekstra salt som du kan tilsette maten.

Når det gjelder Real, kan de lønne seg å også ta med poser fra et annet merke, til avveksling.

Og hva med å ta med en melblanding for å lage bannocks eller pinnebrød en gang?

 

Ta også med noen poser med Lofoten fiskesuppe, samt litt melkepulver, i tilfelle du fanger fisk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.