Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo - Trondheim med 1.5 åring. Tips til bæresystem og annet


Pappa på Tur

Anbefalte innlegg

Pappaperm nærmer seg og har en liten drøm å prøve å få gjennomført en tur fra Oslo-Trondheim med gutten.

Lurer på om noen har gode erfaringer med lengre turer med mindre barn, og kan komme med generelle tips og triks.

 

Det jeg i første omgang lurer mest på er valg av bæresystem.

 

Hovedprioritet er jo å ha noe kameraten kan sitte godt i, og gjerne sovne fint i, over litt lengre økter (tenker vel i utgangspunktet jeg bør ha 4-5 timers effektiv gange hver dag for å komme litt underveis.) Er det mulig å gjennomføre for et barn, eller vil det bli en stor belastning?

 

Neste utfordringer, er at det på en del etapper, bli en del dager mellom hver gang jeg kan få påfyll av proviant etc, og blir jo i utgangspunktet en del å skulle ta med seg, så lurer litt på hva som vil være beste løsning.

 

Ville vel foretrukket en bæremeis, fremfor sele, og har kikket på Macpac Vamoose, den har 25L underlomme + 10L dagssekk og mulighet for å feste på litt telt og liggerunderlag, har fått toppkarakter på testene jeg har klart å finne og skal være trygg og komfortabel for barnet. Jeg har ikke klart å finne andre bæremeiser som tåler vekt særlig over 20 kg, og må vel regne med å ha hvertfall nærmere 30kg tenker jeg for å få med tilstrekkelig utstyr.

 

Jeg tenker for det meste å gå mellom DNT hytter, men kommer til å ha med lett telt+sovepose til visse etapper og just-in-case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei
Spennende plan. Regner med det er sen vår/sommer når dere skal ta den turen..
Når det gjelder bæresystem har jeg slitt med samme problematikk. I utgangspunktet er 35 liter rett og slett for lite volum når man skal til fjells. For ikke å snakke om når det skal være med diverse til den minste. Kjenner ikke den meisen du snakker om, men har selv en testvinner med god vektkapasitet og pakkvolum. Erfarte likevel at det er altfor lite. Brukte stropper mm, for å få med mer oppakning, med det resultat at hele sulamitten blir så baktung at man gir opp. Den beste løsningen jeg kom til var å tenke stridsvest fra forsvaret. Rett og slett pakke opp i front. Man kan sy lommene direkte på selene til bæremeisen. 

 

Ellers ville jeg vurdert Ergo-baby, med kid´en på magen og en 60/70 l sekk bak (du får lese på de der mamma-forumene om hva Ergo Baby er og om ungen kan sitte lenge i den, for det vet ikke jeg noe om) Jeg har brukt ergo baby og dagstursekk på flere turer til fjells med minstemann, og det har fungert bra. Etter å ha praktisert og dokumentert turliv med barn i snart 2 år, så har jeg landet på at sykkel m/sykkelvogn og kajakk/kano er det mest egnede når man skal ha kvalitetstid med barn på tur. En annen ting; barn synes ikke alltid det er like morsomt å være på tur. En 1,5 åring har i alle fall ikke samme motivasjonen som deg :-) Dessuten bruker de bleie og spiser til faste tidspunkt hehe. 
Men for all del - det er bare å gi gass! En kan alltids gå ned igjen fra fjellet om det ikke går som planlagt.

Om mitt lille prosjekt Barnsleg: http://fylkesmagasinet.no/?s=barnsleg&x=-1129&y=-51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og tilbakemeldinger.

 

Blir sen vår / tidlig sommer turen foregå ja.

 

Jeg skal ta en del litt mindre 1-3 dagers turer i april for å teste hva som fungerer, og ikke minst for å venne minsten til å synes det er gøy å være på tur :) Tenker vel at om man er på en såpass lang tur som Oslo-Trondheim vil bli, vil det fort bli daglige rutiner og en hverdag han vender seg til og trives med. Barn tilpasser seg fort. Og om det ikke skulle gå, er det vel ingen skam å snu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte å reise på tur selv når jeg var i permisjon,men det ble kun sykkel tur og par gå turer (med overnatting) men kan vel si med en gang att jeg tviler på att du klarer og få plass til det du skal får par dager uten og ha med sekk.

har en selv nå som er 1.5 år og bruker skjelden bæremeis (er vel mest pga den jeg har ikke er spesiel god med nok om det)

jeg lånte en Kid Comfort lll bæremeis ( http://www.oslosportslager.no/produkt/kid-comfort-lll-baremeis-13605.aspx) og prøvde og pakke det jeg skulle i den her,men det var rett og slett ikke plass til og få det jeg ville ha med på tur,og jeg følte jeg var rimlig god til og pakke,bæremeisen ble rett og slett får "full".

 

Jeg hadde da telt som tok ca 5 liter i volum (black dimon first light) og en ultra light sovepose til +10 grader som tar 3 iter mener jeg,men med mat kokekar og diverse ting var det fult.

 

Anbefaler derfor som @virrma skriver og ha et bæresjal/bæresele :)

 

siden ungen er så stor kan han jo sitte på skuldrene,det gjør min på 1.5 år og så kan han jo gå litt selv og ha han litt på magen,er jo greit og kunne ha med seg litt på tur når man har med små barn på tur eller ultra ultra light :)

 

hvis du går på det varmeste i sommer kan bæresele bli litt varm,men utrolig kjekt ungene sover som en stein der :)

 

er jo bare og prøve og pakke i en meis og se hvordan det går (ta med deg tur utstyr til butikken og prøv) tror du blir fort skuffa hvor lite du får plass til dessvere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Nå kan jeg sikkert virke litt surmaga her, men jeg er bare en manns mening :-).
Som far til 4, så stusser jeg litt på hvem denne turen er for?

Jeg har massiv respekt for de som er flinke til å ta med barna sine ut i naturen, og aktivisere de med andre ting enn skjerm. Selv skulle jeg gjerne vært flinkere.

Men å planlegge en såpass massiv tur med ett så lite barn kan late til å være litt drøyt? En bør i alle fall ha massiv erfaring, både barn og far. Veien tilbake kan jo være litt i lengste laget om noe skulle skje på enkelt av de etappene som er tenkt.

 

Det jeg prøver å si er vel at det går an å kose seg i naturen sammen med barna, i større grad på barnas premisser.

 

Men det er mye mulig jeg er for passiv i forhold til dette, og det er lite av den praktiske gjennomføringen som gjort kjent. Dette er som sagt bare en manns mening...
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill Svingen. Virker som oppsummeringen av alles innspill her er at bæresele foran, og en større sekk bak er beste løsning.

 

Kan vel ha forståelse for stussingen tusjmann. Er forresten selv far til 3. Turen er jo fra hjertet ment å skulle være for både meg og min sønn, selv om det åpenbart nok er "jeg" som legger planene og har fått ideen og ønske om og gjennomføre den. Spurte han i stad, men han virket ikke å ha verken sterke innvendinger eller positiv begeistring.

 

Planen er å ha god tid til å ta ham med på kortere turer først i april og starten av mai for å se hvordan det fungerer. Og så begynne selve turen mot Trondheim andre halvdel av mai.

 

Om jeg ser at han ikke trives med semilange turer eller merker at han ikke har det optimalt underveis blir turen avbrutt. Trondheim - Oslo er et festlig mål å ha, som jeg tror det er oppnåelig å gjennomføre, men mål nummer en er selvsagt at barn (og far) har en fantastisk pappaperm sammen, blir kjent og deler opplevelser. Barnets velbefinnende og sikkerhet er selvfølgelig en forutsetning for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med @tusjmann att det er kanskhe litt i lengste laget, du har ikke en "sjef" i heimen som henter deg ned på bakken ;-) har planlagt en del lange turer selv men dama har alltid henta meg tilbake på litt realistiske planer ;-) men nok om det, jeg har godt noen lange turer på vinter med han eldste (fra 2 til han var 4) og det jeg angrer på er lengden når man må gå i flere timer blir det kjedlig får minste mann og blir et "jag" etter å komme frem der vi skal, å være ute i flere uker i strekk med barn er ikke problem var på sykkel tur i Danmark i 10 dager med telt og ingen problem men da er barne i fokus og man sykler ikke 5 timer hver dag, så jeg ville nok vurdert lengden på hva man skal bevege seg, sist år gikk vi over 1 mil på ski med han på 4 og det var ikke problem får da går han selv men flere timer og "henge" på deg kan bli kjedliig :-) anbefaler og få med andre på tur det er enda bedre syns jeg :-) har du tenkt på "mindre" turer rundt om kring blir nok flere med, har selv en på snart 5 og en på 1,5 år :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ålreit å gå på tur med en unge av gangen. Da er det den ene ungen som bestemmer fremdriften. En slik distanse med en liten en som knapt kan gå og som neppe er stueren - det høres ikke særlig smart ut. Tror både du og avkommet vil slite dere ut lenge før oppnådd mål. Mitt råd er å reise på tur uten andre mål enn å ha det bra sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prosjektet høres veldig artig ut! Eneste store problemet leg ser er at gutte kan synes det blir kjedelig å sitte så mye i ro. Jeg tror guttunden blir urolig, rett og slett. Men man kan jo prøve å finne løsninger. Jeg tror at prosjektet blir å gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.