Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS - ruter eller spor


Franjov

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat kjøpt en Garmin GPS for å kunne forflytte meg i fjellet når det er mørkt/dårlig sikt. Var på tur i helgen og før jeg dro brukte jeg Garmin BaseCamp for å opprette et "spor", bestående av mange punkt, som jeg kunne følge. Dette fungerte greit, og jeg navigerte ved å bruke kartet på GPS-enheten for å se hvor jeg var i forhold til sporet jeg opprettet. :-)

 

Det jeg ikke fikk til å bruke var navigeringspilen på kompasset. Prinsippet er at navigeringspilen skal vise retningen til neste punkt i "sporet" og problemet er at hvis jeg passerer et punkt på sporet uten å gå innom det, vil gps'ens navigeringspil prøve å føre meg tilbake til det punktet jeg har gått glipp av selv om jeg har gått innom neste punkt i retning målet for turen. Dette var upraktisk da man av og til ikke finner det nødvendig å gå innom alle punktene langs sporet, men finner ut at man kan gå alternative veier for så å gå inn på sporet igjen senere.

 

Noen som har erfaring med dette og hvordan man kan følge et spor uten å nødvendigvis følge det til punkt og prikke.

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg tegner inn turer som ruter og de er fine å navigere etter. Selv om du ikke går rett over punktene hopper den videre til neste når den ser at det er mer hensiktsmessig. Forøvrig synes jeg det er mer oversiktlig å bruke kart-siden på GPSen når man navigerer etter spor, ruter eller på andre måter. Da ser du ikke bare retningen men også hvor du er i forhold til linjen du skal følge.

 

Forøvrig så må du gjerne prøve kartene jeg lager, de finner du på www.frikart.no, om du ikke allerede har skaffet deg kart.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Franjov.

Jeg bruker ikke kompasset på min Garmin i det hele tatt, det stjeler batterikapasitet og er ikke noe mer presist enn et godt, gammeldags kompass. Som regel har jeg med kart, kompass og gps. For kortere turer (dagsturer) hender det jeg kun har med gps.

Gjør heller som @SverreD beskriver, det er samme måte jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.