Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til valg av bæremeis


Nivo

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en bæremeis. Dette er den første meisen jeg skal kjøpe og er litt rådvill. Jeg og min bedre halvdel er ganske forskjellige i høyden og jeg ser fordel i at den passer oss begge selv om jeg innser at jeg ofte kommer til å være brukeren.

Høydetilpasning bør være mellom 162 til 183.

Noen som har erfaring med bæremeis og kan gi meg noen tips om hva jeg bør velge. Pris er ikke det viktigste, men ønsker å holde meg under 3000,-

Håper noen kan hjelpe?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Nivo,

De fleste meisene passer denne høydeklassen. Pass på at du får en meis hvor rygglengde kan justeres så begge to kan bruke den.

Ellers er min beste anbefaling å teste meisen i butikken. Putt et par fjelltelt i meisen for å simulere vekten av junior og sjekk stabiliteten og bærekomforten med denne.

Selv hadde jeg lest mange tester av meiser, og trodde jeg skulle ha testvinneren LittleLife. Men med vekt i syntes jeg den ble ustabil, og man måtte også alltid ha en fot i meisen for å holde den oppreist når den sto på bakken. Slike ting er greie å sjekke før man drar ut.

Jeg endte opp med en Osprey Poco. Osprey har gode sekker og bruker samme bæresystem på meisene sine. Jeg er 192 cm høy, og kona er en 175, og den passer begge godt. Og jeg setter pris på at en metallbøyle kan slås ut slik at meisen kan plasserer på bakken selvstendig når junior skal inn og ut (naturligvis under konstant oppsikt). Et vennepar fikk Littlelife i gave, og de er ikke fornøyd med at foten må være i meisen for at den skal kunne stå på bakken.

Lykke til med valget og mange flotte turer fremover :)

post-47-1392748963,7945_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deuter kid comfort også. Vi har kid comfort 3 og er godt fornøyde begge 2. God forskjell i rygglengde på oss men det går fint. Den lille sovner i den så jeg vil tro hun også er fornøyd. @trudep her har også en lengre review av den såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Deuter og Osprey - (til både eget barn og nevø).

Mitt inntrykk er at ungen har det mer komfortabelt i Deuter sin. Den har en forlenget rygg, gode vegger (i stedet for stropper), samt en myk og stor pute.

Det skal ikke lange tiden til før ungen sovner i meisen, og jeg synes det ser mye mer stabilt og greit ut for hodet til ungen i Deuteren.

Når det er sagt så sover de godt i Osprey sin og. 

 

Et annet stort pluss med Deuter sin er at den lange og relativt stive bakdelen gjør at man kan legge hele meisen ned på bakken / gulvet.

Det er veldig praktisk når man er ferdig med turen, mens passasjeren fortsatt sover. Ungen sover videre uten å reagere - god stemning!

 

Osprey-meisen har også noen klare fordeler synes jeg, og det er at det er veldig lett å justere rygglengden på bæresystemet.

Høydeforskjellen på kona og meg er 20 cm - og når vi har lyst til å bytte på å bære så er det fort gjort med Osprey sin meis.

(Det er ikke noe stress på Deuter heller, men Osprey sitt system er uslåelig). 

 

Meis er kjekt i alle fall. Hvis du bruker den mye så kan du vurdere luksusen med dette varmetrekket: http://www.birnadal.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en Sherpani Rumba for noen år siden https://www.flust.no/barn-og-baby/barneutstyr/baere/sherpani-rumba-baeremeis/

 

Testen vi så på den gangen : http://www.klikk.no/foreldre/article468307.ece

 

Denne har vi brukt veldig mye. Har et veldig avansert bæresystem som gjør det enkelt å endre rygglengde etc uten å ta av sekken. Svært god å bære. Har en stor 20 liters lomme under (som vi savner på den andre bæremeisen vi har). Det er også en nettinglomme.

 

Negativt: opplever at det regntaket er noe plundrete å montere - og vi bruker/brukte det ikke. Vi synes at fotsnorene (støttene) til ungene er noe vanskelig å justere. Burde være lettere å juster de.

Jeg er usikker på om noen av de andre bæremeisene har hodestøtte integrert - men det kunne jeg ofte tenke mag at det var - for når ungene sover ligger hodet på skakke - det gjør de også her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vi kjøpte Osprey Poco Premium.

VI er kjempefornøyde, superenkelt å justere mellom mamma og pappa. Junior sitter veldig godt i den og har god utsikt. Jeg brukte MYYYEE tid på research før vi kjøpte og jeg er fast bestemt på at vi kjøpte rett sekk.

Den har et veldig bra system for å feste junior i meisen. Og den har den beste solskjermen og et veldig bra regntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt både Deuter og Osprey - (til både eget barn og nevø).

Mitt inntrykk er at ungen har det mer komfortabelt i Deuter sin. Den har en forlenget rygg, gode vegger (i stedet for stropper), samt en myk og stor pute.

Det skal ikke lange tiden til før ungen sovner i meisen, og jeg synes det ser mye mer stabilt og greit ut for hodet til ungen i Deuteren.

Når det er sagt så sover de godt i Osprey sin og. 

 

Et annet stort pluss med Deuter sin er at den lange og relativt stive bakdelen gjør at man kan legge hele meisen ned på bakken / gulvet.

Det er veldig praktisk når man er ferdig med turen, mens passasjeren fortsatt sover. Ungen sover videre uten å reagere - god stemning!

 

Osprey-meisen har også noen klare fordeler synes jeg, og det er at det er veldig lett å justere rygglengden på bæresystemet.

Høydeforskjellen på kona og meg er 20 cm - og når vi har lyst til å bytte på å bære så er det fort gjort med Osprey sin meis.

(Det er ikke noe stress på Deuter heller, men Osprey sitt system er uslåelig). 

 

Meis er kjekt i alle fall. Hvis du bruker den mye så kan du vurdere luksusen med dette varmetrekket: http://www.birnadal.no/

 

Deuter sin meis har kommet i ny versjon nå ser jeg i butikken.

Bæresystemet har blitt mer stabilt, og det er enda enklere å stille på det slik at mor og far lettere kan veksle på å bære.

I tillegg har Deuter endelig fått på plass fotsnorer for dem som trenger det.

 

Ellers ikke store forskjeller fra den "gamle" modellen jeg har .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en nordheim bæremeis engang, og har brukt den mye med to unger. God å ha på ryggen og man kan gå lenge med den. Kona har også brukt den en del. Jeg er 190 og hun er ca 165, så den er vel anvendelig for de fleste. Aner ikke hva den koster, men kan ikke tenke meg at den koster så mye som 3000. Forøvrig kan det nevnes at sønnene mine ikke er noen lettvektere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en standard Bergans-meis. Funker fint, men sliter med å justere den så den ikke ramler ned på skuldrene når avkommet hopper rundt baki der. Ellers god plass til en bleie og litt barnemat, og avkommet er glad og fornøyd med å sitte oppi der når vi går på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat fått oss Osprey Poco Premium.

Bare brukt denne en kan og ikke fyllt opp alle rom, det blir nå om et par dager.

Så langt sovnet minstemann i meisen etter 5 minutter, det er jo kvalitetstegn.

Detaljer virker veldig bra, fine justeringer, passer både meg (som er Medium) og kona (som er Small).

 

Vi tenker å ha litt leker, drikke og bleier/klesskift i meisen og så har vi en liten sekk på den andre voksne som har kokesystem og maten vi skal spise den dagen.

Vi bruker meis bare til dagsturer i Bergensområdet, ikke overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv og anbefaler Osprey poco plus.  Den har nok av bagasjeplass, behagelig å gå med, lett å justere rygglengden og generelt mange bra løsninger som er enkel i bruk. Jeg ser ikke helt nødvendigheten med premium utgaven som har stellebrett og en liten sekk hengende bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne reklamere litt for bæresele i stedet for meis. Da føles barnet MYE lettere, tusen million ganger mer komfortabel. Når vi bruker meis må mannen bære ungen, alt for tungt for meg. Med sele bærer jeg ungen og mannen bærer utstyr/klær.. Legger ved et bilde. Selen heter Manduca. Jeg har en rompetaske med bleier og babymat

post-4392-1401134721,7497_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også brukt ymse bæretøy og seler. Syntes de er greie i begynnelsen men når vi skal litt lengre og barna ville se litt mer rundt, fungerte meis best for oss. Opplevde at førstemann sov bedre i meis og når jeg var alene fikk jeg likevel med mat, skift, bleier etc.

Smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del må vi ta høyde for at begge ungene skal bæres et stykke samtidig, så da må begge foreldrene ta sin del av utstyret ellers. Bæretøy er derfor ikke så aktuelt, men rompetaske var jo forøvrig en glimrende idé for å få med litt småting.

 

Dere som har Premium - bruker dere sekken, eller er den egentlig bare til overs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt meisen litt mer nå og bruker sekken.

Har ikke hatt sekken løs fra meisen enda men det kan være det skjer i morgen på neste tur.

Får se hvor tungt det blir for en rett og slett.

For vår del kunne sekken vært fast på meisen... Vi har vanligvis en liten ryggsekk på den andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelen jeg ser med meis vs bæresele, er at i meis kommer barnet opp i høyde med mitt hode. Når vi går er det mye som jeg og han peker på og snakker om. Jeg kan lett overrekke han ting og tang siden hendene hans er over skuldrene mine. Han har full oversikt oppi meisen. I en bæresele er ungen lavt nede og ser kun til sidene, og etter det jeg erfarer er det å kunne sitte høyt med samme utsikt som meg en stor del av gleden med turen. Jeg og guttungen er også ofte på tur alene. Og når man ikke har med seg ekstra pakkesel trenger man en meis som har god plass til det som trengs.

 

En Poco Plus har innebygd solskjerm og veldig god bagasjeplass i bunnen. Regntrekk, bleier og annet kjafs går inn i lommene oppe på meisen. Når det er mye mygg og knott tar jeg opp solskjermen og hiver myggnett over hele meisen. Slik myggnett som brukes til vogn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilbakemeldinger settes STOR pris på.
Jeg endte til slutt opp på Osprey Poco Premium. Det som kan sies om denne er muligens allerede nevnt, men jeg er utrolig fornøyd med kjøpet.

 

Komfortabel å bære selv med barn og litt oppakning. Det er et stort hovedrom til det mest nødvendige + sekken som kan taes av og bæres som en ryggsekk av turkamerat :)

Jeg opplever at dersom du bruker sekken fastmontert på meisen har den lett for å få tyngdepunktet veldig langt bak noe som ikke anbefales. Vi bruker ofte sekken på tur, men sjeldent fastmontert på meisen. Dersom det er den eneste forskjellen til Premium ville jeg gått for den ordinære Poco (Om jeg hadde visst dette før jeg kjøpte).

 

En av de geniale funksjonene i tillegg til komfort er den integrerte solskjermen. Barnet sitter godt beskyttet fra solen og det er enkelt å dra over et regntrekk om det skulle være behov for det. Meisen har enda ikke vært på noen kjempelang tur, men vandring i over 1 time hver vei er så langt ingen problem med såpass god komfort for både liten og stor.

 

Vi gleder oss til vandring i fjellet i sommerferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er på utkikk etter en bæremeis, har sett på flere modeller, men det er vanskelig å finne rygglengde på nett. Det er nesten bare Bergans sine som har det. Må kunne justeres mellom 160 og 175 cm. Bergans har en meis som har ganske kort rygglengde, men den er for liten. Har sett litt på Deuters modeller, men finner ingen rygglende på de. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Polardego skrev:

Er på utkikk etter en bæremeis, har sett på flere modeller, men det er vanskelig å finne rygglengde på nett. Det er nesten bare Bergans sine som har det. Må kunne justeres mellom 160 og 175 cm. Bergans har en meis som har ganske kort rygglengde, men den er for liten. Har sett litt på Deuters modeller, men finner ingen rygglende på de. Noen som vet?

Hei, 

Vi hadde til eldste dattera vår en Bergans bæremeis. Den har jeg ikke mye godt å si om, dessverre. Til nr.2 som kom til i fjor høst, så kjøpte vi den som alle skryter av (Osprey Poco Pluss). Vi har brukt den på en del korte dagsturer i april/mai. Og det er en helt annen verden for den som bærer. (Fruen i huset kommenterte det første gang hun hadde brukt den også). Jeg synes også at ungen sitter stødigere i Osprey kontra Bergans.

Har også god justering på rygg. Jeg er lang, og fruen er ganske så kort. 

Endret av Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også slå et slag for andre bæretøy! Vet at du spør etter bæremeis, jeg kan likevel ikke dy meg for å reklamere for et bæretøy hvor barnet sitter ergonomisk korrekt, og bæretøyet er dessuten anvendelig i andre situasjoner enn på tur. Du kan bruke det på butikken, for å roe barnet ned hos besøkende,mens du støvsuger, gjør hagearbeid, osv osv. 


Barnet kan bæres fra nyfødt til så lenge du orker. Jeg har putta fire år gamle barn oppi bæresjalet, mest for kosen sin del :)
Jeg har gått lange turer med barna i meitai, men du får naturligvis ikke med deg så mye annet på ryggen. Da må man bruke rumpetaske eller ryggsekk på magen, eller, som jeg gjorde, barnet på magen og ryggsekk på ryggen. Det funker greit inntil barna blir for store og beina deres dingler veldig.

Jeg snakker jo om tradisjonelt bæretøy, og her finnes mange varianter, men det de har til felles er måten barnet sitter på: med bredt sete, og knærne høyere opp enn rumpa, ryggen rett og tett inntil den som bærer. Dette er den ergomonisk korrekte måten å sitte på for barnet.

Variantene er som sagt mange, men det som er ansett som mest pappavennlig, er en formsydd bæresele. Feks Ergo.

Meitai og bæresjal er også gode alternativ.

Disse bæretøyene koster alt fra 0- flere tusen, avhengig av hva du vil ha. En helt ny Ergo kommer på litt over en tusenlapp, men du får dette og hint for mye mindre på Finn. Meitai kan du sy selv, jeg har sydd flere, og oppskrift og anbefaling til stoffer ligger på tettinntil.no.

Jeg har både sjal og meitai om det skulle være interessant å prøve, ellers blir det arrangert bæretreff overalt i landet hvor man kan prøve alt mulig som folk drar med seg, treff annonseres på forumet på www.tettinntil.no. 

Uansett - det viktigste er ikke hva du bærer i, men at du faktisk bærer! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

Vi vurderer å kjøpe Osprey Poco her i huset, men er relativt stor høydeforskjell på meg og fruen (156/190). Noen som har noen formening om dette kan være innenfor justeringsmulighetene? Er dessverre ingen butikker som selger denne i nærheten av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.