Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY dunsokker i goretex


esw

Anbefalte innlegg

Annonse

Har noen flere prosjekter på gang, så det kommer nok mer her etter hvert. Gleden med turen blir større med selvgjort utstyr. Det blir nok neppe lønnsomt hvis en skulle ta kostnadene for arbeidstid i betraktning. Men en hobby må jo alle ha :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der var fine! Jeg har laget et par fot-poser, som er vesentlig mindre forseggjorte enn dine. Jeg brukte stoff fra gamle fjell-annorakker fra Fretex. Såle av doble lager gammelt liggeunderlag sammentejpet med eltejp i mitten, slik at lagene kan skli noe når man går. Snøring øverst.

 

Jeg syns du har fått fin form på sokkene, noe jeg opplevde som vanskelig ( = det ble ikke så bra :-) ) Hvordann gjorde du før å få så god passform?

 

(Ser at det er uvanlig mange snorske ord i dette innlegget - skriver så godt jeg kan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnet formen rundt foten på liggeunderlaget. Målte så ca. omkrets rundt leggen og fra hvilken høyde jeg kunne ha "rett skaft", samt omkrets på sålen. Tegnet utkast til formen på papir og festet dette med teip til sålen, slik at jeg kunne gjøre noen justeringen, samt sjekke at jeg klarte å komme ned i sokken med foten. Klippet så stoffet til etter fasongen på papiret. Utfordringen var at det ble kanske trangt å komme til med symaskiner noen plasser.

 

Håper det var noenlunde forståelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
27 minutes ago, Lenaboien said:

Hei, og takk for at du deler prosjektene dine! Lurer på hvordan du festet sålen av liggeunderlaget til sålen av ytrestoffet? 

Brukte kontaktlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil prøve å sy vanntette overtreksposer/fotposer å gå over større bekker/elver/vann med. Noe lignende disse: 

Da av tynt vanntett stoff. Samtidig tenker noe kraftigere sole, og ser på din variant av dunsokker. Er det prøve/feilemetoden du brukte for å lage mønsteret? Eller har du evt en link til noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Lenaboien said:

Er det prøve/feilemetoden du brukte for å lage mønsteret? Eller har du evt en link til noe lignende?

Mønsteret er basert på en omkrets tegnet av foten (såle) og en kombinasjon av målebånd og litt prøving og feiling med avispapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEKT utbedes, takk!

:-D

Altså, går med vyer om noe tilsvarende selv, men da sannsynligvis i Climashield apex og nok uten såle.. Heller ha to "flip-floper" av CCF å træ på om nødvendig -- eller ikke. Har du fylt dun i bunnen av selve sokken, altså mellom foten og sålen (det har du sikkert)? Hva er egenvekten på Gore-Texen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: litt over 300g for paret (str. 46). Goretexen ligger vel på ca 200g/m2. Har ikke dun i sålen, men har sydd en filtsåle til fôret. Har brukt sokkene på en god del turer nå og har ikke opplevd problemer med kulde nedenfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.