Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilpisjärvi - Dividalen?


Hjalmar

Anbefalte innlegg

Annonse

I ungdommen gikk jeg den ruta mange ganger, det er en fantastisk tur med variert terreng og vakker natur.

Tenker du å gå fra Kilpis via Treriksrøysa til Golda, og derfra til Gappo før du tar av til Pältsa?

Personlig ville jeg gått gjennom den dramatiske Isdalen mellom Gappo og Rosta i stedet for via Pältsa, men det kommer an på hvilket terreng man liker.

 

Fra Rosta til Dærta kan du enten gå over fjellet eller via Stor-Rosta. Sistnevnte er en fin tur, men kanskje litt kjedelig? Det er i hvert fall flatt terreng og lettgått. Over fjellet er det litt mer stigning og utforkjøring.

 

Indre Troms er kanskje et av de aller fineste turområdene i Norge, men ikke si det til noen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått Galggojauri (Skibotndalen grense Finland), Treriks, Golda, Gappo, Rosta, Øvre Rostajavri, Dærta, Dividal, Vouma, Gaskas og Innset.

Greie dagsmarsjer, fine hytter (uten mat) og flott vær og føre i slutten av mars. Gikk med lett pulk. Terrenget var lettgått.

Anbefales, men ikke bring dette videre til noen... :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Gikk en sommer ruten Helligskogen - Golda - Gappo - Rosta - Dærta - Dividal - Frihetsli. En fin tur i lettgått og oversiktlig terreng som jeg antar må være OK også om vinteren når vær og føre tillater en skitur. Hyttene er OK, men har ikke proviant.

God tur !

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gikk fra Kautokeino til Dividalen via Kilpis i April 2013.

Vi gikk Golda, Gappo, Paltsa, Moskan, Stor Rosta, Dærta til Dividalen. Meget lettgått selv med tung pulk!

Har ikke gått Isdalen og vet ikke om den er rasutsatt, men den ruta vi gikk er i hvert fall sikker. Anbefales!

Vær oppmerksom på at Rosta - Dærta området er meget værutsatt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vær oppmerksom på at Rosta - Dærta området er meget værutsatt."

Det er sant, og bra at du nevner det. Jeg ville ikke gått over der hvis det er risiko for sterk vind eller dårlig sikt. Men jeg har gått der en gang i drømmepåskevær i sol og stille, det var en fantastisk turopplevelse.

 

Jeg er usikker på om Isdalen er regnet som rasutsatt, har aldri hørt det nevnt. Men det er jo bratte fjellsider på begge sider så man bør nok ta en vurdering dersom skredfaren generelt er stor.

En sommer slo vi opp telt og overnattet i Isdalen, og ut på natta kom det noen vanvittige kastevinder ned fra fjellene. Teltet var av mønetypen i enkel bomullsduk. De loddrette aluminiumsstengene buet faretruende i de verste vindkastene, og vi måtte ut og surre bardunene rundt store steiner. Så Isdalen kan være litt lumsk under ugunstige forhold, men det karrige, golde og ufruktbare landskapet der er fascinerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt spesielt å overnatte i Moskan bua. Da vi kom dit var det bare litt av taket og pipa som stakk opp av sneen, så vi måtte måke oss ned både til døra og vinduene. Og godt isolert var den med all sneen rundt. Trivelig bu!

Fra Moskan til Stor Rosta gikk vi i graut-tjukk skodde og white out. Vi måtte nesten ta tyngdekrafta til hjelp for å vite hva som var opp og ned. Det samme fikk vi fra Dærta og ned forbi disse samehyttene før det begynte å klarne opp.

Vinden i området kommer som regel helt plutselig og forsvinner like fort.

Slutten av april kan være utfordrende rundt omkring i Dividalen med råtten sne og dyp grynning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vær oppmerksom på at Rosta - Dærta området er meget værutsatt."

Det er sant, og bra at du nevner det. Jeg ville ikke gått over der hvis det er risiko for sterk vind eller dårlig sikt. Men jeg har gått der en gang i drømmepåskevær i sol og stille, det var en fantastisk turopplevelse.

 

Jeg er usikker på om Isdalen er regnet som rasutsatt, har aldri hørt det nevnt. Men det er jo bratte fjellsider på begge sider så man bør nok ta en vurdering dersom skredfaren generelt er stor.

En sommer slo vi opp telt og overnattet i Isdalen, og ut på natta kom det noen vanvittige kastevinder ned fra fjellene. Teltet var av mønetypen i enkel bomullsduk. De loddrette aluminiumsstengene buet faretruende i de verste vindkastene, og vi måtte ut og surre bardunene rundt store steiner. Så Isdalen kan være litt lumsk under ugunstige forhold, men det karrige, golde og ufruktbare landskapet der er fascinerende.

Jeg ser ofte på skrednett.no for å se hvor det er utløpssoner for snøskred. Gjennom Isdalen er det ifølge kartet mulig å gå en trygg rute. Den avviker litt fra sommerura, men ikke mye. Det er ett heng hvor man må være forsiktig og velge rett trase, men der tror jeg det er merket med helårs metallstaker som viser vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.