Gå til innhold
  • Bli medlem

Godis til helgetur!


Emma Engebretsen Elton

Anbefalte innlegg

Annonse

Rosiner er bra.

Vet ikke om ungdommen vet hva en rosin er i dag men det er en brun-svart, skrukkete tørket drue, full av antioksidanter og uten E-er.

Vi barskinger som leser Kvinner og Klær kan plukke opp mye info der:

 

http://www.kk.no/kosthold/en-h%C3%A5ndfull-rosiner-er-alt-du-trenger-21541

 

Husk å være litt forsiktig med inntaket av rosiner, de inneholder som kjent mye mugg som kan lage toksiner som er giftig for nyrene og kan være kreftfremkallende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor importere kliss fra USA når vi har ti ganger bedre stoff her hjemme på berget?

Seigemenn. Settes på en pinne og grilles til rett før de smelter.

Ungene elsker det.

Takker for tips. Dette skal jeg prøve med barna! Hos oss så er kliss fra USA på pinne over bål og det samme klisset i kakao en slager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor importere kliss fra USA når vi har ti ganger bedre stoff her hjemme på berget?

Seigemenn. Settes på en pinne og grilles til rett før de smelter.

Ungene elsker det. 

 

Fordi ungene har blitt eksponert gjennom tv for dette klissete jævelskapen utallige ganger slik at de SKAL ha det.

Gjerne stappa oppi kakaokoppen slik at det blir ekstra mye griseri….  

Med det resultatet at man må passe på å ta med nok våtservietter slik at det ikke ser ut som man har prøvd å ta livet av dem med sukker og kakao...

 

Rart det der med ungene, de skal bruke kakaoen som dipp til både pølser, kjeks, brødskiver og… ja egentlig alt spiselig de får servert :D 

 

 

Har smakt epler som ble skrellet, gnidd inn med sukker over og grillet på bålet.   Var faktisk ganske godt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner er bra.

Vet ikke om ungdommen vet hva en rosin er i dag men det er en brun-svart, skrukkete tørket drue, full av antioksidanter og uten E-er.

Vi barskinger som leser Kvinner og Klær kan plukke opp mye info der:

 

http://www.kk.no/kosthold/en-h%C3%A5ndfull-rosiner-er-alt-du-trenger-21541

Je har vøksi opp på bygda mæ rusiner som godteri åt a oldemor, så dæ veit je hå ær ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å være litt forsiktig med inntaket av rosiner, de inneholder som kjent mye mugg som kan lage toksiner som er giftig for nyrene og kan være kreftfremkallende. 

Hmm, det visste jeg faktisk ikke! Takk! Er nå forsåvidt ikke så glad i rosiner lengre, men åt det mye som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor importere kliss fra USA når vi har ti ganger bedre stoff her hjemme på berget?

Seigemenn. Settes på en pinne og grilles til rett før de smelter.

Ungene elsker det. 

Det går faktisk an å lage marsmellows selv. Jeg har gjort det og de ble gode.

Spennede å prøve seigmenn på bålet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes frukt kan være kjempegodt. Skjær et snitt på undersida av en banan, putt oppi  noen sjokoladebiter og legg rett på glørne eller i litt sølvpapir ... :)

 

DSCF6834.JPG

 

 

 

Eller epler...  skjær ut kjernen og fyll på med litt sjokolade, kanel, nøttebiter, litt sukker og rosiner ... , pakk inn i sølvpapir og legg på glørne... :)

 

Fylte%20epler%20Peder%20Songedal%20melkn

 

Litt krem til å ha på toppen lager du enkelt slik: Hell kremfløte og litt vaniljesukker på en 0,5l brusflaske før du drar.

Når du trenger kremen er det bare å riste på flaska til kremen er ferdig. Skjær flaska i to og det er servert! (flaskebitene legger jeg på bålet etterpå).

Passer like godt til eplene som bananene.

 

Har forresten nesten alltid en liten plastpose med Purina (tørrfor/ hundemat) i jakkelomma som jeg går og knasker på... smaker ganske godt (synes jeg i alle fall...) og det er kort vei ned i lomma hvis jeg vil dele med hundene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner er bra.

Vet ikke om ungdommen vet hva en rosin er i dag men det er en brun-svart, skrukkete tørket drue, full av antioksidanter og uten E-er.

Vi barskinger som leser Kvinner og Klær kan plukke opp mye info der:

 

http://www.kk.no/kosthold/en-h%C3%A5ndfull-rosiner-er-alt-du-trenger-21541

 

Ehh... Sitat fra artikkelen: "En liten boks med rosiner inneholder vitamin C, K og B-6. I tillegg er det en god kilde til kalsium, jern, magnesium, fosfor og kobber." Vitamin C er E100, E470 er magnesiumsalt, E172 er jernoksyd, jeg tror det er noe sånt som 60 e-stoffer som har kalsium i seg. De fleste antioksidanter har E-numre (E300-321 pluss en del andre i 300-serien er antioksidanter). Et (usprøytet) eple rett fra treet inneholder E306, E101, E300, E570 og E296, samt andre "skumle" stoffer som nikotinamid, folatsyre, biotin og fargestoffer. Jeg synes denne redselen for E-stoffer godt kan dempes litt. E-en betyr ikke annet enn at det er et godt kjent stoff som er godkjent for bruk innenfor visse mengder.

 

Når det gjelder godt på tur på bål så er pinnebrød vinneren her (i ymse varianter), så da har jeg nok ingen grensesprengende nyheter å komme med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å være litt forsiktig med inntaket av rosiner, de inneholder som kjent mye mugg som kan lage toksiner som er giftig for nyrene og kan være kreftfremkallende. 

Vi får spise gulrot og kålrot ( Nordens appelsin)mens det enda er sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er lidt mere gourmet agtigt, så kan nedenstående anbefales:

 

Opskriften er fra denne Facebookgruppe, hvis nogen er interesserede: https://www.facebook.com/groups/265881036913481/

 

Chewy chokolade/honning karameller

 

200 g honning (vær obs på jo kraftige honning, jo tydeligere smager den igennem)
200 g mørk chokolade, grofthakket
100 g nødder grofthakket

Bring honning i kog i en gryde, tag det varmen, kom chokoladen i. Rør rundt til det er en homogen masse. Hæld den over de hakkede nødder i en trangia pande eller anden form forret med bagepapir. Køl ned og lad det sætte sig, skær ud i karameller. 

Jeg har haft held med at køle forsigtigt, i rindende vand under bunden af panden om sommeren. Men den er klart nemmest at lave når det er efterår, vinter og forår.

 

P.s. så snart massen er hældt af gryden, så kom vand i gryden og varm roligt op mens man lige skrubber gryden med svamp, græs eller hvad man nu bruger som opvaske børste på tur :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man kan gjøre som barna setter pris på er Muffens. 

Kjøp en pakke eller pose og lag røra ferdig hjemme.

Røra kan du ta med ut i en plastflaske sammen med en litt stor gryte med lokk.

Ute så lager du bål og fyller ca. 3 - 4cm sand i gryta. Du kan bruke småstein hvis du ikke finner sand.

Så setter du muffensformene med røre i gryta og setter gryta på bålet.

Ikke sett formene helt inn til kanten av gryta for da kan de bli litt svidd.

Poenget med sand i bunnen er at da unngår du at maten blir brent før den blir stekt.

Ferdige muffens på fem minutter.

 

Eller du kan lage muffens på bålet i et tomt appelsinskall.

http://friluftsprat.blogspot.no/2012/10/muffins-i-appelsin-pa-bal.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I bærsesongen- Blåbærpannekaker! Eller blåbær med krem (flasketrikset)

 

Epler med smør, sukker og kanel - i folie, som vist over, hvis alle skal lage hver sin, eller i en stor kjele hvis man er mange - kjempegodt.

 

På hyttetur på vinteren kan man også imponere stort med hjemmelaget is - mye enklere enn man tror! Finn en enkel oppskrift, og pisk i vei (det går fortere å piske krem og eggedosis for hånd enn man tror) Sett blandinga ut i snøen, og rør med jevne mellomrom i innfrysinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.