Gå til innhold
johnpd

Lekkasje i Omnifuel-pumpe

Anbefalte innlegg

Hei!
Omnifuel pumpen lekker i overgangen fra pumpesylinderen til pumpehuset.

post-2041-0-01263500-1392221909.jpg

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke til å tette denne lekkasjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekker den mellom pumpa og flaska eller lekker den ut mellom metallet og plasten på selve pumpen?

Hvis den lekker mellom pumpa og flaska så er det helt sikkert O-ringen som er ødelagt, men hvis den lekker mellom metallet og den gjengede plastdelen på pumpa så må du nok bytte pumpa. Dett er helt sikkert en garantisak hvis ikke primusen er veldig gammel.

 

Hvis lekkasjen er mellom metallet og plasten så kan du forsøke å tette med en epoxy lim (araldit e.l.) eller et fuge / tetningsstoff (Tec7 e.l.) 

Det finnes også pakninssilikon som kanskje kan virke bra. Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har flere brenselsflasker så test med en annen. Jeg har tre flasker fra Primus og den ene har større gjenger enn de to andre. Hullet er så stort at jeg kan sette korken helt nedi uten å skru. Dette har vært omtalt her på forumet tidligere. Tror det er feilproduksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først ville jeg forsøkt å få bytta pumpa, her er det ikke snakk om alder, og garantitid, men sikkerhet og ryktet til Primus. Slett ikke umulig at dety går greit.

Denne feilen har jeg lest om før, (lekkasje mellom plast og aluminiumssylinder) og da ble det limt med epoxy, jeg tror det var Araldit.

Lurt å gjøre grundigf rent, aluminium pusses forsiktig umiddelbart før liming, da aluminium oksyderer i løpet av minutter.

 

Må du kjøpe ny så kan det hende at ei "kinapumpe" tilholder ei stunf, men litt dårligere er den nok, spesielt i tilkoblingsdelen.

Skjult lenke - logg inn for å se den

275 for pumpa er kansje mer en nok med 25% moms på toppen.

Komplett bensinbrenner Skjult lenke - logg inn for å se den

til 312  + moms er nok greiere, selv om selve brenneren er moderat og du bør ha gjengetetting på når du skrur på slangen så får du faktisk, ei brukbar flaske, pumpe, og slange med kobling. Brenneren kan du jo bare hive :hyper:

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Komplett bensinbrenner Skjult lenke - logg inn for å se den

til 312  + moms er nok greiere, selv om selve brenneren er moderat og du bør ha gjengetetting på når du skrur på slangen så får du faktisk, ei brukbar flaske, pumpe, og slange med kobling. Brenneren kan du jo bare hive :hyper:

 

dsk

Vær litt forsiktig med disse billige kopibrennerne. Jeg kjøpte en fra Amazon i USA, men den ble sendt fra Singapore og skulle være en multifuel brenner. Den lakk i sammenføyningene og brenner rent bare med gass.  

Sjekk denne tråden.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekker den mellom pumpa og flaska eller lekker den ut mellom metallet og plasten på selve pumpen?

Hvis den lekker mellom pumpa og flaska så er det helt sikkert O-ringen som er ødelagt, men hvis den lekker mellom metallet og den gjengede plastdelen på pumpa så må du nok bytte pumpa. Dett er helt sikkert en garantisak hvis ikke primusen er veldig gammel.

 

Hvis lekkasjen er mellom metallet og plasten så kan du forsøke å tette med en epoxy lim (araldit e.l.) eller et fuge / tetningsstoff (Tec7 e.l.) 

Det finnes også pakninssilikon som kanskje kan virke bra. Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Det lekker mellom metallet og plasten på selve pumpen. Hva kan jeg bruke å tette med som ikke blir løst opp av bensinen i flasken? Vil helst ikke kjøpe ny pumpe. Alt for gammel til å være garantisak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg ville ikkje føle meg trygg med bensin og ei pumpe som er reparert på meir eller mindre tvilsom måte. Parafin kunne eg fyre med så lenge reparsjonen viser seg å vera tett,. Men eg ville uansett ikkje stole på ein slik reparasjon til tur der eg er avhengig av at primusen fungerer for snøsmelting og matlaging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lekker mellom metallet og plasten på selve pumpen. Hva kan jeg bruke å tette med som ikke blir løst opp av bensinen i flasken? Vil helst ikke kjøpe ny pumpe. Alt for gammel til å være garantisak.

Her ville jeg forsøkt med en epoxy lim. Araldite eller lignende. Dette er en herdeplast som tåler å komme i kontakt med bensin. Hvis du blander inn litt mer herder enn det som står i bruksanvisningen så blir den litt mykere når den er herdet. Ellers kan den bli litt sprø og da kan det kanskje begynne å lekke igjen.

Gjør et par tester på en prøvelapp og la limet herde i min. et døgn og se hvordan det blir.

Hvis du klarer skyve på plasten slik at du klarer å få lim mellom plasten og metallet på pumpa så er det nok det beste, men ellers så kan du legge en liten fuge på innsiden i overgangen mellom plast og metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Primus med bilder av lekkasjen. Fikk dette svaret tilbake:

 

 

I assume that the rod is not filled up with fuel? In that case it’s the check valve in the bottom. Otherwise it’s the O ring inside the plastic casing that’s broken and theres really not much to do. I can see that the pump is close to 10 years old, so its probably going to be hard to get a replacement from the store where you bought it. But we sell spare pumps, and the store will happily order one for you.

 

Vänliga hälsningar/Best regards

 

Klas Bäckman

Customer Support

 

 

Er altså det siste alternativet som er problemet. Det er visst en O-ring i plasthuset til pumpen som er ødelagt.

Primusen er mer enn 5 år gammel, men den er iallefall ikke ti år som Primus påstår. Mulig jeg bare har fått en gammel modell...

 

Noen som har noen forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt svar fra Primus:

 

Hi,

 

Unfortunately it’s going to be difficult. The way that the rod and plastic casing is joined together doesn’t make it possible to take it apart. I’m not 100 percent sure, but on your pump I think there is one o-ring in the plastic casing. This is extremely rare even on that older model, but the new model has two o-rings and I have never seen one of those leak (unless they are crushed). It’s not sure that the o-ring is old and leaks due to the fact that its dried out, it’s actually more likely that the o-ring doesn’t seal some sort of crack that have come up because of violence to the rod in some way. You can try to take it apart, but it will be hard to fit it again.

 

What I’m saying is that its not only the o-ring, but probably some crack or damage that makes fuel passing when the fuel is pressurized.

 

You can always try to seal it yourself, by filling up the crack with some sort of sealant. Just make sure that the fuel doesn’t dissolve the seal after a while.

 

//Klas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nesten gni meg litt i hendene og trekke på smilebåndet av alle problemene med Omnifuelpumpa den siste tiden. Jeg har brukt MSR siden 2007 nå og har hele tiden fått høre at MSR pumper er noe dritt...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare kjøpt en ny pumpe, mest pga sikkerhet og en må kunne stole på pumpa - noe som ikke er sikkert om du fikser den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Skjult lenke - logg inn for å se den Hvorfor sier "alle" at MSR er noe dritt? Hva er svakhetene ved MSR? ...er skuffet over Primus nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den påståtte svakheten ved MSR er at pumpene er laget av plast. MSR hadde problemer en periode, men de tok tak og de nye pumpe virker å være gode.

 

Jeg har så langt ikke ikke hatt noen pumpeproblemer enda, bank i bordet!

 

Skjønner godt du er skuffet, og jeg er ikke redd for å anbefale folk å kjøpe MSR :)

 

Jeg har stor respekt for pumpene og hadde vært meget skeptisk til å bruke en reparert pumpe, i alle fall i telt der en bensinlekkasje kan få alvorlige konsekvenser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg må nesten gni meg litt i hendene og trekke på smilebåndet av alle problemene med Omnifuelpumpa den siste tiden. Jeg har brukt MSR siden 2007 nå og har hele tiden fått høre at MSR pumper er noe dritt...

 

 

...på grunn av plasten. Det ser ut til at det er same grunn til at denne Primus-pumpa sviktar. Tidlegare pumper frå Primus var ikkje av plast.

Eg ser ingen grunn til å gni seg i hendene over andre si ulykke. Og for kvar gong eg les om pumper som lekk, vert eg meir og meir overbevist om at bensin og pumpeprimus ikkje er nokon trygg kombinasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svea 123r har i alle fall ikkje pumpe som kan lekke. Utover dette har eg ikkje mykje erfaring med bensinbrennarar. Eg foretrekk parafin når det er pumpe på tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  

...på grunn av plasten. Det ser ut til at det er same grunn til at denne Primus-pumpa sviktar. Tidlegare pumper frå Primus var ikkje av plast.

Eg ser ingen grunn til å gni seg i hendene over andre si ulykke. Og for kvar gong eg les om pumper som lekk, vert eg meir og meir overbevist om at bensin og pumpeprimus ikkje er nokon trygg kombinasjon.

Nå må du lese alt jeg skriver, fremfor å kverulere på hva jeg gnir meg i hendene av og ikke! Nå har jeg lest, og fått meg fortalt av bedrevitere, at min MSR-brenner er noe dritt pga plastpumpe, samtidig som Omnifuel har blitt skrytt opp i skyene som den beste multifuelbrenner. Da synes jeg at jeg kan tillate meg og komme med et sleivspark tilbake, så får du bare vifte med pekefingeren så mye du vil

Trådstarter sin ødelagte pumpe er alvorlig nok og en ødelagt pumpe kan få fatale konsekvenser. Derfor velger jeg også parafin som drivstoff, nettopp pga av samme grunn som du oppgir. Jeg trives ikke med bensin, og i hvertfall ikke i telt. Alle slangebrennerer har mye leamikk og koblinger som kan få lekkasjer, en brenner med fast tank vil nok være tryggere. Jeg føler meg tryggest med brennere som har fast tank og Optimus 111 med parafin på tanken er som regel alltid med når ungene og resten av familien er med på tur,.

Jeg er også enig i at det virker som Primus har begynt å lage dårligere pumper enn tidligere, alt tyder på det siden en hører om så mange pumpeproblemer.

Mitt råd til trådstarter er å kjøpe ny pumpe, samt anbefale parafin som fuel for å redusere risikoen. Svea 123 blir nok for puslete til vinterturer med mye snøsmelting, men ut over det bruksområdet er den nok en knall liten bensinbrenner.

I alle fall fraråder jeg å reparere pumpa og fortsette med bensin, sjansen for at det kan gå galt er for stor. Ulempene ved parafin kontra bensin er så absolutt til å leve med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes svarene fra primus virker litt rare. Det virker som om de finner på noen feil for å unngå å svekke tilliten til deres eget produkt. F.eks. at det kan være en sprekk i plastdelen på grunn av uvettig bruk. Hvis dette var tilfellet så ville du helt sikkert sett det og drivstoffet hadde ikke bare kommet ut mellom metallet og plasten, men også i sprekken. O-ringen er helt sikkert i orden hvis det lekker der du har antydet på bildet, men en ny O-ring kan du alltid koste på deg. Den får du kjøpt enten i en sportsbutikk eller i en verktøybutikk. Den koster sikkert ikke mer enn en femmer.

 

Hvis det skulle være en sprekk i plasten så ville den sannsynligvis være der det er tynnest materiale, (Se bilde) og da ville du helt sikkert sett en tynn strek her.

 

Jeg hadde ikke vert redd for å prøve å reparere den hvis alternativet er å kjøpe ny. 

Gjør den grundig ren, f.eks. med rødsprit, og sett den på enden med metallet opp. Så legger du en tynn stripe med epoxylim rundt metallet i overgangen til plasten. Når limet er ferdig herdet, ca. 24 timer i romtemperatur, så er det bare å teste.

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Men hvorfor vil du brenne bensin? Parafin er mye sikrere hvis du får lekkasje, men parafin er noe dritt i forhold til bensin hvis du får lekkasje i sekken. Det tørker fryktelig sakte og i hvert fall ikke før du er hjemme igjen.

 

Jeg sjekket O-ringen på min egen pumpe som sikkert er like gammel som din og den var helt fin. Lett klemt på fremsiden og derfor snudde jeg den da jeg satte den på igjen.

Jeg sjekket med mitt eget O-ring lager fra Biltema, men de var for tynne.

Hvis du skal kjøpe en ny så er det sikkert best å ta med den gamle til butikken så er du sikker på at den nye passer.

post-4220-0-35764500-1393053260_thumb.jp

post-4220-0-25824900-1393054300_thumb.jp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes svarene fra primus virker litt rare. Det virker som om de finner på noen feil for å unngå å svekke tilliten til deres eget produkt. F.eks. at det kan være en sprekk i plastdelen på grunn av uvettig bruk. Hvis dette var tilfellet så ville du helt sikkert sett det og drivstoffet hadde ikke bare kommet ut mellom metallet og plasten, men også i sprekken. O-ringen er helt sikkert i orden hvis det lekker der du har antydet på bildet, men en ny O-ring kan du alltid koste på deg. Den får du kjøpt enten i en sportsbutikk eller i en verktøybutikk. Den koster sikkert ikke mer enn en femmer.

 

Hvis det skulle være en sprekk i plasten så ville den sannsynligvis være der det er tynnest materiale, (Se bilde) og da ville du helt sikkert sett en tynn strek her.

 

Jeg hadde ikke vert redd for å prøve å reparere den hvis alternativet er å kjøpe ny. 

Gjør den grundig ren, f.eks. med rødsprit, og sett den på enden med metallet opp. Så legger du en tynn stripe med epoxylim rundt metallet i overgangen til plasten. Når limet er ferdig herdet, ca. 24 timer i romtemperatur, så er det bare å teste.

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Men hvorfor vil du brenne bensin? Parafin er mye sikrere hvis du får lekkasje, men parafin er noe dritt i forhold til bensin hvis du får lekkasje i sekken. Det tørker fryktelig sakte og i hvert fall ikke før du er hjemme igjen.

 

Jeg sjekket O-ringen på min egen pumpe som sikkert er like gammel som din og den var helt fin. Lett klemt på fremsiden og derfor snudde jeg den da jeg satte den på igjen.

Jeg sjekket med mitt eget O-ring lager fra Biltema, men de var for tynne.

Hvis du skal kjøpe en ny så er det sikkert best å ta med den gamle til butikken så er du sikker på at den nye passer.

Har samme problemet med min pumpe, den fikk det i løpet av høsten da den ikke var i bruk. O-ringen som Primus mener er problemet, er umulig å bytte fordi den sitter inne i plasthuset, rundt pumperøret. Fordelene med bensin er mange: kortere forvarming,mindre forurensning inne i brenneren, mindre sot. Ulempen er først og fremst at o-ringer tørker ut veldig fort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.