Gå til innhold
  • Bli medlem

Lekkasje i Omnifuel-pumpe


johnpd

Anbefalte innlegg

 

Jeg synes svarene fra primus virker litt rare. Det virker som om de finner på noen feil for å unngå å svekke tilliten til deres eget produkt.

 

Det er tydelegvis mange måtar å tolke teksten på. Når eg les, i alle fall det fyrste svaret, konkluderer eg med at det er ein konstruksjon som er dømt til å svikte før eller sidan, og som ikkje er reparerbar. Korleis det kan vera for å unngå å svikte tilliten til produktet, forstår ikkje eg. Eg vart meir skeptisk til denne pumpa etter å ha lese dei to svara frå Primus, enn eg var etter bare å ha lese om problemet til trådstartar, og eg er glad eg ikkje har ei slik pumpe sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er de nye Optimuspumpene, er det plast i de også nå? Mener de ikke var det før.

Jeg for min del fortsetter med MSR og plastpumpe, som jeg vet holder mål etter 7 år :)

Her er litt Omnifuel pumpehistorie.

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/28449/post/new/

Jeg har ikke sett noen annen pumpe til Omnifuelen enn den med plast, men det finnes en i metall for Nova.

Se også denne. Kanskje den forteller noe om den nyeste pumpa selv om det primært er Nova som beskrives her.

http://forums.backpacker.com/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=Print;f=832107219;t=9991131646

http://adventuresinstoving.blogspot.no/2011/03/stove-of-week-optimus-nova.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det er tydelegvis mange måtar å tolke teksten på. Når eg les, i alle fall det fyrste svaret, konkluderer eg med at det er ein konstruksjon som er dømt til å svikte før eller sidan, og som ikkje er reparerbar. Korleis det kan vera for å unngå å svikte tilliten til produktet, forstår ikkje eg. Eg vart meir skeptisk til denne pumpa etter å ha lese dei to svara frå Primus, enn eg var etter bare å ha lese om problemet til trådstartar, og eg er glad eg ikkje har ei slik pumpe sjølv.

Etter en ny gjennomlesning av svaret fra primus så må jeg nok innrømme at det gikk litt fort i svingene første gang.

Selvfølgelig er det nok O-ringen mellom metallet og plasten som antas å være skadet eller ødelagt, men sprekk i plasten finner jeg litt rart siden da ville sikkert dette være synlig fra utsiden.

Det vil nok være vanskelig å demontere disse delene og enda verre å få dem sammen igjen så derfor holder jeg fremdeles en knapp på epoxi lim.

 

Under min leting etter info angående Omnifuel pumper så kom jeg over denne hvor en ødelagt pumpe ble reparert med en sykkelventil. Genial !  :thumbsup:

http://north-south.info/en/blog/race-with-time,60/

post-4220-0-29851900-1393099629_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten støkk når jeg testet min omnifuel nå i kveld etter en liten overhalling. Når jeg pumpet opp trykket begynte det pluttselig å lekke litt ut mellom flasken og pumpen. Jeg sjekket om jeg hadde skrudd for lite til og når jeg skrudde enda hardere til kom det en stor dusj av bensin ut. Utrolig glad for at dette ikke skjedde inne i teltet med fyr på primusen, det hadde rett og slett blitt katastrofe. En liten bit av lakken på flasken har gått av og her klarte ikke pakningen å holde det helt tett.

 

Ny ting på listen over ting som må sjekkes hver gang pumpen monteres, at flasketuten er helt jevn uten skader. Mulig dette er noe de fleste er klar over? Men jeg har ihvertfall aldri tenkt på det tidliggere. Egentlig rart at denne er lakert på denne måten i det hele tatt. Ville vært bedre med en jevn metalloverflate her.

 

post-13206-0-96870800-1393102055_thumb.j

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært borti dette problemet, men vet at MSR byttet flaskeleverandør for noen år siden slik at gjengene er en del av flaska, og ikke et gjenget stykke som er falset inn i tuten.

 

Når det gjelde selve pumpene så har Nova kommet med en kronglete men bra løsning nå. hvor tilbakeslagsventilen puster i luft under drift, en evt lekkasje vil da tømme for luft (og trykk) i stedet for en dusj med bensin.  http://tinyurl.com/o8b84lx

 

MSR og Coleman har hatt et rør som har sørget for dette i en årrekke, uten at jeg forstod hvorfor de skulle være så kronglete å få ut og inn i flaska.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke sett noen annen pumpe til Omnifuelen enn den med plast, men det finnes en i metall for Nova.

 

Eg har ikkje Omnifuel, men eg har liggande ein Multifuel som var forgjengaren til Omnifuel. Pumpa mi er metall, men med plast i forbindelse med einvegsventilen i botnen av pumpa. Med forbehold om at eg hugsar feil, meiner eg at Omnifuel vart levert med same pumpe dei fyrste åra.

Nova-pumpa mi har ikkje anna plast enn den tynne slangen som skal fange opp brennstoffet. Denne slangen har ein tendens til å ramle ut, men pumpa fungerer like godt ved å la flaska stå på hovudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igår på Platou Sport i Bergen. Der snakket jeg med en av de som har jobbet der lenge. Han mente at jeg skulle komme inn med pumpen, selv om den ikke er kjøpt på Platou, så de kunne prøve å finne feilen. Han sa rett ut at Primus burde ha tatt den inn for å finne feilen slik at dette ikke skjer igjen. Han skulle kontakte de norske representantene til Primus for å få de til å se på saken.

 

For en service!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Eg har ikkje Omnifuel, men eg har liggande ein Multifuel som var forgjengaren til Omnifuel. Pumpa mi er metall, men med plast i forbindelse med einvegsventilen i botnen av pumpa. Med forbehold om at eg hugsar feil, meiner eg at Omnifuel vart levert med same pumpe dei fyrste åra.

Nova-pumpa mi har ikkje anna plast enn den tynne slangen som skal fange opp brennstoffet. Denne slangen har ein tendens til å ramle ut, men pumpa fungerer like godt ved å la flaska stå på hovudet.

De første pumpene til Omnifuel var i metall.

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/28449/post/new/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny epost fra Primus. Sendte dem en link til denne tråden...

 

 

Hi John Philip,

 

Thank you for the link you sent me, and thank you for spreading the info.

 

I just want to make one thing clear: I’d be happy to take a look at the pump. But if you explained things to me correctly, it won’t be able to be repaired. The pump is at least 8 years old (if I remember correct) and of our older model. It’s a shame that it have broke, and we are of course not happy to hear this, but in this case I don’t think it’s possible to do anything to repair it.

 

Please let me know how things work out for you.

 

//Klas

 

Platou Sport i Bergen mente Primus burde tatt den inn automatisk for å kunne forbedre framtidige modeller...lett å se hvem som bryr seg om kundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har snudd: :)

 

 

Hello again Jxxx.

I have spoken to my colleagues and we want to have a look at it to exactly determine what’s wrong. Could you send it in to us? We will of course compensate the old pump.

 

Could you send it to

 

 

Primus AB

xxx

 

 

//Klas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten støkk når jeg testet min omnifuel nå i kveld etter en liten overhalling. Når jeg pumpet opp trykket begynte det pluttselig å lekke litt ut mellom flasken og pumpen. Jeg sjekket om jeg hadde skrudd for lite til og når jeg skrudde enda hardere til kom det en stor dusj av bensin ut. Utrolig glad for at dette ikke skjedde inne i teltet med fyr på primusen, det hadde rett og slett blitt katastrofe. En liten bit av lakken på flasken har gått av og her klarte ikke pakningen å holde det helt tett.

 

Ny ting på listen over ting som må sjekkes hver gang pumpen monteres, at flasketuten er helt jevn uten skader. Mulig dette er noe de fleste er klar over? Men jeg har ihvertfall aldri tenkt på det tidliggere. Egentlig rart at denne er lakert på denne måten i det hele tatt. Ville vært bedre med en jevn metalloverflate her.

 

Fikk forøvrig svar fra Primus vedrørende denne, og det var forsåvidt helt greit.

 

 

Det du beskriver låter inte alls trevligt. Det känns ganska otroligt att det skulle ha lossnat en bit lack just på det stället på grund av att du tappat den eller dylikt. Det är solklart något som gått galet vid produktion. Gå tillbaka till inköpsstället och berätta att du vill ha en ny. Hör av dig om det uppstår problem.

Angående den matta lacken så kan det krävas att man skruvar åt pumpen/korken lite mer, men det ska man alltid göra! Däremot nyper O-ringen sällan fast, vilket gör att det går mycket lättare att skruva av pumpen och korken. Många pumpar har tidigare förstörts när folk använt alldeles för mycket våld och verktyg för att få loss pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte inn pumpen min til primus og fikk ny i retur.

FIkk også denne eposten fra primus.

 

 

Thank you for sending the pump, I hope you have received your new. It might take an extra day, since it might get stuck in customs for a day or two.

 

I did check the pump and instantly noticed that the aluminum cylinder is pushed in 2-3 mm (see the picture called pump1) . It should be in level as in pump2, see the comparison in pump3. It is also clear that there has been a tool used of some kind to open the pump. I don’t know whether or not this has anything to do with the pushed cylinder. Pliers have probably been used because there is not much to grip by hand. What I did is I disassembled the pump as you can see in pump4. There you can also see the O-ring that is supposed to stop leaking, even if the cylinder is pushed like yours. In pump5 you can see more clear how it looks. I assembled the pump again, and pushed the aluminum cylinder in level with the plastic housing as you can see in pump6. And as you can see in pumpfilm it is working perfectly again.

 

So what have caused this? Well, it’s hard to tell. Our equipment is supposed to hold up for expedition use for a long time. But all gear, especially mechanical can break down when you least expect it (spares, spares, spares!). There comes a time when everything is dropped on hard ground, and that is probably what have happened. If the pump is connected to a 0,6 L full fuel bottle and then dropped from 1 m height, the forces on the pump will be very high if it lands on its “head”. These forces are much higher than the repeated banging of the pump handle to the cylinder. However, once you “loosen” the cylinder by dropping it or similar, the constant banging doesn’t help.

 

I cannot guarantee that it will hold up for another 8-10 years. Using a bit of epoxy to glue it together might have been better. But I do not recommend that this is done, only if you’re in remote areas and can’t find a spare pump. Therefore I’m not returning the pump, so you will have to make it with the one I replaced you.

 

Please get back to me if you have any more questions or problems.

 

Etter at primus ombestemte seg og ville se på pumpen så har servicen vært bedre enn jeg kunne drømme om! Har sendt mail tilbake og spurt om hvordan man kan demontere pumpen, er tydelig at det er noen andre her som har opplevd det samme.

 

 

post-2041-0-15431000-1393837359_thumb.jp

post-2041-0-30371000-1393837367_thumb.jp

post-2041-0-56013800-1393837375_thumb.jp

post-2041-0-91338200-1393837381_thumb.jp

post-2041-0-52353500-1393837399_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

There are no instructions, because we don’t want you to disassemble this part of the pump. What I did, is that I took another cylinder I had (with the same diameter) and put the plastic housing in a vise and then forced the cylinder out with a hammer and the other cylinder. The problem is, you will never get a fit that is as tight as it was before if you remove this part. Of course, you could use epoxy or some kind of glue, but we do not recommend this as we can’t guarantee that it will hold up (but if you know what you are doing, it might of course get as good as new). Also, there’s a risk that you damage the O-ring when pressing the cylinder in/out. The fit between the housing and cylinder is one thing we have improved on our later models.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse bildene minner meg om ein tråd her på forumet for kort tid sidan: http://www.fjellforum.no/topic/29556-pumpa-til-omnifuelen-lekker/

Dersom det er nok med eit støt mot pumpa for at denne skal bli øydelagt, ville eg tenke nøye over korleis eg pakkar pumpa, særleg i ein pulk. Eg har alltid tenkt at pumpa er beskytta i flaska, men det ser ikkje ut til å vera nok i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

 

Jeg har samme problem med min Omnifuel. Min pumpe ser ut som den i #39 til johnpd (første bilde, pumpen til venstre er lik min pumpe..) Vil det si at pumpen på en eller annen måte har fått seg en trøkk, og må byttes ut?

 

Jeg syns forøvrig at bruksanvisningen til Primus er heller dårlig når det gjelder feilsøking etc. Er dette bevisst for å unngå at man prøver å reparere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har opplevd noe lignende. Turen ble plutselig veldig kjip når jeg oppdaget at det stinket bensin i sekken (heldigvis har jeg alltid to lag med plastikk rundt drivstoffbeholderen). Jeg klarte ikke finne ut hvorfor pumpen hadde begynt å lekke, men det viste seg til slutt å være brukerfeil. Før jeg drog, hadde jeg skrudd ut stempelet for å smøre det. Da jeg satt det tilbake i sylinderen, hadde jeg klart å dytte selve sylinderen noen millimeter inn i flasken. Resultatet var at pumpehuset ei lenger var tett, til tross for at festet rundt stempelet var skrudd helt til. Det er viktig å ikke dytte overhodet når stempelet skal skrus fast. Løsningen er å skru ut hele pumpehuset, dytte sylindern godt inn i plastikken, og skru fast. Jeg har aldri hatt lekkasje siden.

 

Bortsett fra et tett bensinfilter (pga. mye skitt i bensinflasken), er dette det den eneste nedturen jeg har hatt med brenneren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var ingenting ødelagt. Jeg dyttet kun sylinderen tilbake, slik at o-ringen tettet.

Takk for tipset! Jeg gjorde det samme, og nå lekker den ikke.

 

Pakningen/o-ringen som skal tette her var forøvrig ikke med i reperasjonssettet  fra Primus. Dette settet inneholdt kun 2 o-ringer og 1 lærpakning, i tillegg til en håndfull vilkårlige reservedeler. Er det noen som har en komplett oversikt over alle o-ringer på en Omnifuel, så kan jeg gå over og få byttet samtlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningen/o-ringen som skal tette her var forøvrig ikke med i reperasjonssettet  fra Primus. Dette settet inneholdt kun 2 o-ringer og 1 lærpakning, i tillegg til en håndfull vilkårlige reservedeler. Er det noen som har en komplett oversikt over alle o-ringer på en Omnifuel, så kan jeg gå over og få byttet samtlige?

 

Basert på delene jeg har funnet løst (solgt i butikk) og i reservedelsett, er det langt fra alle deler og o-ringer som selges. Om jeg ikke husker feil, går det ikke an å få tak i denne o-ringen fra Primus. Det går kanskje an å få tak i en passende o-ring andre steder, men jeg har ikke lett. Jeg har oppbevart pumpen i drivstoffbeholder (med drivstoff) i mange år, og o-ringene ser ennå ok ut. Jeg får håpe pumpen overlever i mange nye år. Kjipt å måtte kjøpe ny pumpe i tilfelle en del går i stykker, og det ikke er mulig å lage en kreativ reserveløsning eller 3D-skrive ny del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.