Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivuakksko


Olavg

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

 

problemet med bivi-sokker er at de lett blir våte, fordi de ofte har for dårlig såle til å tåle slaps, regn, smeltevann i på gulv i hytter mm.

 

Jeg bruker derfor Magasines NEOS over- boots (den lette modell). De har såle så det går an å gå langt med de og er vanntette. De fungerer som "kamikker"

 

Men original isloasjonssåle supplert med tykk filtsåle og mange tykke sokker eller ull-kartanger eller en dunsokk, som her gjerne kan være en billig sokk fra fx. Jysk eller Helly Hansen fibersokker har jeg en slitesterk, vanntett alt-mulig leir Kamikk. 

Den kan ennda brukes av Elginnen som overtrekks pose, når hun ha støvler på. Ja, jeg har store føtter!

 

Muligens har Magasinet sluttet disse, men Fischer hadde i hvert fall før tilsvarende overtrekks støvler. Jeg er meget fornøyd med denne løsningen.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport sine, syntes ikke de er spesielt varme. Fungerer greit til mitt bruk, gjerne med noen solide sokker(lite eller ikke noe snø på høst/vår, ski er ikke noe for meg).  Det er to ting som er verd å nevne syntes jeg:

 

De kunne gjerne vært mer slitesterke, spesielt på sømmene i "Hjørnene" på sålen.

De er litt glatte,både på innsia og utsia. Er derfor litt for lett å plutselig stå på en søm og ikke på sålen(kan være at jeg har rare føtter..). Prøvde med innersåler av ett gammelt sitteunderlag, det fungerte ganske dårlig for min del, ble bare værre.

 

Begge deler kommer nok litt av at disse nok er beregna på vinterbruk, jeg bruker det som skogstøffel :D

 

Når det kommer til vanntett: Har smelta inn Fjellreven voks på sømmene på mine, er ikke støvler, men overlever litt fukt.

 

For mitt vedkommende: En investering jeg er fornøyd med, deilig å få gitt fotan en liten pause fra skoa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Forsvarets fotposer med såle fra liggeunderlag og ull-kartanker med never-såler inni. Finnes det bedre løsninger? Garantert. Funker det greit? Ja, synes det.

 

Bruker tilnærmet samme løsning. Forsvarets fotposer med såle fra liggeunderlag og dunsokker fra jysk (25 kr) inni.

 

Ikke sikker på at det finnes en bedre løsning. Har sett flere bivuakksko, som har det til felles at de er best egnet inne i teltet. Med forsvarets fotposer kan du tråkke rundt med snø til knærne uten at det er noe problem. Sålen og nedre del fungerer også om det blir mildvær og sørpe, uten at det kommer fuktighet inn i fotposene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsvarets fotposer og har brukt disse tidvis mye. Synes dog de blir noe store og klumpete å ha med seg når man skal forsøke å pakke litt lett og komprimert. 

 

Disse på sporton.no (på Tynset) Hva slags type er de? Lite info på nettsiden....

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport sine, syntes ikke de er spesielt varme. Fungerer greit til mitt bruk, gjerne med noen solide sokker(lite eller ikke noe snø på høst/vår, ski er ikke noe for meg).  Det er to ting som er verd å nevne syntes jeg:

 

De kunne gjerne vært mer slitesterke, spesielt på sømmene i "Hjørnene" på sålen.

De er litt glatte,både på innsia og utsia. Er derfor litt for lett å plutselig stå på en søm og ikke på sålen(kan være at jeg har rare føtter..). Prøvde med innersåler av ett gammelt sitteunderlag, det fungerte ganske dårlig for min del, ble bare værre.

 

Begge deler kommer nok litt av at disse nok er beregna på vinterbruk, jeg bruker det som skogstøffel :D

 

Når det kommer til vanntett: Har smelta inn Fjellreven voks på sømmene på mine, er ikke støvler, men overlever litt fukt.

 

For mitt vedkommende: En investering jeg er fornøyd med, deilig å få gitt fotan en liten pause fra skoa!

 

Min erfaring er den samme, dei fungerar inne på hytte eller på tørre lyngrabber, ut ove det så blir dei for tynne.

Brukar dei inne i forsvarets fotpose og det fungerar betre, genrelt er forsvarets fotposer noko av det beste eg har på føtna på vinterstid :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg bruker Helsport sine på vinteren. Med såle av liggeunderlag i. Om det er skikkelig kaldt har jeg noen fra RAB også som egentlig vel bare er telttøfler uten skikkelig såle osv, men de kan brukes i sovesposen om det er kaldt eller inne i Helsport sine. Til sommerbruk bruker jeg crocks (eller billige etterligninger) som campsko. De er også suverent lette og kan brukes til elvekryssinger osv uten å bli våte osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Jeg bruker Helsport sine på vinteren. Med såle av liggeunderlag i. Om det er skikkelig kaldt har jeg noen fra RAB også som egentlig vel bare er telttøfler uten skikkelig såle osv, men de kan brukes i sovesposen om det er kaldt eller inne i Helsport sine. Til sommerbruk bruker jeg crocks (eller billige etterligninger) som campsko. De er også suverent lette og kan brukes til elvekryssinger osv uten å bli våte osv. 

Takk, akkurat det jeg lurte på. Skal sjekke ut Helsport sine. Har heldigvis noen "fine" crocs😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg lagde en lignende tråd for en stund siden. Jeg har sammenlignet mange bivuakksko, både med tanke på utforming, vekt, isolasjon og hvor lett det fester seg for mue snø til de.

Helsport sine bivuakksko er de jeg landet på. De er skikkelig gode synes jeg. Kraftig materiale, og ikke for tunge. Bruker de med hjemmelagde "strikketøfler", og en ekstra såle av tynt oppklippet sitteunderlag. Ett must på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Western Mountaineering Expedition Down Booties, og både min samboer og flere turkamerater har kjøpt samme. Veldig lette og veldig varme, men bør kun brukes i snø. 

På sommer har jeg alltid med crocs. De er overlegen på pris, og funker fint både som camp sko og til vading av elver siden de ikke tar til seg vann. Har de utpå sekken alltid lett tilgjengelig.

Det er alltid hyggelig å ta på seg noe annet enn de støvlene du har gått i hele dagen. Det er bra for både føtter og sko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.