Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfell fra Åsnes på Fischer?


utemannen

Anbefalte innlegg

Jeg har Fischer E109 og bruker montana 50 mm langfeller.

Har problem med at fellene løsner bak. Og så går det jo av og til litt for tregt med langfell.

Er det noen som har bygd om noen ski slik at man kan bruke Åsnes sine kortfeller?

Jeg har ikke sett disse Åsnes skiene på nært hold, så jeg vet ikke hvordan dette er bygd opp... 

 

Ellers erfaring med Åsnes kortfeller vs langfeller? 

Er det feste foran og bak på Åsnes kortfellene, eller er festet kun foran og resten klister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe svar på dine spørsmål, men jeg tipper man må gjøre noe drastisk skal slike spor holde i ski som ikke er ment for det.

Men hva med vanlige kortfeller?

http://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

Er omtrent som å gå på blåswixføre, men med litt dårligere gli. Gikk halvannen mil med en kompis av typen birkenløper i helgen. Han gikk jo selvsagt fortere enn meg, men jeg gikk ikke så mye tregere enn jeg vanligvis ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang å bli fullstendig forbikjørt på mine Åsnes Ingstad med kortfeller. Skredkursarrangøren gikk på Fischer E109 med 2/3 selskinnsfeller og danset nærmest rundt om kring. Jeg spant på bakglatte kortfeller i oppoverbakkene mens han gikk rett opp uten å svette. Jeg kjørte ustøtt nedover med ski som lugget i snøen på grunn av jernankeret kortfeller er utstyrt med. Han kom susende forbi med selskinnsfellene sine og tok pene telemarksvinger mens han hilset på hatten til jentene.

 

En uke senere hadde jeg også selskinnsfeller, og siden har jeg aldri sett meg tilbake. Nå har hele familien selskinnsfeller :-)

 

www.skifeller.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang å bli fullstendig forbikjørt på mine Åsnes Ingstad med kortfeller. Skredkursarrangøren gikk på Fischer E109 med 2/3 selskinnsfeller og danset nærmest rundt om kring. Jeg spant på bakglatte kortfeller i oppoverbakkene mens han gikk rett opp uten å svette. Jeg kjørte ustøtt nedover med ski som lugget i snøen på grunn av jernankeret kortfeller er utstyrt med. Han kom susende forbi med selskinnsfellene sine og tok pene telemarksvinger mens han hilset på hatten til jentene.

 

En uke senere hadde jeg også selskinnsfeller, og siden har jeg aldri sett meg tilbake. Nå har hele familien selskinnsfeller :-)

 

www.skifeller.no

Hei

Hva er dine erfaringer med varighet på disse fellene? Hva tåler de av gåing på skare f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som allereie er nevnt, er det mykje å hente på smalare feller også. Og mohair-feller har langt betre gli enn nylonfeller.

Eg har erfaring med dei madshus-fellene som er linka til lenger oppe i tråden. Mi erfaring er at dei ikkje gjev betre feste men dårlegare glid enn smøring på dei føre. Det einaste føret eg har funne dei formålstjenleg er på gjennomvåt snø, men då fungerer dei veldig bra.

Det er ikkje feste bak på Åsnes-kortfellene, kun lim. Men ein runde med sportstape fungerer utmerka som bakfeste på alle typer feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine selskinnsfeller er vel 3 år nå, og ser fremdeles ut som nye. Skare har jeg faktisk ikke gått på så lenge jeg kan huske her oppe. Det er for det meste tørt og fint i høyden.

Men feilen man kanskje gjør med disse fellene er å behandle dem som syntetiske. De må relimes ofte for å få tilsatt fuktighet, ja så ofte som etter ca. 40 bruksdøgn. Det er jo skinn det er snakk om, så det må behandles deretter. Hårene løsner lettere på dårlig vedlikeholdte feller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang å bli fullstendig forbikjørt på mine Åsnes Ingstad med kortfeller. Skredkursarrangøren gikk på Fischer E109 med 2/3 selskinnsfeller og danset nærmest rundt om kring. Jeg spant på bakglatte kortfeller i oppoverbakkene mens han gikk rett opp uten å svette. Jeg kjørte ustøtt nedover med ski som lugget i snøen på grunn av jernankeret kortfeller er utstyrt med. Han kom susende forbi med selskinnsfellene sine og tok pene telemarksvinger mens han hilset på hatten til jentene.

 

En uke senere hadde jeg også selskinnsfeller, og siden har jeg aldri sett meg tilbake. Nå har hele familien selskinnsfeller :-)

 

www.skifeller.no

 

Spennende! Har du hel lengde til Ingstad skiene, eller bruker du de som kortfell? Hvordan fester du de inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har erfaring med dei madshus-fellene som er linka til lenger oppe i tråden. Mi erfaring er at dei ikkje gjev betre feste men dårlegare glid enn smøring på dei føre. Det einaste føret eg har funne dei formålstjenleg er på gjennomvåt snø, men då fungerer dei veldig bra.

 

Jeg har prøvd dem på typisk høyfjellsføre, Dvs fokka tørrsnø. De fungerte veldig fint til det på mine Ingstadski. Selvsagt gir de dårligere gli enn bare smøring, men de ga langt bedre feste på dette føret i alle fall. Poenget med feller for meg er å få hjelp oppover, ikke å gå med dem hele dagen. De funket bedre enn Åsnes sine, fordi den jerndingsen fellene er festet i bremser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Har du hel lengde til Ingstad skiene, eller bruker du de som kortfell? Hvordan fester du de inn?

 

De festes med stålhempe foran på tuppen.

Jeg har dem som helfelle, men instruktøren jeg lærte om dem hadde dem kappet av rett ved hælen, for enda bedre glid. Da satt de fremdeles betydelig bedre i oppoverbakker enn mine 60mm syntetiske kortfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Åsnes sine feller, både langfeller og kortfeller og Montana langfeller. Disse har alle fungert helt utmerket.

 

Selskinnsfeller har ikke fungert like godt for meg.

Jeg bruker feller også på hardt underlag og på isete underlag for å få feste - der var Selskinnsfellene ubrukbare. Etter kort tid var hårene borte. Ikke bare det, men de splittet seg i skjøten - altså delte seg.

 

Til sitt bruk i dyp og løs snø er sikkert selskinnsfeller bra, men til mer allsidig bruk på hardt underlag er min erfaring at de tåler veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur med Intelligrip i dag på mye forskjellig føre. På våt snø gikk det rimelig bra. Var en del støy med den grovkornete snøen, og vannet gjorde at det gikk litt trengt, men jeg hadde inntrykk av at det gjaldt de fleste.

Jeg sjekket fellene når jeg kom opp til Ullevålseter, hvor jeg tok en pause. Da var det ingen tegn til slitasje, men det er mulig fellene er litt for lange.

Etter pausen gikk det på tørr og fin snø. Dette gikk også veldig greit, jeg kunne gå rett opp der andre måtte gå fiskebein.

Når jeg skulle gå siste stykket, gikk det på isete spor. Her gikk det greit utenfor sporene, men i isete spor ble det noe bakglatt til tider. Her ville nok andre smøremidler gjort en betydelig bedre jobb. Jeg så også at det ble litt slitasje lengst bak på fellene som ligger ned på bakken mens jeg kjører nedover.

Jeg er spent på hvordan fellene holder over tid. Jeg tror jeg gikk rundt 1.6 mil i dag med feller hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur med Intelligrip i dag på mye forskjellig føre. På våt snø gikk det rimelig bra. Var en del støy med den grovkornete snøen, og vannet gjorde at det gikk litt trengt, men jeg hadde inntrykk av at det gjaldt de fleste.

Jeg sjekket fellene når jeg kom opp til Ullevålseter, hvor jeg tok en pause. Da var det ingen tegn til slitasje, men det er mulig fellene er litt for lange.

Etter pausen gikk det på tørr og fin snø. Dette gikk også veldig greit, jeg kunne gå rett opp der andre måtte gå fiskebein.

Når jeg skulle gå siste stykket, gikk det på isete spor. Her gikk det greit utenfor sporene, men i isete spor ble det noe bakglatt til tider. Her ville nok andre smøremidler gjort en betydelig bedre jobb. Jeg så også at det ble litt slitasje lengst bak på fellene som ligger ned på bakken mens jeg kjører nedover.

Jeg er spent på hvordan fellene holder over tid. Jeg tror jeg gikk rundt 1.6 mil i dag med feller hele veien.

Jeg har gått fra Songsvann til Ullevålseter selv i kveld. Det er jo fine spor hele vegen. Hvorfor i allverden bruke feller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.