Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker du av drag til pulken?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere av drag til pulken?

 

Har nettopp kjøpt meg en brukt Acapulca, men trenger dragsystem og sele.

Synes prisene er noe stive, går det fint å benytte tau?

 

Hvordan fester jeg draget til pulken? følger det med skruer (eller noe) ved kjøp av wire-system eller må dette kjøpes utenom?

 

Ser også det finnes flere typer seler fra Acapulca, hvilken vil dere andbefale?

F.eks Ekspedisjons selen har bredere hoftebelte, men skulderselene ser mindre (tynnere) ut.

 

Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene.

Jeg er helt grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:) 

 

Jeg bruker acapulka sitt drag, det er veldig å anbefale! 

 

Hvis du legger ut et bilde av fronten på pulken din så er det litt lettere å si hvordan du fester det, men det skal være et blankt metallpåslag på hver side i front av pulken, der er det hull til å skru fast acapulka sitt drag, det følger med skrue/mutter. 

 

Stivt drag er mye bedre i utforkjøringer, mens tau drag er enklere å gå med flatt og mindre styr ved pauser. Har ikke brukt så mye tau så her kan sikkert andre fylle inn flere erfaringer. Taudrag fester du i de samme festene, bruker du to tau, et på hver side av pulken som går frem til hver side av selen så vil du få litt bedre styring på pulken. 

 

Vil anbefale fjellpulken sin sele, den virker mer robust enn acapulka sin og sitter godt på kroppen.  

 

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker taudrag på Paris expedition pulken min. Problemet er nedoverbakker da pulken har en liten tendenes til å ta deg gjen og forsøke å kappe av deg føttene (lettere overdrevet). 

Problemet løses ved å ha et halvannen meter langt tau fetset i begge sidene med karabinkrok framme på pulken. Når du kommer til en bakke, løsner du den ene siden, og legger 

tauet under pulken og fester det i siden igjen. Pga lengden vil tauet legge seg i en bue  under bakre halvdel av pulken. Og fungerer som brems. Jeg bruker et gammelt klatretau. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acapulca har det klart beste festet for draget på pulken, etter min mening. Det er lettere å kunne styre enn noe annet. Du vil sette veldig pris på det den dagen du må forsere en skråkjøring med litt lass i pulken.. Man kan da sette armene bak på draget, og hjelpe å holde den oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på budsjett kan du vurdere plastrør (ala veistikke) med tau inni som er bundet fast i pulken. På andre siden festes karabinkrok. Dragsystem på kropp kan være ryggsekk med bra hodtebelte. Da har du stivt drag for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker taudrag på Paris expedition pulken min. Problemet er nedoverbakker da pulken har en liten tendenes til å ta deg gjen og forsøke å kappe av deg føttene (lettere overdrevet). 

Problemet løses ved å ha et halvannen meter langt tau fetset i begge sidene med karabinkrok framme på pulken. Når du kommer til en bakke, løsner du den ene siden, og legger 

tauet under pulken og fester det i siden igjen. Pga lengden vil tauet legge seg i en bue  under bakre halvdel av pulken. Og fungerer som brems. Jeg bruker et gammelt klatretau. 

 

Genialt- skal prøves! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid pulk på vinteren og har en liten Acapulka som jeg tror er 130 eller 135 cm lang. Jeg bruker stivt drag og dette er festet til pulken i to kraftige metallfester som står på utsiden på hver side foran. For meg fungerer ikke noe annet enn stivt drag, både med hensyn til retningsstabilitet og i utforkjøringer. Det lille jeg har forsøkt line er på flatmark i veldig kupert terreng, for eksempel i grovt steinete terreng eller over oppstykka bre, hvor stivt drag vrir seg hele tiden.

 

Bruker også et bøyledrag når jeg lar hundene trekke, hva slags type dette er vet jeg ikke, men det er mulig det er fra Fjellpulken eller et annet fabrikat, i alle fall er det bygd om i festet til pulken (kjøpt brukt).

 

Jeg bruker ofte å feste draget rett i spennene på hoftebeltet på ryggsekken (Norrøna). Det er ganske håpløst å kombinere ryggsekk og sele/drag til pulk, så derfor kan det lønne seg å satse på en god sekk som har integrerte fester for pulkdrag. Har også et løst sele/hoftebelte (originalt Acapulka?) som jeg synes fungerer ganske bra, i alle fall har det mange justeringer slik at det kan tilpasses godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både stivt drag frå Fjellpulken og taudrag, vekslar mellom desse alt etter kva rype terreng som dominerar området. Kan eg unngå "tvangstrøya" stivt drag utgjer er eg glad for det. Ein får etterkvart på plass teknikken med å kjøre med pulken på leggen når ein har taudrag. Då kan ein forsere det meste av utforbakkar, faktisk er tau betre enn stivt når det er verkeleg bratt, då eg kan dra pulken fram til leggen på fjellsida, og slik hindre velt.

Elles er det jo enklare med tau å berre drage pulken fram mellom beina og sette seg på den. Og off we go, med eit digert akebrett. Skia plogar og held kontroll :)

Sent from my HTC One S using Tapatalk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.