Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer fra Haugesund.


nibter

Anbefalte innlegg

Heisann folkens :)

 

Lurer på om det er noen som er kjent i haugesund området her? 

Har nettopp flyttet til Haugesund og er litt ukjent i området.

 

De siste årene har jeg begynt å interressere meg mer og mer for friluftslivet, og nå har jeg nettopp gått til innkjøp av fjellski type Åsnes Nansen.

Det jeg mangler nå er et fornuftig fjell å bruke dem på :)

 

Jeg har ikke gått mye på fjellski før, så her er det ikke snakk om lange ekspedisjoner. Men har sett for meg noen fine turer med 1-2 overnattinger og et sted uten så mye folk.

Har tenkt litt på og kjøre opp til Røldal eller Odda og videre på ski utover hardangervidda. Noen som har anbefalinger? Evt anbefale plasser nærmere Haugesund med samme nytten som vidda? ;) 

 

Kanskje noen også har tips til dagsturer i og rundt haugesunds området?

 

Blir veldig glad for alle svar :)

 

-BT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ivrig skigåer lenger, men vet å kunne ta meg fram på ski skulle det passe seg slik ;)

 

Akkurat nå er det vel rimelig dårlig føre på Olalia. Start på Opheim i Ølen er populært også fra Fjellstøl via Sandeid går an.

http://www.h-avis.no/element/olalia-fjellst-l-skianlegg-7.10149?context=popup

 

I Etne er det muligheter fra Skarstøl. Ta inn Litledalen og forbi Litledalsvatnet og følg veien så høyt du kommer. Akkurat nå er det vel rimelig dårlig føre der også.

http://erkh.no/weather/

 

Seljestad og Korlevoll der er kanskje nærmeste med ok snø nå? Skitur fra Seljestad til Røldal eller motsatt. I Røldal er det vel snø i disse dager?

 

Haukeliseter har vinter: http://haukeliseter.no/

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vårtur inn frå skare til Sauabrehytta, i tillegg er det mange andre fine turar i dette området. Mange turlag har helgetur over folgefonna, ein flott tur som du bør få med deg når du er på desse kantar. Skal vera flotte plasser inn mot Bordalsnuten og kyrkjenuten frå seljestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på Haugesund. Har noen forlag til hytte-til-hytte-turer om sommeren? 3-4 dager.

 

Klassikeren er vel Etnefjellene på langs: Simlebu-Sandvasshytta-Blomstølen-Storavassbu-Løkjelvatnhytta-Olalia. Eller deler av ruta. Det går an å starte helt øst ved Seljestad, evt. starte ved andre steder lenger vest. Evt. motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke gått mye på fjellski før, så her er det ikke snakk om lange ekspedisjoner. Men har sett for meg noen fine turer med 1-2 overnattinger og et sted uten så mye folk.

Har tenkt litt på og kjøre opp til Røldal eller Odda og videre på ski utover hardangervidda. Noen som har anbefalinger? Evt anbefale plasser nærmere Haugesund med samme nytten som vidda? ;)

 

 

Ta en titt på Etne og Løkjesvatnhytta.

Her er det veldig nybegynnervennlig, lett adkomst, fine fasiliteter og store muligheter for dagsturer på ski.

 

http://ut.no/hytte/loekjelsvatnhytta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Rogaland skrev (På 5.9.2021 den 13.10):

Kan Etnefjellene gås fra fredag til søndag, Seljestad - Olalia?

Nja! over 50 km i luftlinje og sikkert mellom 80 - 100 km i total lengde. Har selv vurdert å ta turen på ski med pulk og regnet minst 5 dager. Kan gå om du kjører lett oppakning, jogge sko og satser på løpe mest mulig og ta minst mulig pauser, samt at du er heldig med været :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.