Gå til innhold
  • Bli medlem

Einmannstelt - kompakt og lett


iverha

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal til på eit filmprosjekt, sjekk gjerne eigen tråd her:

http://www.fjellforum.no/topic/30581-prosjekt-nordfjord/#entry278643

 

Tenker det for det meste blir overnatting på fjellet frå tidlig vår til sein haust, men hadde vore fint å hatt telt også til vinterstid. Dog ikkje på det kaldaste, men kanskje ned til noken få minusgrader.

 

Med andre ord, eg trenge ikkje det heftigaste av isolasjon, men det bør vere ok der.

 

Helst så lett som mogleg, gjerne rundt kiloen men opp til to kg går greit. 

 

Det er eigentleg viktigare at telt er veldig kompakt når det er pakka ned. Det er mykje kamerautstyr eg har lyst å få med i sekken, og det blir ofte trøbbel med pakkinga. Også i forhold til balanse og sjølve plasseringa i sekken, kamera og stativ bør jo helst vere lett tilgjengeleg. 

 

 

Her er sikkert mange med erfaring med div telt. 

 

Kjapt, kriteriene mine er, kronologisk etter kor viktig det er:

1. Kompakt

2. Vekt

3. Pris (helst under 4000kr)

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve å finne noe brukt, 4000 kroner er et litt stramt budsjett for et godt og superlett enmannstelt. Men her er noen forslag til enmannstelt som er innenfor kriteriene (Noen strekker seg litt over prisen din):
 

Black Diamond Hilight WASA - http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/black-diamond-hilight-wasa.html

 

Hilleberg Akto - http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-akto-telt-gronn.html

 

Helsport Ringstind Superlight 1-2 - http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/helsport-ringstind-superlight-1-2-bla.html

 

Helsport Ringstind Light 2 - http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Telt-Lavvu/Telt/Helsport/Helsport-Ringstind-Light-2-Lav-vekt-og-lite-sammenpakket-volum-102330-p0000033790

 

Helsport Trolltind Superlight 2 - http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Lavvo/Telt/helsport-Trolltind-Superlight-2-bl%C3%A5%2C-telt/p/1083015_1_Style

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaude Power Lizard

Terra Nova har ett antal tält som passar.

Terra Novas billighets-märke Wild Country kommer nu också med ett lätt och kompakt tält till bra pris.

 

Packning i säcken kan underlättas genom att man tar stången/stängerna för sig, på utsidan, och tältet för sig i komressionspåse inne i säcken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!
 

Synes Black Diamond Hilight ser bra ut, virker jo å vere utrulig kompakt når det er pakka ned??

 

Og Helsport Ringstind Superlight er jo svært god vekt på.

 

 

Berre å kome med fleire tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Synes Black Diamond Hilight ser bra ut, virker jo å vere utrulig kompakt når det er pakka ned??

 

Og Helsport Ringstind Superlight er jo svært god vekt på.

 

 

Berre å kome med fleire tips. 

Hvis du skal ha bare ett telt som skal brukes hele året så ville ikke jeg gått for Black Diamond Highligt teltet. Det er en stor fordel å ha ett inner og yttertelt spesielt i regnvær. Har selv vurdert det Highligtteltet , men da kun til bruk om vinter og vår i høyden. Hilleberg unna blir kanskje litt over det du oppga som øvre pris og det gjør kanskje dette og.

 

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Lavvo/Telt/helsport-Trolltind-Superlight-2-bl%C3%A5%2C-telt/p/1083015_1_Style

 

Uansett ville jeg i hvert fall kjøpt ett telt med skikkelig innertelt uten slik netting slik at det går an å få opp litt varme  i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver prosjektet, kan det bli overnatting på topper, også på vinteren. Jeg ville vært skeptisk til en del av de ultralettvektteltene til dette bruket. Spinklere duk spinklere stenger, færre barduneringspunkter osv..

 

Siden du skal ha med deg kamerautstyr du må passe godt på, tror jeg ikke du får plass i et enmannstelt. Jeg ville gått for et tomanns.

 

Isolasjonen ligger ikke i teltet, men i underlaget og soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver prosjektet, kan det bli overnatting på topper, også på vinteren. Jeg ville vært skeptisk til en del av de ultralettvektteltene til dette bruket. Spinklere duk spinklere stenger, færre barduneringspunkter osv..

 

Siden du skal ha med deg kamerautstyr du må passe godt på, tror jeg ikke du får plass i et enmannstelt. Jeg ville gått for et tomanns.

 

Isolasjonen ligger ikke i teltet, men i underlaget og soveposen.

 

Spørs om det blir så mange toppturer på vinterstid. 

Men takk for tipset. Tomannstelt er sikkert lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sett på et to-mannstelt med dobbeltduk. Hovedproblemet med endukstelt og små telt er lufting og kondens. Kondens og dyrt fotoutstyr går ikke bra sammen, hvis du planlegger å gjøre en del redigering i teltet. I dobbeltduk-telt kan du sette på gassbrenneren i noen få minutter, og du har et tørt telt. Jeg har selv endukstetet Black Diamond Firstlight. Et meget bra telt, men problemer med lufting under visse forhold. Teltet tar veldig lite plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ringstind Superlight på turer der lav vekt er viktig.

På turer der fotografering er prioritert velger jeg større telt. Fotoutstyret veier gjerne 10-15 kilo så et telt på drøyt 2 kilo er ikke det store problemet.

Bruker idag Fjellheimen Superlight 4 men venter spent på det nye Reinsfjell Superlight.

 

Alle sammen er egentlig i korteste laget til mine 198cm.

I dårlig vær og vinterstid er det kun Hilleberg Kaitum som oppfyller alle mine krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen superlight 4 ser jo veldig romslig og fint ut, og veldig låg vekt på den. Men ja, det blir litt utafor budsjettet. 

Bruktkjøp er ikkje så veldig aktuelt, då eg får skrive av mva så sparer lite på det, og slipper evt styr et bruktkjøp kan medføre. 

 

Er over 20 cm lågare enn deg Tor Einar, så eg har plass til litt meir i teltet enn du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen superlight 4 ser jo veldig romslig og fint ut, og veldig låg vekt på den. Men ja, det blir litt utafor budsjettet. 

Bruktkjøp er ikkje så veldig aktuelt, då eg får skrive av mva så sparer lite på det, og slipper evt styr et bruktkjøp kan medføre. 

 

Er over 20 cm lågare enn deg Tor Einar, så eg har plass til litt meir i teltet enn du har.

 

Mener jeg betalte  firetusen og noe på et 25% tilbud fra XXL. 

 

Jeg kjøpte også en Fjellheimen Superlight (3 camp) for 4000 på XXL. Kommer sikkert en slikt 20% rabattkampanje til våren igjen, pleier være 2 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.