Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av telt fra USA..


Vandrefanten

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte ett telt fra Statene. Det er vel første gangen jeg har kjøpt noe derfra. Transaksjonen gikk helt greit og jeg bare ventet på at de skulle sende en mail at teltet var på vei men plutselig fikk jeg en mail der de sier at de ikke får lov fra produsent å sende vare utenom USA men at de kan sende til noen der borte hvis jeg kjenner noen.Litt rart at de ikke har ett system som stopper transaksjonen når de ser at teltet skal utenom USA.  Har slekt i Statene og har vært inne på tanken å få klarsignal fra de slik at de kan sende teltet til de og at de videresender det. Er det noen her som har gjort dette før og hvordan blir det eventuelt med toll og moms da? Håper på svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JetCarrier anbefales.

 

Jeg har kjøpt eksosanlegg, bremseskiver og drivaksler til biler, samt kalesjer og anodesett til båt fra USA. Stikkord: tungt og stort...

 

Men om man bestiller i god tid, så god tid at man tar det på båtfrakt hos JetCarrier, koster frakt omtrent nada.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender så klart de titter på forsendelser fra utlandet.

Hvis den sendes som gave så frigrensen på toll og mva kr 1000 og ikke kr 200.

Så det kommer jo litt an på hvor dyrt telt du har kjøpt. Ting kan jo ha vært kjøpt på salg der borte og blitt veldig billig sammenlignet med Norge.

Eks kostet siste teltet jeg kjøpte derfra rett over kr 2000. Så med en god "clearence" rabatt så er det ikke utenkelig at man kunne kjøpt det for under kr 1000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange leverandører som har det som krav at ting ikke sendes ut av USA (msr, arcteryx, north face +++) Når det er sagt vil jetcarrier, myus, osv løse dette da det er en videreformidlingstjeneste. Det koster gjerne litt mer enn vanlig porto, naturlig nok, siden de skal tjene penger på deg.

Du vil få moms på varene (og frakten) på teltet, samt et lite gebyr til usps eller fedex, alt etter hvem du bruker.

Generelt skal det litt til å tjene store penger på å importere en og en ting på egenhånd, men finner man salg og kupp er det selvsagt mulig.

Bedrifter har ikke lov til å merke tolldeklarasjonen med "gift" og slikt, derfor vil ingen seriøse aktører gjør det for deg bare for at du skal spare noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med åra handla ein del i USA og ser at det er færre og færre merker som dei kan selga utanlands. Er spesielt telt og soveposer som eg har fått billegare. Det må imidlertid vera litt på tilbod skal det egentlig vera ein del å spare på det, med mindre ien kjem over gratis-frakt grensa.

Når eg ved ein feiltaking har prøvd å kjøpa varer som dei ikkje kan senda har dei allereie i nettbutikken stoppa handelen så snart eg har skrive inn adresse, det er jo ganske ryddig i forhold til å sende epost etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at returmulighetene ikke er helt de samme når du handler fra USA.

Du kan selvfølgelig returnere en vare, men hvis den er tollklarert inn i Norge så er det et innfløkt system hvis du skal forsøke å få tilbake momsen.

Har staten først fått tak i pengene dine så slipper den ikke taket så lett.

Hvis du har betalt varen via PayPal eller med kredittkort så pleier det ikke være noe problem å få tilbake kjøpesummen, men fraktutgiftene tur - retur får du ikke igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer hva man sparer på å importere selv.

Fotoutstyr som speilrefleks, objektiver f.eks blir dyrere enn hjemme.

Telt er en ting man kan spare på. Sist jeg kjøpte et telt kom det på 3000 inkl frakt og mva. Teltet finnes ikke i Norge men hadde en veil i Danmark på DKK 5495,-.

Men da var kursen til USD lavere enn nå. Mener den var 5,3. Nå er den 6,3 så det er klart mindre å spare.

En jeg kjenner lurte på å skaffe seg Bear Grylls Ultimate Pro Knife. Det er en ny modell. Her er det få som har den enda med priser 1100-1200 kr.

Kjøpt fra USA kommer den på ca 800 inkl frakt og mva. Er jo bare 300 kr evt men ca 30% å spare

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på JetCarrier, fungerer utmerket, bare husk at fakturaen kommer som e-post.

 

De store merkene tjener pengene sine på etablerte forhandlernett og ikke på netthandel.

Ser man etter mindre firma hvor innehaveren syr eller pakker selv, så tenker de tydeligvis mer "global økonomi" og "kunde = inntekt".

 

 

@REs: er nok riktig som du skriver og jeg ser det som en naturlig risiko av å handle på feil side av Atlanteren. Den ene gangen jeg sendte tilbake feilvare (en kniv som ikke tålte -5), var frakt tur-retur mitt problem, men erstatningskniven dukket opp merket som nettopp det: erstatningsvare og sender tok fraktkostnadene. Det var sånn Cold Steel gjorde det selv om kniven ikke kom direkte fra dem. Antagelig ikke alle som gjør det sånn, men sjekk reglene for retur før du kjøper. Flere av de amerikanske nettbutikkene har ganske romslige regler ved feil på varen - man skulle tro at  de prøvde å unngå misfornøyde kunder eller noe annet rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Nå har jeg opprettet en konto hos Jetkarrier og gitt beskjed om at varene skal sendes dit. Frakten koster nok litt (rundt 300 kr) , så jeg endte opp med å kjøpe litt mer når jeg først handler. Fraktkost er det samme enten du kjøper mye eller lite. Opp til en viss grense da. Innser at det kan bli litt problematisk ved eventuell reklamasjon, men det er igrunnen veldig skjelden jeg reklamerer på sportsutsyr innen 2 år og hvis  produktene ikke tilfedstiller mine krav så kan jeg eventuelt selge.

 

Tror som flere er inne på at man bør helst kjøpe på salg for at det virkelig skal svare seg. Kjøpte forøvrig ett par truger til under tusenlappen som selges her i Norge for 4500 så at noen varer blir billigere er det ikke mye tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som flere er inne på at man bør helst kjøpe på salg for at det virkelig skal svare seg. Kjøpte forøvrig ett par truger til under tusenlappen som selges her i Norge for 4500 så at noen varer blir billigere er det ikke mye tvil om.

Har selv gjort det samme. Kjøpte meg et par MSR truger fra USA, betalte rundt 1600kr med frakt, slapp også unna toll og moms. I Norge koster disse trugene rund 4500,- så det var mye å spare. Nå handler ikke jeg generelt mye fra USA, som oftest blir det Norske butikker grunnet rettigheter og god service. Men jeg er ikke millionær, så om jeg kan spare mye penger så gjør jeg det. Driver ikke veldedighet til Norske forettninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal handle hovedsaklig i norske butikker, men når man ser at prisforskjellen er veldig stor i forhold til utenlandske butikker så er det noe galt med prissettingen. En annen ting er at det er vanskelig å få kjøpt akkurat det du er ute etter i norske butikker. Sko har jeg så og si sluttet å kjøpe i norske butikker til for at jeg "bare" bruker str 48. Støvler Fjellsko og fjellskisko går stort sett greit ellers er det vanskelig å finne store nok sko.

 

En annen ting er at når man handler på nett så er det så mange småting som er vanskelig å finne i norske butikker. Bestilte f eks en sånn liten trakt til å fylle på brensel med. Kan ikke huske å ha sett en slik i en norsk sportbutikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Jeg bestilte ett telt fra Statene. Det er vel første gangen jeg har kjøpt noe derfra. Transaksjonen gikk helt greit og jeg bare ventet på at de skulle sende en mail at teltet var på vei men plutselig fikk jeg en mail der de sier at de ikke får lov fra produsent å sende vare utenom USA men at de kan sende til noen der borte hvis jeg kjenner noen.Litt rart at de ikke har ett system som stopper transaksjonen når de ser at teltet skal utenom USA.  Har slekt i Statene og har vært inne på tanken å få klarsignal fra de slik at de kan sende teltet til de og at de videresender det. Er det noen her som har gjort dette før og hvordan blir det eventuelt med toll og moms da? Håper på svar..

EDIT: det var alt besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke usa er imot eksport til private..

Men for å unngå at alle i europa kjøper seg litt billigere arcteryx-stæsj fra usa, så kan ikke forhandlerene sende archteryx-stæsj ut fra usa. Høye fraktpriser vil jeg ikke tørre å påstå at det er heller, 30-40usd for å sende en normalstor pakke til norge, er ikke så mye dyrere enn postens priser i norge.

Problemet, er systemet for å sende ting ut fra usa, ofte en egen skranke på postkontoret, med ekstra lang kø. Dette gjør at de som ikke sender flere 10-talls pakker i uka, gjerne tar litt ekstra for jobben.

Jeg skjønner godt at arcteryx, msr og andre store merker, vil gi sine forhandlere i andre høykostland en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Tror ikke usa er imot eksport til private..

Men for å unngå at alle i europa kjøper seg litt billigere arcteryx-stæsj fra usa, så kan ikke forhandlerene sende archteryx-stæsj ut fra usa. Høye fraktpriser vil jeg ikke tørre å påstå at det er heller, 30-40usd for å sende en normalstor pakke til norge, er ikke så mye dyrere enn postens priser i norge.

Problemet, er systemet for å sende ting ut fra usa, ofte en egen skranke på postkontoret, med ekstra lang kø. Dette gjør at de som ikke sender flere 10-talls pakker i uka, gjerne tar litt ekstra for jobben.

Jeg skjønner godt at arcteryx, msr og andre store merker, vil gi sine forhandlere i andre høykostland en sjanse.

Ikke høye fraktpriser? Så f.eks $70 i frakt for en fiske snelle til $65 er helt greit? Dette er ikke uvanlig fra USA.

eller $374 i frakt for aluminiums kjøleribber til $404. så kommer det så klart 25% moms på frakten i tillegg til 25% på varen.

Dette er i alle fall ikke export vennlig priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke høye fraktpriser? Så f.eks $70 i frakt for en fiske snelle til $65 er helt greit? Dette er ikke uvanlig fra USA.

eller $374 i frakt for aluminiums kjøleribber til $404. så kommer det så klart 25% moms på frakten i tillegg til 25% på varen.

Dette er i alle fall ikke export vennlig priser.

Jeg har ikke bestilt fiske snelle eller kjøleribber fra Usa, men soveposer, ryggsekker, klær, kokesett ++, og det meste jeg har betalt i frakt er 45$.  Jeg leter dog ikke etter nettbutikker med høyest mulig frakt. Prisene på frakt som du har betalt er ikke billig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Slik er det ofte i USA. Butikkene setter skyhøye fraktpriser ut av landet, fordi butikken ikke ønsker salg ut av landet. dette er sikkert på grunn av arbeidet dette medfører.

Det er tross alt en grunn for at f.eks Jet carrier kan eksistere. Og at det er en tjeneste som kun eksisterer i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme at noen butikker ikke ønsker salg ut av landet, pga merarbeid dette medfører (som jeg skrev i forrige post).

Men leter man litt, finner man nettbutikker som har realistiske priser på frakt til utlandet.

Grunnen til at jetcarrier eksisterer, er at størsteparten av privatimporten til norge, er fra usa. Dem startet med båtfrakt av bilet/bildeler, og så har d bare ballet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Det blir vanskeligere og vanskeligere å handle fra USA med normal frakt. Så er tydelig at dette fenomenet sprer seg. Men med en god del leting og en hel del flaks, så kan en få det rimelig. men rimeligere enn Jet Carrier vil det aldri bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.