Gå til innhold
  • Bli medlem

Black Diamond Firstlight WASA, Erfaringer ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har det i versjonen med teltåpningen i den brede enden (Highlight). <br /><br />Bra telt. Det er litt knotete å sette opp teltet innvendig uten å dra inn snø i teltet. Ellers er det svært vindstabilt. Som andre endukstelt er det utsatt for kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig godt fornøyd med teltet for 4 sesons bruk, tross kondensproblemer i kulda. Har hatt det i ca 6 år. Fordeler:

- Lett oppsett selv i sterk vind (selvom det er lett å dra inn litt snø)

- Står meget stødig i sterk vind, og trenger kun 6 plugger

- Grei plass til en (hvis du er korter enn 190). Kan greit fyre innvendig. Også plass til kjæreste, men da må utstyr være utvendig.

- Tar veldig lite plass sammenpakket.

- Fin lufting, utenom under visse forhold vinterstid

- Ok levetid, men duken er tynn...

Ulemper:

- Mye kondens under noen forhold vinterstid. Spesielt problematisk på høyfjellet når lukene må lukkes.

- Blir også mye kondens ved snøsmelting

- Stengene kan fryse fast (vanskelig å ta fra hverandre) når en har smeltet snø

- Vanskelig å sette opp teltet med hansker innvendig.

Jeg synes Highligth versjonen er bedre. Fantastisk utsikt når du ligger i teltet, lettere å lufte:

www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/black-diamond-hilight-wasa.html

Har skrevet om teltet i et par turrapporter, som bør være søkbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har firstlight ja,veldig bra telt siden det er så lite utrolig kjekt syns jeg,men som det blir sagt det er jo lite,har brukt det på tur på sommeren med jeg og junior (han er 4 år)

syns det er litt kort hvis man har synmate 7 UL og er 187 da er det helt på kanten syns jeg.

utrolig kjekt og slå opp tar ikke mye plass (har en 4 mans telt nallo4 gt må jo ha en liten fotball bane får og finne plass til det)

 

kjøpte mitt får 1500 kr brukt,beste sports kjøptet jeg har gjort tror jeg :)

 

 

har ikke hat noe problem med det,til vinter bruk så tar jeg eller med et 3 mans tunnel telt er ikke så gram jeg på vinter ;)

tar jo ca 4 liter i volum så er utrolig kjekt med tanke på plass.

 

bruker det som "lunsj" telt på vinterturer eller hvis man skal skifte blei,tar 2 min og sette opp og 1 min og fyre opp til veldig 20 grader i telte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Några reflektioner efter ett par turer med detta tält.

* Mycket rymligt för 1 person, extremt trångt för 2 och har man expedition/vinter packning omöjligt.

* Botten (bunn) är känslig, bör ej sättas upp om det inte är snö. Om tältning på sten/barmark använd extra skydd.

* Uppsättningen är krångligt till en början och tar ganska många turer innan tekniken sitter.

* Tältet är gjort för berg och torr nedbörd = snö. Bör inte användas primärt för tältning i blöt lågmark.

* Som toppattack-/summit day tält är det bland det bästa på marknaden. Lätt, extremt vindtåligt och lagom stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nippet til å kjøpe det teltet i Bratt butikken i Sogndal. Han som ekspiderte foreslo at vi kunne sette opp telte så jeg fikk se det og det er jeg i grunnen glad for. Med mine 194 cm på strømpelesten fant jeg ut at teltet ble i korteste laget. Ser forøvrig at de har en anen modell som riktignok er litt tyngre (500 gr) men som er vel 10 cm lengre. Black Diamond Eldorado.(2 modeller en kort og en lang) Vet ikke hvor høy du er men jeg kommer nok til å gå for det teltet. Usikker på om det er en tykkere duk eller en annen type duk.http://srx.main.ebayrtm.com/clk?RtmClk&u=1H4sIAAAAAAAAAD2RW2%2BjMBBG35H4D5FWyVsSGxsCUd0VlObWpilJ270ICTmGOi4GZ8GB7r9fkuzuPMzDnE%2BaGZ0va1X2Ztm%2BB1DPQlMEpsDqrXcvPQtAbBq1rHICTONYEmQa1YkctD7G0%2FG4bdsRV4rLbMRUMaZM5l9rGhM5oCImd%2FuoKB310b7qwpvrh%2FmQP98BPOeh2pW2XYf6MVy0gq4SJuj20w%2BWy%2BQEAq4CGMoPGr3%2BWOdz5c9pO1wMfZcHPlX3qzyJ%2BCly1ara3qun2cEF7JgsrFa7jXpUP7fPVvheF09YCj6LHsQn2Anuv2%2BaFQ5ynwWD8lTEBA5qwWPib0IHJ9bT5KWtvkeb4Wa2Vqu3tfPtF3xb7rMWRAOanioZ%2F%2F%2BYScHyOquabJTSStcZrdhhVGZ6LEWZX3EfzaRI%2ByjEaAK6QtjFnoMBtvuWk9ZJneQtvwRs9xLoInCCkAf%2BBrKEphcOgYVdiLDjgH%2BkoJod9O9j1uHr9ivprkyabmaddTXk3EvSuevMQdNoyFkVo8Wxpk1WXWzd7G8DSVkeClqoMr0Z729NQxdk0pkWIiXY9qBrQeRiaIOJ5wLPNo0%2FdrxABioCAAA%3D&ch=1&g=099ce8091410a5e9a5417661ffbf9ba0&m=239203&pi=2045573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svensk lettvekt-blogger som har brukt teltet en del: http://www.fjaderlatt.se/2009/01/black-diamond-firstlight-vintertlt-med.html

Jeg har trålet gjennom siden på jakt etter erfaringer om teltet, såvidt jeg kan skjønne har han vært heldig med kondensproblemer o.l. Men han har løst problemet med vann som kan dryppe fra teltet med lett sommerquilt i syntet over dunsoveposen. Det var egentlig en ganske god ide.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at de har en anen modell som riktignok er litt tyngre (500 gr) men som er vel 10 cm lengre. Black Diamond Eldorado.(2 modeller en kort og en lang) Vet ikke hvor høy du er men jeg kommer nok til å gå for det teltet. Usikker på om det er en tykkere duk eller en annen type duk

 

Har sjælv ett Eldorado som jag anvænder som ett allround tælt, fungerar førvånansvært bra till det mesta. Alltfrån paddelturer i skærgården till brantare klætterturer på tunna avsatster. Eldoradon ær som redan sagts både længre och høgre æn I-Tent och Firstlight. Blir ganska stor skillnad i utrymme inuti tæltet. Tyværr också i packningen, tæltet tar upp mer æn tre gånger så mycket plats i ryggsæcken. Mycket på grund av att tyget i detta tælt ær av en helt annourlunda typ æn Firstlighten.

 

Førdelarna ær dock att man får ett tælt som ær 100% regnsækert samt minimala kondensproblem då den har en ruffad inneryta som samlar upp kondensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fant en test av Firstlighten   http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews/Black-Diamond-Firstlight

Den kommer godt ut i denne testen.

 

I samme test ble dette vurdert som bedre. Har ikke hatt tid å lese hele testen, men har har du den :)

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews/Mountain-Hardwear-Direkt-2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjælv ett Eldorado som jag anvænder som ett allround tælt, fungerar førvånansvært bra till det mesta. Alltfrån paddelturer i skærgården till brantare klætterturer på tunna avsatster. Eldoradon ær som redan sagts både længre och høgre æn I-Tent och Firstlight. Blir ganska stor skillnad i utrymme inuti tæltet. Tyværr också i packningen, tæltet tar upp mer æn tre gånger så mycket plats i ryggsæcken. Mycket på grund av att tyget i detta tælt ær av en helt annourlunda typ æn Firstlighten.

 

Førdelarna ær dock att man får ett tælt som ær 100% regnsækert samt minimala kondensproblem då den har en ruffad inneryta som samlar upp kondensen.

Mer enn tre ganger så mye volum høres veldig mye ut og jeg tviler på at det kan stemme. Hvis målene som dette nettsteden stemmer på sammenpakkede telt så er Eldorado litt over 12 liter. Firstlight ca 7,5 l og Highlighten er ca vel 6 liter men der er vel stengene i tillegg tror jeg. Det var i hvert fall på det Firstlightteltet jeg så på i Sogndal. Hva er målene på det teltet ditt sammenpakket? Stemmer det med de målene som den nettsiden jeg henviste til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror ærligt inte att det stæmmer men har inga konkreta siffror att komma med, bara min egna erfarenhet nær jag packar ryggan infør tur.

 

Tar man bort tæltstænger och pinnar går det att rulla ihop Firslighten till en liten liten handboll. gør du samma sak med Eldoradon blir den større æn en basketboll. Skulle tippa på ca 5L respektive ca15L, kan førsøka ta en bild på båda, ihoppackade bredvidvaranda om jag får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det ble ingen Black Diamond Firstlight.

Valget falt på et Mountain Hardwear Direct 2.

Går rundt og venter i spenning....... :frantics:

  • Antall personer: 2
  • Antall dører: 1
  • Anbefalt bruk: Ekspedisjoner, klatring, og som nødly/bivuak
  • Stenger: 2 x DAC Featherlite NSL
  • Minimumsvekt: 1,12 kg (kun telt og stenger)
  • Vekt med alt medfølgende utstyr: 1,32 kg
  • Materiale gulv: 30D Nylon Ripstop 2000 mm Ether Type PU/SIL FR
  • Materiale duk: 30D Nylon Ripstop 1200mm PU
  • Innvendige mål: 114 x 206 cm
  • Innvendig høyde: 114 cm
  • Størrelse pakket: 13 x 25 cm

er4u.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.