Gå til innhold
  • Bli medlem

Dividalen i slutten av februar


reven

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til øvre dividalen med ski og pulk i slutten av februar. Er det noen som vet hvor det er lettest å gå opp med pulk. Jeg vet det kan være bratt enkelte steder. Jeg tenkte å kjøre inn til Frihetsli, eller der omkring.

Kanskje noen som har noen gode tips til fiskevann vi kan besøke på turen. Evt tips til turløyper mottas også med takk. Vi skal være der oppe rundt ei uke.

 

mvh

Reven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løypa fra Frihetsli opp til Dividalshytta inneholder ikke bratte partier. Det er skog mesteparten av veien, men jeg tror ikke det skulle by på problemer med pulk - men jeg har ikke erfaring med pulk selv!

Hvor langt opp i Dividalen skal dere? Området ved Havgavuobmi er nydelig. I vannet Havgajavri helt ved svenskegrensen har jeg ikke fisket om vinteren, men fått fin gjedde om sommeren.

Et av de bedre fiskevannene i området er - eller i hvert fall var - Vuomavatnet - der er det stor røye! Den er vanskelig å ta sommerstid, men lettere om vinteren. Vi var et gjeng som lå på isen som selunger en hel påske for mange år siden. Et hull i isen i hvert fortelt, så satt jeg midt i teltet og fisket med begge hender :)

En av oss fikk ei røye som var såpass stor at når den lå på tvers over topplokket på ryggsekken stakk hodet og sporen ut på sidene av sekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan parkere på Frihetsli om vinteren, men derfra og inn til snuplassen er det ikke brøytet, så du må gå 6-7 km på bilveien først. Det er ingen bratte partier på bilveien og løypa opp til Dividalshytta går fint med pulk. Husk å ta av til venstre ved skiltet like etter snuplassen, ikke følg løypa som følger elva, for da får du en veldig bratt oppstigning til hytta på slutten. Det er fint pulkterreng videre til Havga. Her ligger også Havgahytta som har et åpent rom med to sengeplasser. Derfra går det an å ta seg videre til Vuomajavri gjennom Galggovaggi, rett vest for Havgahytta.

Fra Vuoma går det fint å ta seg ned Ajnavassdalen, hold dere etter hvert på nordsiden av elva og sikt dere inn på Ole Nergårdbua (statskog), hvor det er greit å krysse divielva på isen. Derfra følger man løypa ned til snuplassen. Dette tror jeg er en fin rute for en ukestur med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i øvre del av Skakterdalen, der er det flatt og fint. Ravdojavre innerst mot grensen skal være et bra fiskevann, ravdo er samisk for røye. Det er lett å gå over fra Skakterdalen til Dividalen og Havga. Men jeg har altså ikke gått opp Skakterdalen fra Dividalen, og vet ikke hvordan terrenget er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått opp Skaktardalen på vinteren - men kom ned der for noen år siden på sommeren. Ser slakere ut å gå fra Ventebu på ryggen langs elva enn den veien jeg gikk - kom da ned ved Øvre Divifoss. Kommer jo an på hvor mye snø det er i området om det blir et slit eller ikke - er ikke så mye trær på Skaktaråsen så der kan jo snøen ha satt seg litt mer en lavere ned. Videre innover skulle jeg tro det er greit å gå med pulk for der tar vinden seg av all løssnøen ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er grei skuring å gå opp fra Dividalen og inn mot Skakterdalen. Gått der om sommeren og det er ikke mye stigning å snakke om. Den stigninga som er der, går over såpass lang distanse at det blir aldri no særlig bratt. Fint terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra Dærta til Dividalen via Skaktardalen i april i fjor.

Gikk mellom Stuora Nanna og Storfjellet til øvre Skaktardalen og dreide så ned til venstre før Skaktaråsen og høyde 624 langs Gambekken. Tror dette er samme veien som Tormod78 beskriver.

Det var ganske bratt ned siste delen mot Dividalen, og råtten snø og gjennomsynk gjorde det ikke lettere med pulk på slep.

Tror som Tormod78 at det er lettere å gå Skaktaråsen selv om stigningen blir lengere. Når du først kommer opp, er det lett terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.