Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-sko og støvler


thshagen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Så snart det blir tid for det skal jeg komme meg på toppturer igjen, men trenger nye sko evt støvler og søker hjelp og tips til kjøp av nye.

 

Jeg har foreløpig gått turer som feks Besseggen, Galdhøpiggen, Trolltunga. Regner med å begi meg ut på flerdagsturer i år med feks telt på ryggen. Til nå har jeg gått med M77, mine gamle godt inngåtte støvler fra forsvaret. Disse har vært topp, og vurderer nesten å kjøpe et nytt par, men i 2014 finnes det kanskje noe mer avansert vil jeg tro? Jeg blir fort fuktig på beina så ønsker noe som er luftig samtidig som vannavstødende og støttende.

Kom over disse, men de er kanskje ikke beregnet for toppturer??? Alle tips og erfaringer mottas med takk.

 

Adidas GSG 9.7

http://www.milrab.no/GSG-9e7-ADIDAS/cat-p/c/p10501729

 

Nike Special field boot

http://www.milrab.no/Special-Field-Boot--Black-NIKE/cat-p/c/p10502238

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to støvlene er ikke normalt turutstyr, så jeg tror du får snaut med svar her.

 

Jeg ville ha gått for Nike-støvlene. De minner sterkt om Bates Zero Mass som jeg har noen mil med. Nike er nesten samme vekt (lett til fots), men kanskje med bedre såle. Denne typen støvler er "vanntette" i meget begrenset grad. De greier regn fint, men vegetasjon høyere enn kortklippet plen vil etterhvert gi vann innenbords. Fotbad må påregnes. Men de tørker til dagen etter, noe som ikke altid er tilfelle med membranstøvler.

Mine føtter blir også fort fuktige innenfra, så slikt luftig fottøy er deilig. Nevte fotbad hjelper også på lukt og svette. Ullsokker er tingen hvis det er kaldt, men jeg har gått langt med bare tynne nylonsokker - merkelig hvor varme føttene blir etter noen kilometer.

Ser behagelige ut, men jeg har en mistanke om at de bør gåes inn - ikke støvlene, men føttene dine. Her er det ikke mye støtte eller demping. Men det trenger du heller ikke med litt trening. Ikke gå langt på asfalt med disse.

 

Antagelig bør du ikke pakke sekken for tungt heller - ingen demping... men derfor finnes det noe som heter lettpakking.

 

 

Adidasene har en såleutforming jeg liker i urbane strøk, men ser ikke behovet i utmark. Så med mindre du skal drive mye rappelering...

 

Eller du kan med god samvittighet fortsette med M77 - ingen grunn til å endre på et vinnerlag. Dagens støvler er mer avanserte, men du risikerer en lang ørkenvandring for å finne noe som virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan annbefale Scarpa Rebel lite! Stabile lette og gode å gå i! Kan bli i tetteste laget pga gore-texen, men ikke mye utvalg i fjellsko

Uten membran! Men de holder vannet ute da. Har gått mye i de skoa siden tidlig i fjor sommer og har meget god erfaring. Så kan vere verdt å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Grimner. Aktuelle sko er nå uaktuelle :-)

Skoene kpl nevner har jeg sett, men ikke visst navnet på. Da jeg googler Scarpa Rebel lite, ser det ut for meg som de har membran? Hva skiller sko med membran og uten annet enn at de tar inn mindre eller intet vann?

 

Det er jo ønskelig å ha sko som tåler rifter fra steiner o.l. Jeg liker å kunne "tråkke" overalt (helst unngå vannhull da) uten å være redd for sømmer o.l. på sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett Scarpa Rebel Lite andre steder enn på bilder; de har membran, men det er nok upresist å snakke lett nedsettende om "membranstøvler" (som jeg gjerne gjør). Problemet oppstår når støvler med membran blir lukket inne i lær. Membranen kan puste så mye den orker, men læret er like pustende som før.

 

Scarpa'ene ser ut til å ha løst noe av dette med minst tre luftehull i form av grov nylon (de grå feltene). I og med at membranen er vanntett så kan det hende du får bedre pusting enn med lær & membran.

 

Soleklart best pusting får du med Nike-støvlene uten fnugg av Gore-Tex, bare så det ikke er noen tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen annen funksjon til membraner i lærstøvler enn å få dem mer vanntett. (Kan være en god grunn...) Lærstøvler smøres inn med fett o liknende så pusteevnen er borte uansett. Membraner i fjellstøvler varer ofte ikke mer enn et par år før de blir slitt. Har nå Lundhags syncro uten membraner og de er helt vanntett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har enda ikke handlet meg fjellsko. Skal skaffe meg et nytt par med M77 for å gå inn å ha i backup. Men ønsker egentlig et par sko som er "vedlikehopldsfrie"

Jeg blir meget klam på beina uansett fottøy og sokker. HAr som nevnt brukt M77 med militære ullsokker. Enkelt og fungerende. Men har ikke gått mer enn to dager med denne kombo.

 

Hva om man sammenligner undernevnte sko. Syntes de begge virker bra:

 

Alfa Glittertind M:

http://www.alfa.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=113:glittertind-m&Itemid=577

 

New Walk King

http://www.alfa.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=110:new-walk-king&Itemid=577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at skoene passer dine føtter og at de har en stiv såle. Slitelaget på sålen bør ikke være for hardt for da kan skoene lett bli glatte på steiner og berg som er våte. Skal du bære tung sekk så bør de ha god støtte opp over ankelen, ellers kan du lett tråkke over og det kan få temmelig alvorlige følger inne på fjellet.

M77 er nok et ganske dårlig kjøp sett i forhold til prisen, men det er nå min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@thshagen

Gikk over til Alfas Glittertind i fjor og kan anbefale den på det varmeste. Meget bra passform, ankelstøtte og ikke minst lav vekt til å være en kraftig lærstøvel, men er vel som det blir gjentatt til det kjedsommelige..Alltid greit å stikke innom en butikk å prøve de på først ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet det meste av sko :sweat:

Har enda ikke ikke fått prøvd Glittertind da det virkersom ikke allle fører de. Men har fått Gsport til å bestille inn et par så jeg får testet.

 

Valget faller da på en av disse. Med tanke på "teknisk info" virker Skarven til å være det beste valget. @Mention, hva hadde du før du gikk over til Glittertind?

 

Crispi Skarven beste pris 2249,-  678gr

Crispi Besseggen 1559,-  730gr

Alfa Glittertind 1999,- (2599,-)  798gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har brukt både nike skoen og adidas skoen du referer til. Dem funker greit på jobb. Men skal jeg på topptur sitter det La Sportiva Trango på beina mine. Har enda tilgode å finne gode militære sko til topptur. Beste alternativet er kanskje Lundhags Syncro hvis jeg må bruke skoen på jobb og på topptur.

 

La Sportiva skoen er kanskje for tett for deg, da den har goretex membran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer steinete terreng og tung sekk du skal bære, jo stivere bør sålen være har jeg blitt fortalt. Jeg hadde tidligere Alfa sko, men fant at Lowa passet meg bedre. Uansett merke, kjøp de som passer foten best. Ikke for store heller, for mina Alfa var det og de var et h....te å gå med i skrått terreng. Gi f.. i prisen også, se vekk når du trykker pinkoden. Føttene dine vil takke deg med å gå mye lenger og lettere enn du kan forestille deg. Ingenting ødelegger en tur så fort som dårlige fjellstøvler. Just my 2 penny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om skomerke så har jeg hatt flere forskjellige typer sko, men ender alltid opp med Lundhags. Siste modell var Lundhags Syncro.

Skoene passet perfekt på første turen og trente ingen inngåing for å passe. Første gang de var i bruk så gikk jeg i fjellet i over seks timer uten antydning til gnagsår.

Eneste plassen du risikerer gnagsår er i lommeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.