Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakbranschen i Norge


Fredddeee

Anbefalte innlegg

Hej!

Jag har precis börjat min karriär i friluftsbranschen och jobbar för tillfället som kajakguide/instruktör på sommaren och som skidlärare på vintern. Har lite planer på att flytta till Norge igen om något år (har bott och jobbat där en del innan).

Skid industrin eller jobben som skidlärare har jag ganska bra koll på, men hur är det med paddlingen? Går folk i Norge också på kurs i paddling? (Tänker framförallt på havskajak) Finns där några speciella områden där det är lite större? Som är mer populära för paddlare? (I Sverige så är det ju t ex runt stockholm och Göteborg)

Har försökt söka och läsa på internet men blir inte riktigt klok på hur det är! Så tacksam om någon kunde berätta lite hur det är, eller har något tips på områden att söka lite extra i? :)

MVH

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Fredrik!

 

Jeg padler litt havkajakk og skal prøve å svare deg.

I Norge har vi Våttkortstigen som er det eneste godkjente kursprogrammet for alle som vil lære/ utvikle seg i kajakken:

 

http://www.padling.no/kurs/Sider/Kurs.aspx

 

Det er mange spesialforretninger for kajakksport som er drevet av dyktige entusiaster. Disse tilbyr ofte kurs på alle nivåer, arrangerer turer, osv. Videre er det ganske mange aktive klubber som har instruktører. For å være godkjent instruktør i Norge må du ha godkjent instruktørstatus fra Norges Padleforbund gjennom Våttkortstigen. Uten dette er du nok ikke godkjent for å utstede Våttkort-bevis til kursdeltagerne, noe som jo er poenget med å holde godkjente kurs.

 

Mitt inntrykk er at det er mange som holder kurs i Norge, både gjennom forhandlere og klubber. Flere dyktige instruktører er det vel plass til uansett da kajakksporten er en av Norges raskest voksende aktiviteter med mange tusen nye solgte kajakker hver år.

 

Dersom du er godkjent instruktør i Sverige ville jeg i alle fall tatt kontakt med Norges Padleforbund for å undersøke om din svenske instruktørstatus kvalifiserer til godkjenning i Norge:

 

Kurs-/Våttkortspørsmål
Yanfei Sun
Tel:(+47) 90 21 06 40
E-post: [email protected]

 

Lykke til  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med undring sett på denne utviklingen av "våttkort", "brattkort" og hva de nå heter alle sammen, og synes det er en uting.. Det er en slags forsøk på sertifisering av friluftsliv og monopolisering av kunnskap.

 

Man står fritt til å etablere firma for guiding i kajakk uten slike kurs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte ment å være en sertifisering av friluftslivet, men en bekreftelse på at du innehar et minimum av kompetanse som gjør deg til en sikker padler.

Kursene har først og fremst stor fokus på sikkerhet, redningskunnskaper, egenredning og teknikker,  som gjør deg til en sikker padler, ikke nødvendigvis en god padler. Det tar noe  lengre tid. Det omkommer folk helt unødvendig hvert år i kajakkulykker, hvor det ofte er basiskunnskaper som er fraværende.

 

Alle kan kjøpe seg en kajakk og padle fritt, ingenting hindrer deg i det. Jeg hadde imidlertid ikke turt å arrangere turer eller leie ut slike ting uten at jeg visste at de jeg hadde med å gjøre har  kunnskap om for eksempel egenredning hvis man tipper rundt i kaldt vann.

 

Våttkortet blir altså som Brattkortet. Det forteller de som driver klatrevegger og arrangerer klatreturer at de som er med har nok kunnskap og sikringsferdigheter til å delta og være med på en sikker måte. Felles for begge aktivitetene er at du også kan sette andre i fare dersom du ikke har den grunnleggende kompetansen selv.

 

Det er heller ikke monopolisering; NPF har utarbeidet en standard for hva kursene minimum skal innholde, men hvem som helst kan holde kurs; forutsatt at de har instruktørkompetansen. Det er høyst frivillig å ta kursene også, men det er for eksempel ikke sikkert du får være med kajakklubben på tur hvis du ikke kan dokumentere med Våttkortet at du kjenner til sikkerhet og redning.

 

Du må gjerne etablere et firma for guiding i kajakk uten slike kurs, Lompa, men i Norge er det noe som heter HMS og som gjør deg ansvarlig hvis noe skulle skje. Dersom du driver en slik virksomhet og det skulle skje en alvorlig ulykke, er det du som står ansvarlig. I dag er det helt vanlig både i inn- og utland at det stilles krav til grunnleggende Våttkort-kurs hvis du for eksempel ønsker å leie kajakk i en klubb eller hos en forhandler.

 

Sammenlign gjerne med dykkersertifikat, Brattkort og andre aktiviteter som innehar en viss risiko, ikke bare for deg selv, men hvor du også kan sette andre i fare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ansvar for egen sikkerhet og kunnskapsnivå, på havet som på fjellet. Jeg padler så godt som alltid alene, og har derfor lært meg egenredning, rulle osv, og trener jevnlig på dette. På samme måte som jeg har alt ansvar for meg selv når jeg går på fjellet alene. Det er superfint at folk går på kurs, og kjempeflott at noen vil arrangere slike. Jeg ser imidlertid at det pågår en hel del skremselspropaganda på slike kurs som gjør at terskelen for folk uten kurs blir hevet. Det er noe med at man blir fortalt at man må overlate ansvaret for egen læring til såkalte eksperter.

 

Og det pågår også profesjonskamper her. Se på for eksempel forsøkene på monopolisering av titler som fjellførere og breførere av Norsk Fjellsportforum og andre. Man vil skaffe seg et profesjonelt fortrinn for å gjøre næring av friluftslivet.

 

Det kan være farlig å gå på ski på fjellet også. Skal lure på når noen kommer på tanken om å arrangere "hvittkort" for å få leie ski..? Jeg er selv sertifisert skiinstruktør. Hmmm...

 

I Tyskland må man ha fiskesertifikat (fischereiscein) for å ta en tur med stanga. Er det dit vi er på vei?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du blander epler og bananer, Lompa.

Dette handler om sikkerhetskunnskap for å være med på risikoaktiviteter og ikke noe annet.

 

Dersom du har Brattkortet, så vet du antagelig at dette ikke engang stiller krav til å klatre. Det er ikke noen klatreprøve og sier ingenting om klatreferdighetene dine. Derimot er det et bevis på at du har et minimum av kunnskap om sikringsteknikker, taubruk, selebruk, knuter, og sikkerhet i forhold til å klatre med makker. Kan du ikke dette, har du neppe noe i en vegg å gjøre. Det er akkurat samme sikkerhetstenking som gjelder for Våttkortet og kajakkpadling.

 

Det er mulig urbane tyskere trenger egne sikkerhetskurs for å håndtere skarpe fiskesluker og filetkniver, men det synes jeg mildt sagt er en annen greie.... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg drar inn mye mer enn det saken direkte handlet om, men jeg ser dette som en del av en større trend. Kajakkpadling kan være en risikoaktivitet, men det trenger ikke å være det. Det å kreve omfattende kursing for folk som vil plaske litt langs land i en leid kajakk, er en tulleting.

 

Det er Padleforbundet som kontrollerer dette systemet. De gir ingen andre lov til å "uteksaminere" padlere med våttkort. Sett nå at jeg hypotetisk var en topp utdannet padleinstruktør og ville starte egne kurs, og at jeg kunne lage et opplegg som var langt bedre enn det man får i padleforbundets system. Kunne jeg da gi mine elever våttkort? -Nei. Kunne de da leie kajakker? -Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa. Det er klart du kan holde kurs uten å være utdannet via NPF og så gi ut dine egne Lompakort.

Hvorfor klage så mye på et system som fungerer,  jeg er utdannet instruktør i både flattvann og hav for kajakkpadling.

Og som det nevnes du må ikke ha kurs men du verden som det hjelper hvis du havner i en vanskelig situasjon.

Kanskje du ikke synes vi trenger et bilsertifikat heller (dette var å strekke det langt, jeg vet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Fredddeee, ikke vie dette våttkort greiene en tanke.

Sikkert bra kurs det, men det eksisterer ikke noen "Godkjent ordning". Det er kun en markedsgimmick som noen forsøker å dra nytte av, slik alle gjør det :)

 

Bare etabler en bedrift og markedsfør i vei, ikke noe problem. Bruk altinn.no for å få informasjon om hvordan du kan gå frem på egenhånd. Ta gjerne en telefon til arbeidstilsynet før du starter og be om et møte, for å høre litt om hva de tenker om dine tanker og hvordan sikkerhetsopplegg du kan ha. Du trenger sikkert å lage en kort hms briefing, og å påse at folk bruker redningsvester, samt en egenerklæring om helse for signering. Også må du registrere avviken som oppdages, og bli bedre mens du går.

 

Det er mange padleinteresserte i bl.a Oslo, og hvis du har noe positivt å bidra med skal du bare klinke til :) Sees på sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredddeee.  Synes det var unødig mye støy rundt våttkortet i denne tråden :)  Enhver padler bør ha en plan for hvordan man håndterer sikkerhet rundt egen padling.  Hvis ikke du skal leie kajakk går det fint an å padle uten våttkort.  Hvis man har tenkt litt på hvordan det er å bade en tid i vanntempen som er i padlende stund? Funket reentring av kajakk sist du prøvde på det , eller blir valget å holde seg langs land? osv.osv  Hvis man vil ha en ålreit buffer når det gjelder sikkerhet i kajakk er det i allefall lurt å ha tenkt grundig over det.  Jeg padler mest aleine og er derfor vant til å følge med på kart og værvarsel samt ha en "fluktvei" i rolig sjø evnt. vind hvis mulig.  Om det er marked for kurs utenom våttkortet er vel det store spørsmålet.  Vet at det har vært mye diskutert på Padleforumet.

 

Link : http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fpadleforumet.com%2F&ei=ubTqUrWbKuTfygPKwIGoAQ&usg=AFQjCNH6-8N-yXKsLzMmSmcycAb0r0dWHA&bvm=bv.60444564,d.bGQ

 

Ønsker deg lykke til med kursing og ønsker deg mange fine turer i "båten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa. Det er klart du kan holde kurs uten å være utdannet via NPF og så gi ut dine egne Lompakort.

Hvorfor klage så mye på et system som fungerer,  jeg er utdannet instruktør i både flattvann og hav for kajakkpadling.

Og som det nevnes du må ikke ha kurs men du verden som det hjelper hvis du havner i en vanskelig situasjon.

Kanskje du ikke synes vi trenger et bilsertifikat heller (dette var å strekke det langt, jeg vet)

Lompekort høres bra ut.. :-)

Systemet fungerer sikkert helt fint. Jeg kjenner flere som har tatt sånne kurs og vært fornøyde. Jeg kritiserer ikke en eneste av instruktørene som bruker tid på å gjøre andre til bedre og sikrere padlere. Mitt problem med sånne systemer er at de vokser til å bli noe annet. Det er for eksempel sånn at medlemsorganisasjoner får penger fra Staten etter hvor mange medlemmer de har. Da kan det lønne seg å monopolisere slike "sertifiseringsordninger"...

 

Parallellen til bilsertifikatet er jo bra.. Hvis vi fortsetter den tanken, så ville det være som om en medlemsorganisasjon som NAF fant opp reglene, og deretter sa at de er de eneste som fikk lov til å uteksaminere både lærere og elever..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for sertifisering er ofte knyttet opp mot forskjellige ansvarsforsikringer man absolutt bør ha.

Alle vil helst ha slik forsikring så billig som mulig, og forsikringsselskapene kan bare tilby "rimelige" forsikringer så lenge de vet at kundegruppen følger et utdanningsprogram som skal resultere i utøvere som bedriver aktiviteten på en forsvarlig måte. Jeg tørr ikke tenke på hva en slags forsikring mens jeg drev med paragliding ville kostet meg om det ikke var et slikt system for kursing of sertifisering i regi av Norges Luftsportsforbund. Dette gjelder nok også for forsikring av utstyret som utleiere leier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man burde sette spørsmålstegn ved er at NPF ønsker å definere HMS-forskriften for klubber. Slike forskrifter blir ofte til på denne måten før de blir knesatt som en lov. Og så har de vel som nevnt, langt på vei greid og sikre seg et slags monopol på "hms-godkjente kurs".

 

For så vidt hadde det vært greit med slike kurs hvis de ikke hadde blitt koblet opp til lovreguleringen av medlemsklubbene. Men kombinasjonen av lovreguleringen og kontrollen over våttkortsystemet kan etter hvert gi NPF en usunn maktrolle. Uten tvil vil det bli til fordel for aktive konkurransepadlere. Men ikke sikkert for vanlige padlere. For det vi vet kan dette meget vel utvikle seg til noe lignende det som ble nevnt om fisking i tyskland. Norske politikere er aldri sene med å påtvinge det norske folk eu-direktiver. Og jeg har faktisk hørt om flere tilfeller hvor klubber har lagt begrensninger på klubbvirksomheten for vanlige padlere slik at de skal presses til å kjøpe våttkortkurs hvis de vil lære noe.

 

Personlig mener jeg at slike kurs ofte er overpriset. En såkalt instruktør kan kalle seg dette selv om han har minimal kompetanse og tjene tyve tusen på en helg hvis man er heldig.  Og folk som har tatt de første kursene trenger ikke å ha lært mer enn mange kan lære seg selv med ett par-tre timers praksis og noen timers lesing. Alle som kjenner litt til NPF's våttkortsystem vet at kvalitetskontrollen har vært lik null. Hvis man hadde satt høyere krav kunne de instruktørene som virkelig er gode fått mer å gjøre.

 

Men hvis f.eks en svenske ville etablere et alternativt opplæringssystem for uorganiserte padlere så synes jeg dette hadde vært kjempeflott. Padling er i vinden og potensialet er stort. Men NPF hadde muligens blitt kjempesure. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis f.eks en svenske ville etablere et alternativt opplæringssystem for uorganiserte padlere så synes jeg dette hadde vært kjempeflott. Padling er i vinden og potensialet er stort. Men NPF hadde muligens blitt kjempesure. :-)

Hvorfor skulle NPF bli kjempesure?  Jeg tror heller jeg som kursdeltager ville bli kjempesur ... i etterkant. 

 

Er ganske sikker på at Fredrik er en dyktig kursholder og instruktør, men når jeg i ettertid hadde oppdaga at kurset og kursbeviset hans ikke gir meg inngangsbillett eller rettigheter noen plasser, ville jeg nok hatt litt "katta-i-sekken-følelse".  Og jeg ville kanskje ikke være den beste referansen videre for kursvirksomheten hans.

 

Det eneste jeg skriver i det andre innlegget i tråden er at Fredrik med hell kan legge opp kursene sine innenfor NPF-Våttkort-standarden. Hva han vil legge til ekstra eller utvide med, er opptil han selv. Det står garantert ingenting hos NPF at svenske statsborgere er unntatt som kursarrangører og instruktører, og er han kvalifisert er det bare å sette i gang i samarbeid med NPF om Våttkort-kurs.  Jeg forstår ikke alle fordommene dere har med monopolisering, osv;  også i dag er det både klubber, enkeltpersoner og forhandlere som driver med dette.

 

På denne måten blir alle fornøyd... sikkert Fredrik også, som garantert kan tilby det folk forventer (Våttkort) + litt til.

Behøver det å være vanskeligere enn dette da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overprising? Tja. Følger man kursplanen til NPF for et grunnkurs skal jeg som kursholder gjennomføre et kurs på 16 timer over to dager. Så kommer utsendelse av info til deltakerene og forberedelse av selve kurset, klargjøring av utstyr i forkant (det er vanlig at folk leier utstyret av klubben), frakting til stedet og samme greia i motsatt rekkefølget når kurset er slutt. Lange dager mao. I tillegg arrangeres de fleste kurs i løpet av ei helg. Det er også begrenset hvor mange deltakere man har på et kurs- de fleste instruktørene jeg kjenner vil ikke ta på seg å holde kurs for flere enn 8 alene, 12 hvis man er to. Så skal vanligvis klubben ha sin del av inntekta som takk for at instruktørene får  disponere utstyret og for å holde liv i klubben. Dette er gjennom klubbregi. Skal jeg gidde å bruke min egen fritid for å holde kurs for klubben  må det være en gulrot i den andre enden. Hvis ikke foretrekker jeg heller å padle sammen med mine kompetente padlekompiser for å utvikle meg selv istedenfor. Driver du som selvstendig næringsdrivende må du enten ha alt utstyret selv (dyrt), leie hos andre (heller ikke gratis) eller forlange at kursdeltakerene har sitt eget. Men man kan neppe leve alene på dette.

 

NPF tilbyr klubbene rundt om kring sitt ferdig utarbeidede HMS-system. Klubbene kan etter det jeg har forstått utvikle sitt eget HMS- system hvis ønskelig. Inviterer jeg med meg en venninne på tur må jeg ikke ha et HMS system, men i det øyeblikket jeg som klubb/kursholder/bedrift averterer i avisa, på nettet el. om tur/kurs som er tilgjengelig for hvermannsen MÅ jeg kunne vise til en HMS. Og det er IKKE NPF sin skyld, men loven om produktkontroll.

 

Man er selvfølgelig fri til å ta en kalkulert risiko ved å padle eksponert med vind og store bølger på grensen til hva du vet du takler, alene eller sammen med en gruppe kompiser på tur, men det får man altså ikke lov til som tilbyder av en aktivitet. Man har rett og slett ikke lov til å sette andres liv og helse i fare. Skal man ta med andre ut i store forhold må man sjekke at vedkommede er kompetent nok, hvordan er værmeldingene, har man retrettmuligheter, er det mulighet for plan A, B og C hvis noe går galt osv. En slik sjekkliste satt i system = HMS. Verre er det ikke. Og da er våttkortstigen et greit system der alle som har våttkort har en felles forståelse for hva man kan og ikke kan på de ulike nivåene.

 

Skal en turdeltaker med Lompakort få bli med meg på tur må nok vedkommende vise meg hva han/hun kan først, ettersom jeg ikke aner hva Lompa har i sin kursplan. Og det må vel også være greitt og vise versa?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg var skeptisk til var nettopp at NPF skal ha et slags monopol på å bestemme hvem som skal ha rettigheter eller ikke. Dette går ikke på kompetanse. I praksis er dette noe man rett og slett må "kjøpe" av NPF. Jeg synes det lukter "sovjettisk". Ingen vet hva det kan utvikle seg til.

 

Jeg mener det er viktig med fri konkurranse. Tenk om bare hadde en kjøreskole! Det kunne man fått hvis man kunne vise sine ferdigheter i en test. Padle, rulle eller reddning under forskjellige forhold f.eks. Dette ville si mye mer enn om man vifter med et plastikkort med prikker på, slik det er i dag.

 

Det eneste jeg selv legger vekt på er i hvert fall og lære å færdes i kajakk. Jeg er ikke alene om å mene at våttkortstigen for hav vil være svært konkurranseutsatt hvis noen fant på å holde noen bedre og/eller billigere kurs. Faktisk mener alle mine padlevenner dette. Både de som er klubbmedlemmer og dem som ikke er det. Både de som er middelmådige padlere og de som er padlere på virkelig høyt nivå. Særlig de i den siste kateegorien faktisk.

 

Jeg skrev at NPF "muligens" ble sure. Jeg vet jo ikke dette :-) Men jeg har ofte lurt på hvorfor de legger så enormt mye energi i å etablere dette som en standard for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild...........     Mange gjør unna disse kursene mye raskere. Selv mener jeg man burde overlate mer til eleven. Mye man kan lese seg til og trene på selv. Det de fleste først og fremst trenger å lære av instruktører er riktig padle og rulle teknikk. Men dette kan antagelig best skje gjennom halvtimes økter og resten egeninnsats.

 

Jeg vet ikke hva du tenker om økonomi, men de prisene som ofte vises på NPF's nettside synes jeg er dyre med tanke på hva man faktisk lærer. Jeg vet selvsagt at dette varierer sterkt, men det vet ikke eleven. Jeg tror jeg har opplevd elever som har hatt høyer kompetanse enn læreren på slike våttkortkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilbys komersielt i alle fall to sertifiseringsordninger for havkajakk i dag. Tar en med kano og ikke komersielle organisasjoner er en oppe i fire som jeg vet om. NPF, BCU, ACA og NSF har alle sine egne systemer for sertifisering av padling.  Som jeg sa tidligere er det produktkontrollloven som styrer dette, ikke NPF eller klubbene. Fredrik står fritt til å gi beng i NPF. Dessverre er det slik at folk liker plastkort med klistremerker de tror de trenger så det selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cornix: les innlegget mitt en gang til- OG NPF har IKKE monopol. Bare å sette i gang å tilby kurs som tilfredstiller kravene til HMS i produktkontrolloven. Og for all del: du må gjerne gjøre det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal en turdeltaker med Lompakort få bli med meg på tur må nok vedkommende vise meg hva han/hun kan først, ettersom jeg ikke aner hva Lompa har i sin kursplan. Og det må vel også være greitt og vise versa?

 

Mener du at du vil ta med hvem som helst andre på tur uten å vite hva de kan, bare på bakgrunn av at de har våttkort? 

 

I rest my case..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cornix: les innlegget mitt en gang til- OG NPF har IKKE monopol. Bare å sette i gang å tilby kurs som tilfredstiller kravene til HMS i produktkontrolloven. Og for all del: du må gjerne gjøre det gratis.

 

Du har selvsagt rett i dette. Men siden så mange reklamerer for, og konsekvent hennviser folk til npf-systemet så prøver jeg og reklamere for at det hadde vært veldig fint med noen alternativer. På den måten kunne man sikre seg at det du skriver kan gjelde for fremtiden også.

 

Med tanke på utviklingen de siste årene tror jeg faktisk frie kurs og fri padling er fremtiden. Selv har jeg faktisk et våttkort ett eller annet sted, men 99% av det jeg kan har kamerater lært meg.  Og hvis det faller seg slik lærer jeg gjerne det jeg kan videre helt gratis. Man trenger ikke sette av 16 timer for å gjøre dette. Man kommer langt med noen minutter i ny og ne.

 

Synes utviklingen med at mer og mer skal dreie seg om kjøp og salg er trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du vil ta med hvem som helst andre på tur uten å vite hva de kan, bare på bakgrunn av at de har våttkort? 

 

I rest my case..

 

Nei gudbeares :D ! Enig i poenget ditt med at et våttkort på ingen måte forteller noe om det faktiske kunnskapsnivået, men jeg kan ikke helt se hvordan jeg ellers kan ha noen formeninger om padlekunnskapene til den enkelte uten å måte ta en testtur ut på vannet først. Har du våttkort og grunnkurs forventer jeg at du kan enkelte ting, har du avansert til teknikkurs forventer jeg faktisk at du kan mer, sjøl om det ikke er sikkert. Så kan man alltids mene mye om innholdet i kursstigen, men det er en annen diskusjon. Og ja- helt enig at det er gjennom egeninnsats man blir flinkere. Kursene instroduserer deg bare for stadig ny kunnskap som det er opp til deg selv å bli flink på.

 

Så kan man allids diskutere kvalitetssikringa av kursopplegget til NPF. Det finnes helt klart flere veier til mål, for noen er det riktig å starte med et 16-timers kurs, for andre som gjerne har padlekompiser fra før er det minst like mye å hente der. Det jeg reagerer på er at det synes som om folk tror NPF er skyld i HMS, at  man ikke kan lage sitt eget kursopplegg.

 

Gratis tror jeg ikke fremtiden blir- hvem er villig til å bruke mye av fritiden sin på opplæring av nybegynnere stadig vekk uten å få kompensert for det? Det går sikkert for en kortere periode, men så går man lei når ingen andre vil bidra, man har lyst å padle litt selv også etc. Er det de private aktørene man vil til livs er det bare å ta kurs gjennom en klubb- da er det klubben og instruktøren (som gjerne hører til klubben) som tjener penger- NPF får ingen ting. Er det så galt?

 

Jeg tror egentlig vi ikke er så uenige når det kommer til stykket ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.