Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobb sagt opp, nå skal man til skogs!


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei igjen.

Takker for alle positive tilbakemeldinger, kjempestas!

Er litt treg til å svare her men mye som er på tapeten om dagen, det skal sies.

Kommer med en lengre post litt senere angående utstyr, blir nok ikke bare en på dette punktet men her er det litt i forhold til hvilke turer jeg bestemmer meg for og hvilke behov jeg har, mye har jeg men endel må handles inn også.

Hadde en fridag på mandag hvor jeg gikk i diverse butikker bare for å kikke, ta på tingene, prate med folk og i morgen blir enda en slik dag, gleder meg.

Bruker nettet endel til å lese erfaringer, tester og lese generelt men ingenting er som selv å kjenne på produktet, teste, sitter det godt? God følelse rundt produktet? Etc

Nå er jeg litt sær på dette med produkter, jeg har et visst budsjett men jeg er glad i ordentlige ting så jeg tar meg råd til produktet hvis jeg mener at dette føles riktig, det sitter godt osv selv om det er dyrere enn det jeg hadde sett meg ut fra start av.

Jeg ser jo også på mye av det jeg skal kjøpe som en investering som kommer godt med senere så derfor lager jeg rom i budsjettet hvis eg mener at dette er riktig.

Nå kommer ikke dette til å bli et utstyrsbonanza men noe blir det.

Fikk et spørsmål her ang kontakt med omverdenen, sosiale medier, telefonkontakt osv

Gjort meg noen tanker rundt denne biten faktisk og jeg kommer ikke til å kutte all kontakt MEN jeg kommer til å gjøre meg veldig utilgjengelig bevisst.

Tankene rundt å kjøpe en spot/nødpeiler for visse deler av dette prosjektet har blitt vurdert og blir nok kjøpt inn.

Jeg kommer også til å prøve å legge ut poster fra prosjektet så lenge jeg har teknologien og dekningen tilgjengelig.

Noe jeg har alltid satt pris på når jeg har vært på denna hytta er at man bare skuffer telefonen ned i en skuff med engang man kommer og tar den opp igjen når man skal hjem.

Noe jeg har tatt med selv i er jo da man skal hjem igjen og sitter i bilen hjem så trykker man på det store blå ikonet med F, logger inn på mail ett med engang man har dekning.

Dette er uvaner man kan prøve å venne seg av eller hvertfall bli mer bevisst på at er dette virkelig nødvendig?

Jeg hater jo dette med at man skal være så fordømrade tilgjengelig hele tiden og der sitter jeg og er tilgjengelig selv med engang man er kommet ut av skogen, rett på 4g!

Sier ikke at noe er rett eller galt men jeg trenger å bli litt mindre tilgjengelig, kall det å finne roen til å virkelig sette pris på andre ting.

Jeg klarer dette når jeg er på mindre turer, +- 2 uker men det er dette i det daglige da.

Jeg skrev at neste post ble nok om mat, den utgår og fokuserer litt mer på utstyr da dette er nært forestående i forhold til å hente inn priser.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den tid kommer at når man nærmer seg slutten av livet, og regnskapet skal gjøres opp, så vil man vel gjerne tenke tilbake og angre på alle de tingene man ikke fikk gjort.

Enig! Og det er litt derfor jeg tar meg fri en dag hver uke uten lønn, for å bedrive friluftsliv. Lavere pensjon, ja, men lykkerligere i livet nå og jeg kommer helt sikkert ikke til å angre på det når jeg sitter på gamleheimen. Ville nok ha angret mer hvis jeg IKKE hadde gjort det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht utstyr, så leste jeg et par artige blogginnlegg nylig. Ganske tankevekkende: Loppetur del 1

http://manepe.no/blog/2013/loppetur-del-1/ og loppetur del 2 http://manepe.no/blog/2013/loppetur-del-2/

 

Når jeg ser langturbilder fra 80-tallet og hva de har på seg, ser det helt snålt ut i forhold til dagens superduperutstyr. Men det dugde, de kom seg faktisk både over Grønland og til de høyeste topper. Ja, helt til Sydpolen for over hundre år siden, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Utstyr og diverse!

Utstyr må til, har en del fra før av men noe må handles inn til dette lille prosjektet.

Er ikke veldig lett og tenke ut alt jeg trenger for et år som dette men det er endel utstyr som må være med fra start av, har jo 1-2 måneder på denne hytta til å teste ut om ting fungerer som de skal og om de passer mitt bruk.

Når jeg selv ikke vet helt selv hvor alle turene går hen så blir det nok noen kjøp underveis også men mye kan handles inn i forkant.

Kommer til å ramse opp en del av det jeg har fra før av og noe av det som må handles inn, kom gjerne med innspill på alternativer eller om dette rett og slett ikke fungerer.

Klær/bekledning blir tatt i en egen post da dette blir også ganske omfattende

Vi starter med de 4 viktige områdene Sekk-Sovepose-Sko-Telt

Sekk

Har 3 sekker her og kommer ikke til å handle inn noe mer på denne fronten utenom en dagstur sekk på ca 40L.

Har en Norrøna Reconpack 125L som ble innkjøpt i fjor og var med på noen turer i løpet av fjoråret, har blitt veldig glad i denne sekken, må ha litt vekt i den for at den skal sitte godt men jeg lever jo etter mottoet at det er viktig å bære tungt.

Har 2 sekker til men vet ikke hvor mye disse kommer til å bli brukt om de i det hele tatt kommer til å bli brukt men jeg har hvertfall disse stående som reserve.

Dette er da en Fjellsport 75+10L som har vært med meg på mange eventyr, kanskje litt liten men har fungert greit på ukesturer i femundsmarka og generelt vært en bra sekk for mitt bruk men nå er den over 10 år gammel og skal få lov til å hvile litt.

Den andre sekken er da en Fjellheim 65L og hvorfor jeg har denne sekken aner jeg ikke, sikkert fått den av en dårlig kompis ellers så har den vært grisebillig.

Tenker da på å kjøpe en dagstursekk på rundt 40L, jeg er en stor kar så trenger noe som passer meg godt men her har jeg ikke begynt å lete etter sekk enda men denne kommer jeg tilbake til.

Sovepose:

Sovepose har man, av merket Ajungilak.

Denne har også tjent meg godt i over 10 år og har vært med på mye moro, denne blir med videre da denne har blitt stelt pent med og tåler litt til.

Sko

Sko blir et eget kapittel for seg selv, kommer tilbake til denne biten men gleder meg som en unge her.

Alt jeg kan si om denne er vel at dette ikke er noe som er på markedet.

Ellers har jeg mine M77 i reserve, dette er sko jeg alltid har falt tilbake på og disse står klare hvis behovet melder seg.

Kommer med en egen post om sko senere, litt mer omfattende rundt når, hva og hvor.

Telt/Tarp

Her har jeg ingenting foreløpig, det må handles inn!

Leter da i hovedsak etter et 2 manns telt som er lett, skal i hovedsak brukes på sommerstid og høst og her må jeg lete litt da jeg er helt grønn på dette området av hva som finnes.

Tenker også på innkjøp av en tarp.

Har brukt Hilleberg Tarp XP 10 endel og fornøyd med denne så vi får se hva det blir til med kjøp av tarp.

Da har jeg tatt for meg 4 punkter som jeg mener er ganske viktige for et bra år i skog og mark men det er jo mye mer som må til på et år som dette.

Kano:

I dag var jeg og så på Ally 16,5 kano og har vel egentlig bestemt meg for denne.

Har lest mye på nettet, sett filmer, hørt med folk med erfaring angående Ally og nå har jeg bestemt for at det blir denne selv om jeg tvilte lenge på denne type kano.

Så da er man et steg videre med tanke på innkjøpslista.

Primus/brenner:

Her har jeg Trangia med rødsprit/gass men tenker meg bort fra denne løsningen.

Har brukt Colemann Dual Fuel 533 noe og undersøkt litt rundt denne da jeg tror dette blir løsningen min på brenner på turene framover.

Gps/Kart:

Her foretrekker jeg kart og kompass på gamlemåten så har aldri satt meg veldig inn i gps og den biten men jeg kjøpte en gps av en kamerat for en stund siden da han kjøpte ny så da blir dette forsøkskaninen,

Dette er en Garmin 60CSx, ikke den nyeste på markedet men virker som en solid, robust bra sak så kommer ikke til å forske noe mer på dette området her, særlig ikke da kameraten angrer på at han kjøpte ny og solgte sin til meg.

Lys/lykter:

Led lenser har jeg noe av, vi nevner: H7 Hodelykt, F1 og T7 som vanlige lommelykter.

Veldig fornøyd med disse så tror ikke det blir så mye mer her egentlig som det er behov for.

Var innom magasinet i dag for å bare kikke litt i dag og så en Led Lenser M14X, sikler litt på denne da den lå godt i hånden, masse morsomme lumen og virket bra generelt men vi får se om budsjettet tillater noe slikt.

Må forske mer på denne!

Nødpeiler/spot

En SPOT GPS har jeg fått beskjed om å handle inn. OK, da må jeg nok det da tenker jeg!

Nå har vært igjennom det meste av de store tingene jeg trenger å handle inn til dette prosjektet, blir nok noen flere utstyrsposter framover men nå har jeg tatt for meg de største postene utenom klær og bekledning.

Er endel andre ting som må kjøpes/vurderes som kniv, øks, ladeproblematikken til kamera, tlf osv og mye annet men dette kommer man tilbake til.

Har utelatt noe her som også kommer til å koste litt: kompaktkamera/gopro?, hva skal jeg skrive på der ute? Ipad, bærbar pc? 

Dette er noe som skal forskes på endel framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer som faller meg inn:

 

Kameraten din kan angre seg grønn for å selge 60CSx. Den er, så langt det går for moderne elektronikk, en klassiker. Men kan du bruke kart og kompass, så utvid heller orienteringsferdighetene. Ett batteribehov mindre.

 

Hvis du er inneforstått med å bære tungt og har et par måneder til å trene med beistet, bruk Reconsekken. Litt avhengig av hva slags tur du skal utpå etter hytta; det kan være en tur hvor du bruker sekken hele dagen. Dessuten vil en lettere og mindre sekk kunne lokke deg over til lettpakking og den galleien vet jeg ikke om budsjett og timeplan holder til :)

 

Når det gjelder fottøyet, så har du to faktorer som bør være med i vurderingen: du kommer til å gå uten tørkemuligheter i flere dager og du må ha noe som lar seg vedlikeholde i felten.

 

Det finnes notis,- og skrivebøker i vannfast papir - 'rite in the rain' er et merke (nei, ikke trykkleif) - trenger null strøm og det er koselig å kvesse blyanten på kvelden. Bruk heller batteribudsjettet på en masse bilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde faktisk dette noen måneder selv en gang. Men det er noen år siden nå. Noe av det jeg husker best var at myggen krøp gjennom sprekkene i hytta. Av og til om natten la jeg meg på magen og lot myggen lande på ryggen for at den ikke skulle surre rundt nesa mi og holde meg våken. Jeg husker at jeg ble ganske døgnvill ved santhanstider etter at klokken hadde stoppet, for solen viste seg ikke på flere uker. Og siden jeg ikke ante hvor mye klokka var så hadde jeg helt sikkert ingen radio. 
 
Jeg ble ganske lei fisk etter hvert, og hvis jeg lærte noe av dette så var det vel at kostholdet betyr ganske mye hvis man skal legge om livsstilen så betydelig over lengre tid. Tror jeg manglet litt vitaminer på slutten.
 
Jeg jobbet i Oslo før jeg dro. Men da jeg gikk av toget på østbanen etter noen måneder i villmakren føltes det som om jeg ikke hadde vært i byen på femti år.
 
En ting som er litt interessant hvis man kan få låne en hytte billig eller gratis er jo at man leve i årevis for kun noen få tusen kroner. Slettes ikke noe urealistisk eller sprøtt med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg lagde den siste posten så ble jeg selvfølgelig sittende oppe i natt med å lese erfaringer, tester osv osv på telt, blir litt ivrig noen ganger her man sitter!

 

Grimner:

Er ganske så inneforstått med det å bære tungt og har som sagt blitt veldig glad i reconsekken etter den ble kjøpt tidlig i fjor.

Når ting begynner å nærme seg og det meste har blitt kjøpt inn så skal jeg se om det er noe rom i budsjettet for alternativer, som annen type sekk etc men dette er ting jeg lar ligge forløpig, skal som sagt bruke et par måneder på å teste ut utstyret, hvilke behov som melder seg osv.

 

Angående GPS, så er vel det jeg har funnet ut også at dette er en bra sak, ikke for å skryte på meg for mye her men føler at jeg er ganske dreven i kart og kompass, har hatt mine år i speideren og turer i etterkant da man har vedlikeholdt kunnskapene rundt dette.

Så jeg tenkte å benytte denne gps'en til å lære meg denne flotte teknologien litt bedre da jeg har bare brukt den på 2-3 turer, korte sådan. På hytta der oppe har ikke vekt så mye å si da jeg skal få hjelp med flere bæringer opp til hytta så denne blir med, så tar vi det derfra:)

 

Fottøy: Vel, du traff 2 av punktene jeg har vært på jakt etter, dette er noe som er ganske lite "teknisk" men fullt funksjonabelt, tørker lett og kan repareres men kommer tilbake til dette punktet senere.

 

Skriveutstyr nevner du, ja i felten så blir det nok bare blyant og papir på meg, orker ikke drasse med meg masse elektronikk ut i skog og mark men hvorfor jeg nevner bærbar/pad osv er at det neste året kommer jeg til dra hit og ditt, kommer til å bo litt hos familie, kamerater osv da det ikke blir mange dagene jeg skal være i sivilisasjonen om gangen men de få gangene skulle jeg likt og hatt noe å skrevet ting ned på, overført bilder også lastet det opp til internettet for å dele med dere, familie og venner:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo helt å skrive om det jeg hadde planer om i forrige post, nemlig telt!

Har lest meg opp og ned på telt, vet ikke om jeg har blitt litt blind men kan nevne noen kriterier.

Skal bli brukt fra mai-sept, mye mulig litt mer utover høsten også. Er rundt 185 høy og det blir i hovedsak meg i teltet, mye mulig man får besøk en gang eller 2 men dette vektlegges ikke, vekt er jo noe som man kan tenke på, sett på telt på rundt 2kg.

 

Ser endel skriver mye bra om Helsport Ringstind 2 og ser dette ligger på rundt 4000 penger, sitter her og vurderer dette litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fottøy: Vel, du traff 2 av punktene jeg har vært på jakt etter, dette er noe som er ganske lite "teknisk" men fullt funksjonabelt, tørker lett og kan repareres men kommer tilbake til dette punktet senere.

 

Ser frem til å lese mer om alt, men om du ikke har for mye i mot det - akkurat det punktet venter jeg på i særlig spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skulle gjerne skille dette ut som en egen post, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette.

 

 

 

En ting som er litt interessant hvis man kan få låne en hytte billig eller gratis er jo at man leve i årevis for kun noen få tusen kroner. Slettes ikke noe urealistisk eller sprøtt med dette.

 

 

Hvordan har du tenkt dette i praksis?

Jeg vil tro at mat alene allerede kommer på en god sum. Som du nevner blir du lei fisk i lengden. Dessuten ser jeg ikke for meg å spise fisk flere ganger om dagen. Og det er jo greit å drikke noe annet enn bare vann også. Det går sikker en del stearinlys og muligens en gassflaskehvis hytte har noe slikt. Ved kan vi antar at du høgger selv og er gratis.

Ellers tenker jeg at du har ganske få forbruksvarer i en slik situasjon. Men det kan hende at ting som klær og sko blir slitt i stykker og må byttes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap..

Jeg må innrømme at jeg aldri har finregnet på dette. Men har man en hytte trenger man ikke dyre superklær. Millitærklær i grov bommul holder i utrolig mange år. Billig parafin kan brukes til lamper og primus. Karbohydrater i tørket form kan man kjøpe i store mengder på tilbud. Dette holder seg. Det samme kan sies om forskjellige former for fett/olje. Det som koster litt er enkelte typer proteiner og vitaminer. Men er man litt oppfinsom kan man nok løse dette på en rimelig måte også. I gamledager drakk man visst furunålste for å få cvitaminer. Er det ikke cvitaminer i enkelte bær også tro? Tørket fisk er forresten et billig og bra proteintilskudd om vinteren. Det gjelder å vite hvor mye man MÅ ha, og begrense seg til dette.

 

Hvis man lever enkelt vil man kanskje bli litt matlei av kjedelig og ensideig mat. Men det er kun til å begynne med. På et tidspunkt blir man innhentet av matlysten (sulten) og så blir absolutt alt som kan spises utrolig godt. Etter en stund vil man oppleve at denne "ballansegangen" slettes ikke er så ille som man skulle tro. Man spiser akkurat passe og blir etter hvert slank og sprek.

 

Men det er viktig å vite litt om kosthold slik at man ikke blir underernært. Og kanskje litt om konservering uten å bruke sukker eller salt. To ting man bør unngå.

 

Noe jeg tror kan være litt skummelt hvis man bor alene en hytte om vinteren er å ha for mye snadder tilgjengelig. Snadder er ikke bare dyrt. Gjennom lange vinterkvelder ligger snadderet og "skriker etter å bli spisst". Da er det lett å spise for mye usunn mat og bli tung og slapp. Dette har faktisk Jack London skrevet en ganske artig novelle om.

 

Bare en ide... Rundt omkring i verden har det jo oppstått et nytt begrep. "Preppers". Mennesker som forbereder seg på et liv etter "den kommende katastrofen". Noen av disse er faktisk ganske oppfinnsomme og kan sikkert gi noen ideer til dem som skal leve alene i villmarken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molte og tyttebær inneholder masse c - vitamin, og samtidig askorbinsyre som gjør den veldig holdbar og nytbar gjennom vinteren. Brukt av fangstmenn og polfarere for å forebygge skjørbuk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen godtfolk.

 

Takker for masse bra respons.

Har vært lite skriving fra min side i det siste, mange grunner men kommer litt sterkere tilbake her når ting har roet seg en smule.

Ble overfalt her for noen uker siden, skal ikke skrive for mye om dette men det kom 3 stykker som hoppet på meg bakfra, før jeg ante det lå jeg i bakken og ble sparket.

 

Nuvel, alt vel med meg, lysten til å komme seg ut i skog og mark har vel aldri vært større enn nå kan vel sies.

En litt spontan tur til beito dukket opp og nå driver man og flytter med alt det det innebærer av vasking, flytte, mere vasking osv.

Så ting tar tid, dette såkalte lønnede tidsfordrivet kalt arbeid må man også møte opp på hver dag også, hvertfall i 22 dager til:)

 

Kan vel skrive såpass at det meste av innkjøp er nå gjort, har noen småting som skal handles inn og litt ymse som jeg sikler/funderer på.

Mat ble nevnt over her, skal som sagt komme tilbake til det. Bare litt mye greier om dagen til at jeg har satt meg ned i skrivemodus.

Er det noe spørsmål, så fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er dagen kommet hvor man kan si at man er bostedsløs og arbeidsløs.
Hvilken følelse, det skal sies!
Mange tanker i hodebarken akkurat nå, selv burde jeg vært i seng for mange timer siden men mye som skal ordnes før man drar i morgen.
Eller jeg ljuger litt der da jeg bare blir borte til torsdag, er endel som fortsatt må ordnes så skal bare innom hytta i morgen for å lempe av litt utstyr osv før jeg drar tilbake på torsdagen.
Planen som følger da er å tilbringe fredagen og lørdagen her i Oslo før jeg stikker opp til Tyristrand på søndag hvor da jeg tar med meg resten av utstyr og bikkjevov.
Så skal man komme i kontakt med meg før jeg blir borte til litt uti juni så må det gjøres før søndag, da skrur jeg nemlig av telefon, 4g, mailhælvete og postboks.

Skulle helst blitt værende oppe på hytta fra i morgen av men ligger litt bak skjema ang innkjøp og ting som må ordnes og fikses.
Når samtidig bikkjevoven skulle bli kjørt opp på søndag så var dette en grei løsning.

Ellers sitter jeg med følelse av glede, panikk, sommerfugler i magen og en tanke som går igjen og den er: du har faen meg gjort det Erik, sagt opp alt, forlat sivilisasjonen og ikke se deg så mye tilbake.
Veldig deilig når jeg nå først har satt meg ned og tenkt at i dag har jeg hatt min siste dag på arbeidsplassen og jeg har overlevert nøkler på bolig.
Nå blir veien til etter som jeg går den og bare jeg selv kan bestemme hvor jeg skal!

Akkurat nå føler jeg at det er ikke mye jeg kommer til å savne av matrielle ting, heller mennesker man har rundt seg hver dag og omgås til vanlig.
Skal sies at jeg trives godt i mitt eget selskap og jeg har vært i lengre perioder uten kontakt med mennesker, dog ikke så lenge som nå så dette blir spennende.
Nå blir det litt besøk på hytta så vil jo møte mennesker som faktisk er rene i klærne og har dusjet samme dagen så ille blir det ikke.

Nå er det kvelden og uret viser 1.47, vært en uke hvor det har blitt maks 5 timer søvn hver natt så merker det nuh men desto bedre når jeg først kommer meg opp ditt.

Blir ett eller 2 innlegg til på denne bloggen før jeg stikker av, kommer med litt praktisk info om hvis det skulle være behov for å besøke meg eller komme i kontakt med meg.
Så har ikke dratt helt enda men veldig snart.. Veldig snart!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg bare si at da drar man om under 2 timer.

Tror jeg har det meste under kontroll men er ikke helt sikker:)

 

Skal prøve å få oppdatert litt her underveis når jeg har mulighet men er lite med mobildekning den neste måned.

Kom litt sent i gang i forhold til hva jeg hadde håpet på, skulle egentlig vært avgårde på tirs-onsdag men sånn går det noen ganger.

Skal jo bare holde på med dette over et år så noen dager fra eller til gjør ikke noe tenker jeg.

 

 

Været er på min sin i dag og alt ser bra ut.

Kanskje jeg møter noen av dere der ute, man vet jo aldri!

 

Mvh Erik.

 

Over og ut!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Da er man tilbake, eller dvs jeg har vært i byen nå noen dager siden jeg kom hjem fra hytta.

Har vært noen litt hektiske dager eller i forhold til hyttelivet så har det følt hektisk men i realiteten så har det ikke vært det.

Endel som skal gåes over av utstyr, noe innkjøp etter å ha gjort meg noen erfaringer rikere med det man kjøpte før man dro på hytta.

 

Har skrevet noen blogginnlegg men skriver litt her også.

 

Kan bare si at det har vært 5 fantastiske uker oppe i holleia.

Tiden gikk litt for fort føler jeg, selv om man var for det meste alene under hele oppholdet så føler jeg tiden raste fra meg der oppe.

Dagene har vært sløve, jeg har kost meg noe grådig.

Kanoturer, gåturer, fisketurer, vedhogging, kaffedrikking og endel undring over livet har dagene gått med til der oppe.

Hadde med meg en Golden Retriever ved navn Samsom opp ditt, han har bare vært helt skjønn under hele oppholdet.

Ut på tur aldri sur!

Skal ikke brodere ut alt for mye her og nå da jeg har en sekk som skal pakkes til i morgen tidlig, da blir det bare en rolig tur opp i nordmarka med Samson på en 4-5 dager.

Hvor vi setter kursen i morgen er heller usikkert da vi har masse tid og stress gidder vi ikke.

Billett til Lofoten er handlet inn, der er det avreise den 23.06 så mye å glede seg til om dagen:)

 

Terje WJ:

 

Du skriver godt og reflektert. Skal prøve å svare deg etter beste evne på min erfaring etter 5 uker ganske så alene ute i en litt trolsk skog.

Jeg tenkte mye på dette med ensomhet og det å være avskjermet fra andre mennesker.

Den daglige kontakten man har med å møte folk og det å faktisk å mulighet til å ringe/sms/face etc.

Jeg kan vel konkludere med at vi er litt forskjellige der.

Jeg hadde besøk noen helger der oppe av venner og gamle kolleger og når man har vært alene der i 2 uker. Det var godt å kjenne på stillheten når dem dro søndag eftermiddag.

Ikke det at det ikke var hyggelig med besøk, neida, veldig koslig var det.

Men jeg følte det ble veldig intenst med engang folk kom, var alt vi skulle gjøre. Vi skulle spise god mat, vi skulle fiske, de skulle spørre og grave om hvordan jeg hadde det.

Og all den informasjonen de fylte meg med om hva som skjedde i sivilisasjonen og akkurat dette merket jeg at dette brydde jeg meg særdeles lite om.

Hva ensomheten gjør med deg er noe jeg har fundert endel over, noe litt overraskende, noe jeg fikk bekreftet og noe som var ganske forventet.

Skal skrive litt mer om dette senere men kort fortalt, jeg har kost meg i mitt eget selskap men tror oppholdet hadde blitt betydelig kjedeligere/ikke så bra om jeg ikke hadde hatt med Samson.

 

Noen fotograf er jeg ikke så dere får leve med de bildene som kommer foreløpig.

Har ikke hatt tid til å gå igjennom bilder da jeg har en masse som jeg bare har slengt over på back up forløpig.

Så kommer mer senere.

Da må det pakkes sekk.

 

Erik

 

 

 

post-14173-0-04398300-1402864286_thumb.j

post-14173-0-17275200-1402865318_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg først ha noen uker med somerferie i en kanalbåt i Holland

http://www.leboat.co.uk/boats/crusader/features-and-layout#lb-content-tabs

og etter det har jeg kanskje ingen jobb. Kontrakten min går ut juni og så er det slutt.

Har begynt å legge planer, men når man har familie så er mann ikke så fri til å gjøre hva som helst som man kanskje skulle ønske.

Men blir det ingen jobb så skal det i vert fall bli tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loads of respect! Dette er langt uttafor komfortboksen de fleste i dagens samfunn lever og fråtser i. Stå på! En slags liten miniatyr av legenden Dick Proenneke, som bygde sin egen tømmerhytte langt uti villmarka i Alaska for å kunne leve livet i ro og fred der ute.. Han ble der i over 30 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.