Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk bruker DU?


Are&Loke

Anbefalte innlegg

Jeg undres på hvor store sekker dere foretrekker. Både på kortere og lengre turer? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på å investere i en større sekk. Har en bergans Nordkapp sekk på 65 liter som jeg er godt fornøyd med. Men tror kanskje den kan bli litt snau for turene jeg har planlagt forover.

Har planer om 4-7 dager på skrim fjellet med bikkja. Og siden bikkja er for ung til å kløve så må jeg bære alt selv. Dette blir rundt sommeren så Pulk er jo rimelig uaktuellt.

Del gjerne erfaringer og link til sekker dere selv har gode erfaringer med. Selv om jeg er gost klar over at selv om den passer til deg så trenger den ikke passe til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ønsker jeg meg en mindre sekk til sommer etc da jeg per nå kun har en Bergans Viking II 110L ikke med rulletopp. Eneste problemet med den for min del er at den er svær. Har aldri benyttet meg av sidelommene som har vært av siden jeg kjøpte den. Den har vært med på det meste innen friluftsliv de siste 5åra. Hoftebelte ble ødelagt etter en stund men bergans sendte et nytt i posten veldig raskt så kan ikke klage på det. Hoftebelte og skulderreimene er skikkelig breie og tok litt tid å bli vant til, men nå er dem utrolig digg! Sekken her har jeg brukt hele året og variert hvor mye jeg fyller den. Har gode muligheter for å komprimere innholde slik at den sitter godt på ryggen.

 

På de korteste turene så har jeg benyttet meg av en Norrøna Falketind 35 http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-falketind-35-l-fjellsport-ryggsekk-16053.aspx

Denne blir litt liten om turen varer over veldig mange dager, men er standard på dagstur og 1-3 overnattinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 L  Zpacks Arc Blast. Litt stor for helgeturer, men perfekt for en ukestur. Bruker pakksekker fra samme sted i størrelse M og L, som passer helt perfekt på tvers i sekken. Sekken har ekstern ramme og perfekt hoftebelte. Vekt på 440 gram (har forrige versjon) gjør denne til en vinner for meg. At den passer perfekt gjør ikke noe heller.

Vanntett er den og :)

http://zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å spørre hvor høye folk er også, for hva som er fornuftig størrelse på sekk kommer litt an på hvor stor personen er også, i tillegg til hvor mye man trenger å ha med :)

 

Jeg har en 15 år gammel berganssekk på 60 liter som jeg bruker på sommerturer. Den funker helt fint, men kunne godt tenkt meg en ny i ca samme størrelse som passer kroppen min bedre. Men jeg klarer meg fint med den jeg har. Til vinterturer (har ikke pulk) har jeg brukt en 85 liters sekk. Den er egentlig litt for lang i ryggen til meg (er 1.63 høy), så om jeg hadde vært oftere på lange vinterturer enn det jeg er ville jeg nok investert i en ny med kortere rygg i den størrelsen (hehe eller kanskje heller kjøpt pulk), noe større tror jeg ikke jeg får som passer min høyde? (hehe eller kanskje heller kjøpt pulk), men det er ikke så lett å finne store sekker som sitter godt på meg. Men jeg syns 60 liter holder fint på sommerturer opp til 2 uker ihvertfall. Noe lenger tur har jeg ikke prøvd. Men jeg har med hund med kløv da, så får litt bærehjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig småsekker til dagturer, bla en helsport jaktsekk på 35l.

tursekk liten er osprey aether 70l. Brukes på korte turer på sommeren da. Også brukt en del å pakke i til hyttetur istedenfor bag. Fin sekk med varmetilpasset hoftebelte. Er dog best uten at den blir lastet for tungt, ca18-20 kilo.

tursekk stor er norrøna recon pack 125l. Brukes på turer over flere dager og korte turer jeg sksl ha med mye. Suveren sekk å bære, selv om jeg ikke er så nøye på å pakke ting riktig i den. Veldig fornøyd med hoftebeltdt, gir bra bevegelse i terreng.

 

Har som regel med fiskeutsyr og går mest alene på tur med bikkja. Hiver og som regel med en liten skvett vin i sekken. Foretrekker ha alt utstyr inne i sekken, evt bare et lett liggeunderlag som stroppes utenpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora 95.

Er veldig opptatt av å ha én ting som kan brukes til alt, derfor så stor.

På korte turer slurver jeg litt med klespakkinga så jeg for opp volumet såpass at sekken sitter bra på ryggen.

I tillegg har sekken gode kompreimer.

Til dagsturer har jeg selvsagt en liten 30 liters ski/sykkel/skole/dagstursekk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekker fra 5 liter opptil 75 liter - solgte min 125 liter som ble litt for mye
Bruker vel mest 25 liter til dagsturer  og 45/65 til helgeturer og 75 til noen dager xtra med en del utstyr "strappa" til yttersia av sekken
ellers litt variasjon vinterstid og xtremtnedbørsdager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Recon pack (gammeltypen) 125- 130 liter tror jeg den er. Og trenger hver eneste centiliter, og da har jeg bare med basic ting....Altså hengekøye, tarp, sovepose, jegerduk. underdyne, klær (ett skift) , kokeutstyr og mat...

På dagstur alene klarer jeg medg med en liten skulderbag som har palss til kaffekjelen, og litt morogreier....

 

Soveposen fyller det emste av hovedrommet i sekken (Isbjørn Jan mayen), men får stappa nedi jegerduken i et hjørne og tarpen i det andre. Underdyna i under rommet, sammen med kleskift. Køya i ene sidelomma (15 liter), tarp og kokeustyr i den andre, og mat i topplokket....thats it...

 

Så slenger hjeg sekken i pulken. Er ikke så gal at jeg gidder å bære på det her. Men føles ikke så innmari tungt heller. Bare masse luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg kan bruke sommerposen i dun: Bergans Helium 55 for en ukestur. <br /><br />Ellers: Black Diamond Mission 75l.<br /><br />Begge sekkene er lette, men BD sekken tåler mer enn man skulle tro. Opp til 20 kg går greit.<br /><br />Til dagsturer bruker jeg en hagløfs roc 35l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje å finne ut hvor mye volum telt, sovepose og liggeunderlag tar opp av sekken. Det  er vel disse tingene som tar mest plass. Sender ved ett bilde fra en sykkeltur i sommer der jeg har pakket ned telt sovepose og liggeunderlag + noen klær i en pakksekk på 13 liter. Riktignok var det meldt fint vær og det var bare en overnatting.

post-5264-0-39539200-1390895039_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory palisade (80L) når jeg er på tur med enn en natt med telt og sovepose. 

 

Norrøna Besshø 45L til kortere turer. 

 

Bergans birkebeiner 25L(?) når jeg bare trenger matpakken.

 

Skulle gjerne hatt mindre sekk på lengre tur, men som det er påpekt, størrelsen på sovepose og telt har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 l er passe for meg på ukesturer, men bikkja bærer maten sin selv og noen ganger litt av min mat. Str på utstyret du skal ha med er jo en vesentlig faktor, som fler over har nevnt. Jeg har alt oppi sekken fordi jeg syns det blir for ustabilt å ha ting hengende utenpå. Jeg har ikke det minste og letteste utstyret, men jeg slipper ofte å bære teltet. Er jeg på tur alene har jeg et 1-manns telt som ikke tar så stor plass. Eneste man trenger mer av på lengre turer er mat og drivstoff til primusen, så da er det vel litt avgjørende hva slags mat du har med m.t.p hvor mye plass det tar.

På dagsturer har jeg en 45 l sekk, men da har jeg stort sett veldig god plass. Syns det er bedre å ha med for mye enn for lite i tilfelle det plutselig skulle skje noe. Om vinteren klarer jeg fylle sekken uten problemer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Bergans Helium i 65l? Finner den bare i 55l (som jeg har selv).

Det må være hukommelsen som svikter. Jeg mente den "vanlige" var 65l og Lady var 55l

 

Bestyrerinnen har en "lady" og jeg et par av den "vanlige" sorten.

Og det står på nettet at begge er 55l....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ukesturer med telt og mat til en uke og mye fiskeutstyr, bruker jeg en stor og tung pakkerammesekk med flere kg i egenvekt. Tror den er rundt 100 liter. Den er da stor nok til at jeg har god plass til alt jeg trenger.

På korte teltturer (mindre mat) og til hytteturer bruker jeg en ca 65liters sekk som er lett i egenvekt. Min sekk har ingen sidelommer, så jeg ofte monterer 2 stykk på utsiden, siden det er veldig praktisk å ha ting lett tilgjengelig.

På dagsturer har jeg en altfor liten sekk som alltid er proppfullt. Husker ikke hvor stor den er. Burde kjøpe meg en litt større sekk.

 

Edit: endret 100 kg til 100 liter. Var en skrivefeil.

Endret av Lindap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagstur og hyttetur er en Mammut-sekk på 40 liter favoritten men evt brukes en Gregory 50 liter om det må med litt ekstra. Hovedsekken på flere dagers teltturer er en Norrøna 125 liter sekk men de gangene den er for voldsom og Gregoryen for liten(eller jeg er nostalgisk ;-)) tar jeg frem en Norrøna Stetind på 80 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Norrøna Reconpack (125L) Stor nok i massevis også for lengre turer uten at man må ty til å feste diverse ting på utsiden av sekken. Kunne tenkt meg en noe mindre sekk nr 2 for helgeturer med en eller to overnattinger men det er andre ting som står høyere på prioriteringslista og man er jo ikke nødt til å pakke sekken full selv om det kan være fristende å dra med litt ekstra mikkmakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.