Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex vs dri3


Kjetil75

Anbefalte innlegg

Sitter og sikler på en ny dress til friluft.

Hva er best, gore-tex eller dri3? Og hva er forskjellen?

Tenker på comfort, kvalitet og eventuelt tørker fortest osv?

Er det noen som har erfaring med en eller begge deler av disse typene?

Har kun brukt forsvarets feltbukse frem til nå, så er helt grønn på disse typene, og greit og kjøpe noe skikkelig som holder og jeg blir fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan jeg dele mine meninger :) jeg liker bekledning som puster når jeg er ute på tur utenom vinters tid. Jeg føler selv at Gore tex blir litt klamt. Selv bruker jeg mye av buksene fra magasinet.no. Jeg gidder ikke legge så altfor mye penger i vekledningen da det ofte blir hull i det pga bål brenning. Dovrefjell buksene liker jeg veldig godt. Her har de forskjellige prisklasser. Jeg syns 500-800kr pr bukse holder i massevis. Smak og behag her selvsagt. Men jeg syns ikke det er verdens undergang når jeg finner ett rundt lite hull i buksa fra ei glo når buksa kosta meg 600 kr. Hadde den kosta 3000kr så hadde jeg nok blitt litt muggen. De har også sett der. Selv liker jeg kaldakari jakka fra bergans. Eller Nato genser. Avhengig av vær og temp. Er det ruske vær så drar jeg på meg regn tøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns en mängd olika Gore-TEX typer. Dessutom påverkar ytter och innertyg egenskaperna, båda vad gäller andning och vattentäthet.

 

Dom senaste Gore-TEX produkter jag köpt har varit av typen "paclite" och har inte imponerat, mer än att dom faktiskt håller vatten ute så pass mycket man kan begära. Dom är ganska täta för fukt på insidan och innertygen går sönder nästan genast.

Jag har en mänga äldre Gore-Tex produkter varav några fortfarande fungerar utmärkt, trots 20 års användning.

 

DRI 3 tror jag det är i ett par Bergnas byxor jag köpte billigt. Dessa har jag inte använt mycket, men hitills har dom fungerat mycket bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dri3 i ei bukse fra Norrøna. Den tåler ikke hempene på skoene som har gnisset hull tvers gjennom bukseleggen på 3-4 steder i løpet av 5 måneder. Dette  har ikke skjedd på noen av GTX buksene jeg har over mange år. Ble utrolig skuffa. Buksa har heller ikke blitt brukt særlig hardt. Det er også blitt slitt hull på kneet. Hullet på kneet kan skyldes en skarp gjenstand som jeg har oversett. Uansett, Norrøna kan reparere mot betaling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dri3 i ei bukse fra Norrøna. Den tåler ikke hempene på skoene som har gnisset hull tvers gjennom bukseleggen på 3-4 steder i løpet av 5 måneder.

Då höll dom mycket längre än mina Norrøna Falketind i paclite  Gore-TEX. Dom gick sönder nästan genast.

En jacka från Arc'teryx , även den i paclite gick sönder väldigt fort. Dåligt innertyg, helt enkelt. Köp något annat är mitt råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo smak og behag på tøy som alt annet. Men jeg føler at det trenger ikke kosta det hvite ut av øya for å være bra. Vinter bekledning legger jeg litt mer penger i. Da kulda ikke er til å spøke med. Jeg syns xxl og magasinet har mye bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet er det mange membranhatere, virker det som... Men til helårsbruk syntes jeg helt klart at membranplagg er desidert best og tryggest.

 

Jeg har Dri3 i ei bukse fra Norrøna. Den tåler ikke hempene på skoene som har gnisset hull tvers gjennom bukseleggen på 3-4 steder i løpet av 5 måneder. Dette  har ikke skjedd på noen av GTX buksene jeg har over mange år. Ble utrolig skuffa. Buksa har heller ikke blitt brukt særlig hardt. Det er også blitt slitt hull på kneet. Hullet på kneet kan skyldes en skarp gjenstand som jeg har oversett. Uansett, Norrøna kan reparere mot betaling...

Typen membran har vel strengt tatt lite å si for slitestyrken på plagget. Det er det ytterstoffet og konstruksjonen av plagget som avgjør. 

 

Her er hovedforskjellene mellom Gore-Tex og dri3:

Vannsøyle (vanntetthet):

Gore-Tex: 28 000 mm

dri3: 20 000 mm

Pusteegenskaper:

dri3: 20 000  g/m^2/24 timer

Gore-Tex: 21 193 g/m^2/24 timer

 

Det er forskjellige definisjoner på hva som er vanntett, men en vannsøyle på 10 000 mm kan vel trygt sies å være vanntett. 

 

I laben så gjør Gore-Tex det bedre. Men det finnes dog flere typer Gore-Tex, som Gore-Tex Pro, Active (tidligere Paclite), og bare vanlig Gore-Tex. Slik jeg har skjønt det brukes samme membran i alle disse plaggene, men det er forskjellige retningslinjer og krav som stilles til hvert plagg de forskjellige kategoriene. Gore-Tex-Active-plagg skal veie lite og ha gode pusteegenskaper, dvs det brukes mindre lim mellom lagene (ytterstoff-membran-beskyttende innerstoff). Gore-Tex Pro stiller strenge krav til slitestyrke, og trenger ikke puste like bra som active. 

 

Uansett valg av membran så puster det ikke særlig godt, og når helt klart ikke forventningene til mange her på forumet. Du må nesten bare være inneforstått med at du kommer til å bli klam, særlig hvis du ikke lufter, og særlig hvis du ikke impregnerer plagget ditt ofte nok. Når du ser at vannet trekker inn i stoffet, istedet for å prelle av kommer plagget hvertall ikke til å puste, da de små porene som slipper fuktigheten ut er helt tette, og du blir våt innvendig. Derfor er det viktig å impregnere og ikke minst vaske (skitt tetter også porer) plagget ofte. Det er en myte at du ikke skal vaske skallplagg. 

 

Nå har ikke jeg brukt Gore-Tex i jakke eller bukse på mange år, men har brukt dri3 og Dermizax (Bergans sin membran. Ganske lik dri3, men ikke det samme) en del. Har hatt Norrøna Trollveggen Dri3 i snart 3 år, og den har holdt meg tørr og glad like lenge. Det er en slitesterk jakke (og buksa er også ganske slitesterk). 

 

Angående skall vs. syntet eller bomull, så er fordelen med skall at det veier lite og holder deg tørr i dårlig vær (gitt at du behandler klærne dine riktig). Personlig klarer jeg å ungå å smelte min skallbekledning, men ikke alle er like forsiktige. På vinteren og på dagsturer med klart vær bruker jeg gjerne plagg som puster bedre, men skallplagg er absolutt en nødvendighet i den landsdelen jeg holder til i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet er det mange membranhatere, virker det som... Men til helårsbruk syntes jeg helt klart at membranplagg er desidert best og tryggest.

......

 

 

Angående skall vs. syntet eller bomull, så er fordelen med skall at det veier lite og holder deg tørr i dårlig vær (gitt at du behandler klærne dine riktig). Personlig klarer jeg å ungå å smelte min skallbekledning, men ikke alle er like forsiktige. På vinteren og på dagsturer med klart vær bruker jeg gjerne plagg som puster bedre, men skallplagg er absolutt en nødvendighet i den landsdelen jeg holder til i. 

Jeg antar at du holdet til på vestlandet.  Etter å ha lest en del innlegg rundt dette med membran sammenliknet med andre klær, så mener jeg også at dette til en viss grad er bestemt av hvor klærene brukes.

 

Jeg er tilhenger og bruker av goretex klær.

Jeg bruker selv Norrøna Dovre bukse og jakke, (tidligere har jeg slitt ut en del Norrøna Trollveggen jakker) både sommer og vinter. Og mener dette dekker mitt behov. Bomull vil i hvert fall ikke være bedre, siden været skifter så fort og det er risiko for regn selv midt i januar.

 

Jeg har ikke erfaring med DRI3, men er ikke plaggene ofte noe tyngre en goretex plaggene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Jeg har ikke erfaring med DRI3, men er ikke plaggene ofte noe tyngre en goretex plaggene?

 

Nei. Jeg tror veldig mange missforstår hva Gore-Tex og dri3 o.l. er for noe. Det er en membran, altså en tynn hinne (teflon e.l.) som enten ikke lar noe gjennomtrenge, eller delvis, slik som i skallbekledning. Der slipper altså store dråper vann ikke inn, men små vanndråper (damp) slipper ut. Membranen ligger som regel mellom to lag. I et plagg med 3 lag vil membranen ligge mellom et ytterstoff og et fastlimt beskyttende lag på innsiden. I 2-lags vil det være et ytterstoff og et løst innerstoff (netting- eller fleecefor), og i 2.5-lags vil det være et veldig tynt , delvis beskynntende lag på innsiden. Sistnevnte finner du som regel i active-plagg (paclite). Hva hver membran veier per cm^2 vet jeg ikke, men det er neppe dette som utgjør de store vektforskjellene. Du hadde jo f.eks. Norrøna Falketind dri3-serien som veide mindre enn det den nye gore-tex serien som har tatt over. 

 

Som nevnt i min forige post så finnes det flere typer gore-tex-plagg, hvor noen er lettere enn andre. Det gjør det i grunn hos Norrøna også, der de har dri1, dri2, og dri3. Dri1 vil vel tilsvare Gore-Tex Active, da dette er veldig lette 2.5-lags plagg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet er det mange membranhatere, virker det som... Men til helårsbruk syntes jeg helt klart at membranplagg er desidert best og tryggest.

 

Typen membran har vel strengt tatt lite å si for slitestyrken på plagget. Det er det ytterstoffet og konstruksjonen av plagget som avgjør. 

 

 

Jeg er bruker av membranklær. Foretrekker dette til helårsbruk som du, altså tilhører jeg ikke membranhaterne.

 

Måtte sjekke buksa jeg har. Det var en Falketind med Dri3. Jeg mener en slik bukse skal tåle ligge mot skohempene ved gange i skog og hei uten at disse skal klare gnage seg gjennom stoffet fra innsiden og ut på leggen. Det var ankepunktet mot plagget. Den er behagelig på, men hadde jeg visst utfallet av bruk i skog og hei, ville jeg nok brukt den "penere" - f.eks spradet i Sandveparken ved vått vær. Men da hadde den bare blitt brukt 1/2 gang i året...

 

Ser noen lengre opp kan tolkes til å "hate" membran. Min erfaring er at det kanskje var bedre slitestyrke på slike klær før. Jeg har ArcTeryx, Norrøna, Bergans og Lowe Alpine klær (jakker/bukser) med membran (goretex, Dermizax og nå Dri3). Dette er kjøpt over flere produktgenerasjoner. De sist anskaffet føler jeg har tålt mindre bruk. Kanskje et resultat av gramjakten? Den første goretex-jakken jeg kjøpte var i 1991 - en Norrøna Dovre. Nesten uutslitelig. Muttern kastet denne jakken etter lengre søk etter skadedyr som hadde "dødd og råtnet" i kjelleren. Da hun fant ut at det var fjelljakken min som luktet "grevling" ble den fjernet med tang uten at jeg fikk vite noe. Erstatningen ble en trollveggenjakke. Også den svært slitesterk - den lever ennå. På tross av en viss eim. Men nå har jeg eget hus :-)

 

Tør ikke sette opp hvor mye kroner som har vært brukt til slikt tøy, heller ikke vurdere hva jeg kunne spart på å bruke andre turklær. Trøster meg med at jeg ikke bruker penger på å spille golf (men jeg ser gjerne på golf på tv etter et par dager i fjellet) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.