Gå til innhold
  • Bli medlem

2-manns telt, what to choose?


misscanis

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

I alle år har jeg lånt telt fra mine brødre (av varierende kvalitet...), nå som jeg endelig er ferdig som student skal jeg unne meg et eget! 

 

- Jeg ønsker et tomannstelt. For det meste vil jeg gå alene på tur, MEN jeg pleier å låne med meg en eller to store hunder (store golden hannhunder), samt noen ganger vil et menneske være med som selskap. 

- Ønsker ikke et tungt telt, siden eg ofte skal gå alene er det greit at det ikke er det tyngste å ha med seg. 

- 3sesongerstelt, helst 4. 

- Fungere greit både på høy- og lavfjell. 

- Godt fortelt til bagasje/hund

 

Sett litt på Hilleberg Nallo 2, samt Hubba Hubba 2 HP, noen som har erfaring med desse teltene? Eller har noen andre telt å anbefale til mitt bruk? 

 

Takk for alle svar! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

 

Har Nallo 2GT og er strålende fornøyd. Mitt favoritttelt. Har også et Fjellheimen superlight 3 og et MSR Carbon reflex 2. Av disse så foretrekker jeg Nallo på lange turer til tross for litt ekstra vekt. God plass, solid, 2 innganger, flott fortelt.

 

Har sett litt på Anjan som alternativ, men jeg er usikker ift lufting. Mulig noen andre har erfaringer her... I tillegg så er vel det teltet neppe et 4 sesongers telt. Fjellheimen SL opplever jeg som mye veikere enn Nallo. MSR CR er lett å sette opp, men jeg synes det er trangt selv til 1 pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltvalg er en personlig og subjektiv ting. Du vil sikkert få mange svar av folk som anbefaler helt forskjellige telt, det er fordi alle har forskjellige preferanser og forskjellige ting man vektlegger som viktig. For meg er for eksempel to innganger og to fortelt viktig, og jeg bærer gjerne et halvkilo eller mer ekstra for det. God takhøyde liker jeg også. Mange fjelltelt er oppgitt med 1 meter innvendig høyde på toppen, det synes jeg blir knapt - men jeg er ganske lang da :)

Jeg har brukt både tunneltelt og kuppeltelt, begge har sine fordeler og ulemper. Alle telt har kompromisser i design og konstruksjon, du må finne et telt der produsenten har prioritert de egnskapene du selv ser etter.

For min del har jeg i det siste mest brukt Exped Orion Extreme, det er et telt som har de fleste av de egenskapene jeg liker med et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett exped sirius ekstreme som jeg kan anbefale. Nokså likt illeberg Nallo 2, men riktignok ca ett kilo høyere vekt.

 

Legger ved en link til dette teltet. Legg merke til de stengene ved fotenden.

 

Dette teltet har de hatt til 2500 på oslo sportslager (meget gunstig pris etter min mening) men selges vanligvis for 5-6000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hubba Hubba er knapt 3 sesongers, så hvis 4 sesonger er viktig blir Nallo ett riktigere valg.

Helsport sin webshop har kanskje det du ser etter til en fin pris?

Fjellheimen Light (forveksle ikke med superlight) er et godt telt med stort fortelt som har plass til voffen(e).

Vekta er heller ikke avskrekkende.

Norsk produkt med god og kjapp service er heller ikke feil.

http://www.helsportwebshop.no/telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne de jeg allerede har nevnt på chatten, pluss noen til.

Tarptent Scarp 2

Hilleberg Anjan 2 (GT)

Hilleberg Nallo 2(GT)

Hilleberg Nammatj 2(GT), dersom du vil ha et tøffere telt for vintersesongen.

Fjellreven Akka Dome 2 (det er ganske tungt kuppeltelt)

Fjellheimen serien til Helsport

Helsport Storsylen 2+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe som fungere bra hele året så er det ofte vanskelig med bare et telt.I tilfelle bør du vurdere bruk og hva som er det mest ekstreme. Skal du på høyfjellet på vintern må du kjøpe et telt som tåler det. Det kan fint brukes hele året men vil da få noe mer vekt enn idelle sommertelt.

 

Hubba Hubba HP er nok mest et 3 sesongs telt. Vanlig Hubba HUbba er mer et sommertelt. HP versjon er bedre i vind og litt kjøligere vær enn vanlig versjon. Men ser du for deg å kunne bli 2 voksne med 2 store hunder blir det nok snau plass.

Nallo 2 GT er et bra valg. Da har du stort fortelt som kan ta bikkjene og så kan du ha innertelt alene eller sammen med en annen person.

Alternativ til Nallo er Helsport Fjellheimen. Det er litt rimeligere i innkjøp. Finnes også i Xtrem versjon med stormatter.

Finnes og mange andre merker og modeller men utifra 2 store hunder ville jeg primært siktet på et tunelltelt med stort fortelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.