Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en fjellskitråd.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ute etter å kjøpe fjellski og tror jeg skal satse på Åsnes siden de har kortfell midt på skien. Vurderer da Amundsen, Ingstad og Breidablikk. Tror Amundsen er mest aktuell siden den har både stålkant og er dimesnjonert for sekk belastning?

 

Binginen jeg skal bruke er en BC, vet ikke helt hva som er best her, men ser XXL har NNN Auto DC3 og manuell langrennsbinding uten at jeg vet hva forskjellen er på disse.

 

Jeg er 183 høy og veier ca 80kg. G-sport mener jeg skal ha ski som er 205-210cm lange.

 

Jeg kommer til å bruke skiene i spor, så burde kunne gjøre dette. Skal også bruke dem med sekk og pulk, så tror spennet burde være aktuelt, men hvis jeg bare bruker pulk så er det kanskje ikke så farlig?

 

 

Takker på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bruke de mye i spor så er nok Amundsen best, de kan og være litt lengre enn en bredere modell.

jeg har breidablikk men brukr de mest utenfor løyper i skogen. Lite smørespenn på de så glid er svært liten. De går akkurat i spor så lenge sporet er rett eller svak kurve.

men de har ikke stålkant så på skareføre ville jeg helst hatt andre ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breidablikk, og det er fordi jeg har hund og derfor ikke kan ha stålkanter. Veldig fornøyd med skiene, men som andre her nevner, er det mer eller mindre null smørespenn i dem. Noen steder er sporene for smale for at man går nedi skikkelig, men dette varierer faktisk fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Da tror jeg det blir Amundsen, de tidligere skiene mine tror jeg var på ca to meter + og gikk bra i spor, de var Madshus glittertind. Det eneste problemet med Glittertindskiene er at de over langt bruk har mistet spensten totalt.

 

Noen som har erfating med BC bindingene som finnes? Ser det er en litt større en som Rottefella har laget for fjellski. Den jeg hadde på de forrige skiene var av typen auto NNN. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

BC er fint til det meste av turer og perfekt til det bruket du skisserer. Du skal helt klart ha BC. Men kjøp manuell, ikke auto. Auto-versjonen fryser lett til under visse forhold. Manuell-versjonen har ikke det samme problemet og er litt mer robust og enkelt bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med autobindinger er at om man skulle gå igjennom isen eller rett og slett tryne med sekk på eb måte som gjør det vanskelig å komme opp er det nesten umulig å få opp en auto binding. Veldig allvorlig om msn går igjennom isen.

Sent from my LT26w using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.