Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistaver - anbefalinger?


illmatic

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Skal ha meg nye fjellskistaver, og lurer på om noen har noen gode anbefalinger? De vil stort sett brukes til turer med pulk eller sekk. Variabelt underlag/føre.

 

Har sett på Gipron 797 med flicklock. Fordelen slik jeg ser det er at den kan forkortes ved transport, samt brukes til eventuelle toppturer i tillegg. Har også forstått det slik at dette er en teleskopstav som faktisk har velfungerende låser?

 

Har også sett på diverse Swix-staver, toppmodellen Mountain extreme er jo ganske dyr men får gode omtaler.

 

Ut dagen er det også tilbud på Åsnes Spidsbergen Expedition og Åsnes Ingstad XC på Sportsnett.

 

Noen innspill til hva jeg burde velge, eventuelt andre modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har swix mountain extreme i noen år, til tross for at jeg ikke gjør extreme ting. De er fine og lette. Jeg merket stor forskjell i forhold til mine gamle, tunge aluminiumsstaver. Lette staver gjør at armene ikke blur så slitne i laaange oppoverbakker, for eksempel ved en topptur. Hos meg slet korken bort pga vottene, innen altfor kort tid. Jeg fikk reklamert dette. Jeg har brukt dem på 3-dagers tur. Siden dette er lette karbonstaver, vet jeg ikke hvordan de skulle holde på en lengre tur. Men foreløpig tåler de en god del knall og fall og dårlige løyper. Heg vet ikke hvordan de skulle holde med vekten til en stor mann. Det fine med stavene er at de har et langt korkhåndtak. Dette gjør at du kan holde dem fast på forskjellige steder, avhengig av opp eller nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare godt  si om Gipron 797.  Har hatt de i noen år nå og de leverer spesielt godt i løssnø.  Førstevalg også ved trugeturer.

Sikkert mye annet "snadder" på markedet, men kommer nok til å velge justerbare staver også i framtida.  Største grunnen er muligheten for å korte de inn når det er veldig kaldt.

Mye lettere å holde varmen når hendene kommer litt lavere  :)

 

Kjekt ved transport også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Teleskopstaver er upålitelige. IKKE sats på teleskopstaver hvis du skal bruke de når du bærer tung sekk og/eller trekker tung pulk. De klapper plutselig sammen og låsemekanismen kan bli ødelagt. Mange teleskopstaver har reima festet helt oppe på toppen og stakeegenskapene blir dermed dårligere enn på vanlige fjellskiturstaver. Jeg bruker gipron teleskopstaver til toppturer og vinterjakt. På lange og strabasiøse gåturer med tung sekk eller pulk (type isfisketur) bruker jeg utelukkende vanlige, robuste fjellskiturstaver. Merke er ikke avgjørende (swix har bra staver, jeg har et par fischerstaver sjøl), bare de er robuste og har god og vid trinse (ikke ei stiv plasttrinse som også er vanlig for teleskopstaver, men ei stor trinse formet av et skinnkors med en plastring rundt) og godt håndtak med ei god reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte disse Åsnes-stavene for ca 3 uker siden:

 

http://www.asnes.com/produkt/spidsbergen-expedition/

 

Med turen denne helgen har jeg vel bare brukt dem 6-7 mil tilsammen, men er kjempefornøyd så langt.

Jeg var spent på hvordan så lette staver ville oppføre seg i mye vind, men over Møsvatn på lørdag i 8-10 m/s var det helt nydelig kontra tyngre alu-staver som må "hentes inn" når vinden tar tak.

Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teleskopstaver er upålitelige. IKKE sats på teleskopstaver hvis du skal bruke de når du bærer tung sekk og/eller trekker tung pulk. De klapper plutselig sammen og låsemekanismen kan bli ødelagt. 

 

Den problematikken som beskrives her har ikke jeg vært borti. Jeg har gått noen mil med sekk +/- 30 kilo, med et par etterhvert noe tilårskomne Dynafit teleskopstaver. Disse har en meget enkel justeringsmekanisme, som vanskelig kan la seg ødelegge slik de er utformet. Samtidig er de meget enkle å justere, og selve mekanismen kan "tightes" enkelt ved å skru om en liten skrue vha neglen. Opplever ekstremt sjeldent at de klapper sammen, men nå er jeg nøye med å hele tida ettertighte den skruen ved behov.

 

Jeg ser verdien av å ha muligheten til å justere høyden på staven ut fra føre og forhold. Beveger meg ofte i bratt/kupert lende, med ulike og varierende snødybder. Da er det jævla fint å ha mulighet til å kunne høydejustere den. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv eit par teleskopstavar fra Gipron, og låsemekanismen i desse fungerer, i motsetning til slike stavar ein vrir for å stramme. Men teleskopstavar er unødig tunge, og eg ville aldri tenke på å ta med desse tunge stavane på fjelltur.

Ettersom eg bare går på snaufjellet, har eg aldri hatt behov for store trinser. Derfor har fyrstevalget mitt sidan seint på 80-talet vore solide skøytestavar av aluminium og med racingtrinser og korkhandtak. Korkhandtak har den fordelen at det ikkje trekk fuktigheit som skinnhandtak gjer og vert kalde å halde i ved nullføre. Dette er ekstra kjekt på overnattingsturar når stavane står eller ligg ute i snøen om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten et par vandrestaver fra Black Diamant som er justerbare med et klikksystem. Det fungerer veldig bra som gåstaver og har ikke klappet sammen. Jeg fikk også trinser med dem, men dette er vanlig format markatrinser, ikke så store som på swix mountain extreme.  Jeg har brukt dem med stor sekk, men jeg kan tenke meg at en stor og tung mann bruker større krefter på dem enn jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet bruker både Gipron og Black Diamond det samme Flicklock-systemet, min erfaring med både sekk og tung pulk er at dette holder godt og glir ikke. Det er enkelt og justere.

 

Jeg har selv brukt Black Diamond-teleskopstaver på tur, men har byttet ut medfølgende trinser med vanlige swix lærtrinser til fjellbruk. Liker godt teleskopstaver for å variere høyden etter føreforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går for teleskopstaver, pass på at du kjøper noen som blir lange nok i full lengde. Gåstaver blir ofte ikke lengre enn 130-135, det betyr at du kanskje kan bruke de i alpinbakken men ikke på tur.

Gipron stavene er de som har størst lengde, f.eks Black Diamond blir ikke så lange. De modellene som har lærtrinse har etternavn "Rondane", de finnes i 2 og 3 ledd, 3 ledd versjonen med lærtrinse er det få butikker som har, men jeg har sett de hos Oslosportslager og Outnorth. En 3 ledd vil muligens være litt mindre stiv enn en med 2. Gipron har forøvrig også en "Nordic" variant, som blir hele 165cm.

Vekten vil selvsagt være et argument, men en stav med lærtrinse vil uansett ha vekten av trinsa, om den er laget av carbon eller hel alu, eller er teleskop. I forhold til racingstaver kjennes også alle andre staver ut som det er et blylodd i enden. Carbon er fine og stive, helt til du ramler oppå den, eller du glemmer deg bort og slår snøen av skia med den, da har du lett en todelt stav fordi de knekker lettere enn alu.

Jeg har i alle år gått på fjellski med staver med fast lengde, i fjor kjøpte jeg et par Gipron 2 delte med lærtrinse, de er jeg superfornøyd med. Strammes skruen tilstrekkelig siger de ikke. De er lett å justere, går du for eksempel på tvers i en helling kan det være fint å ha ene staven kortere på innsiden. Går du rett opp bratte hellinger kan det også være fint å kunne tilpasse lengden der og da slik at du kanskje ikke trenger løfte armene så høyt. Stavene er veldig lette å justere, så du trenger ikke bekymre deg for at du blir stående å fikle om du skal justere.

Vekt er selvsagt et argument, stivhet kan også være et annet, sikkerhet et tredje. Du må rett og slett veie fordelene opp mot bakdelene i forhold til hvordan turene dine blir. Glir og staker du mye på flatmark så er sikkert fast lengde det beste. Men teleskop gir deg de fordelene at lengden kan justeres, selv om de veier litt mer. Jeg har forøvrig også gått til innjøp av et par 3 delte Gipron med plasttrinse, de skal jeg bruke i bakken og ellers på turer der lærtrinsen ikke er nødvendig.

God stavjakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gipron gjør også en IKKE-teleskopstav i aluminium, som jeg gjennom mange år ikke har klart å ta kneiken på tross stor egenvekt, pulktrekking mm. 

Altså en helt vanlig fjellskistav med ordentlige store trinser i lær/aluminium. Gipron Mountain hetter den og er ikke så veldig kostbar heller hvis du finner den.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Tydelig mange engasjerte :)

 

Jeg velger å lytte til de som har vært fornøyde  med Gipron-staver, siden jeg absolutt ser fordelene med å kunne justere høyden.

Er 15% på hele Outnorth.no ut januar, så bestilte nettopp Gipron 797 flicklock for 660,- inkl frakt.  Håper det blir et godt kjøp som varer noen år :)

 

Igjen, takk for mange gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter black diamond travers teleskop staver. Kan justeres fra 105-155 cm, 2- delt aluminium. Den har forøvrig en nyutviklet flick-lock, som låser mye bedre enn den som sitter på gipron staver. Prisen er også meget bra, 699,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problem med at flick-locken ikke låser på gipron staver

Har denne oppfatningen selv. Har dog måtte stramme den ene skruen iløpet av de 5 årene jeg nå har eid slike staver. Vil si dette er helt innenfor med tanke på at de er brukt til vandring med tung sekk/pulk og til telemarkkjøring med diverse utfall. Den ene har en svak kurvet form som gjør at det er litt mer jobb å justere lengden, men det går med innøvd teknikk  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de hos Outnorth:

http://www.outnorth.no/no-gipron/sherpa-792-1size-grey-blue.php

Disse er med plasttrinse, merk jeg tror ikke de blir like lange som de todelte (de er oppgitt til 145 hos Outnorth)

 

Oslo Sportslager har de med lærtrinse (midlertidig utsolgt), oppgitt lengde på de er 150:

http://www.oslosportslager.no/produkt/gipron-792-flicklock-sherpa-teleskopstav-18634.aspx

 

Disse to butikkene har de gangene jeg har sjekket hatt disse i sortimentet, men det har vekslet på hvem av de som har hatt utgaven med plasttrinse og hvem som har hatt utgaven med lærtrinse..

 

Om du er inne på Outnorth, legg inn rabbattkoden "SALE14", de har 15% rabatt på hele sortimentet tom. 31.1

 

Kan finne ut eksakt lengde på mine senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ledd 792 staven er 150 lange om en drar de til "STOP" merket, da er det ca 5cm overlapp mellom øvre og mellomste del på oversiden av Flick-locken, mellom mitre og nedre er det ingen overlapp.

2 ledd 797 staven er 160 lange om en drar de til "STOP" merket, da er det fortsatt nesten 10cm overlapp mellom rørene på oversiden av Flick-locken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Jeg endte opp med å bestille Gipron 797, den er sikkert ok nok. Det eneste jeg er litt i tvil om, er at jeg ser at håndtaket har "fingerformer" og det tiltaler meg ikke. Mulig det ikke betyr noe som helst. Og så har jeg vel tenkt at jeg ville ha tredelt fordi den kanskje går i sekken på flytur, men det glemte jeg sannelig i farten.(Dette var med tanke på å bruke dem også til fotturer, men det er de kanskje ikke egnet for? Skal jeg ha ski betyr jo ikke stavlengden mye i en flyforsendelse.) 
Ble kanskje litt utålmodig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med fingerformet håndtak. Kan ikke si jeg merker spesielt mye til det med votter på, evt annet enn ta vott ikke glir så lett.

Kan sikkert bruke de på fottur men på barmark ville det være en fordel å ta av trinsa. Det er litt jobb og du må kjøpe nye låser for å sette de på igjen.

TIl fottur ville jeg heller skaffet et par lette staver beregnet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg heller har tenkt så mye over at det er fingerformede håndtak, det kan hende du merker det mest om det er såpass varmt at du ikke har på hansker eller votter. Det kan sikkert være mulig å file ned fingerformene om du syns de ikke passer helt, eventuelt tette de igjen med SGURU, men da blir håndtakene tykkere.

(SGURU er en slags gummi du kan forme som modellkitt, deretter herder den og blir "fast med en liten mykhet".

 

Det er riktig at dersom du tar av trinsene, så bør du kjøpe nye låseringer (koster 5pr stk), bruker du de på nytt risikerer du at de ikke sitter like fast som før og trinsene faller av.

Jeg vet ikke om metallspissen på stavene er akkurat samme metall som gåstaver (med tanke på slitasje), men det finnes gummipropper som kan settes på for å beskytte tuppen. Oslo Sportslager har også nedre del til stavene, da kan du bytte enkelt nedre del og dermed slipper du å ta av trinsa (det er bare å dra røret ut for å bytte).

Men da begynner du å komme opp i prisen på rimelige gåstaver. Gåstaver har ofte "vrilåsing", og ikke Flick-Lock, jeg har dårlig erfaring med vrilås på en type rimelige gåstaver jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke om metallspissen på stavene er akkurat samme metall som gåstaver (med tanke på slitasje), men det finnes gummipropper som kan settes på for å beskytte tuppen.

 

Eg har ein slik Gipron-stav som eg brukar ha med meg på fottur. Eg går ikkje med stav, men det er kjekt å ha ein til vading ol. For nokre år sidan var eg uheldig på eit vått berg slik at eg måtte halte heimatt. Då var staven kjekk støtte, og i løpet av den heimturen på 3½ dagsetappar, vart piggen rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Gipron 797 sommer og vinter. På vinteren setter jeg på en Svix lærtrinese, og på sommeren de orginale plasttrinsene. De omtalte låseringene kan erstattes med vanlige seigringer, fungerer utmerket. Etter tre års bruk er ikke spissen nevneverdig slitt.
På vinteren er ikke det formede grepet noe problem pga votter, men liker det ikke på sommeren uten votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.