Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvad betyder valdres?


Michael

Anbefalte innlegg

Annonse

Valdres er ett områdenavn som dekker de 6 kommunene,Vang,Østre Slidre,Vestre Slidre,Nord Aurdal,Sør Aurdal og Etnedal,og dekker ett areal på 5500 kvadratkilometer.

Valdresflya er det åpne,vide høytliggende området mellom nevnte kommuner og dølaland(Gudbrandsdalen),og ei fly er ett åpent vidsynt område over tregrensen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt gjenfortalt etter Norsk stadnamnsleksikon:

"Valdres: Usikkert opphav. Av M.Olsen (1912) tolket som *vald-les som visstnok er en sammensetning av *wald-"skog" og *les-"beitemark". Valdres skulle da betyr "skogbeite(dalen)". En annen tolkning har E. Vågslid i Allkunnboka 10."

...så hva Vågslid har tolket det som, vet jeg ikke. Men M.Olsen er sikkert en pålitelig kar, han også...

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tolkning har E. Vågslid i Allkunnboka 10." ...så hva Vågslid har tolket det som, vet jeg ikke.

I allkunneboka skriv Vågslid: "gno. av stomnen i vollr m, voll, om fjellslette, od *dres n, kløvje- og rideveg, til same ord som drasill m, hest."

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En annen tolkning har E. Vågslid i Allkunnboka 10." ...så hva Vågslid har tolket det som, vet jeg ikke.

I allkunneboka skriv Vågslid: "gno. av stomnen i vollr m, voll, om fjellslette, od *dres n, kløvje- og rideveg, til same ord som drasill m, hest."

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Og det betyr ??

Gamalnorsk, av stamma i hankjønnsordet vollr, som tyder voll eller fjellslette, og *dres (*-en signaliserer at ordet ikkje er påvist, men at det truleg har vore i bruk), som tyder kløvje- eller rideveg. Han meiner å sjå same ord-rota i ordet drasill, som truleg òg er gamalnorsk, som er eit hankjønnsord og tyder hest.

Han meiner altså at ordet er samansett av kløvje- og rideveg, og hest.

Du kjenner sikkert fleire i Valdres enn meg (i alle fall heilt til ein eller annan peikar på at du berre har dikta meg opp), men dei eg kjenner har mest tru på tolkinga til Olsen. Eg tok med tolkinga til Vågslid, sidan Heidi nemnde at ei sik finst.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn tolkinga frå Allkunnboka like, om ikkje meir interessant av to grunnar: Tolkinga er nyare og reint historisk har det vore mykje ferdsel over Valdres. Uansett hadde det vore spanande å funne skrivemåten på Valdres i tidlegare tider, den kan ofte avsløre mykje. Olsen si tolking av vald til wald verkar lettvint og litt gjennomgåande typisk for tidleg 1900-talsforsking.

Edit: Dessutan får Vågslids tolking av vald -> voll støtte av gardsnamn-virtuosen Rygh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Det som folk her ser bort frå er at namnet i alle fall i periodar har vore skrive Valders. Andre gamle skrivemåtar finst sikkert også, for eit namn som dette dukkar sikkert ofte opp i gamle kjelder. Vazelina bilopphøggers har med e før r når dei syng "fisketur i Vallers". Va(i)llers trur eg elles er ei nokså utbreidd dialektform på Austlandet, og det indikerer i så fall at dette er meir opphaveleg enn Valdres.

Dette tykkjer eg peikar imot Olsen si  teori om at siste delen av namnet skulle vera eit -les. Om det derimot er rett at fyrste delen kan vera eit Wald er ei anna sak. Skog finst det og har lenge funnest rikeleg av i Valdres.

Dersom siste delen opphaveleg var -ders og ikkje -dres går det også imot Vågslid si tolking om at siste delen skulle vera dres, kløvje- eller rideveg. Derimot kan sikkert tolkinga voll vera like bra som Wald, for vollar finst det også mykje av i Valdres. 

Elles vil eg nemna ei tolking eg har høyrt på Island, nemleg at Valdres kan koma av Valdarás. Mi tolking av dette namnet er at siste delen tyder ein ås, og heile namnet kanskje ein mektig ås. Eller ein skogkledd ås, om Olsen har rett når det gjeld fyrste delen av ordet. Kva slags ås skulle det i så fall visa til? Den mest karakteristiske åsen i Valdres er vel den mellom Øystre og Vestre Slidre. Så kanskje dalføret har fått namn etter denne åsen? Åsen er så stor at ein godt kan kalla han ein mektig ås. Han er så skogkledd at det passar godt å kalla han skogås. Og der er vel også så mange vollar at det ville passa å kalla han vollås.

I grunnen er det snodig kor lite ein finn om opphavet til namnet Valdres på nettet. Der mange stadnamn har vore tolka i det vide og breie har nammet Valdres i stor grad berre vorte teke for gitt. Kanskje fordi det ikkje ligg noka enkel tolking i dagen, og fordi Olsen sitt forslag, som er det mest akspterte, verkar litt vel eksotisk? Men det burde i alle fall ha vore lettare å finna informasjon om historiske skrivemåtar av namnet, slik at ne kunne ha eit betre grunnlag for ein diskusjon.

Ingvar Åberge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.