Gå til innhold
  • Bli medlem

Golden retriever på vinterfjell


Mads83

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 4,5 år gammel Golden på 42 kg. Nå blir det en del vinterturer med teltovernatting fremover. Har noen tips til hvor mye hunden tåler av kulde?

 

Var på Hardangervidden rundt nyttår og da lå han i ytterteltet rett på snøen. Det blåste litt, men var ikke så mange minus. Jeg tror han fikk sove, men det var ikke så lett å finne ut av fordi han satt seg opp med en gang jeg dro i glidelåsen på innerteltet :)

 

Jeg er usikker på hva jeg kan forvente at hunden tåler kulde. 

- Er det dumt å la han ligge rett på snøen?

- Bør han ha teppe e.l. over seg?

- Hva tåler han av vind, snø og minusgrader i kombinasjon? ;) Kan jeg feks gå tur med han i 10-15 ms, minus 15 og snø/snøføyk?

 

Håper noen har erfaringer eller tips som de kan dele med meg! :)

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund som normal sett bor inne bør få et avklipt liggeunderlag el å ligge på. Pelsen på goldens er litt varierende, men jeg ville også latt den få et dekken på seg når den skal sove ute i kuldegrader. Det er noe annet å ligge stille og sove og å være ute og bevege seg ute. Jeg bruker å ha bikkjene inni teltet jeg, men jeg innser at det ikke er for alle hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt underlag vil være viktig for at hunden skal få hvile godt. Han må jo få hente seg inn igjen i løpet av natten og det går ikke hvis han småfryser seg gjennom hviletiden. Spander gjerne tykkere underlag for hunden enn for deg selv. Et vanlig "billig" underlag som legges dobbelt kan kanskje være et godt alternativ.

 

Har du vurdert å ha hunden inne i innerteltet med deg? Det er betydelig varmere enn å ligge i forteltet. Ha gjerne en eller annen form for teppe eller sovepose til den. Jo bedre den har det om natten jo bedre vil den ha det om dagen også. Kanskje liggende tett inntil din sovepose med en dunjakke e.l. over seg kan være en fristende for den.

 

Et godt utformet dekken vil være til stor hjelp for hunden på kalde og sure dager. Ta også med et sett eller to med potesokker og bruk dem enten forebyggende eller som førstehjelp hvis den blir sårbeint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har en 4,5 år gammel Golden på 42 kg. Nå blir det en del vinterturer med teltovernatting fremover. Har noen tips til hvor mye hunden tåler av kulde?

 

Var på Hardangervidden rundt nyttår og da lå han i ytterteltet rett på snøen. Det blåste litt, men var ikke så mange minus. Jeg tror han fikk sove, men det var ikke så lett å finne ut av fordi han satt seg opp med en gang jeg dro i glidelåsen på innerteltet :)

 

Jeg er usikker på hva jeg kan forvente at hunden tåler kulde. 

- Er det dumt å la han ligge rett på snøen?

- Bør han ha teppe e.l. over seg?

- Hva tåler han av vind, snø og minusgrader i kombinasjon? ;) Kan jeg feks gå tur med han i 10-15 ms, minus 15 og snø/snøføyk?

 

Håper noen har erfaringer eller tips som de kan dele med meg! :)

 

Mvh,

Mads

Her har vi hundene inne i innerteltet med oss, da holder de varmen bedre selv og de varmer meg ;-) Det er jo litt trivelig å la hunden få hvile ut på nattet slik at den er fit for fight til dagen etterpå. Hvis den må ligge å holde varmen så bruker den mye energi på "tull". Du burde la han få ligge på et godt liggeunderlag, også er det greit å ha på ham et dekken, evt ha ham i en hvilepose. Hva de tåler av vær er individuelt. En del golden har litt dårlig pels, den er myk, så du kan erfare at han kan klumpe i dårlig vær. Potesokker kan være greit å ha på for å slippe at han får sår i mellom tredeputene om han får klumper. Enkle hundekjørersokker holder fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lapphunden min som er godt rustet for vintervær har tilgang til liggeunderlag (bamse) og får ligge i innerteltet. Som fler nevner er det individuelt hvor mye de tåler. Om hunden din normalt er inne har den nok ikke pels for kalde utenetter. Tolleren vår har underlag og jervenhi i innerteltet. Det er dumt å la de fryse om natten. Det viktigste er dog at de er skjermet mot vind og at de har noe isolerende å ligge på. Så lenge hunden får være i bevegelse holder den varmen, men på lange turer er det lurt å la den få ligge i et jervenhi når dere har pause. En hund begynner å sjelve før den fryser, men vil tro sjelvingen tar unødig mye energi. Tror det kan være lurt å høre med oppdretteren om hva du kan regne med at den tåler, de har gjerne god kontroll på rasene de har. Er ikke noe fasitsvar på dette. Ser t.o.m lapphunder med dekken om vinteren fordi de plutselig har funnet ut at de skal røyte bort all pelsen. Balsamspray er effektivt mot snøballer i pelsen, men potesokker holder potene tørre og det er nok en fordel med tanke på å holde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene! Dere er ganske samstemt ;)

Har kjøpt et bamseunderlag nå. Kan bruke det selv på rasteplasser, og gi det til hunden på natten. Så får jeg fikse han en hvilepose eller noe lignende også.

Innerteltet er fortsatt litt forbudt område :) Blir vel ikke noe bedre av at jeg nettopp har kjøpt exped underlag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene! Dere er ganske samstemt ;)

Har kjøpt et bamseunderlag nå. Kan bruke det selv på rasteplasser, og gi det til hunden på natten. Så får jeg fikse han en hvilepose eller noe lignende også.

Innerteltet er fortsatt litt forbudt område :) Blir vel ikke noe bedre av at jeg nettopp har kjøpt exped underlag..

Jeg har 2 x engelsksettere + Exped, og det har til nå gått bra..:-D MEN de har lært seg at han far blir arg hvis de kommer med klørne på underlaget...;-) Hunder lærer generelt raskt og har du litt kustus, blir teltlivet med hunder bare kos. 

 

Goldien klarer seg sikkert fint i ytterteltet bare det ikke er for kaldt. Jeg ville nok satt en grense på -10 for når han hadde fått komme inn i innerteltet eller ikke. Husk også å ta hensyn til eventuell vind. Som det er nevnt her er et underlag et minimum, dekken, jervenpose el. liknende også en fordel. Akkurat som med oss hviler hunden bedre når den er god og varm. Se  www.troll.no, som fører poesokker, dekken, mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphund, toller og Exped. Null stress. Downmat skal tåle det, men vet ikke med de lettvektutgavene. Får kjøpt et trekk til å ha utenpå underlager også, da tåler det klør. Men jeg har vært med på å få punktert et underlag og det var ikke noe moro. Enda det var midt på sommeren ble det en kald natt. Men uansett, om du helst vil ha hunden i forteltet så er jo det ditt valg :) En billig barnepose eller bare et fleecepledd er nok til å ha over hunden, og med bamse under fryser den nok ikke i forteltet. Men når du fryser tenker jeg hunden plutselig er hjertlig velkommen inn i innerteltet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kombinasjonen innehund og exped i lang tid og det funker som bare det. Har uansett alltid med meg et skumunderlag som backup til expeden. Så skum samt et ulldekken/jakke eller annet sitter som et skudd.

Nå skal det sies at min hund er svært rolig og legger seg ned meg en gang han er inne i teltet. MIstenker at han synes det er minst like koselig som jeg  :logik:

 

Enig med svar over angpende komfort/hvile for hunden. Jeg er tursjef og bikkja dilter etter. Da bør jeg sørge for at han har det fint på tur. Derfor får han, som jeg, ofte litt ekstra god mat på tur. (f.eks frysetørket vom i tørrforet :hyper:  :hyper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene! Dere er ganske samstemt ;)

Har kjøpt et bamseunderlag nå. Kan bruke det selv på rasteplasser, og gi det til hunden på natten. Så får jeg fikse han en hvilepose eller noe lignende også.

Innerteltet er fortsatt litt forbudt område :) Blir vel ikke noe bedre av at jeg nettopp har kjøpt exped underlag..

Bamseunderlag, jervenpose og en gammel omsydd sovepose på de kaldeste turene til min Labb-R.

 

Ikke helt samstemt med de andre her :no: når det gjelder å ha hund i innerteltet. Det har ikke noe med liggeunderlaget mitt å gjøre, men orker ikke å få min egen søvn forstyrret hver gang han beveger seg. Han har også tisset inne, så uhell eller ikke, det ene ytterteltet er hans. Vil heller ikke ha han helt i nærheten av der jeg lager/ har mat. Det blir litt som hjemme, han har sin plass, og jeg min. Har ikke det store kosebehovet i telt, men ved bålet kan vi noen ganger havne "pot i arm".

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamseunderlag, jervenpose og en gammel omsydd sovepose på de kaldeste turene til min Labb-R.

 

Ikke helt samstemt med de andre her :no: når det gjelder å ha hund i innerteltet. Det har ikke noe med liggeunderlaget mitt å gjøre, men orker ikke å få min egen søvn forstyrret hver gang han beveger seg. Han har også tisset inne, så uhell eller ikke, det ene ytterteltet er hans. Vil heller ikke ha han helt i nærheten av der jeg lager/ har mat. Det blir litt som hjemme, han har sin plass, og jeg min. Har ikke det store kosebehovet i telt, men ved bålet kan vi noen ganger havne "pot i arm".

 

Nikke.

 

Jeg skjønner at ikke alle vil ha hund i innerteltet, men å ikke ligge stille og å tisse i teltet er jo en oppdragelsesgreie. Mine hverken tisser eller ødelegger nattesøvnen min ved å styre rundt. De ligger stille og sover og er renslige begge to. Eneste som gjør at jeg kan legge dem i ytterteltet er om de er våte om sommer/høst (og det ikke er veldig kaldt). Da får de et liggeunderlag i ytterteltet, også prøver jeg å stenge litt for vinden. Klissvåte hunder i teltet er ikke moro :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldetoleransen mellom hunderaser og også mellom hunder innen samme rase varierer veldig mye. Den største forskjellen er om det er en "innehund" eller en hund som tilbringer mye av tida ute. Hunder som er mye inne utvikler ikke den tjukke vinterpelsen som "utehundene" får i det hele tatt.

Vinterpelsen er en tjukk underpels samt at dekkhåra utvikler en kraftig og vannavstøtende overflate. Videre så vil hundene få mye tettere dekkpels under magen, på bogen, brystet og rundt kjønnsorganene.  Har hunden glissen eller tynn pels her, er ikke vinterpelsen utvikla og du bør ta hensyn når hunden er med på tur. 

 

Ulempen (hvis det er noen?) med å la hunden utvikle vinterpels er at den røyter noe hinsides om våren, men det er jo hundens naturlige fysiologi å utvikle vinterpels da.

 

Engelsk setterne vi har hjemme står stort sett ute på dagtid hele året i et inngjerda område på ca 150 m2, som er satt inntil et uthus hvor det er bygd ei "varmestue" som de har tilgang til hele tida. Imidlertid skal det være ganske dårlig vær før de foretrekker å tilbringe tida inne. Kveld og natt er de inne sammen med familien. De utvikler imidlertid full vinterpels fra sein høst og kulde ned til minus 20-25 takler de helt fint.

 

På tur tar jeg dem likevel inn i innerteltet og lar dem sove på underlaget mellom soveposene. Legger gjerne også en genser eller jakke over dem, noe de gjerne "kvitterer"  høylydt for med go`-lyder og kroppspråk :)   Det sikrer dem god hvile og søvn, samt at de kan spare opp energi til jobbing neste dag og ikke til å holde varmen om natta. Nå tar ikke setterne så store plassen inne uansett, men har jeg de med på tur, så får de den plassen, omsorgen og oppmerksomheten de får hjemme. Det fortjener de  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Vinterpelsen er en tjukk underpels samt at dekkhåra utvikler en kraftig og vannavstøtende overflate."

 

Underpels sa du? ;) Her ser du min Lapske forrige vår når vinterpelsen var i ferd med å forsvinne:)

 

post-13043-0-32864000-1391094193_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at ikke alle vil ha hund i innerteltet, men å ikke ligge stille og å tisse i teltet er jo en oppdragelsesgreie. Mine hverken tisser eller ødelegger nattesøvnen min ved å styre rundt. De ligger stille og sover og er renslige begge to. Eneste som gjør at jeg kan legge dem i ytterteltet er om de er våte om sommer/høst (og det ikke er veldig kaldt). Da får de et liggeunderlag i ytterteltet, også prøver jeg å stenge litt for vinden. Klissvåte hunder i teltet er ikke moro :P

Tull og vås. Det å ligge helt stille og rolig i 6-8t i telt handler ikke om oppdragelse.

Ligger dine hunder helt stille og rolig i 6-8t i telt?

Ureneringen har vært uhell, men uansett utrivelig, samt kan føre til at man må avbryte turen.

Hunder er forskjellige, min har en tendens til å søke mot meg om natta, og da blir det en del knuffing og bølling.

Som nevnt, behovet for nærkontakt er ikke der, men det betyr ikke at vi ikke koser oss sammen når døra til innerteltet er åpent. Da kløes det, strykes det, stelles det og prates det.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er forskjellig. Jeg er heldig og har en som ligger dønn rolig LEENGE. Så han får ligge inne så mye han vil. Hadde jeg hatt en som ikke gjorde dette hadde jeg nok tenkt noe annet. Alle er forkjellige (både hunder og folk), og vi har alle forkjellige løsninger på dette. 

 

Hunder kan nok tildels læres opp i telt-regler, men noen er mer aktive og rampete enn andre. :hyper: Og da kan det sikkert være vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er ofte på Hardangevidda og har hunden min i fortelt. Den sover da på et saueskinn som er godt behandlet på undersiden for at den skal tåle å bli våt samt tørke igjen. Dett fungerer helt utmerket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over tregrensa: I fortelt. (Underlag+pose+jerven hiet etter behov)

Under tregrensa: Samme som over, hvis teltet er med.

 

Siden hunden har vært tilvendt det å ligge i bur om natten, trives han godt i den kroken han blir tildelt i forteltet.

Jeg har forsøkt å tildele han "sitt" hjørne, sin plass i teltet, men jeg våknet hver gang til at han presset seg mot meg, samt han justerte sin stilling når jeg gjorde det. Bare mas. Eieren må også sove godt for å kunne fungere dagen etter.

 

 

post-5141-0-73497200-1402734215_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.