Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse i Mars - værerfaringer?


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Vurderer en hytte-til-hytte-tur i mitten av mars med utgangspunkt i Finse. Jeg mangler erfaring av hvilke værtyper jeg kan/bør forvente. Yr sin statistikk forteller meg at det er store temperaturforskjeller, men er det noen som kan gi noen pekepinn på hvilke værtyper jeg bør forvente? Og, hvor raskt de forandrer seg?

 

Jeg vil bruke info'n til dimensjonering av klær, spesiellt om jeg trenger en tykkere dunjakke, eller om en Rab Neutrino + gjør jobben.

 

Takk for hjelpen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok være utstyrt for de fleste værtyper, slik Larsdx skriver. Jeg kom hjem fra Finsetraktene i går, og det blåste fra liten kuling til liten storm. Friskt på tur, vi hadde alt fra vindstille og gløtt av sol og blå himmel til nesten null sikt og kraftig vind. Tosifret antall kuldegrader. Nå er det januar, men er du uheldig kan det bli slik i mars også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til hvor riktig Finsehyttens "værstasjon" er, men siste 2 år har den vist orkan styrke 3 i kastene (45-49m/s) i mnd-skiftet febr-mars.

Temperaturen i samme periode (sett over flere år) varierer gjerne fra noen +grader til -30C, men typisk kansje -5 til -20.

Ta ivertfall høyde for mye vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til hvor riktig Finsehyttens "værstasjon" er, men siste 2 år har den vist orkan styrke 3 i kastene (45-49m/s) i mnd-skiftet febr-mars.

Temperaturen i samme periode (sett over flere år) varierer gjerne fra noen +grader til -30C, men typisk kansje -5 til -20.

Ta ivertfall høyde for mye vær. 

 

Dette med vindstyrken høres mye ut, selv om det jo er i kastene. Ser av gamle målinger at det på Finse 2. mars 2013 var målt 37m/s:

http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Ulvik/Finse/almanakk.html?dato=2013-03-02

 

Hvor kommer dine data fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På yr (http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Ulvik/Finse/statistikk.html) står det følgende om målestasjonen: "Finse målestasjon: Stasjonen ligger i Ulvik kommune, 1210 m o.h. Den er nærmeste offisielle målestasjon, 1,8 km fra punktet Finse. Stasjonen ble opprettet i oktober 1993. Stasjonen måler nedbør, temperatur og vind. Det kan mangle data i observasjonsperioden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hvor kommer dine data fra?

 

Finsehytta har en "værstasjon" på taket. Som sakt vet jeg ikke hvor riktig disse dataene er, men på en annen side: hvis en får økt vindhastighet over taket, så kan en regne med en får det over en snøfonn også. Poenget mitt er at på Finse må en forvente mye vær.

 

http://www.weatherlink.com/user/finse/

 

 

Bilde fra 2.mars 2013

post-5248-0-71162600-1390984130_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsehytta har en "værstasjon" på taket. Som sakt vet jeg ikke hvor riktig disse dataene er, men på en annen side: hvis en får økt vindhastighet over taket, så kan en regne med en får det over en snøfonn også. Poenget mitt er at på Finse må en forvente mye vær.

 

http://www.weatherlink.com/user/finse/

 

 

Bilde fra 2.mars 2013

 

Mye vær ja. Sist jeg var der tidligere i januar, gikk jeg opp nordvest for jøkulen. Der ble turen avbrutt av tåke, hadde valget om å legge meg i teltet kl 11 på formiddagen på ubstemt tid, eller returnere i samme sporet. Synes det var for kupert der til å gå rundt i tåka. Øst for jøkulen derimot, var været betydelig bedre. Det er typisk for været på Finse tror jeg, at det er bedre østover (øst for jøkulen) og at Finse ligger på et værskille, slik det også ligger på vannskillet mellom øst og vest. En av dem som jobber på Finse sa at tåke var vanligere tidlig på vinteren enn senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse på våren er kanonfint! Ikke la deg skremme av meldinger om orkan.. Det er værhardt og man må påregne kulde, men det fins alltid en leside av fjellet.. Med vestavær (dominerende) er det greit å gå mot Krækkja, da man går på lesiden av Jøkulen. En har også sola i ansiktet. Det er alltid hyggelig.

 

Den dunjakka er mer enn bra nok, hvis det ikke er ditt eneste varmeplagg.. En ullgenser og ei skalljakke i tillegg, så er du kledd for de fleste eventualiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse på våren er kanonfint! Ikke la deg skremme av meldinger om orkan.. Det er værhardt og man må påregne kulde, men det fins alltid en leside av fjellet.. Med vestavær (dominerende) er det greit å gå mot Krækkja, da man går på lesiden av Jøkulen. En har også sola i ansiktet. Det er alltid hyggelig.

 

Den dunjakka er mer enn bra nok, hvis det ikke er ditt eneste varmeplagg.. En ullgenser og ei skalljakke i tillegg, så er du kledd for de fleste eventualiteter.

Vil bare si meg helt enig med dette. Har hatt flere turer med Finse som utgangspunkt, alle har bydd på litt av hvert av vær og alle har vært flotte. Første turen var jeg ganske grønn i vinterfjellet, hadde stiv kuling første natta, dagen etter stilnet det og jeg kunne nyte to flotte dager med sol og flott føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.