Gå til innhold
Tonjeb

Jeg lager turdokumentar. Trenger DINE meninger.

Anbefalte innlegg

Litt gammel tråd men :D 

Hva som er spennende er vel avhengig av hvem du spør. Jeg kan si litt hva jeg ser etter når jeg leter etter gode youtube-filmer. Jeg kan også si at jeg ikke liker bear gryll, survival filmer eller rene naturfilmer hvor man ser på dyr eller fin natur. Det må være noe mer. Som sagt av andre bør ikke filmen inneholde lange scener hvor du gjør én ting. Som eksempel bør en scene hvor du gjør én ting (sage, filme et dyr, fiske o.l) ikke vare mer enn ett minutt maks (avhenger av hvor spennende det er da men).  

Det jeg liker at skal være med i en villmarksfilm er:

Fiske - hvor man ser at du kaster ut, kanskje du klarer å filme noen fisk som hopper eller enda bedre, i klart vann hvor du kan se fisken svømme. Klipp hvor du får fisk og skal sveive den inn. Gjerne hvor du forklarer hvor glad du er. Ta gjerne noen closeups om fiskeutstyret ditt, kanskje fortelle litt om hvilken strategi du bruker du når du fisker etc. 

Campen din: Du kommer til et fint sted hvor du har lyst å sette opp teltet. Sett fra deg kameraet på det stedet du ønsker å campe, og gå inn til stedet du skal campe. Deretter filmer du deg selv når du kommer til dette stedet, hvor du sier hvor fint det er (kom gjerne med spesifikke ting du legger merke til og som gjør det til et bra sted). Å filme at du setter opp teltet er ikke så spennende, men du kan jo fortelle litt om utstyret du bruker, og hvordan det ser ut når du er ferdig. Du kan også filme fra andre vinkler eller campen fra 200 meters hold, gå tilbake til campen og fiske litt eller sanke ved etc. 

Bål og kos: Mange liker bålkos, få det med på film. Film mens du lager deg kaffe, kanskje du har et vann eller elv som bakgrunn, med solnedgang eller annet. Få med at du slapper av og koser deg mens du ser på bål eller mot vannet eller lignende. Små klipp. 

Historier: For å bli en god dokumentar må man være flink forran kamera. Ta med noen historier, kanskje hva du har opplevd den dagen eller om fremtidige ekspedisjoner du ønsker å fullføre. Kanskje si litt om hvorfor du begynte med friluftsliv osv. 

En ting til som er viktig: Bakgrunnsmusikk og støy: Det kan fort bli for mye støy (vind etc. og jeg ser også at mange prater mens de har bakgrunnsmusikk). Mange har også bakgrunnsmusikk hele tiden, tenk over når du må ha og når du ikke må ha bakgrunnsmusikk. Og ikke minst, hva slags bakgrunnsmusikk som passer. Når det gjelder det å prate til kameraet bør du vite når vinden ødelegger, evt. få deg en sånn mikrofon som du kan ha på kroppen, da vil du få lyd fra en annen kilde enn kameraet. 

Ang. rettigheter: Tar du med klipp fra andre filmer som er publisert kan du få problemer med rettigheter. Det samme gjelder musikk (selv om du går i en butikk og de spiller musikk kan man få rettighetsproblemer). Det samme gjelder bakgrunnsmusikken du har. Når det er sagt, så sant dette blir en youtube film med noen tusen seere vil du mest sannsynlig ikke få noen problemer.

Lykke til, og har du forresten laget noe enda?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, har sett på de snuttene du har ute på youtube nå, og må si at jeg syns de er veldig bra laget. Så litt mer historier etc. så tror jeg du vil få veldig bra materiale til en dokumentar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.