Gå til innhold
  • Bli medlem

Frikart vs Topo Premium til Garmin


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Har en Garmin eTrex 30 og for å spare litt penger har jeg foreløpig kun brukt kartene som ligger gratis på frikart.no

De funker til å se hvor jeg er, men er ganske mye mangler på de, blant annet er det endel vann som mangler og det er svært få stedsnavn.

 

Hvor mye bedre er Topo Experience Pro og Topo Premium kartene? Er de verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruger fjell kartene fra frikart.no, og syntes de dækker fint (har altid papir/plast kort med samt kompas)

Syntes ikke at garmin topo viser flere detaljer, her kan jeg dog kun sammenligne med Danmark, da jeg ikke har set Garmins topo for Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Topo Adventure, forløperen til Topo Premium, og det er elendig på stedsnavn for å si det mildt. Av det lille jeg har sett av Topo Premium så er ikke mengden stedsnavn stort bedre her heller. Hvordan Topo Experience Pro ser ut vet jeg ikke, men jeg vil bli overrasket om de har gjort noen forbedringer.

 

Kvaliteten på Frikart varierer veldig fordi det lages på frivillig basis, så da er nok Premium og Experience Pro kanskje bedre i ditt tilfelle. De koster imidlertid ganske mye så min anbefaling er at du forsikrer deg om at mengden stedsnavn står i stil til prisen på det kartet du ønsker å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har brukt min Garmin. Men mener å huske at man stiller flere detaljnivåer på den avhengig av hvor detaljert man vil ha det kontra batteribruk og hastighet på skjermvisining. I tillegg mener jeg det fantes en del "keys" man skulle stille inn hvordan kom frem. Standard var de vel ikke satt slik at navn etc kom frem før men zommet veldig langt inn.

Frikart har jeg aldri testet siden jeg hadde de fleste Topo kartene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke sammenlignbare kart over Norge (beregnet for GPS), som kan konkurere med Topo kartene. Still inn GPSen riktig, så får en det meste av navn. Og i 1:20 000 får en ennå mer. Jeg har bare 1:50 000 kart og har sjelden savnet info.

 

Men en kan alltids ønske seg mer, men hva skal det koste? Det er da dyrt nok som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Topo Adventure, forløperen til Topo Premium, og det er elendig på stedsnavn for å si det mildt. Av det lille jeg har sett av Topo Premium så er ikke mengden stedsnavn stort bedre her heller. Hvordan Topo Experience Pro ser ut vet jeg ikke, men jeg vil bli overrasket om de har gjort noen forbedringer.

 

Kvaliteten på Frikart varierer veldig fordi det lages på frivillig basis, så da er nok Premium og Experience Pro kanskje bedre i ditt tilfelle. De koster imidlertid ganske mye så min anbefaling er at du forsikrer deg om at mengden stedsnavn står i stil til prisen på det kartet du ønsker å kjøpe.

Undrer på hvilke stedsnavn du savner, i Aventure kartene? Spesifiser i så tilfelle, undrer på dine innstillinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si Premiumkartene er så dyr egentlig. Er vel ca halv pris av pappirkart for tilsvarende stort område (men så kjøper en vel ikke hele omr, så OK, hadde ikke gjort noe om de var litt billigere). 

Premium kartene inneholder også høydeinfo (3D), og rute funksjon hvor en også får høydeplott før en har gått turen.

I bynære strøk er også 1:20000 bedre enn 1:50000 som frikartene er.

Stedsnavn osv. har jeg ikke sammenlignet.

I Bergensområdet er det noen stier som er med på frikart og som mangler på Premium (noen år gammel), men overlay-kartet er fint da :-)

Premium kommer også i en utgave med skredfare markering, men disse har jeg ikke prøvd enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sammenligning mellom Topo Adventure og Norgeskart. Innstillingene på Adventurekartet er mest detaljer og mangelen på stedsnavn er like stor på alle målestokkene fra 1 km til 100 m. Samme gjelder mine to gps'er, 60CSx og 62s.

 

Skulle likt å se hvor store forbedringer det er i Premium og Experience Pro kartene.

post-2749-0-92007600-1390507101_thumb.jp

post-2749-0-88977700-1390507127_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Premium kommer også i en utgave med skredfare markering, men disse har jeg ikke prøvd enda...

 

Har du noen link til disse? Finner det ikke hos Garmin.

 

Helningen og skredfaren kan jo teoretisk regnes ut av GPSen basert på høydekotene, men vet ikke om det er noen GPSer som har denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sammenligning mellom Topo Adventure og Norgeskart. Innstillingene på Adventurekartet er mest detaljer og mangelen på stedsnavn er like stor på alle målestokkene fra 1 km til 100 m. Samme gjelder mine to gps'er, 60CSx og 62s.

 

Skulle likt å se hvor store forbedringer det er i Premium og Experience Pro kartene.

Du svarte ikke på hvilke stedsnavn, du savner på Aventure kartene? På min GPS får jeg i alle fall like mye info (og stedsnavn), som det står på de tropografiske papirkartene i 1:50 000. Og får du ikke det på din GPS, er det enten noe galt med dine GPSer, eller innstillingen på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utsnitt fra tre aktuelle kart for sammenligning.

 

OSM Topo SummerII - lastes ned gratis fra www.frikart.no finnes i noen flere varianter.

Topo Adventure - Kart kjøpt på CD/DVD og installert på PC og GPS. 1:50000

Topo Premium - Kart kjøpt på microSD, kort satt i GPS, som gir tilgang til kart på PC når GPS'en er tilkoblet. 1:20000

 

Topo Experience har vel nå tatt over etter Adventure kartene, og dekker et større område enn Premium.

 

 

 

 

post-5248-0-26911200-1391097420_thumb.pn

post-5248-0-98951100-1391097482_thumb.pn

post-5248-0-30686900-1391097519_thumb.pn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på hvilke stedsnavn, du savner på Aventure kartene? På min GPS får jeg i alle fall like mye info (og stedsnavn), som det står på de tropografiske papirkartene i 1:50 000. Og får du ikke det på din GPS, er det enten noe galt med dine GPSer, eller innstillingen på dem.

I innlegget mitt over kan det ikke være så veldig vanskelig å se hvilke navn om mangler. Det er bare å sammenligne de to kartene, Du kan gjerne prøve å overbevise meg om at du har rett ved å poste en skjermdump av samme kartet, men med de navnene som mangler på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget mitt over kan det ikke være så veldig vanskelig å se hvilke navn om mangler. Det er bare å sammenligne de to kartene, Du kan gjerne prøve å overbevise meg om at du har rett ved å poste en skjermdump av samme kartet, men med de navnene som mangler på mitt.

Det er litt vanskelig å sammenligne to kart, med forskjellig zoom. Norgeskartet er zommet til 1000m og det andre er mye større, kanskje 12 -1500m. Så, det er ikke sammenlignbart.

 

Alder på kartene har også betydning. Norgeskatet er bra, men det er også alltid oppdattert, i motsettning til Topo kartpakkene. Norgeskartet kan heller ikke sammenlignes med Frikart, som var utgangspuntet ditt.

 

Å legge ut noen kart her, forteller lite om hvordan du har innstilt din GPS, så det er heller ikke mulig å vurdere, selv om kartene hadde samme zomm. Det er hva våre GPSer viser som er viktig, ikke hva en kan vise på pc.

 

Jeg har Topo kart over det meste av Norge, men ikke over Finnmark og Troms. Så jeg får ikke kontrollert dine to kart. Overlater det til noen som har dette kartet og gidder sjekke.

 

Tror det hadde vært lettere for andre å sjekke, om du oppga "ting" du savner på Topo kartene. DA kan folk sjekke på engen GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt forvirrende med Topo adventure, som jeg har selv, er at jeg er litt forundret over hvilke stedsnavn som vises.  Hvorfor dukker navnet på ei myr opp og ikke navnet på ett større sentrum.  Da må man plutselig være litt lokalkjent skal man få noe glede av navnene.      Er det noen innstillinger jeg kan gjøre for å bedre dette?         

 

Har det begynt å dukke opp noen gratis kart bassert på de frigitte kartdataene fra kartverket enda?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med skeptikerne her..

Fikk en etrex30 til jul og bestillte ett topo experience pro til den..

Men ble skuffet...

Føler at norgeskartet på iphonen, går det en høy gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å sammenligne to kart, med forskjellig zoom. Norgeskartet er zommet til 1000m og det andre er mye større, kanskje 12 -1500m. Så, det er ikke sammenlignbart.

 

Alder på kartene har også betydning. Norgeskatet er bra, men det er også alltid oppdattert, i motsettning til Topo kartpakkene. Norgeskartet kan heller ikke sammenlignes med Frikart, som var utgangspuntet ditt.

 

Å legge ut noen kart her, forteller lite om hvordan du har innstilt din GPS, så det er heller ikke mulig å vurdere, selv om kartene hadde samme zomm. Det er hva våre GPSer viser som er viktig, ikke hva en kan vise på pc.

 

Jeg har Topo kart over det meste av Norge, men ikke over Finnmark og Troms. Så jeg får ikke kontrollert dine to kart. Overlater det til noen som har dette kartet og gidder sjekke.

 

Tror det hadde vært lettere for andre å sjekke, om du oppga "ting" du savner på Topo kartene. DA kan folk sjekke på engen GPS.

Adventure kartet har en zoom på 700 m så det er absolutt sammenlignbart. Vet ikke hvilke kartprogram du bruker, men i mine utgaver av Mapsource og Basecamp så forsvinner alle høydekotene unntatt 100-meters kotene ved zoom på 1500m. Hvis du hadde lest innlegget mitt så hadde du også fått med deg hvilke zoomnivåer jeg har sjekket.

 

Jeg har ikke sammenlignet Frikart og Norgeskart, men Norgeskartet og Adventurekartet. Alderen på kartet har nok betydning for detaljer som inngrep i naturen gjort av mennesker, men kartene skal være fryktelig gamle hvis de ble laget før fjellene fantes. Har et gammelt papirkart over området ved Altevatn. Det er utgitt i 1952, er i sort/hvitt og navnene på fjelltoppene, skrevet med sirlig skrift, er omtrent det samme som idag.

 

For meg er det ikke likegyldig hvordan kartet ser ut på PC. Det er der jeg planlegger turene, og der er jeg ikke alene for det er veldig mange nybakte eiere av kart til gps som lurer på hvordan kartet kan innstalleres på PC. På gps'en bruker jeg zoomnivå 500m og nedover uten at det dukker opp flere navn på fjelltopper.

 

Jeg savner navn på fjelltopper. Det skal nesten ikke være mulig å lage et topografisk gpskart over Tromsø kommune og IKKE få med seg f.eks. Tromsdalstinden. Du kan søke, zoom, stille inn alt mulig, men Tromsdalstinden er ikke å finne på Adventurekartet. Savner også høydeangivelser på vann. Mine gamle Topo Classic kart inneholder langt flere navn på fjelltopper og har i tillegg høydeangivelse på vann.

Hadde de fått med tørrfall og båer med dybde/høyde ville det vært en stor bonus for meg.

 

Og til slutt bare for å presisere. Så gjelder ønsket både for visning på PC og gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker! Jeg gidder ikke å kommentere alt, da dette her lite betydning for meg. Men skal kommentere noe, da det kan ha betydning for andre.

 

Det er stor forskjell på en zoom  på 1000m og 700m, da en normalt får mer detaljer, desto nærmere en zoomer i digitale kart. (Nå er det sikkert andre som kan mer om dette enn meg, både GPS og slike kart.) Og det er forskjell på de forskjellige kartene, når detaljene/stedsnavn vises, avhengig av zoom.

 

Jeg må opplyse at jeg har ikke Aventure, som jeg trodde. Jeg har Topo Pro, så det kan være forklaringen. Men jeg har like mange detaljer og stedsnavn, som de tropografiske papirkartene fra samme tidsrom. Og de mener jeg er bra!

 

Papirkart var i utgangspunktet innmålt av landmålere og justeret manger ganger opp i mellom årene (2 - 300 år). De siste årene, har Statens Kartverk justert sine kart etter flyfoto. Trolig begynte fotograferingen for 15 - 20 år siden, og jeg tror papirkartene (også digitale) er gradvis justert de siste 10 -15 årene. De gamle kartene fra 50-tallet (og eldre), KAN være riktig på enkelte steder, men ikke over alt. Og de blir justert fortløpende, hvis ikke arbeider nå er fullført.

 

På en moderne og god GPS, får du frem de høyder som er nødvendige. Og kart alla de tropografiske papirkartene, får du det også på kartet (hjemme, eller i hånden).

 

Norgeskartet er produsert av Statens Kartverk, men er ikke bedre enn de beste Tropo kartene du får kjøpt. Vet heller ikke om det er relevant å nevne Norgeskartet. Jeg vet i alle fall ikke, at det er mulig å "laste ned" de katene til bruk på GPS.

 

Så igjen, det finnes ikke bedre norske kart for GPS, en de norske Topo kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For meg er det ikke likegyldig hvordan kartet ser ut på PC. Det er der jeg planlegger turene, og der er jeg ikke alene for det er veldig mange nybakte eiere av kart til gps som lurer på hvordan kartet kan innstalleres på PC.

 

Etter Kartverket sitt frislipp av N50, ser eg absoultt ingen grunn til å vise gps-kartet på pc-skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Etter Kartverket sitt frislipp av N50, ser eg absoultt ingen grunn til å vise gps-kartet på pc-skjermen.

 

Er jo gjerne på PC'en i Garmin BaseCamp man legger inn planlagte ruter samt organiserer alle rutene, og da er det jo greit å ha et ok kartgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt einig i at det er greit med ok kartgrunnlag på pc'en. Og etter N50 har vorte tilgjengeleg for alle, er ikkje gps-kartet eit ok kartgrunnlag. Dersom Garmin BaseCamp ikkje evnar å vise andre kartformat, vil eg anbefale å sjå seg om etter eit anna kartprogram. Det finnst mange program som både kan vise kart i forskjellige format og organisere ruter, spor og vegpunkt til gps og mykje meir. Oziexplorer er anbefalt av mange. Sjølv brukar eg Grass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt einig i at det er greit med ok kartgrunnlag på pc'en. Og etter N50 har vorte tilgjengeleg for alle, er ikkje gps-kartet eit ok kartgrunnlag. Dersom Garmin BaseCamp ikkje evnar å vise andre kartformat, vil eg anbefale å sjå seg om etter eit anna kartprogram. Det finnst mange program som både kan vise kart i forskjellige format og organisere ruter, spor og vegpunkt til gps og mykje meir. Oziexplorer er anbefalt av mange. Sjølv brukar eg Grass.

Er på mange måter helt enig med deg, men jeg tror de fleste av oss ikke har tid, kunnskap eller interesse for å lage kart. Da må det være så enkelt som laste ned, plassere i riktig mappe og så åpne det i Mapsource, Basecamp eller et annet veldig enkelt gratisprogram.

 

Har du forresten prøvd å legge inn N50 på gps'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du forresten prøvd å legge inn N50 på gps'en?

 

Det er til pc-bruk eg anbefaler dei nedlastbare karta frå kartverket. Til gps'en er det enklast å bruke dei karta som er laga til gps'en. Poenget er å bruke dei beste verktøya til det er er best til. GPS-kart til gps'en, ordentlege kart (anten nedlasta eller wms) til pc-skjerm og papir.

Eg har ikkje prøvd å legge N50 inn på gps'en, ettersom eg ikkje har behov for det. Men eg har lagt fkb-data (altså meir detaljerte data, men ikkje nedlastbare) og ledningsnett inn på garmin-gps. Det er ingen enkel øvelse, og resultatet (når eg gjer det) vert ikkje veldig fint, men det fungerer til sitt bruk, og dei som bruker desse gps-ane er fornøgd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Oziexplorer er anbefalt av mange. Sjølv brukar eg Grass.

Kan det stemme at Oziexplorer ikke går til Mac?

Har kikket litt på info om Grass, uten å finne det jeg har sett av illustrasjoner mer anvendbart til mitt bruk. Er det for mye å be om at du legger ut et enkelt screenshot av et kartutsnitt sånn som du bruker det, med et spor fex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.