Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med telt.


JensM

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter ett nytt telt, helst 2 eller 3 mannstelt, som ikke veier alt for mye og kanskje ikke koster en hel månedslønn heller. ;)

 

Bruksområde blir på fjellet på finnmarksvidda, men kun om sommeren.

 

Det jeg lurer på er hvilke erfaringer dere har med forskjellige telt, hvilke dere anbefaler, hvilke jeg burde holde meg langt unna, kvalitet osvosv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer det teltet i dårlig vær (regn og kraftig vind)?

 

Kompisen min har dette og det fungerte ihvertfall helt fint både en uke i Troms og en uke på Finnmarksvidda i fjor sommer. Vi hadde noen rimelig heftige regnskurer uten at jeg hørte han klagte noe over fukt i teltet. Teltet er lavt, har kraftig duk og har ok med barduner, så bør tåle endel vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lettere å hjelpe til om du spesifiserer din ønsker litt mer. 

 

- har du spesielle krav til liggelengde (er du over 190 cm)?

- krav til sittehøyde?

- har du tenkt å kokkelere inne i teltet?

- ønsker du stort eller lite fortelt?

 

Det finnes et hav av telt, så det er lettere å anbefale noe hvis du sier litt mer om hva du ønsker.

 

Kanskje du er som meg som vil ha noe du kan bestille/kjøpe i butikk? Eller er du også villig til å bestille fra andre siden av dammen?

 

@borgern har noen amerikanske telt han skryter mye av, ellers er jo Helsport en slager her i landet. Selv bruker jeg en utgått modell fra Helsport, ingenting å klage på, men jeg tror nok at utlandet kan gi mindre vekt for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg hilleberg nallo 2, et telt med meget god kvalitet. Ser det er noen pent brukt på finn.no til god en pris.  

 

Hilleberg Nallo 2  http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46230136&searchQuery=hilleberg

 

Hilleberg Nallo 3 GT http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45912987&searchQuery=hilleberg

 

Selger både Nallo 3 GT og Anjan 3 GT http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46054048&searchQuery=hilleberg

 

Anjan teltet er et meget lett telt som kun er beregnet til sommer bruk. Tremanns teltet veier kun 2.6 kg og har et enorm fortelt.. 

 

Nallo teltene vil nok ha en lengre levetid og vil tåle ruskevær bedre enn Anjan, da det har kraftigre duk og stenger. 

 

Hilleberg har også et telt som heter Kaitum, dette teltet har en god romfølelse i innerteltet. To vertikale vegger i hver ende av innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lettere å hjelpe til om du spesifiserer din ønsker litt mer. 

 

- har du spesielle krav til liggelengde (er du over 190 cm)?

- krav til sittehøyde?

- har du tenkt å kokkelere inne i teltet?

- ønsker du stort eller lite fortelt?

 

Det finnes et hav av telt, så det er lettere å anbefale noe hvis du sier litt mer om hva du ønsker.

 

Kanskje du er som meg som vil ha noe du kan bestille/kjøpe i butikk? Eller er du også villig til å bestille fra andre siden av dammen?

 

@borgern har noen amerikanske telt han skryter mye av, ellers er jo Helsport en slager her i landet. Selv bruker jeg en utgått modell fra Helsport, ingenting å klage på, men jeg tror nok at utlandet kan gi mindre vekt for pengene.

- Jeg er 172cm kort. :)

- Ønsker muligheten til å kunne sitte i teltet uten å bøye nakken alt for mye.

- Det bør være mulighet til å kunne kokkelere inne i teltet, i tilfelle helt latterlig dårlig vær.

- I forteltet bør det være plass til minst èn sekk, og enda kunne ha plass til å kokkelere.

 

Bestilling fra andre sia av dammen har jeg dårlig erfaringer med, så jeg ønsker helst å bestille telt her i Norge. :)

 

Tunneltelt er vel det jeg er mest på utkikk etter, kuppeltelt er ikke helt min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Anjan teltet er et meget lett telt som kun er beregnet til sommer bruk. Tremanns teltet veier kun 2.6 kg og har et enorm fortelt.. 

 

Nallo teltene vil nok ha en lengre levetid og vil tåle ruskevær bedre enn Anjan, da det har kraftigre duk og stenger. 

 

 

Anjan er 3 sesongs; vår, sommer og høst. Anjan 3gt veier 2,4. Anjan har samme stenger som Nallo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltjungelen er så stor at man kan få hakeslepp. Anbefaler å bruke litt tid, og se hva som finnes. Dra evt. innom den lokale sportsbutikken og se om de har satt opp noen telt.

Takhøyde er forresten en fin ting.

En annen ting du kan tenke på, er om du regner med å ha selskap i teltet oftere, eller sjeldnere. Det burde ha litt å si på valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg er 172cm kort. :)

- Ønsker muligheten til å kunne sitte i teltet uten å bøye nakken alt for mye.

- Det bør være mulighet til å kunne kokkelere inne i teltet, i tilfelle helt latterlig dårlig vær.

- I forteltet bør det være plass til minst èn sekk, og enda kunne ha plass til å kokkelere.

 

Bestilling fra andre sia av dammen har jeg dårlig erfaringer med, så jeg ønsker helst å bestille telt her i Norge. :)

 

Tunelltelt er vel det jeg er mest på utkikk etter, kuppeltelt er ikke helt min smak.

Nordmarka teltet er ikke noe dårlig valg om du ender opp som totalt forvirret etter alle anbefalingene ;)

Etter du har hatt dette en stund, begynner du å finne ut hva du egentlig ønsker deg. 700 er ikke noe stort tap om du finner ut at du vil ha noe "mer" senere.

 

Har Anjan selv, men ift. Nallo og andre 4 sesongstelt, så fungerer Anjan dårlig om vinteren (pga. glipe mellom teltduk og bakken).

Anjan er et supplement til et vintertelt, og vil ikke anbefale dette som eneste telt om du har planer om å telte om vinteren ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet vil aldri bli brukt på vinterstid her oppe.

 

Det eneste "teltet" jeg ville brukt her om vinteren er denne. Men det teltet er litt vel tungt å dra med seg på normale turer. :)

 

 

Anjan ser ut som ett knallbra telt, men hvordan er kvaliteten på det? Blir det lett ødelagt hvis man er litt uforsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjan er  knallbra. Har Anjan 3 uten gt. Tåler masse vind og god ventilasjon ved 3 sesongs bruk. Forteltet har ok størrelse, men velger du GT så blir både ytter- og innertelt svært for 2 personer.

 

Har selv hatt teltet i kraftig sidevind. Han som var med hadde problemer å stå oppreist når han skulle ut å pisse om morgenen.

Enkelt og greit et kjempetelt for 3 sesongs bruk. Duken er svakere enn Nallo, men vi snakker om under 17%. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 2-3 camp, god lufting, lett å sette opp, fin høyde, stort fortelt, grei vekt og ok pris (ca.3000 på det laveste).

Tåler mye vind, duken går helt ned i bakken i motsetning til f.eks hilleberg Anjan.

Helsport Ringstind 2 er i samme prisklasse hvis vekt er viktig. Plass er dog ett minus vs. Fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut helsport outlet.

Der finner du flere gode telt til ofte under halv pris. Telt som gjerne er brukt til messer, bilder ol..

Jeg hadde ikke stolt på Nordmarka. Men det sier jeg uten å ha prøvd det idet hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at det bare er diskutert 2 merker her, Helsport og Hilleberg.

Er de andre merkene så dårlige at de ikke er verdt å tenke på engang? Eller er det generell lite kunskap om dem pga lite bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TS har mer eller mindre utelukket å handle utenlands, så har jeg ikke nevnt Tarptent Scarp 2. Det mener jeg ville vært perfekt. Koster vel rundt 3000 nytt ferdig importert.

Edit:

Du får hva du betaler for. Stort sett...

Man får vel det, ja.

Når jeg utelukka å handle fra utlandet betydde det ikke merker som ikke er produsert i moderlandet eller nabolandet, men kun det å bestille varer fra eventuelt USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo ta med ett annet teltmerke jeg har da, bare for variasjon. http://www.gmax.no/produkt/718926/norheim-ty-2-fjelltelt

 

Kjøpte mitt for halv pris i januar og det er ett greit telt for 1500 kroner tror jeg. Jeg syntes kvaliteten er grei, selv om noen glemte å lage fortelt på denne modellen :D  Jeg driver ikke med ekstremturer, men det har fungert for meg ett par snøfrie januarnetter.

 

Det virker som en del butikker har bedre utvalg direkte i butikk enn på nett. De kan jo også ha noen overliggende telt fra ifjor som de selger billigere(om du ikke MÅ ha årets farger...). Det er vel siste innspurt på fjorårets modeller nå, jeg ville vurdert å ta en tur direkte i butikk for å se om de vil tømme lageret for 2013 modeller.

 

Tips: på litt rimelige telt er plugger ett trist kapittel av typen bøyd aluminiumsstang. Kan være verd å se på oppgradering, min (ganske begrensede) erfaring er at gode plugger hjelper når det blåser litt. Prisene på plugger varierer, på akkurat plugger ville jeg kanskje sett på ebay eller dx.com, prisene i mange norske butikker er jo nesten høyere enn for teltet om du skal bytte alle pluggene på rimelig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg utelukka å handle fra utlandet betydde det ikke merker som ikke er produsert i moderlandet eller nabolandet, men kun det å bestille varer fra eventuelt USA.

Tarptent tror jeg du kun får bestilt fra statene så vidt jeg vet. Med mindre du får et brukt, noe som er tvilsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.