Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets utstyr - sivilt bruk


REJOHN

Anbefalte innlegg

I en tråd om forsvarets soveposer som ikke var brukenes, ble det også nevnt annet utstyr. For ikke å ta tråden for langt ut, kan det muligens passe med en ny tråd.

 

Jeg avtjenete verneplikten i de hårde 60 åra. Den gangen var fortsatt store deler av utstyret likt med det som ble brukt under krigen.

Den gang, i 60 og 70 årene og lang opp i 80 årene var feltbukse og jakke reknet som svært bra fjellutstyr -skikkelig tungt, men bra.

Og sko (marsjstøvler) brukte jeg selv til de forsvant fra markedet. (Det gikk med noen par ALFA marka.)

 

 

Jeg tillater meg også å komme helt ut på viddene, fullstendig OT, men det er så sjelden jeg får anledning til å fortelle gamle militærhistorier at jeg benytter anledningen.

 

En gang for lenge siden (dette var på slutten av 60 tallet) var jeg i kongens klær (det måtte i hvert fall være noen andre sine, for meg passet de ikke.) Med sort berret, og vi følte oss rimelig spesielle – på Maukstadmoen.

Den gangen var det ikke tillatt med ”sivile” klær. De ble sendt hjem.

Til jul en gang, hadde jeg fått en V-genser i nøyaktig rette fargen, og som ikke viste når jeg gikk med permuniform. Stilen i eskadronen var at vi IKKE brukte annet enn permuniform og den sorte berreten, selv i over 30 kuldegrader. Svinkalt på det høyre øret, som ble hvitt av og til.

 

På oppstilling spurte løytnanten en gang hvor V-genseren kom fra. Min forklaring var at den kom fra forsvarets prøvingsanstalt, og var utlevert for test av nytt plagg. 

Og løytnanten var fornøyd med forklaringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt både og erfaring. Utstyrer vi i Luft fikk på slutten av 80 tallet inneholdt mye gammelt. Gamle grå Felt1 jakke og bukse. De var sikkert ikke grå i utgangspunktet men hadde blitt det. Nyere versjon i camo var det bare befal som hadde. Tunge og svært lite bestandige for vann. Sikkert fine til å forsere piggtråd etc men dårlig i det sivile. Camoversjon befalet hadde kjøpte jeg for en del år siden på forsvarsutsalg, mer eller mindre ny. Ganske tung og ikke spes varm. Et par i gjengen kaller den ofte for "kjølejakka". I regn veier den kjapt mange kilo. Buksa var vel ikke noe bedre.

 

Støvler var av lav sort hvor man brukte anklets til. Ikke spes gode å gå i. I vått terreng ble du fort våt da de var for lave. Har et par slike liggende på hytta. Brukes når jeg skal gjøre arbeid rundt hytta og ikke trenger gå langt. Bedre å slite istkker et slikt par til kr 50 eller dyrere sivile støvler.

 

Soverposer trenger man ikke si mer om egentlig annet enn navnet knappesovepose.

 

Fotposer fungerer derimot fint. Vanntette nedre del. Bruker de på pilking bla. Også på hytta, kan jeg bare dra de utenpå tøfler eller noe når jeg skal i skjulet å hente ved.

 

Primus var Optimus 111 av et slag. De fungerte stort sett fint. Ikke alltid alle virket men var man ute så hadde troppen mange med.

 

Knappetelt.......En god ide at flere kan dele på å bære men egentlig ikke spes bra telt nei.

 

Eneste jeg bruker i dag er fotposene. Det andre finnes det bedre løsninger på. Men skulle jeg ut i krigen hadde jeg nok foretrukket det meste fra forsvaret. Ser ikke for meg en at knallfarget skalljakke  til 4000-5000 i sportsbutikken er det som er mest egnet i felten. Men på tur i fjellet er den fin.

 

Så egentlig alt til sitt bruk. Forsvaret trenger ting som tåler vesentlig mer slitasje enn et sivilt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til jul en gang, hadde jeg fått en V-genser i nøyaktig rette fargen, og som ikke viste når jeg gikk med permuniform. Stilen i eskadronen var at vi IKKE brukte annet enn permuniform og den sorte berreten, selv i over 30 kuldegrader. Svinkalt på det høyre øret, som ble hvitt av og til.

 

 

Senere fant de ut at soldater med ørene i takt var verdt mer og da investerte de i gode luer? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvler var av lav sort hvor man brukte anklets til. Ikke spes gode å gå i. I vått terreng ble du fort våt da de var for lave. Har et par slike liggende på hytta. Brukes når jeg skal gjøre arbeid rundt hytta og ikke trenger gå langt. Bedre å slite istkker et slikt par til kr 50 eller dyrere sivile støvler.

Du har muligens alt oppdaget det, men de gamle marsjstøvlene hadde såler som på ett eller annet tidspunkt gikk ut på dato, det vil si gikk i oppløsing.

Jeg  har truffet en del med støvler uten såle opp gjennom årene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere fant de ut at soldater med ørene i takt var verdt mer og da investerte de i gode luer? ;-)

 

Du skal høre mye før ørene faller av, og jeg har da mine fortsatt. :phone:

 

Vi hadde både "sviskeskuffe" = feltlue og BF = Loslue - vinter i tillegg til berreten.

Men det var aldri snakk om å bruke noe annet enn berret til permuniform, selv om befalet oppfordret til det. Stilen var viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av forsvarets utsyr så har jeg og bruker  fotposene, NATO gensern, koma gensern, 111 primusen (n¨å 2 stk), anna-buksa (supert å ha i leir. bare dra ned vindbiksa, kneppe på og opp med vindbiksa igjen så er man varm :-)

Har også vindvottene med tilhørende ullvotter inni. Bruker de hver gang jeg er på tur, men her kommer jeg til å bytte vindvotten til goretex, da yttervottene blir våte.., Og såp har jeg en balaklave. Fin å ha rundt halsen, og tar den på når jeg ligger i posen. Og dett var vel dett. 

 

Har mange ganger hatt lyst å kjøpe den gamle feltjakken og buksa, men har tatt til vett hver gang jeg husker alle timene søkkvåt, og i koma stilling, når man bare står der og prøver å ikke komme bort klærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger hatt lyst å kjøpe den gamle feltjakken og buksa, men har tatt til vett hver gang jeg husker alle timene søkkvåt, og i koma stilling, når man bare står der og prøver å ikke komme bort klærne...

 

Vi kalte det NATO-stilling...

 

Ullundertøyet som brukes i dag er bra. Likeså er de grå ullsokkene slitesterke. Headover'en er også noe jeg bruker en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av forsvarets utsyr så har jeg og bruker  fotposene, NATO gensern, koma gensern, 111 primusen (n¨å 2 stk), anna-buksa

Har og liker også NATO-genseren veldig godt. Den har sin bruk. Den er ikke lengre noen opsjon for meg når det kommer til tur/friluftsliv (for det vil jeg alltid foretrekke en lettere/luftigere/like tykk ullgenser med høy hals og glidelås i halsen som lar seg komprimere bedre når den pakkes), men for typisk jobbing rundt hytta er den super.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på befalskolen idet, som da hette kystartilleriet, på slutten av 90 tallet. Fikk utlevert selegru fra krigens dager, stålhjelm og ludvigsekken. Arbeidsniform-overdelen måtte gåes med nede i buksa. Og fikk ikke ull undertøy.

Utstyret var rett og slett utdatert og labert.. Men det visste FLO om og det tok ikke lange tiden, før ull ble delt ut til alle. Hjelmen ble byttet ut til en i kevlar. Stridsvest istedetfor selegruen. Ludvig ble byttet til recon. Og arbeidsuniformen ble byttet ut til først M98, så M2000 i ripstoff.

Jervenduk fikk vi også. Og goretex uniform.

Siden har utstyr hatt sterkt fokus i Forsvaret. Utstyrt Idag er stort sett knallbra. Selv om enkelte ting fortsatt kan være noe tungt, men da slitesterkt.

Det koster en formue og skulle opparbeide seg en respektabel utsyrsbod idag. Og jeg synes det jeg fikk til odel og eie fra Forsvaret, har gitt meg en god start på det sivile fjelllivet mitt.

Jeg har tatt med det meste av Forsvaret sitt utstyr over i det sivile. Og deretter byttet ut ting/plagg etterhvert som behovet har meldt seg. Goretex uniformen bruker jeg fortsatt, selv om ihvertfall buksa bør byttes ut snart. Da den er meget godt brukt. Sekken byttet jeg ut i høst, da jeg hadde den gamle reconen og den også nærmet seg utslitt og jeg ønsket en noe mindre og lettere sekk.

Forsvarets vinterskole tester og prøver utstyr hele tiden, noe enkelte avdelinger også gjør. Så mange har nok f.eks hatt forskjellig Goretex uniform, selv om de ser like ut.

Ellers så kommer mye av utstyret Forsvaret bruker fra kjente leverandører som Bergans, Norrøna, HH, Brynje og Åsnes. Så og si, at en holder seg unna materiell forsvaret bruker, er passe dumt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da NorBn II skulle ut og avløse Telemark bataljon i 2000, måtte vi kjøpe oss egene feltbukser for å se ut som folk. Vi fikk utlevert noen filler, og så stort ut some et sigøynerfølge på tur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fotposene har jeg lånt en gang fra en annen person som også var på samme turisthytte. Det er kjempepraktiske om de skal hente ren snø til smelting og vil gå mange steg gjennom dypsnøen. Jeg har vurdert å kjøpe dem privat, men har bare sett dem i størrelsene: for stor, større og altfor stor.

Det finnes jo i dag også damer i forsvaret. Finnes det fotposer i damestørrelse? Det er meningen at de skal gå over ytterskoen, ikke sant? Hvilken størrelse trenger jeg med skisko i str 39/40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten hadde @ på siste tur i Kjekstadmarka noe praktisk fra forsvaret. Det var en varm bukse i halv lengde som man kan ta på under goretexbuksen i pauser. Lignet litt på en varmeskjørt (http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=1592130), men da omvendt ved at du tar den under ytterklærne. Jeg personlig har lyst på en sånn varmeskjørt for å bruke i pauser. Men da hjemmelaget til lavere pris. Vi damer fryser lett på utsiden av lårene i kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten hadde @ på siste tur i Kjekstadmarka noe praktisk fra forsvaret. Det var en varm bukse i halv lengde som man kan ta på under goretexbuksen i pauser. Lignet litt på en varmeskjørt (http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=1592130), men da omvendt ved at du tar den under ytterklærne. Jeg personlig har lyst på en sånn varmeskjørt for å bruke i pauser. Men da hjemmelaget til lavere pris. Vi damer fryser lett på utsiden av lårene i kaldt vær.

Det var vel ei Anna han hadde :-)

https://www.forsvarsbrukt.no/p-1250-mellombukse-bobleubrukt.aspx

 

Helt supert plagg når man sitter/står i ro. Bare å kneppe på .-)

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd. :) .... selv om jeg ikke skjønner så mye av felt grå, Ludvik og Anna, selegru og flo; fulgte det med egen ordbok også?

Men Forsvaret må jo ha valgt noe rett: Optimusen min (111 bråkebrenner) hadde pappa visstnok med fra militæret rundt 1972 (eller rundt der...). Da er den minst 12 år eldre enn meg, og har sikkert vært med på mye rart underveis. Om Omnifuelen varer i 6-7 år skal jeg være fornøyd, sånn til sammenligning... :)

Jeg har (hadde) også to bokser med kryptisk hermetikk som heter RSP og var merket 1976 (78?). Etter hjelp fra forumet for litt siden ble luriumet identifisert som spisbar materie og jeg måtte bare smake...

Joda, innholdet var nok for spesielt interesserte, men jeg ser absolutt potensialet på tur uten alternativer eller i krig når alt (og alle) ellers er spist. Men nå er altså den ene boksen smakt opp og den andre skal gå inn i kriselageret mitt eller følge arverekka videre, hva som enn kommer først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Humle: Jupp, en anna bukse kjøpt på ett militærutsalg for en slik og ingenting. Fast inventar i sekk/pulk om vinteren på turer. For varm til å gå med, men når man sitter ned å slapper av er den kjekk å ha. Av andre ting fra forsvaret jeg har som har vært i bruk i god tid etter er M//77 marsstjøvler. Netting brukte jeg for første gang i forsen og kjøpte etter endt tjeneste mine første nettingplagg som er i fast bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd. :) .... selv om jeg ikke skjønner så mye av felt grå, Ludvik og Anna, selegru og flo; fulgte det med egen ordbok også?

 

Felt grå= grå feltuniform

Ludvig= forsvarets gamle ryggsekk lik som Ludvig i flåklypa har derav navnet

Anna=underbukse i boblestoff med knapper ned på utsiden av lårene slik at man slipper å ta av støvlene når man skal ha på et ekstr lag undertøy

Selegru=kryssreimer som man henger bandolæret i for å kunne fylle opp magasiner feltflaske bajonett og spade GRU er forkortelse for grunnutrustning

FLO= Forsvarets logistikk organisasjon( Innkjøpsavdelingen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig-sekken er god på ryggen så lenge han ikkje er for tung. Og på grunn av fasongen på sekken, er han veldig godt eigna til å ha bærspann i.

Fotposane er nevnt. Eg har dei sjølv, men brukar ikkje sko i dei. 2-3 lag med filtsålar nedi, så brukar eg dei som leirtøflar. Etter ein lang dag med halvfuktige skistøvlar, er det herleg å få av seg støvlane, på med tørre sokkar og fotposane.

Losluva er også ein av dei millitære artiklane eg sett stor pris på. Det finnst kanskje like gode luver i sportsbutikkane, men i så fall til ein heilt annan pris. Luva brukar eg i uvær i fjellet, og i kulde nede i bygda.

Dei nye millitære vindvottene er også langt overlegne alt eg har sett på den sivile marknaden dei seinare åra, og er derfor fast innventar i sekken i tilfelle uvær.

Når det gjeld Optimus 111, som eg lærde å kjenne i millitære i stillebrennarversjon, har eg veldig blanda følelsar. I millitære var det bare trøbbel med dei brennarane me fekk utdelt, og eg er i dag overbevist om at forsvaret hadde hatt mykje meir glede av ein enklare og meir robust primus, td Primus 210, eventuelt i ein litt forsterka boks. Etter eigne, dårlege erfaringar med ein Phoebus 625 (som eg har forstått vert brukt av enkelte utanlandske millitære avdelingar), har eg slått meg til ro med at det er stillebrennar som er problemet for min del. Eg har derfor ein 111 bråkebrennar som fast vinterprimus. Men det kjøpet satt veldig langt inne, med feilkjøpet av Phoebusen og fleire hundre kroner i deler til den før eg fekk tak i ein lett brukt 111 bråkebrennar. Med unntak av grafittpakningen, har ikkje denne primusen svikta meg, men eg har fortsatt tilgode å få full tillit til han. I ein annan tråd på forumet har det kome fram at dette problemet med grafittpakninga forhåpentlegvis er eit innkøyringsproblem for primusen min sin del. Eg satsar derfor på at dette løyser seg i løpet av sesongen.

Real turmat vart eg så realt lei i millitæret at eg har ikkje greidd tanken på eit slikt måltid sidan. Eg hadde lenge ein pose i sekken som nødproviant, men denne er anten kasta eller lagt att ein eller annan plass.

Til tross for at noko av utstyret er brukandes, og i nokre tilfeller også svært bra, står eg for det eg skreiv i den andre tråden om at eg tar det som ei åtvaring når noko vert marknadsført med at det vert brukt av millitæret. For meg er det ei påminning om at det gjerne er laga for noko anna behov enn det eg har. Men når eg vurderer produktet og finn at det er bra nok til mitt bruk, kjøper og brukar eg det gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig sekker pleierman få ta ibillig. Selv om sekken mangler hoftebelte og brystreim etc så kjøpte jeg 2 stk for kr 100 sist jeg var på kioskutsalg hos forsvaret. Så ubrukte ut. Brukes bla på hytta bort til fiskevannet. Grei å bære så lenge den ikke lastet for tungt. Bære bærspann i den var et godt tips. Sekkåpning er jo veldig vid på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fotposene har jeg lånt en gang fra en annen person som også var på samme turisthytte. Det er kjempepraktiske om de skal hente ren snø til smelting og vil gå mange steg gjennom dypsnøen. Jeg har vurdert å kjøpe dem privat, men har bare sett dem i størrelsene: for stor, større og altfor stor.

Det finnes jo i dag også damer i forsvaret. Finnes det fotposer i damestørrelse? Det er meningen at de skal gå over ytterskoen, ikke sant? Hvilken størrelse trenger jeg med skisko i str 39/40?

Har sett de i slike størrelser på hvalsmoen. En periode de bare hadde små størrelser, sist jeg var der hadde de bare noen par i srore størrelser. Kan lønne seg å sjekke hva de har før man kjører opp. Husker ikke pris.

Ellers har Magasinet fått noen nye fotposer, koster 400 et eller annet så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fotposene har jeg lånt en gang fra en annen person som også var på samme turisthytte. Det er kjempepraktiske om de skal hente ren snø til smelting og vil gå mange steg gjennom dypsnøen. Jeg har vurdert å kjøpe dem privat, men har bare sett dem i størrelsene: for stor, større og altfor stor.

Det finnes jo i dag også damer i forsvaret. Finnes det fotposer i damestørrelse? Det er meningen at de skal gå over ytterskoen, ikke sant? Hvilken størrelse trenger jeg med skisko i str 39/40?

 

Dem er ment mer som "leir-tøfler" enn hiking-sko, så om dem er litt store har det ikke så mye å si. Om du skjærer ut såler etter skoene dine i et skomgummi-liggeunderlag eller lignende, så passer dem bedre. Har gjort dette for å kunne gå i dem i sokker og da varmer det godt, men om du plages med for store så kan det være et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.