Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger


bjoern

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et par truger til fototurer i skogen. Er det noen som har tips til lette og stabile truger. Hadde tidligere slike kanadiske med lang "hale" men de ble litt plundrete i tett skog. Skal også bruke de på sommeren i myrlendt terreng, og de må ha god bæreevne . Kan bli tung sekk innimellom på lengre overnattingsturer. Ski blir litt uaktuelt, da jeg er avhengig av å kunne går uten staver. Ski sklir veldig fort nedover  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tung sekk tilsier at du bør opp på minst 30 tommers, evnt 36 avhengig av hvor mye du veier sjøl. Jeg har tubbs wilderness og er godt fornøyd med disse. Mine er 36 tommer og jeg er drøye 80kg. Til mitt bruk passer det godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung sekk tilsier at du bør opp på minst 30 tommers, evnt 36 avhengig av hvor mye du veier sjøl. Jeg har tubbs wilderness og er godt fornøyd med disse. Mine er 36 tommer og jeg er drøye 80kg. Til mitt bruk passer det godt.

De så fine ut. Veier selv ca 76 kg, og kan nok fort få en sekk på 15-20 kg en gang i blandt. De vil bli mest brukt på snik fotografering i skog sommer på veldig myrete terreng, og vinter i samme skogen. Likte utseende på de, og bindingen. Hvilke sko bruker du i de ? Tenkte jeg skulle kjøpe meg et par sånne kanadiske vinterstøvler i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubbs har mye bra, Tubbs Journey er en rimelig modell med hælløfter og bra brodder (koster ca.1500,- hos XXL)

Toppmodellen Mountainer må du vanligvis gi ca. 2500,- for. Wilderness havner mellom disse.

Jeg synes også du bør ha 30" til allsidig bruk.

De fleste vintersko fungerer greit, fordel om de er litt stive både i såle og overlær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Skal du bruker truger under forskjelligeg forhold, må du jo skaffe deg forskjellige truger. Skal du bare ha en truge type, må du jo kjøpe en unødig stor type, som bærer deg under alle forhold. Også i løs tørr snø, som bærer lite. Men ofte kan du klare deg med en mindre. Og er det skare (som ikke bærer med fottøy), eller pakket fat snø, kan "Bjønne truger" holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Skal du bruker truger under forskjelligeg forhold, må du jo skaffe deg forskjellige truger. Skal du bare ha en truge type, må du jo kjøpe en unødig stor type, som bærer deg under alle forhold. Også i løs tørr snø, som bærer lite. Men ofte kan du klare deg med en mindre. Og er det skare (som ikke bærer med fottøy), eller pakket fat snø, kan "Bjønne truger" holde.

 

 

Blir det ikke litt dumt da når man møter flere typer føre på samme turen? Blir litt mange truger å dra på?

 

(ja jeg kverulerer nå men er i det humøret) :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt dumt da når man møter flere typer føre på samme turen? Blir litt mange truger å dra på?

 

(ja jeg kverulerer nå men er i det humøret) :-)

Ja hvis du ikke har noen formening om føret (og dum nok), så ta med deg 5 -6 forskjellige truger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken kan være nyttig : http://www.klikk.no/emne/truger

Står mye bra her.

Det var en bra link. Sto mye informativt der.

Men som et slags svar til andre over her. Er forholdene slik at det er plundrete å gå, så setter jeg meg bare ned en lun plass og drikker kaffe. Den tiden at jeg MÅTTE gjøre sånn eller slik er over. Jeg koser meg på tur uansett om jeg går 10 meter eller 10 mil.  :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så fine ut. Veier selv ca 76 kg, og kan nok fort få en sekk på 15-20 kg en gang i blandt. De vil bli mest brukt på snik fotografering i skog sommer på veldig myrete terreng, og vinter i samme skogen. Likte utseende på de, og bindingen. Hvilke sko bruker du i de ? Tenkte jeg skulle kjøpe meg et par sånne kanadiske vinterstøvler i samme slengen.

Jeg bruker dels viking hunter, altså jaktstøvler, og dels powerboots. Begge deler funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tubbs Soujourn. Er litt blandet fornøyd med dem. Det hadde en bra pris. Festesystemet bak hælen er litt plundrete å få fast med hansker/votter på. Test dette ut for du kjøper dem. Jeg er fornøyd med tannen nederst, som sørger for at du ikke sklir tilbake. Dette må du bare ha. Jeg må passe på at jeg strammer reimene på oversiden godt nok, ellers glipper en av reimene under trugen og da blir det bare tull. Når reimene sitter fast, er det en lang reim til øverst som henger litt løst. Den hadde jeg gjerne sett på en annen måte. I vanlig, litt kompakt snø fungerer de fint, men i løssnø er til og med en størrelse større ikke stor nok.

Pass på at truger ikke nødvendigvis blir sittende rundt hver sko. Test på forhånd om skoene du har tenkt å bruke fungerer med trugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt problemene Lindap har med sine bindinger.  Sojourn er en utgått modell, men bl.a. Journey (og Wilderness før 2013) har lignende binding.

Disse enkle bindingene er litt mer plundrete å sette fast, men faktisk lettere å åpne med tjukke votter enn de mer avanserte :-)

 

Ser at Magasinet fortsatt har tilbud på Hunter/Millitary 30" og 36" om noen er på jakt etter kvalitetstruger til god pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Kanadisk type, som bærer meg i løssnø (og med dagtur-sekk), men jeg veier ikke så mye da. :) Ca 68 - 70 kg med vinterbekledning, men uten sekk. Jeg har størrelsen 12" - 42".   http://www.canadianoutdoorequipment.com/store/traditional-huron-snowshoes.html Mine bindinger er ikke avbildet. Har en type som ble solgt her i landet, på 80-tallet. De holder trugen bra på foten. Har aldri forsøkt å sette de på med votter og det er vel heller ikke behov for. Det tar sekunder å sette på og ennå raskere å ta av. Men det har vært og er brukt forskjellige bindingstyper på slike trugene. Er ikke så vanskelig å lage bra bindingere selv heller. 

 

Større typer er å få kjøpt. På linken er det også en størrelses indikator, bassert på bæreevne opp mot vekt. Se under: "Sizing". Dette er truger beregnet for løssnø og snø med lite bæreevne! Andre mindre typer benyttes, for fastere snø. Har også bært relativt tunge sekker til hytte (ca halv kroppsvekt), med disse trugene, men da med fastere snø og ganske flatt terreng.

 

Men det finnes jo moderne truger, som også har god bæreevne. 

 

På store truger trenger en vel ikke å tenke på "pigger" (sklisikring) under trugene, de er beregnet for løssnø og sklir lite. For dårlig skareføre, har jeg en liten moderne type med slike "pigger". Ellers har jeg ikke bruk for det. Men jeg bruker truger kun i skogen og under "tregrensa" på fjellet.

 

Bindinger er viktig! Men jeg forventer, at folk sjekker ut slikt i en forretning. Dette er noe jeg aldri ville ha kjøpt på postordre/netthandel, uten å kjenne både trugetype og bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Kanadisk type, som bærer meg i løssnø (og med dagtur-sekk), men jeg veier ikke så mye da. :) Ca 68 - 70 kg med vinterbekledning, men uten sekk. Jeg har størrelsen 12" - 42".   http://www.canadianoutdoorequipment.com/store/traditional-huron-snowshoes.html Mine bindinger er ikke avbildet. Har en type som ble solgt her i landet, på 80-tallet. De holder trugen bra på foten. Har aldri forsøkt å sette de på med votter og det er vel heller ikke behov for. Det tar sekunder å sette på og ennå raskere å ta av. Men det har vært og er brukt forskjellige bindingstyper på slike trugene. Er ikke så vanskelig å lage bra bindingere selv heller. 

 

Større typer er å få kjøpt. På linken er det også en størrelses indikator, bassert på bæreevne opp mot vekt. Se under: "Sizing". Dette er truger beregnet for løssnø og snø med lite bæreevne! Andre mindre typer benyttes, for fastere snø. Har også bært relativt tunge sekker til hytte (ca halv kroppsvekt), med disse trugene, men da med fastere snø og ganske flatt terreng.

 

Men det finnes jo moderne truger, som også har god bæreevne. 

 

På store truger trenger en vel ikke å tenke på "pigger" (sklisikring) under trugene, de er beregnet for løssnø og sklir lite. For dårlig skareføre, har jeg en liten moderne type med slike "pigger". Ellers har jeg ikke bruk for det. Men jeg bruker truger kun i skogen og under "tregrensa" på fjellet.

 

Bindinger er viktig! Men jeg forventer, at folk sjekker ut slikt i en forretning. Dette er noe jeg aldri ville ha kjøpt på postordre/netthandel, uten å kjenne både trugetype og bindinger.

Det var en slik type jeg hadde. De ble laget på sløyden for snart 43 år siden, og de holdt  seg helt til vinteren 2011 !!!!!!. Det eneste som var litt minus, var at de var litt lange, og derfor ikke så lett å gå med i tett skog. Ellers var de helt suverene. Laget meg et par steggjern til å sette på når det var litt glatt og solid skare.

 

Jeg tror jaggu jeg lager meg et par truger. Det er noe eget med selvlaget utstyr. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en slik type jeg hadde. De ble laget på sløyden for snart 43 år siden, og de holdt  seg helt til vinteren 2011 !!!!!!. Det eneste som var litt minus, var at de var litt lange, og derfor ikke så lett å gå med i tett skog. Ellers var de helt suverene. Laget meg et par steggjern til å sette på når det var litt glatt og solid skare.

 

Jeg tror jaggu jeg lager meg et par truger. Det er noe eget med selvlaget utstyr. :)

Har aldri hatt problemer i skogen (til mitt bruk), selv om disse trugene er lange. Selve trugen (bæreflaten) er ikke så lang, men med "bevertailen", blir det jo litt lengde. Men, den "halen" har en viktig funksjon. Og i snø med dårlig bæreevne, er det vel ingen moderne truger som er bedre. Enten det er tørr løssnø, eller fuktig løssnø. Tette kratt ungår jeg.

 

Uansett så må bæreflaten være tilpasset snøens fasthet (bæreevne) og vekten oppå. Ellers blir det raskt tungt å gå. Eneste bakdelen jeg ser med disse, er at en  kan ikke snu "på en femøring". Og de er selvfølgelig for store, hvis en mindre truge bærer. Men er jeg på tur og usikker på fastheten i snøen, vil jeg heller ha en truge som er for stor, enn en som er for liten og bærer dårlig.

 

Men skal du lage truger, kan du jo lage flere typer, og i forskjellige størrelser Og har du behov for å snu på "femøringen", kan du jo også lage en uten "bevertail".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har ikke noe pressende behov for truger akkurat nå, men kom nå over denne siden http://www.nordisk-fritid.no/butikk/vart-tilbud-truger der de ser ut til å selge truger som koster vel tusenlappen mindre enn noen av de kjente som Tubbs og MSR sine. Søkte her på forumet, men fant ikke så mye om de.  Kanskje noen her som kan si noe om de - i forhold til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Femund" er produsert av Yukon Charlie og bør ikke være helt håpløse.

Jeg har et par av en annen modell derfra og de fungerer brukbart.

Vet at fabrikken i en periode brukte duk av lav kvalitet, søker en litt på nettet vil en finne flere som klager på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Femund" er produsert av Yukon Charlie og bør ikke være helt håpløse.

Jeg har et par av en annen modell derfra og de fungerer brukbart.

Vet at fabrikken i en periode brukte duk av lav kvalitet, søker en litt på nettet vil en finne flere som klager på dette.

 

Takk for info.Jeg + sekk blir nok for tung for Femund. Rondane 36" derimot... :) Var det Yukon Charlie som hadde brukt duk av lav kvalitet, eller var det nordisk-fritid (som selger Femund og Rondane)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.