Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe GPS på svalbard - ta med tilbake til fastlandet


Marhaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Så vidt jeg vet gjelder samme regler mellom Svalbard og fastlandet som mellom utlandet og Norge:

http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

 

Det er helt korrekt. Nå er det vel få GPS-enheter som koster så mye mer enn rundt 3000 kr, så med mindre du skal handle veldig mye annet, så er ikke dette noe problem. Du går bare på grønt når du skal igjennom tollen. Handler du for mer, så må du gå litt fortere, og se litt mer uskyldig ut når du går igjennom grønt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de dokumentere at den er kjøpt på svalbard og ikke nå du hadde med deg når du reiste dit? Er tolla som må dokumentere at du har gjort noe ulovlig. Ikke du som har bevisbyrden

Her tar du feil.

Du kan bli pålagt å fremlegge bevis for at gjenstanden er kjøpt før du reiste ut av landet.

Det riktige når man tar med seg dyre gjenstander ut er en tur innom tollen på utreise for å få et papir på dette.

Kan du ikke dokumentere verdi så er det tollens oppgave å fastsette verdien skjønnsmessig ved innreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ville nok ikke tatt orginalemballasjen med hjem i allefall.

Synes det virker som om at tollerne kontrollerer mye hyppigere på flyene fra svalbard enn andre steder jeg har reist fra. Folk flest har fotoutstyr for mye større verdier enn en gps, og jeg har aldri hørt at noen har fått problemer på veien hjem, hva med en gjennomsnittlig iphone feks. de ligger vel fint på den 6000kr grensa?

Når det er sagt, ikke stol blindt på at prisene er lavere der oppe, sjekk det før du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.