Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkalotten på tvers


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg planlegger en uflukt nå som skal gjennomføres i sep/okt. Jeg skal innom Russland, Finland, Sverige og Norge. Den blir på 9-1000km og tror vi kan få gjennomført denne på ca en måned. 

I korte trekk inneholder den følgende:

 

Buss fra Kirkenes-Murmansk eller sykle Kirkenes-langs Nikel-Ivalo

Sykle Murmansk-Ivalo(om vi ta buss på første etappe)

Gå fra Ivalo - Sverige ved Muonio grensen

Gå fra Sverige - Kautikeno

Padle fra Kautikeno til Alta

 

Når det gjelder grenseovergang  Russland regnes sykkel som et kjøretøy. Så har man visum og invitasjon i orden, skulle ikke dette by på problemer(ambassaden i Murmansk informerte).

Har også blitt tipset om Pasvig turist som jeg bør kontakte for tips og reiserute.

 

Noen som har tips om hva rute man bør gå hele/deler av strekningen? Hva man bør se på turen? Slipper man myggen i sep/okt? Bjørn?

 

Er 30dager realistisk? Med en røflig kalkulasjon så det aktuelt ut; Ca 1/3 av etappene hver består av sykling/gåing/kano med ca følgende snittfarter 20km/3km/10km.

Så om jeg er "nøktern" og sier 5km/t i snitt, 6timer hver dag i 30 dager blir dette 900km og vi er så godt som i mål. Høres det gjennomførbart ut?

 

Anser meg selv som i god form og er veldig glad i fjellturer, men er relativt ny nå det kommer til ekspedisjoner som dette.

Turen er fortsatt i planleggingsfasen så begynner og haste en del..   

 

Setter pris på alle innspill! 

 

post-13993-0-18619100-1390057440_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Høres ut som en spennende tur! Distansen skal nok gå fint på en måned, bare man står på. Har selv fått unna 1000 km på 30 dager, fullt gjennomførbart uten at det blir heseblesende stress. Myggen er stort sett borte så seint på høsten, men snøfall kan forekomme. Bjørnen er tilstede, du er heldig om du får se en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.