Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyhet: Helsport Reinsfjell Superlight - 2kg dometent


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Så i dag at Helsport lanserer et nytt Superlight telt: Reinsfjell 2.

 

Med to innganger, bratte vegger, tre stenger og muligheter for å ha kokeapparatet alà Ringstind ved siden av seg, så er jeg svært interessert i Reinsfjell 2+. Men det teltet veier 3.5 kg. Dette nye Superlight skal veie 2kg. Det gjør det betydelig mer akseptabelt som fjelltelt.

 

Er det noen som vet om lanseringsdato/tilgjengelighet? Så at en utenlansk butikk har satt opp pris på ca. 550 pund.

 

 

http://www.helsport.no/no/OM_HELSPORT/Qr_Koder/Reinsfjell_SuperLight

 

Edit:

 

http://www.outdoorfair.de/p-en-3990-reinsfjell-superlight-2.aspx?VariantID=7348

 

Ser at de påstår at det trolig er tilgjengelig mars 2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget spennende, spesielt siden dette er et bra 2 manns telt pga sideinngangene. Er veggene bratte nok vil gulvlengden på 240 cm være tilstrekkelig for mine 198 cm også.

 

Synd de har fjernet bardunfestene oppe og nede på fot og hodeende. Antagelig er superlightduken for svak for en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane er liksom bare et krympet fjellheimen med lavere takhøyde og korte liggeplass. Kunne heller hatt en superlight av fjellheimen uten ekstra stort fortelt, men samme liggelengde og takhøyde.

Har tenkt akkurat det samme. Hvorfor begynne med et stort forttelt i et superlight produkt? Skjønner godt at produktet finnes, men hvorfor ikke en variant uten det store forteltet. Dette er jo telt der hovedformålet er å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt akkurat det samme. Hvorfor begynne med et stort forttelt i et superlight produkt? Skjønner godt at produktet finnes, men hvorfor ikke en variant uten det store forteltet. Dette er jo telt der hovedformålet er å spare vekt.

 

Ja, 2 stenger som i gamle Fjellheimen (uten camp) så hadde de begrenset vekta ganske mye bare der. Da kunne de heller beholdt takhøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2 stenger som i gamle Fjellheimen (uten camp) så hadde de begrenset vekta ganske mye bare der. Da kunne de heller beholdt takhøyden.

Som i gode gamle Børgefjell.... (Og kanskje enda tidligere modeller med andre navn). Tror de hadde en modell som het stetind og en gang. Tomannstelt med to innganger, to stenger og liggeretning på tvers. Det skulle jeg likt å se i superlight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt akkurat det samme. Hvorfor begynne med et stort forttelt i et superlight produkt? Skjønner godt at produktet finnes, men hvorfor ikke en variant uten det store forteltet. Dette er jo telt der hovedformålet er å spare vekt.

En del potentiella kunder vill ha stort förtält. Jag vill ha det. Det hjälper ju inte med låg vikt om produkten inte fyller det behov man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i gode gamle Børgefjell.... (Og kanskje enda tidligere modeller med andre navn). Tror de hadde en modell som het stetind og en gang. Tomannstelt med to innganger, to stenger og liggeretning på tvers. Det skulle jeg likt å se i superlight.

 

Stetind er forgjengeren til Ringstind (har det teltet selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del potentiella kunder vill ha stort förtält. Jag vill ha det. Det hjälper ju inte med låg vikt om produkten inte fyller det behov man har

Hilleberg gjorde det motsatte med Anjan. Først telt uten GT, og så kom telt med GT senere.

Ser du på Forum rundt omkring, så er vel 90% av teltene folk har uten GT.

 

Når det gjelder Norden kan det nok være litt forskjellig, men Helsport går nok glipp av et stort marked når de ikke har 2 varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største hullet i i utvalget av Helsport lettvektstelt, synes jeg er manglen på et tunelltelt med full takhøyde og rette endevegger i innerteltet. Synes det er rart at Helsport ikke har et slik telt.

Dette gjelder Hilleberg også. Hadde vært fantastisk med et 3 sesongs Kaitum 3 på 2,3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder behov, så var dette utslagsgivende for mitt valg. Her kjører de i tillegg vindmaksinen på siden på Anjan, og forfra på superlight.

 

http://www.youtube.com/watch?v=03hzGiiHjvo

 

http://www.youtube.com/watch?v=2CViuqYlt3A

Blir forskjell om en kjører fra siden eller forfra på et telt.

Men Fjellheimen Superlight så ikke ut til å være mitt førstevalg som fjelltelt nei. Det har det vel egentlig ikke vært før den videoen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike telt er at vindfanget blir mye større og da er kanskje ikke lettvektsduken sterk nok?

Rivestyrke på Helsport Superlight = 8kg

Hilleberg Yellow label (Anjan, Rogen) = 10 kg

 

Når teltet begynner å bli eldre, og rivestyrken blir dårligere, betyr nok rivestyrken en del ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjans stenger fikk hjelp av bardunene i den blåsefilmen. Bardunfestene hindrer stengene i å bevege seg. Superlight teltet fikk vinden forfra uten at det var barduner foran som hjelpemiddel, så de to kan ikke sammenlignes.

 

 

Her blir Hilleberg Rogen lagt flatt.

 

Utrolig kult at de tester teltene slik, men jeg reagerer på at de ikke tester Anjan under samme kriteriene som konkurrentene.

 

Om trygg søvn i stormkast er tingen, så kjøper man ikke lette telt. Dersom lett sekk over lange distanser er ønskelig, så må man bruke hodet når man slår opp teltene. Det går fint an å finne ly selv på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjans stenger fikk hjelp av bardunene i den blåsefilmen. Bardunfestene hindrer stengene i å bevege seg. Superlight teltet fikk vinden forfra uten at det var barduner foran som hjelpemiddel, så de to kan ikke sammenlignes.

 

 

Her blir Hilleberg Rogen lagt flatt.

 

Utrolig kult at de tester teltene slik, men jeg reagerer på at de ikke tester Anjan under samme kriteriene som konkurrentene.

 

Om trygg søvn i stormkast er tingen, så kjøper man ikke lette telt. Dersom lett sekk over lange distanser er ønskelig, så må man bruke hodet når man slår opp teltene. Det går fint an å finne ly selv på Hardangervidda.

Hei. Anjan har ingen barduner foran eller bak. Blir litt merkelig påstand at tunneltelt tåler kraftigere vind fra siden ift. forfra. Hilleberg selv anbefaler at Anjan settes med kortsiden mot kraftig vind, for best mulig styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en påstand. Det er en observasjon. Bardunene på Anjan gir stengene bra støtte mens på Superlight er bardunene strukket såpass langt ut til siden at de ikke holder igjen teltet. Se filmene om igjen, og se nøye på bardunene på Superlight. Ser du hvordan de er så slakke at de blaffrer i vinden? Se så på bardunene på Anjan. De blaffrer overhodet ikke, de er nemlig strammet skikkelig. Hvorfor viser de også såpass mye av Anjan, og pris og info om teltet, men ingenting på Superlight?

 

For alt jeg vet er Anjan et kjempetelt, men filmen beviser det ikke pga. forskjellige testmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå. Testen med Superlight er bra. Testen med Anjan er gjort annerledes.

 

Jeg vil gjerne se Anjan bli blåst nedover på kortsiden for at sammenligningen blir korrekt. Samtidig vil jeg gjerne se Superlight bli blåst fra siden også.  :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet blir jo primært blåst nedover, så ser ikke helt hvordan mer barduner kunne hjulpet her. Stivere stenger derimot. Men er jo likevel imponerende at teltet reiser seg etterpå uten noen brukne stenger.

Godt poeng. Virker som at begge teltene er bardunert riktig. Lurer på om det er Superlight  2 i videoen. I utganspunktet skulle en 2 være sterkere enn en 3 (Anjan), men i dette tilfellet blir det mye mere vind over superlighten enn på Anjan 3 (pga. høyde). Dette kan ha påvirket resultatet. Tunneltelt er jo ikke kjent for å tåle vind ovenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.