Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og pulk i stiv kuling?


atari

Anbefalte innlegg

Har planlagt tur i Meråker/Sylane kommende helg i flere måneder nå men værmeldingen er ikke så bra. Er det noen her som har erfaring med skitur med pulk i stiv/sterk kuling?

 

Tenkte går fra Bjørneggen til Storerikvollen, via Ramsjøhytta og over fjellet tilbake til Bjørneggen. Gikk samme turen i fjor og da blåste det ganske friskt over fjellet og det ble litt i overkant spennende. Nå har jeg enda flere turer bak meg og er enda bedre forberedt men liker ikke helt værmeldingen:

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/Tydal/Storerikvollen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder bildemeldingene på yr.no så er min erfaring fra Finse, at det gjerne blåser mer og er kaldere der enn bildemeldingene sier. Hvordan det er i Trøndelag vet jeg ikke, men jeg ville kalkulert med at den kulingen i virkeligheten er full storm. Hverken kuling eller storm er vind å vandre rundt i. Min er faring er at når vinden øker og blir kuling, så setter jeg opp teltet. I forfjor ventet en kamerat og jeg litt for lenge og jeg målte 21m/s med medbragt vindmåler da vi slo leir. 

 

Hvis du vil på tur til tross for været, eller pga av det, så kan planen feks være å gå et kort stykke (fra bilen) og slå leir. Bare for å prøve forholdene. Bruk gpsen med sporing så du finner veien tilbake om det er whiteout og noe går galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg og avlyste turen og dro på hytta i steden. Det ble en 45min tur fra bilen i stiv kuling og -12C. Har med alt utstyret så det er mulig jeg tar en tur i nærområdet her fredag til lørdag.<br /><br />Sent from my GT-I9100 using Tapatalk<br /><br />

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å være på den sikre siden. Jeg er ikke av den lettskremte sorten men når det gjelder vær og vind så vanker det stor respekt. Husker veldig godt at vi snudde rett oppe i bakken for Finsevannet i Februar. Altfor mye vind så vi koste oss med Finsepils på hytta og tok et par dager i Skarvheimen, hvor det var betydelig bedre vær og vi hadde vinden i ryggen, istedenfor.

 

Ellers kan jeg ikke si at pulk blir noe problem. Værre er det å få satt opp teltet om man er alene og har liten trening i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sterk sidevind er det i alle fall betre å gå med pulk enn med stor ryggsekk ;)

Når ein er på telttur i fjellet, må ein vera forberedt på det meste, men det er sjølvsagt lurt å moderere seg når ein veit at vermeldinga melder vind ein ikkje er komfortabel med. Når du fyrst er på hyttetur i vinden, kan det vera lurt å nytte sjansen til å få deg erfaring med å slå opp og ta ned teltet i vinden også. Det er langt trivlegare å trene på dette når ein veit at ikkje livet står på spill om ein ikkje får det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv kuling er nok det maksimale du klarer å gå i. Når folk sier at de har gått på ski i snøstorm så har det som regel ikke blåst mer enn en kuling. Jeg har forsøkt å gå på ski i stiv kuling, og det gikk i ca. en halv time så besluttet vi å slå opp telt. Teltet ble gravet et stykke ned i snøen og så ble det bygget en solid vindvegg.

Men poenget var at du ikke trenger å regne med å bevege deg særlig langt på ski med en stiv kuling i fjeset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk meg en tur i dag fra hytta og opp til tregrensa og forsøkte å sette opp teltet, et Hilleberg Nallo 2. Jeg vet ikke hvor sterk vind det var men den var så sterk at jeg ble blåst overende et par ganger. Yr.no sier stiv kuling.

 

På forhånd hadde jeg festet et 3m tau i fotenden på teltet. Dette festet jeg til pulken med karabinkrok. Hadde også tapet teltstengene slik at bare leddet på midten kunne brukes. Hadde teltet i teltpose på toppen av arctic bedding på pulken. Pulken var pakket for langhelg og veide ca 35kg.

 

Festet først to snøplugger i fotenden av teltet mot vinden. Det var lite snø så jeg fikk ikke satt de så dypt. Jeg strevde skikkelig i den sterke vinden og tenkte at dette er en situasjon jeg må prøve å unngå på en reell tur.

 

Etter de to snøpluggene var festet satt jeg sammen stengene og dro duken over. Strevde skikkelig med å få enden på stanga ned i stangkoppen. Hadde ullvotter med vindvotter utenpå og hadde de på hele tiden. Det var -12C så det var nok like greit. Etter stengene var på plass festet jeg to snøplugger i hodeenden. Igjen fikk jeg de ikke så langt ned i den frosne bakken. Jeg måtte finne frem de vanlige pluggene og se om de fungerte bedre. De lå uheldigvis nede i pulken så jeg måtte ta av arctic bedding for å komme til. Jeg tok av beddingen og la den inni teltet og gikk tilbake for å åpne pulkposen og da skjedde det:

 

Alle de fire snøpluggene ble rykket opp av vinden og teltet blåste bort. Heldigvis var det fremdeles festet i pulken så det for ikke langt. Samtidig blåste beddingen av gårde men den greide jeg å få tak i. Pulken begynte å røre seg også og det begynte å bli vanskelig å holde på alt. Vinden hadde nå økt betraktelig og jeg begynte å pakke ned igjen.

 

Det neste som skjedde var at pulkposen til teltet føyk av gårde. Jeg var litt for uforsiktig når jeg skulle tre den over det sammenrulla teltet. Jeg fant den igjen ca 100m lenger ned på veg hjem igjen. En meget lærerik tur!

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Endret av _OS_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er av praktiske øvelser en lærer. Løs snø og vind er ille (bare manglende festmuligherer er værre). Jeg har god erfaring med å bruke skiene som plugger ved oppsettet i steden for snøpluggene. Ikke la skiene stå oppreist natten gjennom. De kan knekke i sterk vind. Enten legger jeg dem ned når snøen har satt seg rundt pluggene, eller fester snøpluggene utapå og tar ned skiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre erfaringer fra turen: Brukte for første gang stivt drag (Acapulka wire drag) istedenfor taudrag til parispulken. Det fungerte veldig bra men jeg savnet fjerning da det blir mye rykk og napp. Er mere tungvindt å rette på lasten på pulken eller hente noe i pulken i forhold til taudrag. Men på kryss og tvers i skogen oppover fjellet fungerer det mye bedre enn taudrag. For ikke å snakke om ned igjen. Der er det overlegent. Snøpluggene (Hilleberg) har et kort tau med krok festet på seg og de hadde floket seg og satt samen i hverandre i pakkeposen. Brukte flere minutt på å nøste opp floken når jeg satt opp teltet. Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å la snøpluggene ligge i posen, og la tauet og kroken henge utenfor. Da blir det lite tull. Morsomt at du tester ut taudrag vs stivt. De har definitivt ulike fordeler og ulemper. Jeg blir bare mer og mer forvirra jo flere forhold jeg får testet de to løsningene ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smart å tape halve stengene sammen og den ene enden fast i stangkoppen når man har telt og pulk. Kanskje en kjent triks dette på forumet, men kan sikkert ikke gjentas ofte nok: Når teltet pakkes trekker man altså ikke ut stengene helt, men kun den ene stangkoppen og halve stanga. Resten er tapet fast. Deretter rulles det som et seil og legges i pulken.

I sterk vind og fokk settes teltet opp med den "ferdige" enden mot vinden, og plugge ned med ski og staver. Man kan enten sitte eller kjøre pulken over teltet slik at det ikke blafrer så sterkt. Deretter løftes det fra den andre siden. Kryssbuer er å foretrekke. Det går i tillegg lynkjapt å sette opp teltet, og man klarer det med to par votter og null blod i fingrene. Det er verre med glidelåsen- jeg har måttet krype under duken og inn i forteltet for så å varme henda for å greie denne kompliserte øvelsen med glidelåsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn jeg gjør det både med Nallo 2 og Kaitum 3GT men de har ingen kryssende stenger. Ja glidelåser er vriene, jeg må ta av vottene. Får ikke tak i de små "hendlene" med votter. Når det er sagt så har jeg også et Hilleberg Rogen og der er det mye større "hendler". Kan være dette kommer på nye Hilleberg-telt også. Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn jeg gjør det både med Nallo 2 og Kaitum 3GT men de har ingen kryssende stenger. Ja glidelåser er vriene, jeg må ta av vottene. Får ikke tak i de små "hendlene" med votter. Når det er sagt så har jeg også et Hilleberg Rogen og der er det mye større "hendler". Kan være dette kommer på nye Hilleberg-telt også. Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Hvorfor fjerner du ikke de knøttsmå metallhendlene og erstatter disse med Dynema-bardunhemper? Har gjort dette på alle mine telt, og de glidelåsene kan betjenes med en sovepose på hånda :-D Exped har dette som standard.

Endret av Balle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fjerner du ikke de knøttsmå metallhendlene og erstatter disse med Dynamobardun-hemper? Har gjort dette på alle mine telt, og de glidelåsene kan betjenes med en sovepose på hånda :-D Exped har dette som standard.

Har aldri hørt om slike hemper før. Link?

Dessuten liker jeg å holde utstyret mitt i orginalstand i tilfelle jeg skal selge det senere (har bla nettopp solgt et Hilleberg Jannu)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett Expeds barduner, knyttet til en hempe med selvlysende plast"dings" i enden. Her er et eksempel fra Exped:http://www.utedepot.no/exped/telt-tarps

 

På de teltene jeg har gjort det selv, er disse hempene ca 15 cm lange, veldig enkle å få tak, pluss at det er veldig god refleks i bardunen.

 

Linken fører ikke helt fram, gå inn på en teltmodell, og videre til detaljer.

Endret av Balle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du fram i Exped sine sider? Håper dette ordner seg, det er for ille at du og "Fuglehundmannen" ikke klarer å komme seg inn i teltet pga. korte glidelåshemper og kalde fingre...Det er forøvrig svært, svært lite utstyr som er perfekt fra produsentens side, forbedringer er en del av friluftslivet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du fram i Exped sine sider? Håper dette ordner seg, det er for ille at du og "Fuglehundmannen" ikke klarer å komme seg inn i teltet pga. korte glidelåshemper og kalde fingre...Det er forøvrig svært, svært lite utstyr som er perfekt fra produsentens side, forbedringer er en del av friluftslivet :?

Finner ikke noen detaljer om teltene du peker til men tror jeg skjønner hva du mener.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen slår Exped på finurlige løsninger. I tillegg til bardunbaggene/flaggene har alle barduner og glidelåshemper innvevd refleks.

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/cord-stuffsack-0

Enig i at Exped har veldig gjenomført design på sine produkter, nærmest som teltverdenens Apple. Men de flate stangkanalene er et dårlig valg for meg. Derfor foretrekker jeg ofte Hilleberg's utvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med små glidelåshemper i klær, telt, soveposer  og alle andre steder har jeg alltid løst ved å tre inn en skolisse eller tynt snøre i hullet i hempa og knyte en knute ytterst. Da har du en 20 cm lang og dobbel snor å dra i, og som kan håndteres med de tjukkeste vottene.  Hvorfor må sånne "idiotsikre" løsninger kjøpes? Det er jo like raskt å lage og løse slike ting selv.

 

Exped har mye bra, men jeg kjøpte ikke Auriga-teltet mitt på grunn av reflekser på bardunene. Og reflekser kan jeg jo enkelt sette på "Fjellheimen"-teltet hvis jeg synes det skulle bli viktig.

 

Poenget mitt er bare at  noen "mangler og fixer" ofte kan løses med enkle hjelpemidler, alt behøver ikke kjøpes ferdig eller følge et spesielt merkenavn eller produsent... :)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du de er et dårlig valg for deg?

Fordi det er  enklere å tre stenger inn i de utvendige kanalene. De flate kanalene yter mer motstand og jeg opplever av og til at stengene kjører seg fast(Polaris) så jeg må bearbeide kanalen med fingrene.

 

Mine erfaringer med Exped er fra Vella II, Venus og Polaris, hvorav jeg har eid de to siste i 4 år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noen detaljer om teltene du peker til men tror jeg skjønner hva du mener.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/polaris-0#prettyPhoto[node-nid-5699-field_details_img]/1/

Sånn, der kom det endelig. Du trenger ikke å klippe vekk metallhempene hvis du ikke vil, det hjelper akkurat like mye å knytte fast lengre hempe i dem, som å fjerne dem. Men sparte jo mellom 20 og 30 gram i samme slengen, over en halv snuseske det :D De selvlysende plastkulene er ikke så lette å få tak i, så hvis noen vet hvor, del det gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med små glidelåshemper i klær, telt, soveposer  og alle andre steder har jeg alltid løst ved å tre inn en skolisse eller tynt snøre i hullet i hempa og knyte en knute ytterst. Da har du en 20 cm lang og dobbel snor å dra i, og som kan håndteres med de tjukkeste vottene.  Hvorfor må sånne "idiotsikre" løsninger kjøpes? Det er jo like raskt å lage og løse slike ting selv.

 

Exped har mye bra, men jeg kjøpte ikke Auriga-teltet mitt på grunn av reflekser på bardunene. Og reflekser kan jeg jo enkelt sette på "Fjellheimen"-teltet selv hvis jeg synes det skulle bli viktig.

 

Poenget mitt er bare at  noen "mangler og fixer" ofte kan løses med enkle hjelpemidler, alt behøver ikke kjøpes ferdig eller følge et spesielt merkenavn eller produsent... :)

 Det er jo nettopp det jeg har gjort, ordnet det selv. Ingenting er kjøpt, bortsett fra Dynema-barduner. Disse bruker jeg uansett til altmulig, tarp, telt og hund. Jeg har aldri ment at man må kjøpe et Exped-telt, ville bare vise et bilde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.