Gå til innhold
  • Bli medlem

Å holde varmen på post


RDJ

Anbefalte innlegg

Jeg driver i disse dager så smått med innjaging av en drivende hund. Dette består ganske enkelt i å sette seg ned i skogen og la hunden finne utav ting selv. Timene blir fort mange, og jeg har merket at det å holde varmen i både tre, fire og fem timer i mer eller mindre samme stilling, ja det kan faktisk bli en utfordring. Temperaturene har bare ligget mellom 0 og 5 plussgrader, men like fullt har jeg måttet avbryte økter fordi jeg blir for kald. Og snart blir det nok enda kaldere.

Jeg har til nå brukt dobbelt lag med ullundertøy, en ganske kraftig (og dermed litt varm) fjellbukse, tykk ullgenser og skalljakke ytterst. Kler på meg når jeg setter meg ned. Pga regn sitter jeg ofte under jervenduk. Venter nå på en rimelig grei dunjakke (berghaus ramche) som jeg kanskje frykter blir litt for mye igjen. Men jeg er lei av å fryse nå! Jeg har tenkt på dun når det gjelder bukse også, men i og med at jeg sitter, vil kanskje dunet komprimeres for mye på undersiden til å isolere skikkelig? Har også sett på ullfrottébukse 400g/m2, ville dette være et bedre alternativ?

Er det andre som har erfaring med å sitte stille utendørs over lengre perioder, og har tips å komme med? Både med tanke på buksa som nevnt, men også andre triks blir mottatt med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med postjakt, men har litt erfaring med å fryse.

Du tjener noen grader med å sitte inni fjellduken, og ikke under. Og en dun- eller fiberbukse sammen med dunjakke høres knall ut. Hvis du plusser på en skikkelig varm lue og varmt fottøy er det ventinga og ikke frysing som blir værst.

Om nødvendig kan du legge til aktiv varme under klærne, som en varmeflaske eller et batteridrevet varmeelement...

Masse varme mistes mot bakken når en sitter så pluss på et tykt underlag. Da gjør det ikke så mye om dunbuksa komprimeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittet en del på post, ned til minus 10.

Jeg syntes det var fint å ha en god stol å sitte i. Det gjøre det lettere å variere stilling. Eks sitte med bein ned, sitte med bein ut etc.

Dog er det et par ting som er et must:

- Noe på hodet som er varmt nok

- Ikke bli kald på beina. Enten som støvler som er skikkelig varme, eller evt "vanlige" støvler med fotposer. Et sitteplate å ha beina på er også fint.

 

Når jeg har sittet på post på det kaldeste hadde jeg på:

 

Jaktstøvler med tynn ullsokk innerst og grovstrikkede ullsøkker utenpå. Støvlene er foret. Har også brukt type Canadaboots.

Tynn ullongs og så en ullfrotte og så jaktbukse. Bukse er uforet men litt lunere enn typiske skallplagg. I snø tynn vintercamo ytterst.

Ullfrotte trøye innerst, Tykk ullgenser, Tykk camo fleecejakke ved lite vind. Ved snø, tynn vintercamo utenpå. Ved vind brukte jeg tynn ulltrøye innerst, så ullfrotte, tykke ullgenser og jaktjakke uforet.

På hodet hadde jeg tykk ulllue i stille vær. I vind "pelslue" med kinnklaffer.

På hendene brukte jeg tynne ullliners innerst og så jakthansker i grønn eller vintercamo. På vanlig vintertur ville jeg brukt noen votter men det er knotete når man må kunne skyte kjapt hvis kommer noe "mat" gående.

Headover i halsen.

 

Man blir litt "stiv" etter noen timer uansett. PLeier ha med varmt drikke på termos som kakao og solbærtoddy. Spiser gjerne lit fet frokost når jeg skal ut i kulde, som regel egg&bacon.

Så må jeg ha litt bevegelse innimellom. Rulle tær og fingre, sette beine rett og og bevege knær litt opp og ned. Litt bevegelse er fint, ikke altid så mye som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver i disse dager så smått med innjaging av en drivende hund. Dette består ganske enkelt i å sette seg ned i skogen og la hunden finne utav ting selv. Timene blir fort mange, og jeg har merket at det å holde varmen i både tre, fire og fem timer i mer eller mindre samme stilling, ja det kan faktisk bli en utfordring. Temperaturene har bare ligget mellom 0 og 5 plussgrader, men like fullt har jeg måttet avbryte økter fordi jeg blir for kald. Og snart blir det nok enda kaldere.

Jeg har til nå brukt dobbelt lag med ullundertøy, en ganske kraftig (og dermed litt varm) fjellbukse, tykk ullgenser og skalljakke ytterst. Kler på meg når jeg setter meg ned. Pga regn sitter jeg ofte under jervenduk. Venter nå på en rimelig grei dunjakke (berghaus ramche) som jeg kanskje frykter blir litt for mye igjen. Men jeg er lei av å fryse nå! Jeg har tenkt på dun når det gjelder bukse også, men i og med at jeg sitter, vil kanskje dunet komprimeres for mye på undersiden til å isolere skikkelig? Har også sett på ullfrottébukse 400g/m2, ville dette være et bedre alternativ?

Er det andre som har erfaring med å sitte stille utendørs over lengre perioder, og har tips å komme med? Både med tanke på buksa som nevnt, men også andre triks blir mottatt med stor takknemlighet.

 

Enig i det Dag skriver om mulighet for for mye klær - iallfall hvis du sitter inni en jervenduk. Sitter du ikke inni den - begynn med det, enten det regner eller ei.

 

Ellers - tenn en gravlykt inni duken, typisk mellom beina, gjerne oppi en kjele eller lignende hvis du er redd for å velte den. Også husk sitteunderlag. Viktig.

 

Ellers mye nyttig her også:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/article290753.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Dag skriver om mulighet for for mye klær - iallfall hvis du sitter inni en jervenduk. Sitter du ikke inni den - begynn med det, enten det regner eller ei.

 

Ellers - tenn en gravlykt inni duken, typisk mellom beina, gjerne oppi en kjele eller lignende hvis du er redd for å velte den. Også husk sitteunderlag. Viktig.

 

Ellers mye nyttig her også:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/article290753.ece

Tenne lys inni duken når man sitter på post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det Dag er inne på, er det mange som gjør feil. Noen ganger får du det varmere med mindre klær. Trangt = Kaldt er viktig.

Selv har jeg mange timer på post osv. Jeg bruker brynje sin merino-ull innerst, så et lett lag ull over det. Før en har tykkere ullgenser under jakken.

Og alle klær sitter løst, på underdelen har jeg en ull truse, så ull-longs og ei god bukse. Det ytterste laget er også vindtett.

 

Klarer en del timer i bare dette, med litt bevegelse. Er det riktig kaldt eller maange timer, setter en seg inni jerven-duken hunter.

Også viktig å isolere seg fra bakken der en sitter.

På beina har en et tynt par ullsokker, så tykkere ull sokker. Så jaktstøvlene. Har også fot-poser med. Da det er føttene som kan bli en utfordring for meg.

 

Lue og votter og en hette på jakka. Da kan jeg sitte stille en stund..

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips. Det er godt mulig at det som nevnes med for mye klær, kan stemme. Jeg er jo stort sett vant med å kle meg for lengre etapper og kortere pauser, og da trengs ikke like mye klær. Når jeg nå oppdager at jeg fryser, har jeg nok endt opp med å tre på meg "alt jeg har" av varme plagg. Når alle disse er i samme størrelse, så er det mulig at det rett og slett blir for lite luft, i alle fall på beina. Er nok her jeg sliter mest, overkroppen pleier å gå greit med ullnett+ull+ullgenser og så vind/vanntett jakke. Jeg må se om jeg ikke kansje burde kjøpe en romsligere ytterbukse slik at jeg får plass til skikkelig med isolasjon under, samtidig som det holdes luftig.

 

Isolasjon fra bakken fikk jeg også gode tips om her. Bruker naturligvis sitteunderlag inni fjellduken (sitter inne i fjellduken forøvrig), men jeg skal prøve å bruke et isolasjonslag mellom sko og bakke også. Takker igjen for mange gode tips. Nå har jeg mye å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenne et lite telys inni duken er helt supert og utrolig effektivt! "You have to try it to believe it". Det krever selvsagt STOR oppmerksomhet og varsomhet. Videre er det viktigste for meg å spise meg mett på varm mat, og en termos med kaffe. Og så holder man seg selvfølgelig varm på naturopplevelsene og spenningen med jakta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemann Fimbul posteringsdress er bare helt konge å bruke på post.Dressen er støysvak, vind og vanntett.Flere i jaktlaget vårt som bruker den når vi poster på hjortejakta.Trenger minimalt med klær under, jeg bruker som regel bare Brynje netting under dressen.Ulempen er vel at den er vel varm til å gå lengre distanser med.........Har du i tillegg noe varmt på bena og hodet, fryser du garantert ikke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Nanok gjorde/gjør? noen varmebukser (og jakker) egentlig til forsvaret som avløser for "Anna". Jeg har disse fiberbukser, som er ganske mye rimeligere enn dun bukser, nok så robuste og meget varme.

Men hva ble det av Nanok? De ble visst overtatt av Åsness/Bula boys og hva så? De hadde for så vidt en del bra soveposer mm.

Levende lys i fjellduken? Ikke promp for mye!  :nuke: 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.