Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner-hva slags brenner skal jeg velge?


Nima

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en enkel gassbrenner. Moderat bruk, tur med 2-3 personer.

Har lest om at noen brennere har tileggsregulering, hva betyr det?

 

 

 

 

Til jul fikk jeg følgende kjelesett, men vet ikke engang om det er brukanes:

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler%2C-bestikk-og-redskap/mackenzie-Monashee%2C-kjelesett/p/1068705_1_Style

 

Itilfelle, trenger jeg en spesiell brenner/størrelse/effekt for å bruke dette settet? Kan det i det hele tatt brukes med gassbrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det primært er sommerbruk så vil en gassbrenner gjøre jobben veldig greit. Eagle sin ble best i test i Fjell og vidde sin test av brennere i 2013. Du får den til en bra pris hos DNT http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=140031

 

Kombiner den med noen støtteføtter til gassboksen så det blir mer stabilt.

 

Kjelesettet ditt vil fungere helt fint med denne :)

 

På tur med flere personer vil det også være mer lettvint å ta med to lette brennere enn en stor og tung en. Da kan dere f.eks bruke ene til steking og andre til koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint bruke det kjelesettet på både gass og multifuel. Slik alugreier er diremot ikke så glade i bål, må i tilfelle være forsiktig.

Brennere er det masse og velge i både utseende, funksjon og pris. Så da kommer det an på hvor mye penger du kal bruke på en brenner og når du skal bruke den og til hvilket bruk. Gass fungerer fint når det er varmt men ikke så fint når det er kaldt. Allerede fra 5-6 pluss og ned unngår jeg stort sett gass. Skal du bare koke vann eller skal du ha kjeler fulle av mat så det blir litt tyngde på de.

 

Skal du kline til å kjøpe noe du kan bruke hele året så ville jeg sett på denne http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kokeapparater/msr-Whisperlite-Universal-Stove/p/1088627_1_Style

KJører både gass og flytende drivstoff. Bråker ikke for mye heller på flytende. Koster litt og veier litt men da greier du deg med en.

 

Skal du bare kjøre gass og ha en god brenner med støtteben ville jeg sett på f.eks Primus Easyfuel, Optimus Vega, MSR Windpro. De 2 sistenevnte har støtter for boksen for å kjøre den i 4 sesong modus(opp/ned).

Bruker selv Vega da den er lett og har 4 sesongs modus.

 

Toppmontert brenner er de letteste og de koster som regel mindre. Optimus Crux er et alternativ. Skal du har superlett f.eks MSR Pocket Rocket. Jeg unngår de aller letteste da jeg synes de blir litt spinkle og vinglete med kjeler med mat. Bare til vannkoking er de fine. De er dog vanskeligere å skjerme for vind en brenner med ben som står på bakken. Selv kjører jeg en billig sak fra Biltema til 199 som har fungert utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tidligere en toppmontert brenner, men som borgern skriver ble det litt vinglete. Derfor gikk jeg over til Primus EasyFuel, og er storfornøyd med den. Stabil, robust og tar liten plass sammenslått. Siden den har forvarmingsrør kan du også bruke gassboksen opp-ned hvis det er kaldt.

Jeg modifiserte et Trangia-kjøkken slik at jeg kan tre den over brenneren, og har dermed en perfekt vindskjerm. Det øker effekten mye.

Alternativt kan du kjøpe en Trangia gassbrenner som passer direkte i kjøkkenet, det gir samme vindbeskyttelse, og det er en god brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare bruke brenneren om sommeren, så har faktisk Biltema to varianter til serdeles gunstig pris: Art 37651 som er en brenner med slange, den koster 179,- men den kan ikke kjøres med gassboksen opp ned siden den ikke har forvarming. De har også en liten toppmontert brenner, art : 37650 til 159,-

Dette er Firemaple brennere, den med slange er en FMS105, den toppmonterte er en FMS116. Prisen Biltema tar er faktisk omtrent det samme som de koster fra Kina. Eagle Products selger Firemaple brennere, men til en høyere pris. Selv har jeg en Firemaple 116T (titanvariant av den toppmonterte), den er jeg storfornøyd med, bra vid flamme og fin å regulere. Koker 1l vann på mellom 3 og 4 min, avhengig av kjeletype og bruker ca 10-12g gass på dette. Dette er raskere enn både Primus Omnifuel og Omnilite greier på gass, omniene bruker rundt 20g på å varme opp tilsvarende (de er mer effektive på flytende brenstoff).

Firemaple er en Kinesisk produsent, som lager brennere og kjeler. Kvaliteten er bra, jeg har både kaffekjele og 1l og 1.5l kjeler med varmeveksler. Bredden på flammen til 116T er akkurat passe vid til å passe perfekt til kjelene med varmeveksler. (Varmeveksler er en ring med "kjøleribber" under kjelen som gjør at varmen utnyttes ca 30% bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at Biltema har fått flere brennere. Jeg har den som heter Expedition til 129,-. Bra flammespredning på den til å være lite. Robust og fin. Eneste var at kjelestøtter var litt glatte når den var ny. Løste seg med å koke med bålkjelen på den så det ble litt "rester" på kjelestøttene. Nå har jeg et godt utvalg brennere men skal huske på de nye neste gang jeg må skifte ut noe, dog sjelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.