Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Helsport Ringstind Superlight


Moonfisher

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe Ringstind superlight 1-2 for å ha et superlett solotelt. Teltet vil primært bli brukt på fisketurer.

Jeg tenkte dette kanskje er stedet å få litt informasjon om erfaringer om praktisk bruk av dette.

Ting jeg lurer på er selvfølgelig soliditet -den lave vekta går på bekostning av noe.

Teltet er oppgitt å være ganske langt - er taket så lavt i endene at det i praksis er mindre?

Oppleves det ellers greit? Hvordan er høyden?

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt dette teltet i to år. Med mine 198 cm fyller jeg godt opp i teltet, derfor bruker jeg det som godværstelt. Det sier seg selv at dette er et telt å sove i, ikke sitte i flere dager å vente på bedre vær. Luftingen og reguleringen av denne er også dårligere enn i standard utgaven.

Som det gamle Ringstind må du være nøye med stramming av duken. Jeg må ofte legge en flat stein under endene av hovedbuen for å få det stramt. Pluss for at superlight har karbonstenger innsydd i fotenden. På det gamle brukte jeg småkvist o.l.

Stenger, duk og spesielt glidelåser er spinklere enn på standardutgaven. Derfor er det et telt du må være litt mer forsiktig med. Har ikke hatt noen problemer men vurderer en ny forsterkning under enden av stangkanalen.

 

I vinter har jeg skaffet meg Fjellheimen Superlight for bruk på turer med fare for regn. Solgte den gamle utgaven av fjellheimen for noen år siden. Dette fordi det finnes telt med langt bedre plass for lange personer i den vektklassen. Jeg er imidlertid villig til å slå av litt på kravene til liggelengde når du får så mye plass med en så lav vekt som i Superlight4.

 

Jeg anser alle superlette telt som supplement. Du bør ha et mer solid telt dersom det forventes røft vær og du skal telte på steder som kan bli utsatt for kraftig vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette som godværstelt på kortere fisketurer i fjellet/skogen, og er godt fornøyd. Det er ikke spesielt god plass, men det holder for meg, skal jo bare sove der noen timer.  Den lave vekten bidrar til en sekk som ikke er tyngre enn at jeg har den på mens jeg fisker meg fra vann til vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Jeg antar at du ikke mener at Ringstind ikke tåler regn Tor Einar, det ville jo bare vært for dumt.

Jeg har sett på endel 1-mannstelt og det ser ut som om det er mye bedre plass i Ringstind enn i disse, forutsatt at den plassen er reell vel og merke. Jeg bruker i dag et to mannstelt til soloturer, men muligheten for a spare over en kilo vekt er jo fristende. Prøvde også et MSR Hubba 1-mannstelt på 1,5 kilo, men det blir så smalt at det rett og slett er uholdbart.

Typisk bruksområde er ukestur på fjellet i Finnmark sommer/høst. Absolutt risiko for dårlig vær og regn, men jeg vil i all hovedsak befinne meg under tregrensa i dalene der elvene og vannene er. Noen netter over tregrensa blir det alikevel.

Noen som faktisk har opplevd at dette teltet har knukket/revna?

Andre hete tips til lette telt til solobruk??

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt ppå https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/slaterul2%2B

Veier 1,3 kilo så det er jo lit tyngre. Men du har langt mer plass i det. Finnes også i 1 manns versjon men det er bare 100gr spart og plassen er vesentlig mindre.

Har ikke det teltet selv men to andre telt fra samme produsent. De har lettere 2 manns telt også men da blir det mer netting i innertelt og de er litt mindre. Men f.eks veier fly creek 2 bare 1 kilo. KOmmer an på hvor du skal bruke det primært. Skal du bruke det på sommern i marka så er det digg med mye lufting. Har selv versjonen som heter Copper SPur Ul 2. Nydelig med god lufting. Slipper våkne at det blir så varmt i teltet om morgenen av sola. Den modellen veier 1,5 kilo i årets versjon.

Alle er selvstående så det er enkelt å få god spenn i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Ringstind Superlight 1-2 et par år nå og er veldig fornøyd. Det er et skremmende lett og tynt telt og tror ikke jeg ville stolt på det i skikkelig ruskevær. Jeg måtte sende mitt inn til Helsport for å få reparert enden av stangkanalen da den gikk opp i sømmen og duken revnet. Dette skjedde etter et par oppsett. Dette reparerte Helsport gratis og de skiftet teltstengene til DAC Featherlite samtidig. Dette økte vekten med ca. 50 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Big Agnes har jeg erfaring med da en kompis har det. Det er ikke spesielt solide telt, og vil tro det takler vind dårligere enn Ringstind superlight. Om du ser på spesifikasjonene for det er bl.a. vannsøylen på dukene svært lav. Har faktisk opplevd problemer med at barnåler gikk gjennom bunnduken på tur, og det holder jo ikke.

At enmannstelt er for 0.75 person er jeg helt enig i ja. Det er akkurat derfor jeg er nyskjerrig på dette teltet. 2-mannstelt har jeg, men så muligheten til å spare en god kilo på dette. Virker ikke som jeg får noe enstydende hurrarop her hvertfall. Litt skjørt er kanskje konklusjonen??

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går to andre tråder nå som omhandler samme tema. Ta en titt på disse også.

 

Vedrørende mitt utsagn om at jeg ikke bruker Ringstind på turer der det forventes regnvær: 

Jeg har erfart at teltet holder tett i kraftig regn. Men jeg vil helst ha et telt med større ventilasjonsåpninger og mer plass til å bevege seg under slike forhold.

Skal du ut eller inn i et så lite telt i regnvær blir som oftest både du og innholdet klissvått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL i "Oslo City" har 2 superligth versioner av Helsport-tält uppe i butik. 4500NOK för Ringstind. Var och snokade i butiken i dag. Tälten verkar helt OK. Inte alls lika kraftigt som Hilleberg Akto, men inte alls lika stor packvolym och vikt heller. Löjligt litet och lätt när man packat det. 

Materialen känns helt OK. Borde tåla allt normlat skandinaviskt ruskväder. Det jag inte gillade var att huvudändan har en flack vägg hela vägen ned i backen. Vind kommer att trycka på här.

 

Ett alterntiv att se på är Vaude Power Lizard. Jag har inte sett något i verkligheten, men det har en del fördelar när det gäller geometrin, mer höjd i mitten av tältet i fot och huvudände. Kan kanske vara ett alterntiv för längre personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en uke på høsten i Ringstind SL 1-2 i 2012 på Hardangervidda. Jeg sov ikke godt når det dro på til kuling og regn om natten, men telte sto på samme plass morgenen etter. Er ikke bare det at man ikke er trygg på om telte holder, men det bråker noe helt forferdelig også. Var det samme natten etter, men da sov jeg relativt godt, da jeg var tryggere på telte.

Jeg er 180cm og synes telte holder akkurat i lengde. Kunne sitte midt i telte, men det var på centimeteren. Fikk akkurat plass til para-rangeren (120liter sekk) på innside av forteltet, hvis man kan kalle det det.. La fjellduken mellom telt og sekk så alt var tørt etter to døgn med regn. Ventilasjonen i telte er grei, men jeg åpnet og luftet alt når det var opphold.

Jeg tar med telte også neste gang jeg skal på vidda. Jeg ville vel ikke anbefalt telte til en som skulle på sin første tur, men for en som har vært ute den berømte vinternatten tidligere så kan jeg varmt anbefale telte hvis du ønsker å spare vekt. Og den sparte vekta fyller vi opp med "knært" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Føler at jeg ble litt klokere nå.

Jeg er først og fremst fluefisker, slik at teltet vil primært bli brukt under tregrensa og det reduserer jo sjansen for den værste vinden.

Kjøpte meg i hui og hast et enmannstelt (MSR Hubba) i høst, men etter å ha prøveligget det ble det jo helt klart at det rett og slett ikke funker. Det er som Dag sa et telt for 0.75 person. Ringstind SL skal være 90 cm bredt i hodeenden og noe breiere på midten. Hubba er 70 cm bredt hele veien - like bredt som liggeunderlaget mitt. Jeg må nesten ha litt plass til å ha "stæsj" på gulvet og å kunne drikke litt kaffe, lese bok og kart i teltet for å trives. Ellers får det være det samme og jeg tar 2-mannsteltet (som jo er for lite til 2 mann og litt for stort til 1).

Skal sjekke ut Vaude Power Lizard. Takk for tips.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MSR Carbon Reflex 2 i tre år nå og er veldig fornøyd. Jeg har det stort med som back up telt på turer hvor jeg skal gå noen mil inn til hytte eller en lavvo jeg har gravd ned på vidda.  Har sogar overnattet i det på snaufjellet i stiv kuling og pøsregn, og det trodde jeg ærlig talt ikke at det skulle tåle. Teltet veier en snau kilo og det er plass til både meg og bikkja. Et godt alternativ til Ringstind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.