Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Hilleberg Nallo 3


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har brukt vår Hilleberg Nallo i mange år og er fornøyd med dette teltet. Men det begynner å bli litt sliten og vi synes det kan bli på tide å skifte det ut med et nytt. Da må jeg selvfølgelig se på mulige alternativer, men så langt har jeg bare sett telt som er en del tyngre. Fra Hilleberg selv tenker jeg at Nallo er den beste modellen for vårt bruk. Er det noen som har gode forslag på telt vi bør vurdere?

 

Krav til teltet:

  • 1 inngang med plass til 2 store pakkerammesekker
  • Plass til 2 personer, hvorav den ene er 1.93 meter.
  • Plass inn til litt klær og poser med mat
  • Høy nok til en person på 1.93 meter.
  • Må tåle hardt vind.
  • Må tåle mye regn.
  • Lett vekt, i samme kategori som Nallo 3.
  • Helst slik at innertelt kan pakkes inn først når det regner.
  • Nytt krav: Myggtett

Takk for eventuelle innspill.

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var Nallo godt nok når han er 193?

Ellers bruker jeg Anjan 3 som er helt likt i dimensjoner som Nallo 3, og er veldig fornøyd.

Dette er et 3 sesongs telt, og er ikke anbefalt om vinteren.

Tåler like mye vind som Nallo, og har fungert ypperlig når det har regnet kraftig. Bare sørg for å ikke plassere det på hardt underlag. Mulighet for at vann spretter opp under teltduken når det er feilt plassert.

 

 

Jeg har også Kaitum 3, som vintertelt, eller 3 sesongs luksustelt ;)

Dette passer perfekt til en som er 193.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hatt vanlig Nallo 3 eller GT3. Har mye å si for plassen i forteltet.

Hilleberg har jo flere telt som kan passe men mange blir da litt tyngre. Lengde for en på 193 kommer litt an på hvilket underlag man har. På noen telt, spes lave tunneltelt, vil 7 cm luftmadrass skape mye subb mot innertelt mens det på andre ikke har så mye å si om man ligger litt høyt.

 

Har dere hatt vanlig Nallo 3 kan jo GT versjon være et alternativ. Bedre plass i yttertelt. Men 500 gr mer å dra på.

Hilleberg Anjan 3 GT er et alternativ hvis dere bare skal campe 3 sesong. Det takler vind og vær men da det ikke har høy lufteventil vil det vøære litt mer utsatt for kondens, så vinterstid er det ikke mitt førstevalg. Men det er lett.

Helsport Fjellheimen 3 camp. Bra telt med stort fortelt. Litt mer vekt enn vanlig Nallo 3.

Helsport Fjellheimen Superlight 3. Veier bare 2 kilo. Litt enklere løsninger enn vanlig versjon. Mistenker at det ikke holder like mange år. Ganske kostbart telt.

Helsport Storsylen 2+. Selvstående kuppetelt for 2 personer pluss. En inngang. Veier ca 3 kilo. Finnes i ekstremversjon med stormmatter, litt tyngre da.

 

Selv bruker jeg stort sett "amerikanske telt". Selvstående saker. Her setter man normalt innertelt opp først men man ka sette opp ytterteltet først også. Men de jeg har passer nok ikke dere som eneste telt. Jeg liker inngang på begge sider av kuppel og 2 yttertelt. kjempelett og fint men som eneste telt er det for mye netting i innertelt til masse vind på fjellet.

 

Av kuppeltelt kan Exped Gemini 3 være verdt en titt. Bra plass, lett, 2 fortelt, litt ekstra høyde inne. Det med 2 fortelt setter man stor pris på etter å ha testet det den stund. Mye enklere å ta seg inne og ut av teltet til siden for liggeretning enn å krabbe ut gjennom fortelt i enden. Alternativt Exped Orion 3 Extreme, litt mer solid, litt mer plass, men da oppi 3,5 kilo. Med Orion er det godt mulig dere greier dere med 2 manns versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill så langt. Skal se på de anbefalte teltene i et øyeblikk, men skal først svare på spørsmålene.

Vi har en vanlig Nallo 3 uten fortelt og er godt fornøyd med vekten. Målet er å ikke ha et telt som er vesentlig tyngre.

Teltet var passe langt nok med gammelt liggeunderlag. Men nå har vi Neo air og ligger høyere og det betyr at mannen min sparker i duken. Det hadde vært en fordel met litt mer lengde.

Målet er å finne et 3-sesongers telt. Det synes det blir for mye vekt å bære på et 4-sesongers telt hele sommeren. Da er det muligens bedre å investere i en ekstra vintertelt. Foreløpig har vi det ikke og har brukt Nallo, et annet telt og en tarp på de par vinterturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers bruker jeg Anjan 3 som er helt likt i dimensjoner som Nallo 3, og er veldig fornøyd.

Dette er et 3 sesongs telt, og er ikke anbefalt om vinteren.

Tåler like mye vind som Nallo, og har fungert ypperlig når det har regnet kraftig. Bare sørg for å ikke plassere det på hardt underlag. Mulighet for at vann spretter opp under teltduken når det er feilt plassert.

Det var interessant å høre. Jeg lurte litt på det teltet, men var litt skeptisk pga den tynnere duken. Men godt å høre at det fungerer godt. Fint med et alternativ som er like stor, men lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Storsylen 2+. Selvstående kuppetelt for 2 personer pluss. En inngang. Veier ca 3 kilo. Finnes i ekstremversjon med stormmatter, litt tyngre da.

 

Selv bruker jeg stort sett "amerikanske telt". Selvstående saker. Her setter man normalt innertelt opp først men man ka sette opp ytterteltet først også. Men de jeg har passer nok ikke dere som eneste telt. Jeg liker inngang på begge sider av kuppel og 2 yttertelt. kjempelett og fint men som eneste telt er det for mye netting i innertelt til masse vind på fjellet.

 

Av kuppeltelt kan Exped Gemini 3 være verdt en titt. Bra plass, lett, 2 fortelt, litt ekstra høyde inne. Det med 2 fortelt setter man stor pris på etter å ha testet det den stund. Mye enklere å ta seg inne og ut av teltet til siden for liggeretning enn å krabbe ut gjennom fortelt i enden. Alternativt Exped Orion 3 Extreme, litt mer solid, litt mer plass, men da oppi 3,5 kilo. Med Orion er det godt mulig dere greier dere med 2 manns versjonen.

Denne Exped Gemini er også interessant. Veldig romslig for et 2-mannstelt og ganske lett. Må lete litt for å finne ut hvor mye den tåler. Exped Orion extreme høres fint ut, men er for tungt med 3,5 kg for et 2-mannstelt (ifølge Oslo Sportslager). Helsport er også et spennende alternativ, men jeg mistenker at den ene inngangen er litt lite til 2 store sekker. Ved Nallo legger vi en sekk på hver side og har en liten sti imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lange personer er rette endevegger i innerteltet eneste farbare vei. Der blir ikke liggelengden påvirket av vind og snø.

Sjekk opp Kaium og dere får et mer behagelig liv. 

Jeg har sammenlignet Kaitum med Nallo. En 2-persons Kaitum veier en halv kg mer enn en 3-persons nallo. Men siden det er 2 vestibuler, kan det hende at det holder med et 2-mannstelt. Det er også litt lavere innvendig enn Nallo.

 

Men jeg har allerede skjønt at man ikke kan få alt i pose og sekk. Noe må prioriteres: vekt eller lengde/plass. Jeg merker dessverre at jeg begynner å trekke litt på årene (40) og at det noen ganger føles litt ukomfortabelt å krype inni et lite telt gjennom en liten åpning. Så vi må uansett vurdere litt høyere vekt mot litt større teltåpning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske standard liggelengde på HIlleberg, 200cm. Alternativ der er da en modell med rett innervegg i begge ender, f.eks Kaitum 3. Men det blir jo tyngre da. 2 manns har "bare 100cm høyde. Man merker de ekstra 5 cm 3 manns versjon har når man er høy. Mine er 108 i hlyde og jeg kan sitte oppreist i store deler av teltet.

Helsport Fjellheimen er 230cm men vet ikke om det er nok. Må neste stikke i en butikk å teste.

Noe særlilg lengre innertelt er vel ikke vanlig. Jeg har 230 på mine og ligger på Synmat7. Det er ikke noe problem med subb for meg. en jeg er 187 og veggene på teltet er rimelig rett ned siden det er kuppel.

Helsport Svalbard har 250cm men det er lit lavt pluss at dere får jo langt mer vekt enn ønskelig.

Et annet "telt" jeg har er Helsport Lavvulight. Der blir det nok plass. Men det er ikke like egnet i mye vind som et telt. Brukes mest i marka selv om det har vært med i Femundsmarka og fått litt vind der en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Med Orion er det godt mulig dere greier dere med 2 manns versjonen.

Dette stemmer med mine erfaringer. To mannstelt med sideutgang oppleves som langt større en 3-4 manns tunneltelt. Det er en stor fordel når man kan gå ut om natten uten å forstyrre sidemannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ved Nallo legger vi en sekk på hver side og har en liten sti imellom.

Dette fungerer sånn noenlunde på Anjan også, men vær obs på at der er en glipe langs kantene av ytterteltet, slik at regn kan komme inn på den nærmeste biten av ytterteltetets kant. Det betyr at du må trekke tingene litt nærmere midten om ting ikke skal bli vått. For meg har ikke det vært noe problem.

 

Ellers er jeg enig i at Kaitum er å foretrekke for lengre personer. Dette er et telt som fungerer ypperlig til ALLE sesonger, mot litt ekstra vekt, uten at det er for tungt selv til sommerbruk.

Velger du Kaitum 3, kan du bruke stengene fra Nallo 3, for å få 2 sett med stenger vinterstid. Dette er også en av grunnene til at jeg har valgt Anjan 3 og  Kaitum 3 som teltene mine.

Endret av RuneH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lete etter det ideelle teltet har jeg selv gitt opp for lenge siden.

Jeg kjøpte først Nallo GT, og fant ut at det var for kort. Og jeg er tross alt bare 187 lang.

Jeg har to telt i sikte om dagen, og det er Hilleberg Kaitum 2 GT, som tidligere nevnt, men først skal jeg kjøpe Tarptent Scarp 2. Dette veier lite, og kan monteres enten med en stang, hvor det vil være nesten som Ringstind, bare mye større, da med to innganger/fortelt. Også kan man i tillegg sette opp 2 ekstra stenger utvendig for telting i tøffere værforhold.

Scarp 2 fikk jeg prøve på vinterhenget, og virker veldig lovende. Det kan også brukes i skogen på vinteren uten problemer.

Dersom dere skal drive med vintertelting, vil jeg påstå at dere vil få en langt bedre opplevelse med 2 telt som er mer tilpasset forholdene, enn ett som skal klare alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til. Velg Kaitum 3 før 2 ..... Kaitum 2 mangler de "magiske" 5 cm i høyden som kommer til å utgjøre den store forskjellen for en person på 193 :)

Meget godt råd. Kaitum 3  veier ikke så mye mer og foruten høyde får du my mer plass i forteltene og innertelt.

Jeg kjøpte Kaitum 2 og angrer på det. Fordelen er at jeg har mindre volum å varme opp om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? Fjellsport 7700 - 15% =6545

Har kun sjekket prisjakt.se og billigste pris jeg kunne finne var hos vildmarksshoppen Luleå 7395 SEK. Ellers var billigste 7895.

Svenskekronen er kun 5% billigere for tiden, i tillegg skal vel kortselskapene ha et par prosent og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er noe hast med selve anskaffelsen, så er det beste å finne ut hvilket telt dere skal ha, og så sitte på gjerdet å vente slik som Tor Einar foreslår.

Altså ved å time innkjøpet riktig, er det fullt mulig å få en "bra" pris på et Hilleberg telt.

 

Sportsnett hadde 20% på Hilleberg for 2 helger siden.

Selv kjøpte jeg et Keron 3GT i sommer hos Fjellsport til -20% + gratis bunnduk, det blir ca 28%. Keron 3GT er forøvrig et luksusfort, men har nok mye høyere vekt enn de alternativene som er er foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er noe hast med selve anskaffelsen, så er det beste å finne ut hvilket telt dere skal ha, og så sitte på gjerdet å vente slik som Tor Einar foreslår.

Altså ved å time innkjøpet riktig, er det fullt mulig å få en "bra" pris på et Hilleberg telt.

 

Sportsnett hadde 20% på Hilleberg for 2 helger siden.

Selv kjøpte jeg et Keron 3GT i sommer hos Fjellsport til -20% + gratis bunnduk, det blir ca 28%. Keron 3GT er forøvrig et luksusfort, men har nok mye høyere vekt enn de alternativene som er er foreslått.

Dumt at du ikke var medlem av Fjellforum i sommer, da hadde du fått 15% til ;) De tidene er over, men du får fortsatt 15% på ordinær pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at vi fikk rabatt på sportsnett som fjellforum-medlem.

Men vi kan godt vente med å kjøpe til vi finner en bra pris. Skal holde øyne åpne. Da er det godt å vite hva man skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at vi fikk rabatt på sportsnett som fjellforum-medlem.

Men vi kan godt vente med å kjøpe til vi finner en bra pris. Skal holde øyne åpne. Da er det godt å vite hva man skal se etter.

Det var hos Fjellsport vi fikk 15% ekstra en periode. Sportsnett gir 15% (på ordre over kr. 1500) til medlemmer av Turistforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også ann å stikke innom en lokal sportsbutikk som selger Hilleberg, og det spørre høflig om et prisavslag. Har mang en gang fått alt fra 10, 15 og 20% avslag på kjøp av telt og soveposer. Og i samme sleng støtter man de lokale forhandlere litt ;) 

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også ann å stikke innom en lokal sportsbutikk som selger Hilleberg, og det spørre høflig om et prisavslag. Har mang en gang fått alt fra 10, 15 og 20% avslag på kjøp av telt og soveposer. Og i samme sleng støtter man de lokale forhandlere litt ;)

 

Lykke til

Det har jeg gjort en gang i Sverige da vi kjøpte forrige teltet. Da fikk vi bare 5%. :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum er et komfortabelt og godt telt. Det er ikke så lett som enkelte telt med skrå endevegg i innerteltet, men er man to voksne til å dele vekten, så spiller det ingen rolle. Og komforten er definitivt høyere for lange personer. Jeg bruker Kaitum 2 både sommer og vinter og takhøyden er akkurat tilstrekkelig for meg på 187cm, dvs at jeg ikke tenker på takhøyden ila turen, og da er det greit. Er man 192cm så er nok Kaitum3 bedre egnet mht takhøyde. Kaitum2 er blant de få telt som er tomanstelt både i navnet, og i praksis.

 

Et problem med Kaitum er at det ikke har myggnetting i ventilen i ytterteltet (om ikke nyere modeller har fått det?). Har man en GT-modell og vil lage mat i ytterteltet en regn- og myggfull sommerdag på vidda, så kan man få et ventilasjonsproblem eller et myggproblem. Dette betyr mindre for modellen uten fortelt, men hadde foretrukket myggnetting i ventilen der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha GT modell. Det blir ikke 3-mannstent + GT, det er dobbelt opp med ekstra vekt. Vi i dag ikke myggnetting i ventilasjonsluka i Nallo heller.

Kanskje kan du selv sy på noe netting (fra et gammelt telt) under luka? Jeg har i hvert en gang laget en luke av myggnetting i baksiden av et innertelt, der hvor ventilasjonsluka satt. Det gikk greit å få det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.