Gå til innhold
  • Bli medlem

Into the wild


Anbefalte innlegg

Hei! Det er vel egentlig en form for ekspedisjon jeg skal begi meg ut på, så dette var den mest treffende kategorien. Fra 1. feb skal jeg leige ut leiligheten min, og flytte ut i telt. I første omgang tar jeg sikte på å bo ute i skogen i 6 mnd. Jeg skal jobbe og studere som normalt ved siden av, og skal leve et så normalt liv ved siden av. Er altså bare at jeg skifter "hjem" og sovested. Jeg er relativt fersk på lengre teltturer, og spesielt nå som det så kaldt, har jeg noen spørsmål som jeg håper å få besvart av mer erfarne teltfolk.

 

1. Tips til å holde varmen. Har funnet ut at jeg kan brenne stearinlys i en panne inne i teltet, og det gir grei varme. Hvor mange vanlige stearinlys kan jeg fyre opp, før det kan begynne å bli farlig mtp. oksygenmangel? Produserer stearinlys i det hele tatt livsfarlig kullos? 

2. Hvor farlig er det å la et Trangia stormkjøkken (rødsprit) brenne inne i teltet med lite lufting? (når flammen får brenne fritt). 

 

3. Andre tips til å få det litt varmt på kveldinga i teltet, når gradestokken kryper nedover? 

4. Hvordan få tørket div våte klær i teltet best/raskest mulig? Ser jeg har en del kroker og opphengsmuligheter i taket på teltet. Sovepose og jervenduk tar jeg med meg på jobb/skole ved behov og tørker innendørs på dagtid. 

 

5. Generelle tips? Matlaging, holde varme, holde orden, oppbevare div matvarer, osv osv....... 

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

 

PS. Teltet mitt er et "Marmot Thor 2p"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende prosjekt! Det ser ut som om teltet ditt har gode luftemuligheter. Jeg skulle bare ha holdt alle lukene åpnet når jeg fyrte. Så litt på forumet på primus og plate. Det er mange som har bygget seg en plate med reimer som de kan sette primussen fast på. Hvis jeg husker riktig, mener jeg også å ha sett et bilde av et Trangia sett som var festet slik.

Ellers kan en drikkeflaske i metall (f. eks. fra Sigg), fyllt med kokende vann, lagt i en ullsokk, fungerer som soveposevarmer.

Ifølge personer som Lars Monsen, tørker du våte klær ved å først ta på tørre klær, og så ha de våte klærne over dem. Da tørker du dem med kroppen. Jeg mener å ha sett at han da igjen trekker ulltrøya over. Min erfaring er at du blir fort veldig kaldt av å tørke klær på kroppen. Hva med å ha litt flere par klær og også tørke klærne på skolen/jobb?

Skisko og fjellstøvler holder du tørr ved å bruke plastpose over sokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er vel egentlig en form for ekspedisjon jeg skal begi meg ut på, så dette var den mest treffende kategorien. Fra 1. feb skal jeg leige ut leiligheten min, og flytte ut i telt. I første omgang tar jeg sikte på å bo ute i skogen i 6 mnd. Jeg skal jobbe og studere som normalt ved siden av, og skal leve et så normalt liv ved siden av. Er altså bare at jeg skifter "hjem" og sovested. Jeg er relativt fersk på lengre teltturer, og spesielt nå som det så kaldt, har jeg noen spørsmål som jeg håper å få besvart av mer erfarne teltfolk.

 

4. Hvordan få tørket div våte klær i teltet best/raskest mulig? Ser jeg har en del kroker og opphengsmuligheter i taket på teltet. Sovepose og jervenduk tar jeg med meg på jobb/skole ved behov og tørker innendørs på dagtid. 

 

5. Generelle tips? Matlaging, holde varme, holde orden, oppbevare div matvarer, osv osv....... 

 

 

 

Litt avhengig av lokaliseringen av teltet, men husker noen studenter ved Høgskolen i Telemark, Bø, som bodde i lavvo året rundt, et par år på rad. Disse hadde en viss tilgang til skolens og kulturhusets fasiliteter med hensyn til vask av klær, dusj o.l. Mulig du kan få gjort en slik avtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden manglet jeg og en kompis hybel da jeg startet siste året på Friluftsstudiet. Da var løsningen å sette opp teltet til vi fant tak over hodet. Dette var riktignok på høsten, men noen av løsningen er sikkert brukbare på vinteren, og resten er bare å ta utgangspunkt i vanlig turliv.

 

1. Tips til å holde varmen. Har funnet ut at jeg kan brenne stearinlys i en panne inne i teltet, og det gir grei varme. Hvor mange vanlige stearinlys kan jeg fyre opp, før det kan begynne å bli farlig mtp. oksygenmangel? Produserer stearinlys i det hele tatt livsfarlig kullos?

Alt som brenner bruker oksygen og produserer kullos. Men så lenge du har telt, og en liten glippe er det ikke noe problem. Ser du at flammen blir mindre eller lyset slukker betyr det at det er lite oksygen i lufta, og det er på tide å lufte.

 

2. Hvor farlig er det å la et Trangia stormkjøkken (rødsprit) brenne inne i teltet med lite lufting? (når flammen får brenne fritt).

Rødsprit anbefales ikke i teltet. Min erfaring er at det gir gasser som fort gir hodepine. På vinteren kan det uansett bli problematisk med rødsprit siden den brenner dårlig når det er kaldt.

Det er også en fordel å fylle en dunk med vann på skolen eller hos nærmeste nabo i stedet for å smelte snø.

 

3. Andre tips til å få det litt varmt på kveldinga i teltet, når gradestokken kryper nedover?

For varme gjelder, som Lidap skriver, en varmeflaske i en god sovepose. En multifuelbrenner gir også mye varme, bare husk å ikke måke ned teltet med snø, eller la den stå for lenge med gryte (gryte øker produksjonen av kullos).

 

4. Hvordan få tørket div våte klær i teltet best/raskest mulig? Ser jeg har en del kroker og opphengsmuligheter i taket på teltet. Sovepose og jervenduk tar jeg med meg på jobb/skole ved behov og tørker innendørs på dagtid.

Det beste tipset er å unngå våte klær. Jeg skaffet med et kort hos studentsamskipnaden slik at jeg kunne benytte vaskemuligheter ved studenthyblene. Da var det også mulig å putte våte klær i en tørketrommel om nødvendig. Ellers er det greit å ha et par skift (så blir medstudenter og kollegaer glad) slik at du har rene og tørre klær når du trenger det.

Et greit tips er å sørge for at det er bare ytterklærne som blir våte, og om du er gjennomvåt kan du skifte til tørt, putte det våte i en plastpose og tørke det på skolen eller andre steder dagen etter. Å skulle henge opp ting til tørk i teltet fører fort til at det blir rått, fuktig og trangt om plassen.

 

5. Generelle tips? Matlaging, holde varme, holde orden, oppbevare div matvarer, osv osv.......

Et greit tips for leiren er å skaffe en pressening og sette opp en tarp slik at du får litt uteplass selv om det er nedbør. Denne kan gjerne kombineres med en bålplass.

For å holde orden benytte jeg en dagstursekk til og fra skolen, og en North Face duffelbag for klær og slikt i teltet. Da hadde jeg god plass og enkel og oversiktlig tilgang til alt jeg eide.

For oppbevaring av matvarer anbefaler jeg en plastboks fra europris i passende størrelse. Da er matvarer beskyttet slik at du slipper ubudne gjester når du ikke er i leiren, og har grei oversikt. Boksen er også fin som bord i teltet.

Det er mange ting du ellers kan gjøre, men det lønner seg alltid å gjøre ting enkelt. Sørg for at leiren er i nærheten av et sted du kan fylle vann, eller ta med en stor dunk med tappekran (sammenleggbare kanner er glimrende). Også greit å ikke fylle opp teltet med alt for mye ting, men heller finn ut gradvis hva du virkelig trenger.

Selv skaffet jeg meg medlemskort i idretthallen, slik at jeg kunne benytte klatreveggen og dusjen der. Dette var medstudentene helt sikkert glade for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldige og gode råd, alle sammen! 

Hva er tryggest/best inne i teltet, for å lage varme? Gass/bensin/rødsprit ? Jeg er klar over at med gryte på blir det mer kullos. Er det viktigst med trekk i taket, eller ved bakkenivå? Bør vel ikke lufte for mye heller, om det er varme jeg vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/origo-varmer-heat-pal-p-417 for varme i telt ville jeg brukt denne om du ikke skal forflytte deg ofte denne er sikker brukes også til matlaging rødsprit er billig på biltema det med forhold lufting finner du ut av ved litt prøving en exstra tank kan også vere lurt og ha da du ikke kan etterfylle en varm tank mener og huske ca 5t varme på en tank ovnen er også omtalt her på ff tidligere og ellers på nettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådtittelen minner meg om en film som fanget meg veldig. Fra virkeligheten, for øvrig. Kjente meg igjen selv, dessuten var hovedrolleinnehaveren noe i nærheten av en dobbeltgjenger av sønnen min...

 

Nok om det. Sagt mye fornuftig her. Enig med Tor Magnus i dette med en lavvo med ovn. Du vil nok ganske fort kjenne behovet for å reise deg opp og strekke deg ut i stående stilling. Og en ovn gi deg uante og billige muligheter til både hygge, varme og energi for mat og kaffe. For ikke å snakke om klestørk. Der er en lavvo hakket hvassere enn en tørketrommel

 

Når det gjelder rødsprit er det ikke noe problem med kulde før det blir virkelig kaldt. Jeg har brukt rødsprit systematisk i snart 40 år. Hele året og ofte(st) mange ganger for dagen. Joda, i -94 hadde jeg trøbbel med å tenne opp Trangiaen ute i skogen mens vi ventet på stafetten i minus 36 kalde, men 24 kuldegrader er så uproblematisk at jeg ikke merker forskjell på en vanlig høstdag uten å bruke stoppeklokke, så det problemet er rimelig overdrevent.

 

Rødsprit i helt åpen brenner uten veke eller brennkammer er litt skummelt av to grunner. For det første får du en veldig uforutsigelig flamme ved trekk (f.eks når det blåser ute), for det andre vil det være katastrofalt om du er uheldig og velter eller skumper borti brenneren om den ikke står i en kjele eller liknende.

 

Men summa summarum tror jeg du finner svar på spørsmål etter hvert som problematikken oppstår. Bare det at du er villig til å gjennomføre dette prosjektet ditt sier meg at du er typen til å mestre det. Et lite tips måtte være at du skriver en dagbok, blogg eller noe og tar masse bilder, så plutselig har du en innbringende artikkel for et friluftsmagasin eller grunnlag for søke om sponsormidler ved en senere anledning.

 

Lykke til, både med boligprosjektet, jobb og studier!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å satse på lavvo med en liten ovn i? Da har du jo ikke problemer med røyk inne, har jo ikke intrykk av at du tenker å forflytte deg så mye?

Hiver meg på denne.

 

1. I en lavvu har man rom for å tørke klær i høyden.

2. Fyre med ovn. Gir en "annen" varme og kos.

3. Du kan ha med besøk uten å ta i bruk C moment.

4. Man kan sitte normalt.

5. Hva med et bord og et par stoler?

6. Du kan invitere på nachspill.

 

Lykke til.

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for gode svar!

Filmen Into the wild er en av mine favoritter! Drømmer om å ta det steget videre mot noe sånt ved en senere anledning (når jeg ikke har forpliktelser som jobb og studier) bare leve i naturen for en periode, må være skjønt!

Hvordan brenner jeg rødsprit uten veke eller brennkammer (med brennkammer mener du vel det som f eks brukes på Trangia). Tror eg går for en sånn fin ovn som linka til over her. Då får eg i tillegg 2 stekeplater, så jeg kan steke hjortekjøttkaker på den ene, og koke poteter på den andre :-)

Starter med mitt Marmot Thor 2p, så får jeg kjenne på etterhvert hvor mye jeg ønsker meg en lavoo :-) Med Exped liggeunderlag og exped chair kit, kan jeg nok sitte ganske komfortabelt også i mitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne.

 

1. I en lavvu har man rom for å tørke klær i høyden.

2. Fyre med ovn. Gir en "annen" varme og kos.

3. Du kan ha med besøk uten å ta i bruk C moment.

4. Man kan sitte normalt.

5. Hva med et bord og et par stoler?

6. Du kan invitere på nachspill.

 

Lykke til.

N

Legg til at de andre ikke trenger å se opp når du kommer på forelesning. De kan kjenne bållukten på lang avstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kjenner ikke teltet "Marmot Thor 2p", men vet litt om kaldt & varmt... Når disse elementene møtes, kondenseres det!

Det er lite trivelig i et telt og om det ikke er/var vått fra før blir det, når du da slutter å fyre blir det en masse is istedenfor frukt.

Selv erfart det i Sirdalsheiene med et dårlig vintertelt og en hiker 111..

 

Men teltene vi hadde i forsen av tung duk, og min tradisjonelle lavvo i samme stoff. Har det gått greit med fyring.

Derfor begynner jeg med kjenner ikke teltet. Men dette tester du fort en kald natt/dag.

Hvis det kondenserer, er det bedre å la vær all fyring. Heller satse på en god sovepose.

 

Tørking av klær i telt skaper også kondens. Som på kalde dager/netter lager problemer.

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, du får høste erfaringen. Skulle du gå lei av å "turne" av og på deg vått tøy, og heller få det litt "hjemmekoselig", sitte ved en varm ovn i en liten toseter med ei eller en søt venn så er det lavvu neste:-). Stå og lage mat og spise ved et bord er litt mer praktisk enn chairkit på gulvet.

 

Hold oss oppdatert. Og husk, det er ingen skam å snu:-).

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok fra en BBC-serie (har ikke sett serien), der en mann og en kvinne bor ute i telt hele året og finner sin egen mat. Første kapittel handler mye om kampplassen og de legger vekt på at du skal ha et romslig telt, helst i bomull. Den hadde et slags husmodell, slik at det var komfortabelt. Ideen var her også at du skulle kunne stå oppreist (viktig), tørke klær og ha en ovn. Jeg tror derfor denne lavvuen kan være en veldig bra idee, siden den er lett å få takk i og oppfyller noen av disse kriteriene. Du må også sørge for å ha tillatelse av grunneier om du skal stå en stund på samme plass. Jeg har forsøkt å tegne modellen til teltet de hadde.

post-1735-0-89751300-1389944492_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere, jeg skal omtrent kun sove i teltet, ellers flyr jeg rundt hele dagene med jobb, skole, trening, og er med venner. Jeg har nok ikke så veldig stort behov for den ekstra komforten en lavoo gir, med at en har mulighet for å stå oppreist osv, da jeg ikke skal oppholde meg i teltet i lengre tid når jeg er våken. En lavoo vil dessuten lage et større "inngrep", bli med mer "permanent" og være mindre mobil, i tilfelle en grunneier skulle komme å be meg flytte meg f. eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.