Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ta bilde i mørket. Nordlys etc


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Heisann, hvordan får du til dette, skjønner jo at jeg burde gått på et kurs, lest bøker osv. men hva er hemmeligheten? lukketiden? 

 

Høy iso (ISO 800- 1600), lukkeråpning på vidåpen (så vid som linsa de tillater), lukkertid på rundt 10 -15 sekunder, manuell fokusering på uendelig, vidvinkel objektiv, kamera på stativ, ekstern utløser, varme klær og noe varmt på termosen, masse tolmodighet. Det er i grunnen ikke så vanskelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er viktig, ja. Man må være mye ute. Når man sitter hjemme og ser det er nordlys på himmelen er det ofte for sent. Nordlyset kan dukke opp plutselig, og kanskje vare bare 10-20 minutter, så er det slutt for den natta. Under kraftige utbrudd kan det vare noen timer, med varierende styrke.

Dra et sted der det er lite lysforursening, og rigg opp utstyret før nordlyset kommer. Tenk på komposisjon, og unngå unødvendige elementer i bildet (stolper som stikker opp i forgrunnen f.eks.). Prøv å skap dybde i bildet ved å ha landskap med, eller gjerne et menneske. Bebyggelse eller andre objekter kan også gi dybde, og si noe om størrelsesforholdet mellom nordlyset og oss her nede på bakken.

Lyssterk vidvinkel er viktig, helst et objektiv med blender 2,8 eller bedre. Dessverre er mange objektiver ikke så gode rent optisk på helt åpen blender. Selv bruker jeg Nikon sitt Nikkor 14-24mm/2,8, det er regnet som en av de beste vidvinklene på markedet.

Lukkertiden bør være under 10 sek. Kort lukkertid er viktig for å fryse bevegelsene i nordlyset. Med lang lukkertid flyter nordlyset utover, og man mister teksturen og mønsteret i nordlyset. Det blir mer som en grønn grøt :) Jo raskere nordlyset beveger seg, jo kortere lukkertid. For å få så kort lukkertid når det er mørkt ute må man øke ISO-verdien. Men jo høyere ISO jo mer støy i bildet. Det er stor forskjell fra kamera til kamera hvor mye støy det gir ved høy ISO. Generelt gir kameraer med større bildebrikke mindre støy enn kameraer med liten bildebrikke, men de sistnevnte er blitt bedre med årene.

Når det er snø på landskapet og måneskinn kan man klare seg med forholdsvis lav ISO og likevel kunne bruke kort lukkertid. Måneskinnet lyser opp landskapet og gjør himmelen blå, det synes jeg gir flotte bilder. Svarte netter uten måneskinn og snøfritt landskap er vankeligere, særlig hvis nordlyset ikke er så kraftig. Da må man kanskje opp i ISO 3200 på kameraet.

 

Vedlagte bilde viser en del av det jeg har nevnt. Formen på fjorden og på nordlyset med diagonale linjer leder blikket til den smale fjordkjeften, der nordlyset starter og brer seg utover i en form som gjenspeiler formen på landskapet. Lysene fra bebyggelsen er med å skape dybde og størrelsesforhold i bildet. Og måneskinnet lyser opp landskapet og himmelen. Dette bildet er tatt med Nikon D800, 8 s eksponering, blender 2,8, ISO 1100. Men det er først og fremst min plassering, kombinert med flaks at nordlyset har den formen akkurat der og da, som gjør dette til et bra bilde.

 

post-8333-0-58022500-1389514865_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt få med seg nordlys uten at det er helt mørkt. Her står jeg rett ved siden av en flombelyst kirke, ved siden av en opplyst sti og tar nordlysbilder...med et kit objektiv...

11694479264_0d3aedc4c5_b.jpg


Og her står jeg mitt i et boligfelt med gatelys og det hele...

 

10314646245_39ff8fcedc_b.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, å ta bilder er en kunst, og noe jeg kunne tenkt å lært meg, kanskje kameraet jeg har er for utdatert eller? jeg vet ikke. Prøvde å ta bilde av himmelen med instillingene dere oppga til meg, hva kan være feil? 

 

Bildene er nettopp tatt, dvs: 12.01.14, 15:55 (mørkt ute)

post-10020-0-72150600-1389538395_thumb.j

post-10020-0-57464600-1389538409_thumb.j

post-10020-0-64597900-1389538419_thumb.j

post-10020-0-92609900-1389538434_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt få med seg nordlys uten at det er helt mørkt. Her står jeg rett ved siden av en flombelyst kirke, ved siden av en opplyst sti og tar nordlysbilder...med et kit objektiv...

11694479264_0d3aedc4c5_b.jpg

Og her står jeg mitt i et boligfelt med gatelys og det hele...

 

10314646245_39ff8fcedc_b.jpg

 

På det øverste bildet ditt ser det nesten ut som du har fått ett blinkskudd, ser nesten ut som et stjerneskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, å ta bilder er en kunst, og noe jeg kunne tenkt å lært meg, kanskje kameraet jeg har er for utdatert eller? jeg vet ikke. Prøvde å ta bilde av himmelen med instillingene dere oppga til meg, hva kan være feil? 

 

Bildene er nettopp tatt, dvs: 12.01.14, 15:55 (mørkt ute)

 

 

Forsjellige lysforhold rett og slett. Du må bare prøve deg fram med forsjellige lukkertider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av nordlysbildene ikke ser naturlige ut.

Muligens er lukkertiden for lang.

Så nordlyset senest i natt.

Ganske så forskjellig fra de meste som blir presentert.

 

 

Kameraet ser også mye mer lys enn du. På det nederste bildet mitt, viste jeg ikke at det var nordlys på det før jeg kom inn og så det på skjermen...

Men lukkertiden spiller også en stor rolle ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, å ta bilder er en kunst, og noe jeg kunne tenkt å lært meg, kanskje kameraet jeg har er for utdatert eller? jeg vet ikke. Prøvde å ta bilde av himmelen med instillingene dere oppga til meg, hva kan være feil? 

 

Bildene er nettopp tatt, dvs: 12.01.14, 15:55 (mørkt ute)

 

For lang lukketid - eller gå ned på ISO til 800 eller 640. Prøv deg frem. Viktig å være pinlig nøyaktig med å sette Fokus på uendelig.

 

Mitt gamle Nikon kamera gir mye støy ved høy ISO - det kan kanskje også være en utfordring med ditt kamera - uten at jeg vet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se

 

For lang lukketid - eller gå ned på ISO til 800 eller 640. Prøv deg frem. Viktig å være pinlig nøyaktig med å sette Fokus på uendelig.

 

Mitt gamle Nikon kamera gir mye støy ved høy ISO - det kan kanskje også være en utfordring med ditt kamera - uten at jeg vet det

Sette fokus på uendelig? DVS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se

 

Sette fokus på uendelig? DVS?

 

Du må slå av kameraets autofokus slik at når du trykker på utløseren skal ikke kameraet prøve å stille skarpt. Du må stille fokus manuelt på objektivets avstandsskala. Der er et uendelighetsmerke (et liggende 8-tall.) Still det slik at det 8-tallet samsvarer med det lille merket på objektivet som viser hvor fokus er satt. Men det er ikke sikkert bildet blir skarpt likevel, det er forskjell fra objektiv til objektiv. Så du må ta et bilde, og forstørre det på skjermen slik at du ser om det er skarpt. Hvis ikke vrir du litt på fokusringen en vei og prøver igjen. Gjenta til du ser på skjermen at bildet er skarpt. Deretter må du ikke røre fokusringen.

Hvis det er skarpe lys fra hus, gatelykter  el.l. i nærheten kan du prøve om kameraets autofokus klarer å stille skarpt på dem. I så tilfelle stiller du skarpt, og slår av autofokusen uten å røre fokusringen på objektivet. Da er fokus innstilt på uendelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slå av kameraets autofokus slik at når du trykker på utløseren skal ikke kameraet prøve å stille skarpt. Du må stille fokus manuelt på objektivets avstandsskala. Der er et uendelighetsmerke (et liggende 8-tall.) Still det slik at det 8-tallet samsvarer med det lille merket på objektivet som viser hvor fokus er satt. Men det er ikke sikkert bildet blir skarpt likevel, det er forskjell fra objektiv til objektiv. Så du må ta et bilde, og forstørre det på skjermen slik at du ser om det er skarpt. Hvis ikke vrir du litt på fokusringen en vei og prøver igjen. Gjenta til du ser på skjermen at bildet er skarpt. Deretter må du ikke røre fokusringen.

Hvis det er skarpe lys fra hus, gatelykter  el.l. i nærheten kan du prøve om kameraets autofokus klarer å stille skarpt på dem. I så tilfelle stiller du skarpt, og slår av autofokusen uten å røre fokusringen på objektivet. Da er fokus innstilt på uendelig.

Finner ikke dette liggende åttetallet på linsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av nordlysbildene ikke ser naturlige ut.

Muligens er lukkertiden for lang.

Så nordlyset senest i natt.

Ganske så forskjellig fra de meste som blir presentert.

 

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men nordlys i Nord-Norge er noe helt annet enn lenger sør i landet. Men selv her oppe er det ganske sjelden vi har virkelig spektakulært og livlig nordlys med korona og "eksplosjoner". Noen få ganger i løpet av vinteren kanskje. De aller fleste nettene er det bare noen grønne bånd som ligger over himmelen, med ganske langsom bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står Stabilizer hvor jeg kan velge on/off 

andre funksjonen på objektivet er AF eller MF

 

har et canon eos 450D, objektiv: Canon Lens 18-55mm

 

Aha. Det objektivet har ikke avstandsskala for fokusering. Du kan fokusere manuelt ved å slå det på MF og vri på den smale ytterste ringen, men det finnes ingen avstandsskala som viser avstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av nordlysbildene ikke ser naturlige ut.

Muligens er lukkertiden for lang.

Så nordlyset senest i natt.

Ganske så forskjellig fra de meste som blir presentert.

 

Nordlyset kommer i svært mange varianter og styrker. Noen ganger er det bare et grønt slør over himmelen, andre ganger ses kraftige bevegelser hvor nordlyset har skarpe og tydelige kanter. Oftest er det dessverre grønne grøtete greier som ses sør i landet. Kraftig nordlys med mye bevegelse ses stort sett kun nord i landet.

 

Legger ved noen eksempler fra et relativt kraftig nordlys som var over Harstad 1. nyttårsdag. Disse er rett fra kameraet, uten etterbehandling, med raske lukkertider. Altså en så ærlig fremstilling jeg får til.

 

 

post-8581-0-83363700-1389547954_thumb.jp

 

ISO 1600, 1.6sek, f/2.8. Likevel var det så mye bevegelse i lyset at jeg ikke fikk fryst bevegelsen skikkelig.

 

post-8581-0-52519300-1389549686_thumb.jp

 

ISO 2500, 2.5sek, f/2.8. Her sto jeg omtrent rett under et gatelys.

 

Mange fotografer ønsker nok heller å fremstille en stemning enn en tro kopi av virkeligheten. Synes ikke det er noe i veien med å forsterke et element i et fotografi hvis det gir noe ekstra til fremstillingen din. Som Bjørn J sier er det en fantastisk opplevelse å stå under et kraftig nordlys, og det er vanskelig å formidle den stemningen uten å gjøre noen justeringer. For min del er f.eks det nederste bildet relativt blast og livløst, og gjengir ikke det jeg opplevde, selv om dette sikkert var mer i nærheten av det jeg selv faktisk så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere verdi er åpnere blender. Jo mer åpen blenderen er, jo mer lys slipper inn til sensoren. For å fange nordlys, som er veldig svakt lys, må du slippe inn masse lys. Det gjør du ved å åpne blenderen, og å bruke lang eksponeringstid, i tillegg til å bruke høyere ISO-verdi slik at du øker følsomheten til sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blenderen regulerer hvor mye lys som slipper gjennom objektivet og treffer bildebrikken/filmen. Blenderen er plassert inne i objektivet og lager et hull som kan variere i størrelse fra bittelite til stort. Et lite hull slipper gjennom mindre lys enn et stort. Skalaen som beskriver blenderåpningen er f.eks. 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 (men det er flere tall i begge ender). Jo høyere tall jo mindre er hullet (blenderåpningen), og dermed slipper mindre lys  gjennom. Så blender 2,8 er et større hull enn blender 4, og slipper mer lys inn til brikken. Blender 5,6 gir et enda mindre hull, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.