Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarksko til topptur?


skogenskonge

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å kjøpe nye telemark-sko til bruk på topptur. Kjører relativt tunge ski med Rottefelle R8 binding.
 

Noen som har noen gode topptur-støvler å anbefale? Trenger ikke noe lettvekter, bare et par som er greie å gå oppover med og gode egenskaper nedover. Sliter litt med kramper i fotbladet/buen med nåværende sko (kanskje litt små?), og har derfor tenkt å kjøpe nye og få dem varma opp og tilpassa min fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at du strammer fremre spenne på støvlene for mye? Dette kan gjøre at foten får en litt unaturlig bøy som gjør at du får krampe? R8 er ikke noen bra binding til topptur siden den ikke har noe gåfunksjon. Flex forover blir for liten slik at du må gå med "musesteg". Skal du da gå gå litt raskt, må fartsøkningen komme i form av høyere frekvens, og det blir raskt litt slitsomt. . Er utstyret i tillegg tungt gjør bindingen vondt verre fordi du ikke får utnytte å gli siden frasparket blir begrenset av bindingen. Jeg gikk en topptur med bakkeoppsettet mitt som har R8 for å prøve, men konkluderte raskt med at jeg trengte andre bindinger.. Har nå et par nye ski med Voile Switchback X2 som jeg venter på å få prøvd. Har Crispi XP støvler, sliter ikke med kramper i de, men de er noen år gamle og det finnes helt sikkert støvler som er bedre enn de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i resonnementet, men på vei opp har jeg støvlene ganske løst og beina er helt fine. Det er på nedturen at krampene begynner å komme. 

Synes det er greit å dra på noen ekstra kilo oppover da jeg sjelden har dårlig tid samt at jeg verdsetter solid utstyr nedover.

 

Er Crispi-støvlene noe du har kjøpt til bruk på Topptur/frikjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvlene ble primært kjøpt til bakkekjøring.

Jeg ser at det er kommet en ny modell av XP som har 3 spenner og powerstrap øverst. Jeg har forrige modell som har 4 spenner og ikke powerstrap.

Kraftigste Crispi 75mm støvel er XR.

Kan det være at du ubemerket krøller tærene nedover når du kjører?

Jeg merker at jeg gjør det noen ganger i de heftigste nedkjøringene på vanlige langrennski, det er en slags "mekanisme" som skjer, for på en måte så gir det en følelse av bedre skikontroll. Resultatet er også krampe/vondt midt under fotsålen.

Når jeg kjører telemark har jeg ikke opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med kramper innimellom, men det har bedret seg veldig etter at jeg fikk en spesialtilpasset såle (fotseng). Det høres bra ut å få skoen varmetilpasset, men hvis man (som jeg) har et problemområde hvor foten trenger ekstra støtte, vil tilpassede innerstøvler bare forsterke problemet. Selv er jeg tverrplattfot og må ha en oppbygging i midten under forfoten. Hvis jeg hadde støpt sålene etter foten, så hadde det bare gjort problemet større.

 

Scarpa T2 Eco er en fin støvel for topptur, hvor både gå- og kjøreegenskaper er ivaretatt.

 

Jeg støtter ellers vurderingen om at det vil være mye mer behagelig å ha en hengslet toppturbinding. Dette vil gi mindre bøying av fotsålen, og dermed mindre belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med kramper innimellom, men det har bedret seg veldig etter at jeg fikk en spesialtilpasset såle (fotseng). Det høres bra ut å få skoen varmetilpasset, men hvis man (som jeg) har et problemområde hvor foten trenger ekstra støtte, vil tilpassede innerstøvler bare forsterke problemet. Selv er jeg tverrplattfot og må ha en oppbygging i midten under forfoten. Hvis jeg hadde støpt sålene etter foten, så hadde det bare gjort problemet større.

 

Jeg har faktisk også fotsenger laget på et ortopedisk verksted som jeg bruker i joggeskoa mine (Har høy fotbue og løper noe skjevt pga dette). Har aldri tenkt på å ha de i telemark-skoa ettersom jeg bare har de sålene i løpesko. 

Dette må testes ut...

 

 

Omnilite: Har ikke tenkt over noe krølling av tær mens jeg kjører før, men skal på en topptur-helg til Sogndal til helga, da skal jeg jaggu tenke over det!

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk også fotsenger laget på et ortopedisk verksted som jeg bruker i joggeskoa mine (Har høy fotbue og løper noe skjevt pga dette). Har aldri tenkt på å ha de i telemark-skoa ettersom jeg bare har de sålene i løpesko. 

Dette må testes ut...

 

 

Omnilite: Har ikke tenkt over noe krølling av tær mens jeg kjører før, men skal på en topptur-helg til Sogndal til helga, da skal jeg jaggu tenke over det!

 

 

Takker for svar.

En annen bonus med å bruke fotsengene i skiskoa er at jeg fryser mye mindre på beina. De gjør noe veldig bra med blodomløpet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.