Gå til innhold
  • Bli medlem

Bløtt telt


Rogaland

Anbefalte innlegg

For noen uker siden kjøpte jeg nytt telt, Helsport Beito 3. I natt (10. - 11. januar) overnattet jeg og to barn i hagen. Det regnet litt, stort sett lett duskregn. Da vi våknet virket det fuktig. På innsiden av ytterteltet hang det fullt av dråper, og innerteltet var fuktig, uten at det dryppet av det. Også et av liggeunderlagene, som er veldig glatt, virket fuktig. Soveposene ble tatt inn og virket fuktige. 

 

Så til spørsmålet, er dette bare kondens? Kan det virkelig bli så bløtt i et telt? Det er jo to vinduer i teltet som står åpne, og det virker luftig og godt. Hvis dette er kondens, og det skal være sånn, har dere tips til hvordan en kan få det vekk (eller redusere). Nå kan vi ta inn alt utstyr for å tørke det, men nå vil ungene ut i natt og, men det frister ikke når det er så vått. 

 

Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir fort litt kondens inne i teltet i regnvær. Sømmene på Helsport telt er også sydd med en bomullstråd som skal trekke vann første gang det utsettes for regnvær, etter at denne har trukket vann vil den trutne og gjøre sømmene vanntette. Så første gang teltet brukes i regnvær vil sømmene kunne lekke litt, men normalt er ikke dette mye.

 

Om en lufter godt skal det normalt ikke bli fuktig i innerteltet. Men i vindstille og regnvær er det ofte en egen svetting som forårsaker at soveposen kan virke litt fuktig på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er svært høy luftfuktighet, vindstille og temperaturer ned mot 0 er det helt klart en utfordring med kondens. Når man også avgir noe fuktighet i soveposen som nevnt av Oddbjørn kan den være litt "rå" etter en natt.  

 

Ikke lett å gardere seg mot bortsett fra når man er våken og kan bruke brenner til å få lufta tørrere og etter hvert delvis tørke det som er fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kondens stammer fra bakken i forteltet og glippen mellom inner og yttertelt, så en footprint dvs. bunnduk tilpasset teltet, eller annen løsning som presening vil hjelpe en god del.

I duskregn er luftfuktigheten ekstrem høy, så kondensering er ikke til å unngå.

Fyring med primus vil jage det meste bort før man legger seg.

At ett liggeunderlag er fuktig kan tyde på trutning av søm i bunnduk som nevnt over. Gjentakelser er reklamasjonsgrunn.

Det er stor forskjell på soveposer. Jeg har opplevd at f.eks Norheim Frigg sommerposen min er fuktig, mens ett av barnas Ajungilak Kompakt er knusktørr etter ei natt uten nedbør og sol på morgenen.

Stoff og fyll har altså stor betydning, ikke dermed sagt at dyrere er bedre, for begge er i samme prisleiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden kjøpte jeg nytt telt, Helsport Beito 3. I natt (10. - 11. januar) overnattet jeg og to barn i hagen. Det regnet litt, stort sett lett duskregn. Da vi våknet virket det fuktig. På innsiden av ytterteltet hang det fullt av dråper, og innerteltet var fuktig, uten at det dryppet av det. Også et av liggeunderlagene, som er veldig glatt, virket fuktig. Soveposene ble tatt inn og virket fuktige. 

 

Så til spørsmålet, er dette bare kondens? Kan det virkelig bli så bløtt i et telt? Det er jo to vinduer i teltet som står åpne, og det virker luftig og godt. Hvis dette er kondens, og det skal være sånn, har dere tips til hvordan en kan få det vekk (eller redusere). Nå kan vi ta inn alt utstyr for å tørke det, men nå vil ungene ut i natt og, men det frister ikke når det er så vått. 

 

Håper på svar :-)

 

Som de andre har vært inne på, i forhold til kondens, så er vel forholdene dere teltet under i hagen de vanskeligste. Temperatur rundt 0C, høy luftfuktighet og stor fuktighet i gressplenen som teltet står på. Da blir det fuktig i teltet. Footprint hjelper, en brettet pressening eller noe sånt om du har:

http://www.byggmax.com/nb-no/byggevarer/isolering-/fuktsperre/fuktsperre-p21021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å dra med en pose Torrbollen-refill på kondens-fuktig telttur? Har funket som bare juling i min normalt fukt-plagede bil i vinter, så kunne kanskje være verdt de 450 grammene ekstra vekt det vil innebære om man kan våkne i tørt telt med tørr sovepose. Vil selvsagt bare kunne påvirke kondens-biten da - alle andre typer vannlekkasjer utenfra og inn i teltet vil definitivt pågå uendret...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.