Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen sett en Canada goose jakke i fjellet?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Tok seg godt opp denne diskusjonen, akkurat som det skal være :) hvor får du forresten informasjonen om at canada goose jakkene bruker dette dunet? "Rosa bloggeren Sophie Elise". Når det kommer til din egen formulering av darwins teori må je flire litt for meg selv, for dette stemmer jo faktisk :) Vi har jo en litt større hjerneaktivitet til motsetning til ulv, og andre dyr, så det er kanskje ikke så rart at vi har tatt ibruk hjelpemidler, som alt ifra økser til skytevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok seg godt opp denne diskusjonen, akkurat som det skal være :) hvor får du forresten informasjonen om at canada goose jakkene bruker dette dunet? "Rosa bloggeren Sophie Elise". Når det kommer til din egen formulering av darwins teori må je flire litt for meg selv, for dette stemmer jo faktisk :) Vi har jo en litt større hjerneaktivitet til motsetning til ulv, og andre dyr, så det er kanskje ikke så rart at vi har tatt ibruk hjelpemidler, som alt ifra økser til skytevåpen.

 

Diskusjon er gøy ;)

Sophie hvaforno???? Aldri hørt om henne. Denne infoen kommer bl.a fra NOAH og andre dyrebeskyttelser, Canada Goose kan ikke avkrefte det, noe de helt klart ville gjort om det ikke hadde vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..hvor får du forresten informasjonen om at canada goose jakkene bruker dette dunet? "Rosa bloggeren Sophie Elise". Når det kommer til din egen formulering av darwins teori må je flire litt for meg selv,...

Om diskusjonen har tatt seg opp, så har den samtidig blitt sørgelig dårlig. Synes du kan ta poengene til Elisabeth uten å harselere.

 

Jeg er så enig med Elisabeth; I all vår teknologi- og vitenskapsstyrte verden klarer vi fremdeles mange steder å ikke å ivareta dyrs grunnleggende ve og vel på en god måte. Buroppdrett av mink og rev er gode eksempler på det, en næring som til de grader har stått for dyremishandling at den har gravd sin egen grav.

Dette handler ikke om jakt eller å skjønne at fisk og kjøtt ikke er "født firkanta" i frysedisken, men at dyr føler smerte og har følelser for stress, ubehag og redsel som oss mennesker. Jeg har ikke noe i mot jakt; har vært med på reinjakt og fugl, og vokst opp med dyr som er sendt til slakt hver høst, men dyra må behandles og avlives med humane metoder.   Dette gjelder ikke CG-jakker spesielt, men at vi er bevisst dette generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du har lest godt etter har jeg skrevet at jeg er enig i noe av det elisabeth sier, drive rovdrift på dyr er jeg ikke for, men dette med å bruke pels og dun osv i jakker og andre plagg er gjort opp gjennom historien, dette vil selvfølgelig gå på bekostning av dyrene i større eller mindre grad. hva er forskjellen på opdrett av rev/mink i bur og sauer og kyr i bås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sporer av tråden, men dersom du ikke har sett et burbasert pelsdyroppdrett og en gård med sauehold, så anbefaler jeg at du undersøker og tar en titt selv. Det er veldokumentert at en del norske pelsdyroppdrettere ikke har klart å ivareta de mest grunnleggende hensynene til dyra, selv etter sterk fokus og oppfølging av veterinærmyndigheter og andre gjennom flere år. Av samme grunn er det under vurdering om bransjen skal avvikles i Norge.

 

pels-noah-pelsfarm-to-mink-i-skittent-bu

 

 

Å klippe ulla av sauen er dessuten noe helt annet enn å ribbe en levende gås.

Jeg antar det også for deg er lettere og mer behagelig å få håret klipt hos frisøren og ikke få det revet av?  ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sporer av tråden, men dersom du ikke har sett et burbasert pelsdyroppdrett og en gård med sauehold, så anbefaler jeg at du undersøker og tar en titt selv. Det er veldokumentert at en del norske pelsdyroppdrettere ikke har klart å ivareta de mest grunnleggende hensynene til dyra, selv etter sterk fokus og oppfølging av veterinærmyndigheter og andre gjennom flere år. Av samme grunn er det under vurdering om bransjen skal avvikles i Norge.

 

pels-noah-pelsfarm-to-mink-i-skittent-bu

 

Skrekkhistorier finner man hos sauebonder også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada Goose påstår ihvertfall at de ikke gjør det

http://www.canada-goose.com/cp-faq/down-policy-what-is-your-down-policy/

 

Gjelder dun, ikke pels.

 

Da har det kommet i senere tid og det er jo bra.

 

 

Vist du har lest godt etter har jeg skrevet at jeg er enig i noe av det elisabeth sier, drive rovdrift på dyr er jeg ikke for, men dette med å bruke pels og dun osv i jakker og andre plagg er gjort opp gjennom historien, dette vil selvfølgelig gå på bekostning av dyrene i større eller mindre grad. hva er forskjellen på opdrett av rev/mink i bur og sauer og kyr i bås?

 

Hovedforskjellen er vel at sau og kyr ikke er ville dyr. De får gå fritt på beite så de står ikke bare i bås. Jeg syns fortsatt ikke det er en hyggelig tanke at de må stå i bås deler av året, jeg syns heller ikke det er hyggelig at hunder må gå i bånd hele sommeren, men det er alikevel stor forskjell på det og på ville dyr som må stå i bur hele livet, kun for at vi skal få noe fint å gå med. Du burde, som ulvemor sier, ta en titt på forskjellen på husdyr og pelsdyr. Pelsdyrnæringen er stygg. Det er stor forskjell på mat og klær. Vi trenger ikke pelsen fra rev og mink. Jeg har selv både jakke og sovepose med dun, men jeg kjøper ikke slike produkter fra hvem som helst, og jeg syns det er fantastisk at vi har dyrebeskyttelser som jobber hardt for dyrenes velferd og som forteller forbrukerene den harde sannhet. Problemet er vel at det bare er de som bryr seg som får med seg hva som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkhistorier finner man hos sauebonder også ;)

Nå er dessverre skrekkhistoriene standarden for mange av aktørene innen pelsdyroppdrett.

Sau- og storfehold er såpass regulert, kontrollert og gjennomsiktig at dyras velferd stort sett er veldig godt ivaretatt.

Unntak finnes overalt, men de blir heldigvis luket ut ganske raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet i senere tid og det er jo bra.

 

 

 

Hovedforskjellen er vel at sau og kyr ikke er ville dyr. De får gå fritt på beite så de står ikke bare i bås. Jeg syns fortsatt ikke det er en hyggelig tanke at de må stå i bås deler av året, jeg syns heller ikke det er hyggelig at hunder må gå i bånd hele sommeren, men det er alikevel stor forskjell på det og på ville dyr som må stå i bur hele livet, kun for at vi skal få noe fint å gå med. Du burde, som ulvemor sier, ta en titt på forskjellen på husdyr og pelsdyr. Pelsdyrnæringen er stygg. Det er stor forskjell på mat og klær. Vi trenger ikke pelsen fra rev og mink. Jeg har selv både jakke og sovepose med dun, men jeg kjøper ikke slike produkter fra hvem som helst, og jeg syns det er fantastisk at vi har dyrebeskyttelser som jobber hardt for dyrenes velferd og som forteller forbrukerene den harde sannhet. Problemet er vel at det bare er de som bryr seg som får med seg hva som skjer.

Ja, dette stemmer nok, men herregud, hvis en ser alle hostorier fra uttallige dyrebeskyttelsessider så er det som bildet ovenfor man får presentert, man får nemlig presentert de mørke sidene av det, man hører for eksempel aldri om de som taper i lotto, kun de som vinner millioner av kroner. Slik er det også her, dere trekker frem de mest forferdelige eksempler og slår dermed alt under en kam, dere filtrer ut alle historier som er som det skal, hvor regler følges osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette stemmer nok, men herregud, hvis en ser alle hostorier fra uttallige dyrebeskyttelsessider så er det som bildet ovenfor man får presentert, man får nemlig presentert de mørke sidene av det, man hører for eksempel aldri om de som taper i lotto, kun de som vinner millioner av kroner. Slik er det også her, dere trekker frem de mest forferdelige eksempler og slår dermed alt under en kam, dere filtrer ut alle historier som er som det skal, hvor regler følges osv. 

 

Så hvorfor er det ingen bilder av sau og kyr? Fordi den industrien ikke er på langt nær så ille, ikke i Norge ihvertfall. Det finnes sikkert pelsdyroppdrettere som følger reglene, uansett er det feil å holde ville dyr i bur. Og selv om de følger reglene er det ikke nok for å gi disse dyrene et vedrig liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 ...dere trekker frem de mest forferdelige eksempler og slår dermed alt under en kam, dere filtrer ut alle historier som er som det skal, hvor regler følges osv. 

Nei, problemet er at det er en hel næring som ikke klarer å forholde seg til enkle regler og etisk dyrevelferd.

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2120421.ece

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Vart-pelsdyrhold-bor-avvikles-7207189.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i aftenpostens artikkel som du siterer her: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Vart-pelsdyrhold-bor-avvikles-7207189.html#.UtL79fTuJ1Y

 

står det at den Den fysiske helsetilstanden hos pelsdyr har vanligvis vært regnet som god, dette er info etter en raport ifra Universitet for miljø og biovitenskap fra 2012. I tillegg står det i slutten: På denne bakgrunn mener Veterinærinstituttet at vårt pelsdyrhold bør avvikles, noe som er det samme som om Norges antisnøscooterforbund mener at det ikke skal være lov å eie snøscooter i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handler dette om å holde ville dyr i bur eller bruk av pels å dun på og i foreksempel merkeprodukter som canada goose?

 

Jeg mener det er greit å bruke dun og pels om dyrenes rettigheter og velferd blir opprettholdt. Det er alvorlige brudd på loven både i produksjon av Canada Goosejakker så vel som i den norske pelsdyroppdretten. Derfor tar jeg sterkt avstand fra begge deler. Å bruke dun kan jeg se nytten av, pels har ingen fordeler som juksepels ikke har. Å la dyr lide for å holde seg varm er jeg i mot. Jakt på en human måte har jeg ingen problemer med, men måten coyotene blir drept på er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Å la dyr lide for å holde seg varm er jeg i mot. Jakt på en human måte har jeg ingen problemer med, men måten coyotene blir drept på er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn.

 

Er enig med deg etter å ha lest litt mer om det - selv om det er mye info fra mange usikre kilder.

 

Picture%2035_16.png?itok=TJKeRSi8

 

Kom over følgende bilde på en av disse sidene. Produsentens policy om "Human Trapping" tillater bruk av slike snarer (sjekket standarden). Jeg er usikker på om jeg er i et klima som forsvarer at dyr skal gå i gjennom slike lidelser fordi jeg ikke gidder bruke f.eks. ansiktsmaske, Balaklava o.l. eller selvsagt "fake"pels. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAO ingen som har sett jakken i bruk på fjellet/heia eller skogen.

 

Som jeg hadde en mistanke om.

 

 

Men det var da en hekkans masse OT....

Har heller ikke sett slike, men jeg har sett noen idioter som bar med seg 60 liters sekker med ved inn i skogen. De burde heller tatt med seg en CG jakke. Det er nok mye lettere :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke sett slike, men jeg har sett noen idioter som bar med seg 60 liters sekker med ved inn i skogen. De burde heller tatt med seg en CG jakke. Det er nok mye lettere :)

Jeg har sett folk dra med seg en 1000 liters sekk med ved inn i skogen, men det var på drekkedagsnatta i Kongsberg 22. desember når det pleier å være rundt -10 grader. Hadde sikkert vært lettere å dra med seg en CG jakke, men den brenner neppe like lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke sett slike, men jeg har sett noen idioter som bar med seg 60 liters sekker med ved inn i skogen. De burde heller tatt med seg en CG jakke. Det er nok mye lettere :)

 

 

Det gjør jeg stadig vekk. bare pillråtten bjørkeskog her, og en 60 liters vedsekk veier ikke stort på pulken, og så slipper man alt peset som hører med våt, råtten bålved...

CG jakkene brenner ikke like godt og lenge

 

Alle må få lov å gå sin egen tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.