Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur til fots i slutten av Juni, hvor?


subishi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I slutten av Juni, begynnelsen av Juli planlegger jeg nå min første lange fjelltur (+-9 dager).

 

Jeg lurer på om noen erfarne friluftsmennesker kan hjelpe meg å finne et egnet sted for nettopp dette. Jeg kommer til å gå alene med en unghund. Skal sove i telt, og tar med alt av proviant.

 

Planen var egentlig å gå i Børgefjell, men leser at det fortsatt er mye snø der på denne tiden.

 

Jeg anser disse kriteriene som viktige:

 

- Helst ikke lengre enn +- 50 mil fra Trondheim.

- Jeg ønsker i hovedsak å gå i områder hvor man kan gå mest over tregrensa

- Jeg ønsker ikke å gå i særlig befolkede områder

- Jeg ønsker å unngå steder med mye mygg og knott

- Jeg ønsker ikke å gå i områder med mye snø

 

Er det noen som har noen vettuge forslag så setter jeg veldig stor pris på dette.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis mye snø i Børgefjell sist i juni. Hvis du ikke er avhengig av å planlegge i detalj så lenge i forveien så kan du gjerne ha Børgefjell på papiret. Sist sommer så var det vel trolig greit barmarksføre i Børgefjell i slutten av juni vil jeg mene. Jeg gikk inn 13. juli sist sommer og det hadde vært snøfritt lenge da. Dette varierer fra år til år. I forfjor var det helt umulig i de samme områdene.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpsomme svar!

 

 

Veldig fint område dette! Ligger i nærheten av hytta vår, så hadde vært ganske praktisk mtp skyss. Vi kjørte fra Oppdalssiden opp til område i forrifjor i begynnelsen av Juni. Var mye snø i området da, men så var det jo trossalt et snørikt år også.

 

 

Rondane er vel ganske snøfritt på den tiden med unntak av de høyeste toppene.

 

Er det særlige muligheter til å gå mye for seg selv i Rondane på den tiden av året? Litt av turgleden for meg handler om å komme meg langt bort fra mennesker.

 

 

Det er ikke nødvendigvis mye snø i Børgefjell sist i juni. Hvis du ikke er avhengig av å planlegge i detalj så lenge i forveien så kan du gjerne ha Børgefjell på papiret. Sist sommer så var det vel trolig greit barmarksføre i Børgefjell i slutten av juni vil jeg mene. Jeg gikk inn 13. juli sist sommer og det hadde vært snøfritt lenge da. Dette varierer fra år til år. I forfjor var det helt umulig i de samme områdene.

 

:)

 

Jeg må ærlig innrømme at Børgefjell virker som en storfavoritt i forhold til det jeg ønsker av en slik tur. Så om jeg har dette som en plan A med en god plan B i bakhånd, så får jeg bare håpe at resten av året blir like snøfattig som denne vinteren har vært. De finværsdagene du hadde i løpet av turen så noe mer innbydende ut enn når det begynte å snø. Veldig fin blogg forresten :)

 

Hvordan er det med knott og mygg på Børgefjell mot slutten av Juli?

 

Har du sjekket www.norgepåtvers.no?
Gjekk der i fjor, med min unghund, og syns det var en fin tur. Men mulig du tenker å bruke telt, slik at du slipper folk helt.

 

Takk for tips. Veldig fine områder ut ifra hva jeg ser på internettsiden. Jeg kjenner folk som har jobbet på de turistforeningshyttene. Har inntrykk av at det kan bli ganske folkesomt på denne "ruta"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Er det særlige muligheter til å gå mye for seg selv i Rondane på den tiden av året? Litt av turgleden for meg handler om å komme meg langt bort fra mennesker.

 

Det er mulig å gå ganske for seg selv i Rondane-området, men det er ganske mye folk på de vanlige turrutene, så det finnes vel andre fjellområder som er mer egna om man ikke vil møte folk i det hele tatt :)

 

Jeg tror jeg skal gå en tur i Rondane til sommern. Kommer til å gå litt på stier hvor det er en del folk (syns det er trivelig å møte folk i fjellet jeg - så lenge jeg slipper å gå i kø) og litt utenfor sti/på småstier som ikke er merka så jeg får gå litt mer i fred. Jeg orker ikke overnatting på turistforeningshytter delvis fordi det er mye folk der i feriene og fordi jeg går med to store hunder. Da er telt mer behagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja jeg sjekket Forollhogna i 10 år tilbake, med dato i midten av uni. Normalår er barmark i nasjonalparken.

 

http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

 

Fantastisk verktøy!

 

Jeg er ofte på hytta i Tufsingdal i begynnelsen av juni og da er mye på fjellet bart, selv om det er litt våt. I slutten av juni bør det være greit å gå der. Det er nær Femunden og jeg snakker om fjell på ca. 1000 moh. Det kan hende at det på denne tiden også er rolig i Femundsmarka, men ellers er det kanskje spennende å gå på vestsiden av Femunden, både Buhøgda og fjell mellom Tufsingdal og Holøyen og Narbovollen. Mange fjell der og veldig rolig med mennesker. Ikke mange markerte stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også du kan finne ei fin rute fra Storlien, Meråkerfjella, Sylan og Tydalen. Her kan du kombinere urørte områder med hyttebesøk (proviantering) og toppturer på både norsk og svensk side. Relativt snilt terreng.

 

Når det gjelder Børgefjell så er det nok snøfritt i begynnelsen av juni i de lavere områdene, men det kan som Bjarne nevner være vanskeligere lengre opp. Dette varierer fra år til år. Vi har hatt suksess med å gå inn tidlig i Børgefjell de årene vi har visst det har vært tidlig vår. I fjor hadde vi Sylan som backup, men heldigvis kom våren tidlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ettersom det er lite snø i år tror jeg Børgefjell vil passe perfekt. Takker for andre fine forslag, de vil garantert bli vurdert til neste tur! :)

 

Jeg er nå i planleggingsstadiet og begynner sakte men sikkert med innkjøp av utstyr. Siden jeg går mest dagsturer har jeg ikke helt hatt behovet for noe særlig til utstyr hittil. Jeg prøver å finne en del info her inne på hvilket utstyr som vil være nødvendig for meg, men dette må jo selvfølgelig sees i sammenheng med til hvilket bruk.

 

Hva trenger jeg egentlig av utstyr til en ukestur i Børgefjell i slutten av Juni/tidlig Juli? Hvilke temperaturer bør jeg belage meg på? Må jeg ha primus eller kan jeg klare meg med bålbrenning (ved vannkanten selvsagt) om jeg overnatter under tregrensa?

 

Om vi utelater selvfølgeligheter som verktøy og førstehjelpsutstyr, hva trenger jeg på en 7 dagers tur i dette terrenget?

 

Sekk - her ser jeg for meg å måtte ty til en dyrere engangsinvestering. Spøsmålet blir om det holder det med en sekk på ca. 80 liter? Vil ikke ha med annet enn nødvendig utstyr + en bok og hundemat

 

Innertøy - holder det med ullstillongs og skjorte, en varm genser og ei lue, eller bør jeg belage meg på kaldere vær?

 

Yttertøy - holder det med en tynn skalljakke og en litt tykkere nylon pustende "skijakke" eller bør jeg ha med helårsklær?

 

Sko - bør jeg ta med hikingsko eller kan jeg klare meg med fjellstøvler (Crispi kongsvoll)?

 

Mat - er det verdt bryet og lære seg å fiske?

 

 

Jeg er litt fan av "better safe then sorry", samtidig er jeg ikke veldig lysten på å svi av mye penger på en bihobby som friluftsliv etterhvert har blitt.

 

Takker nok en gang for svar fra dere erfarne turfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker bare 60-liters sekk om sommern, men jeg tenker over hva jeg pakker med meg og får litt i kløven til bikkja (to med kløv til sommern).

 

Det er veldig forskjellig hva folk tar med seg, men jeg har med telt, liggeunderlag, sovepose, primus (eller, jeg foretrekker enkel gassbrenner på sommern) - jeg satser ikke på bål over tregrensa. Bål er bonus. Kjele®, mat (jeg fisker ikke, men du bør uansett ikke belage deg på fisk om du ikke er erfaren), førstehjelpsutstyr, kniv, noe å spise og drikke av, drikkeflaske. 

 

Klær kommer jo litt an på temperatur da, men jeg har ofte ulltrøye og stilongs om det er kjølig, bytter det mot t-sjorte om det er varmt, skalljakke og bukse, ullsokker (tynne på sommern) og fjellsko.

 

Har med i sekken: undertøy, ett ekstra sett ulltrøye/bukse, litt varmere sokker, en t-sjorte og shorts om det er mulig det blir varmt (det veier lite uansett). Har ikke med noen ekstra jakke, men kan ta med en lett dunjakke istedenfor varm genser til leirbruk. Hva du trenger kommer litt an på hvor du skal på tur, men skal du på høyfjellet, så bør du klare deg om de blir ned til null grader også :) selv om det oftest ikke blir det på sommern. Lue og lette votter er med. Ofte crox som leirsko (ikke nødvendig, men ganske godt om det er varmt og tørt). Bok. Kamera. Toalettsaker (tannbørste, solkrem, dopapir, myggmiddel osv). Førstehjelpsutstyr. Og så har jeg med litt utstyr til bikkjene da, men det trenger vel ikke du.

 

Se på noen pakkelister og bruk sund fornuft. Du kommer sikkert til å ta med masse du ikke har bruk for første gangen :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker bare 60-liters sekk om sommern, men jeg tenker over hva jeg pakker med meg og får litt i kløven til bikkja (to med kløv til sommern).

 

Det er veldig forskjellig hva folk tar med seg, men jeg har med telt, liggeunderlag, sovepose, primus (eller, jeg foretrekker enkel gassbrenner på sommern) - jeg satser ikke på bål over tregrensa. Bål er bonus. Kjele®, mat (jeg fisker ikke, men du bør uansett ikke belage deg på fisk om du ikke er erfaren), førstehjelpsutstyr, kniv, noe å spise og drikke av, drikkeflaske. 

 

Klær kommer jo litt an på temperatur da, men jeg har ofte ulltrøye og stilongs om det er kjølig, bytter det mot t-sjorte om det er varmt, skalljakke og bukse, ullsokker (tynne på sommern) og fjellsko.

 

Har med i sekken: undertøy, ett ekstra sett ulltrøye/bukse, litt varmere sokker, en t-sjorte og shorts om det er mulig det blir varmt (det veier lite uansett). Har ikke med noen ekstra jakke, men kan ta med en lett dunjakke istedenfor varm genser til leirbruk. Hva du trenger kommer litt an på hvor du skal på tur, men skal du på høyfjellet, så bør du klare deg om de blir ned til null grader også :) selv om det oftest ikke blir det på sommern. Lue og lette votter er med. Ofte crox som leirsko (ikke nødvendig, men ganske godt om det er varmt og tørt). Bok. Kamera. Toalettsaker (tannbørste, solkrem, dopapir, myggmiddel osv). Førstehjelpsutstyr. Og så har jeg med litt utstyr til bikkjene da, men det trenger vel ikke du.

 

Se på noen pakkelister og bruk sund fornuft. Du kommer sikkert til å ta med masse du ikke har bruk for første gangen :P

 

Hei igjen. 

 

Takk for godt svar Fjellvåk! Jeg tror jeg blir nødt til å ta med en del utstyr. Som du sier - i høyfjellet kan det ofte gå ned til 0 grader selv på sommeren.

 

Du sier at du bruker enkel gassbrenner om sommeren. Jeg gikk nylig til innkjøp av en billig brenner på Biltema. Etter å ha prøvd den ut tror jeg det vil funke bra nok til mitt bruk.

 

Jeg tror jeg nesten må sette meg litt inn i dette med fiske på børgefjell. Jeg vurderer uansett å gå til innkjøp av dette etter å ha blitt bitt litt av bassillen i påska. Om stanga blir med til børgefjell får jeg nesten se an. Matreserver for hele turen må uansett med i sekken..

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.