Gå til innhold
  • Bli medlem

alexstra

Anbefalte innlegg

Hei. I sommer padlet jeg fra Femund og fulgte vassdraget nedover til Gøteborg. Her en en grov forklaring av ruta: Femundselva-Trysilelva-Klaraelva-Vänern-Gøtaelv. Det tok 40 dager. Jeg har satt sammen en film av turen som gir en smakebit av reisen. Velbekomme og god tur ! :D

 

Mvh Alex Strand

 

Link til film:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tid til å se filmen nå, men synes at det høres ut som en interessant tur. Har også tenkt en gang over det. Er du er erfaren padler? Eller måtte du bære veldig mye i begynnelsen. Femundselva er jo ganske frisk en del steder. Kan turen gjennomføres i en Ally uten sprutetrekk, tror du? Og er det greit med teltplasser/campingsplasser underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du har mere vett enn overmot! Lur beslutning å bære der du følte du ikke hadde kompetanse.

Hele elva kan padles i Ally uten spruttrekk om du har peiling. Elva blir annsett som en grad III elv på de vanskligste strekkene. Litt lettere enn det som raftes komersielt (normalen) i Sjoa er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være deilig å ha fullført med tanke på de som advarte deg og sa at dette var galskap. Ikke minst når du har fullført på en så trygg og god måte. I tillegg leverer du virkelig en god og morsom video. 99% av turvideoer på Youtube er fryktelig kjedelige. Ikke denne. Hadde filmkvaliteten vært bedre og redigeringen litt tettere, kunne dette vært sendt på TV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det er veldig gøy å høre at d faller i smak!! Jeg er ikke en erfaren padler nei, men for en som er d vil jeg absolutt tro d er ei artig elv å padle. Ville nok tro det er best og mer safe med spruttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg trekke tilbake kommentaren om at detta var forsvarlig. Jeg var litt dum som uttalte meg kun etter å ha sett deg forbi de hefigste(morsomste for noen) partiene. Beklager dette.

 

Med så liten padleerfaring vil jeg si at det er kun flaks, og en veldig stabil Ally som redder dere fra en virkelig kjip situasjon flere steder. Blandt annet i sekvensen fra 19 min og litt utover der dere er svært nær å få en sidesurt i valse.  Med den begrensede erfaringen og utstyret dere har er det svært begrenset med muligheter for egenredning om noe skulle gått galt. Da er det svært sannsynelig at kano, utstyr og alt forsvinner nedover elva uten at en har mulighet til å gjøre noe som helst! Setter en person seg fast i elva, eller kanoen vrenger seg rundt en stein er du i en enda dårligere situasjon.

 

Dessverre er det svært få som holder kurs i kanopadling i Norge og enda ferre personer som padler kano i elv så det er ikke så lett å komme i kontakt med noen å lære av.  Det er ikke så lett å finne ut hvor en kan lære mer heller. Norges Padle Forbund har jo lagt ned alt arbeid med kano og da er det bare få private aktører igen om du vil ha en sertifisering. Speideren holder og kurs i kanopadling i Tysilelva om du er speider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg trekke tilbake kommentaren om at detta var forsvarlig. Jeg var litt dum som uttalte meg kun etter å ha sett deg forbi de hefigste(morsomste for noen) partiene. Beklager dette.

 

Med så liten padleerfaring vil jeg si at det er kun flaks, og en veldig stabil Ally som redder dere fra en virkelig kjip situasjon flere steder. Blandt annet i sekvensen fra 19 min og litt utover der dere er svært nær å få en sidesurt i valse.  Med den begrensede erfaringen og utstyret dere har er det svært begrenset med muligheter for egenredning om noe skulle gått galt. Da er det svært sannsynelig at kano, utstyr og alt forsvinner nedover elva uten at en har mulighet til å gjøre noe som helst! Setter en person seg fast i elva, eller kanoen vrenger seg rundt en stein er du i en enda dårligere situasjon.

 

Dessverre er det svært få som holder kurs i kanopadling i Norge og enda ferre personer som padler kano i elv så det er ikke så lett å komme i kontakt med noen å lære av.  Det er ikke så lett å finne ut hvor en kan lære mer heller. Norges Padle Forbund har jo lagt ned alt arbeid med kano og da er det bare få private aktører igen om du vil ha en sertifisering. Speideren holder og kurs i kanopadling i Tysilelva om du er speider.

 

 

Da vil jeg trekke tilbake kommentaren om at detta var forsvarlig. Jeg var litt dum som uttalte meg kun etter å ha sett deg forbi de hefigste(morsomste for noen) partiene. Beklager dette.

 

Med så liten padleerfaring vil jeg si at det er kun flaks, og en veldig stabil Ally som redder dere fra en virkelig kjip situasjon flere steder. Blandt annet i sekvensen fra 19 min og litt utover der dere er svært nær å få en sidesurt i valse.  Med den begrensede erfaringen og utstyret dere har er det svært begrenset med muligheter for egenredning om noe skulle gått galt. Da er det svært sannsynelig at kano, utstyr og alt forsvinner nedover elva uten at en har mulighet til å gjøre noe som helst! Setter en person seg fast i elva, eller kanoen vrenger seg rundt en stein er du i en enda dårligere situasjon.

 

Dessverre er det svært få som holder kurs i kanopadling i Norge og enda ferre personer som padler kano i elv så det er ikke så lett å komme i kontakt med noen å lære av.  Det er ikke så lett å finne ut hvor en kan lære mer heller. Norges Padle Forbund har jo lagt ned alt arbeid med kano og da er det bare få private aktører igen om du vil ha en sertifisering. Speideren holder og kurs i kanopadling i Tysilelva om du er speider.

 

Ja Karsten, vi tok noen sjanser, og det er jeg villig til å ta. Etter å ha padlet hver dag i noen uker så begynner man å bli varmere i trøya og tar større sjanser. At det ikke var forsvalig, det får vel være en vurderingssak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu kommer jag inte att bli populär men jag måste fråga.

I filmen så visar du vid flera tillfällen att du fyrer bål i skogsterräng, utifrån var du själv säger var du är så är du då i Norge. Du genomför turen under sommaren då det är förbjudet med bål(om jag har förstått det rätt?).

Jag funderar på hur du tänkte då du klippte in de momenten? Anledningen till att jag frågar är följande, jag kan inte förstå varför man vill offentliggöra sina lagbrott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Den 10.1.2014 at 17.19, alexstra skrev:

Og til spm dit lindap, ja d er godt med teltplasser nedover. Eneste stedet hvor d var vrient var i Gøta elv. Der var d mye kulturlandskap, jorder og privat eiendom. Men fant alltid et lite skogholt.

Hei,  Begynte å lese litt om denne klaraelva og ser ut som man kan lage en fin tur med barna over noen dager.  Finnes filmen din noe sted fortsatt?   Også ser det ut som de som holder på med Flåterafting i elva bruker ett strekke på 100km uten stryk og dammer.    Er det en strekning du ville anbefalt over en 3-4-6 dager?   Tenker å legge igjen utstyret ett sted, kjøre nedover og parkere bilen og så buss oppover langs elv tilbake til utstyret. 

Er det noen som veit om noe som er verdt å ta en stopp å kikke litt på langs en lettpadlet strekning så gi ett pip :)

Endret av Phaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...
Olav Nikolai Kvarme skrev (På 23.4.2019 den 9.43):

Hei, er det noen som har en brukbar link til filmen lenger oppe i tråden? Den er ikke lenger tilgjengelig. Kanskje trådstarter har?

Har trådstarter tatt vekk filmen? Hadde vært veldig gøy å se denne turen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.